تاریخ : 1401,پنجشنبه 14 مهر16:03
کد خبر : 93711 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

چه نیازی به امام داریم؟


چه نیازی به امام داریم؟

حجت الاسلام مهدی قاضی‌خانی

چه نیازی به امام داریم؟

حجت‌الاسلام قاضی‌خانی، کارشناس حوزه مهدویت با طرح این سؤال که چه نیازی به امام داریم؟ گفت: امامت از منظر ما شیعیان تداوم رسالت و پیامبری است، همان‌طور که ما نیاز به پیامبر داریم امام هم نیاز است هرچند نبی و پیامبر نیست اما، امام کارهای نبی را انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی قاضی‌خانی، کارشناس حوزه مهدویت، با بیان اینکه جایگاه امامت از مسائل اصولی دین مبین اسلام و مذهب تشیع است، گفت: امامت به معنای پیشوا و رهبر است. امام کسی است که سرپرستی گروهی را بر عهده می‌گیرد که اهل سنت و شیعه نظر خاص خود را دارند. آنچه که نظر خاص شیعه است؛ امامت را ادامه نبوت می‌دانند و امام به معنای حجت خدا در میان خلق و واسطه فیض خدا به مخلوقات است.

قاضی‌خانی با بیان اینکه شیعیان معتقدند که امام تنها به تعیین الهی و زبان پیامبر اکرم(ص) معرفی می‌شود و امام بعد هم به زبان امام قبل معرفی می‌شود، تصریح کرد: این جایگاه رفیع امامت در تفکر شیعه است و نه تنها امام مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده دارد بلکه احکام الهی و قرآن و راهبرد سعادت و سلامت مسلمانان را نیز بر عهده دارد.

وی با طرح این سؤال که در اصل ما چه نیازی به امام داریم؟ گفت: امامت از منظر ما شیعیان تداوم رسالت و پیامبری است، همان‌طور که ما نیاز به پیامبر داریم امام هم نیاز است هر چند نبی و پیامبر نیست اما، امام کارهای نبی را انجام می‌دهد جز اینکه فقط به امام وحی نمی‌شود.

شئونات امام در جامعه اسلامی

کارشناس حوزه مهدویت به شئونات امام در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: امام مفسر قرآن و بیانگر احکام اسلام است لذا پیامبر اکرم(ص) فرمود من دو چیز گرانبها که شامل قرآن و اهل بیت و عترت است را در بین شما می‌گذارم، اگر به آن چنگ بزنید بعد از آن گمراه نمی‌شوید تا در کنار حوض کوثر به من وارد شوند.

وی با بیان اینکه طبق این حدیث هیچ زمانی قرآن خالی از حضور عترت و پیامبر(ص) در کنار خود نخواهد بود، گفت: یکی دیگر از شئونات امام حفاظت و نگهبانی از دین است، زمانی که دوره پیامبری حضرت موسی و حضرت عیسی تمام شد این دین دچار تحریف شد چون در ادامه امامانی نبودند تا حافظ و نگهبان دین باشند، دین یهودیت و مسیحیت در دست عالمان و کشیش‌ها افتاد که بر طبق امیال و شرایط اجتماعی و سیاسی خود این ادیان را تفسیر کردند و انحراف ایجاد شد. اما در مکتب ما شیعیان حافظ و مکتب دین امام است، امام صادق(ع) می‌فرماید: «خداوند متعال هیچ گاه زمین را بدون امام نگذاشته و اگر این طور بود حق از باطل شناخته نمی‌شد».

قاضی‌خانی شأن دیگر امام را رهبری و اداره امور جامعه دانست و گفت: این یک نکته مهم و اساسی است که اگر امامت نباشد و حکومت در دست افرادی که دانش کافی ندارند و از خطا و لغزش در امان نیستند بیفتد جامعه دچار مشکل می‌شود، مدیریت جامعه اسلامی باید توسط حاکم اسلامی که همان امام معصوم است باشد.

کارشناس حوزه مهدویت یکی دیگر از شئون امام را الگو بودن دانست و تصریح کرد: امام یک الگوی کامل و جامع در همه ابعاد برای بشر است و آن چیزی که بشر نیاز دارد تا در پرتو الهی و آسمانی قرار گیرد یک مربی آسمانی و مردمی‌ است.

ویژگی‌های رهبر و پیشوای جامعه

قاضی‌خانی به ویژگی‌های رهبر و پیشوای جامعه اشاره کرد و علم و دانش امام را مهم دانست و گفت: کسی که رهبر و پیشوای مردم است باید دین را با تمام ابعاد و زوایای مختلف آن بشناسد و بتواند به همه سوالات دینی، قرآنی و شرعی مردم پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: این مرجع علمی برای مردم و شخصیت دینی که اتصال به علم الهی باشد نمی‌تواند در وجود هیچ کس جز امام معصوم پیدا کرد. بر‌اساس اعتقادات ما شیعیان، کسانی که جانشین پیامبر اکرم(ص) هستند علمشان علم الهی است؛ امیرمؤمنان علی(ع) درباره علامت‌های امام بر حق می‌فرماید: «امام آگاه‌ترین مردم به حلال و حرام خدا، احکام گوناگون الهی و از همه آگاه‌تر به نیاز مردم است».

قاضی‌خانی بیان کرد: ویژگی دوم بحث عصمت امام است که امام باید معصوم باشد که امام به واسطه‌ این قوه و ملکه نفسانی از ارتکاب هرگونه خطا و گناه خودداری می‌کند که باعث می‌شود امام در تشخیص مصالح و مفاسد جامعه از هر نظر دچار خطا و لغزش نشود.

وی مدیریت اجتماعی را از دیگر ویژگی‌های امام برشمرد و گفت: برای تربیت درست و رشد افراد در اجتماع برای رسیدن به قرب الهی باید زمینه اجتماعی مناسب وجود داشته باشد و این زمینه‌ها در سایه تشکیل یک حکومت الهی شکل می‌گیرد که رهبری کارآمد می‌خواهد و آن‌ توسط امام به وجود می‌آید.

این استاد مهدویت ویژگی دیگر امام را کمال اخلاقی دانست و افزود: امام باید همه کمالات اخلاقی را در خودش دارا باشد که به عنوان انسان برتر باشد. امام رضا(ع) در این مورد می‌فرماید: «برای امام نشانه‌هایی است که او داناترین، پرهیزکارترین، شجاع‌ترین، بردبارترین، سخاوتمندترین و عابدترین مردم است" که این نشان از کمالات اخلاقی است که امام به آن آراسته است».

وی اضافه کرد: امام علی(ع) می‌فرماید: «کسی که خودش را پیشوای مردم قرار داده پیش از تعلیم دیگران باید به تعلیم خودش همت کند»، دیگران را به وسیله رفتار خود تربیت کند و آن چیزی که ما در وجود حضرات معصومین می‌بینیم این مطلب است. نصب و تعیین امام تنها به دستور خدا انجام می‌شود و پیامبر تنها معرفی کننده است‌ و هیچ فرد یا گروهی حقی در این انتخاب ندارند.

قاضی‌خانی بر شناخت بیشتر امام توسط شیعیان تأکید کرد و گفت امیدواریم که خداوند ما را نسبت به شناخت بیشتر ائمه اطهار(ع) به ویژه امام عصر عنایت کند تا بتوانیم پیروان واقعی آنها باشیم.

 


منبع : ایکنا