تاریخ : 1401,شنبه 23 مهر13:47
کد خبر : 94014 - سرویس خبری : اخبار

گزارش رئیس فراکسیون ایثار و شهادت از نشست مشترک با رئیس و مسئولان بنیاد شهید


گزارش رئیس فراکسیون ایثار و شهادت از نشست مشترک با رئیس و مسئولان بنیاد شهید

بر اساس قانون این موانع باید هر چه سریع تر برطرف و مشکلات حل و فصل شود. در غیر این صورت گلایه های نمایندگان ملت ...

فاش نیوز - رییس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت از اجرای ناقص قانون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران در سازمان ها، دستگاه ها و نهادهای انقلابی انتقاد و خواستار رفع موانع موجود در اسرع وقت شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حجت الاسلام حسن نوروزی، نماینده ایثارگر مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در یک گفت‌و‌گوی اختصاصی در خصوص مسائل و مطالب مطرح شده در نشست مشترک نمایندگان ایثارگر مجلس با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: بیشترین گلایه ما در مورد اجرای قانون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران از بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و سایر نهادهای انقلابی است؛ چرا که بر اساس قانون، هر دستگاهی که از بودجه دولت استفاده می کند باید به قانون تن دهد؛ اما به طور مثال از وزارت ارتباطات و به خصوص شرکت مخابرات که بخشی از آن متعلق به دولت است و یا شرکت های متعلق به بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان گلایه‌مند هستیم. در حالی که بر اساس قانون، این موانع باید هر چه سریع‌تر برطرف و مشکلات حل و فصل شود. در غیر این صورت گلایه های نمایندگان ملت از آنها بیشتر و بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص مسائل و موضوعات مطرح شده در نشست مشترک با بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در هفته ای که گذشت در رابطه با ایثارگران دو جلسه در مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم که یک جلسه با معاونان و مدیران کل‌ وزارتخانه ها و سازمان های دولتی به عنوان معاونت های ایثارگری وزارتخانه و مدیرکلی ایثارگری است و تعداد آنها ۵۰ نفر بود.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: در این نشست مطالب را شنیده و از آنها خواسته شد که پیشنهادات و راهکارهای خود را در رابطه با ایثارگران در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده ارائه کنند؛ تا یک برنامه منسجم و هماهنگی را برای برنامه هفتم توسعه کشور در سال های آینده ارائه کنیم.
رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت اضافه کرد: در این نشست گزارش هایی در رابطه با بند "و" و تبصره ۲۰ بودجه ۱۴۰۱ و بند "د"  تبصره ۲۰ سال ۱۴۰۰ در رابطه با تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران ارائه شد که بسیار مفید و سازنده بود. همچنین آمارها نشان می‌دهد تاکنون نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار نفر تبدیل وضعیت و رسمی شده اند و ان شاالله این جریان تا پایان سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین مقرر شده است که قانون تبدیل وضعیت برای سال‌ آینده نیز تکرار شود.
نماینده ایثارگر مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس یازدهم افزود: مطالب خاص مربوط به ایثارگران در وزارتخانه ها در حوزه نشر و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، در حوزه بند "الف" ماده ۸۷ در رابطه با جانبازانی که صورت سانحه ندارند و در خصوص اعطای یک مقطع تحصیلی، موضوع کسر خدمت فرزندان ایثارگران، همچنین معافیت هایی در ارتباط با ایثارگران در برنامه ششم توسعه و بعضی از مواردی که به آن عمل نشده است، در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر این اساس مقرر شد که در ماه آینده نشست جدیدی در مجلس برگزار شود و هر معاون وزیر یک نفر فرد شاخص ایثارگر را معرفی کند تا مورد تجلیل قرار گیرد.
نماینده دوره نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: در نشست دوم که با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و نمایندگان ایثارگر مجلس یازدهم برگزار شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیان مطالب و نقطه نظرات خود در ارتباط با جامعه ایثارگری پرداختند. همچنین در این جلسه معاونان بنیاد شهید حضور داشتند در خصوص مسائل و موضوعات ایثارگری گزارشاتی را ارائه کردند.
وی در ادامه یادآور شد: در این نشست موضوع درمان جانبازان به عنوان یک موضوع محوری مورد اشاره قرار گرفت و مقرر شد، در صورت صلاحدید در برنامه توسعه هفتم، موضوع درمان ایثارگران به آنچه که در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بوده، برگردانده شود و در حقیقت هر وزارتخانه ای خودش مکلف شود که ایثارگران خود را تحت پوشش قرار دهد.
رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی محور بعدی نشست مشترک نمایندگان با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران را موضوع بیمه دی و بدهی های آن عنوان کرد و افزود: مقرر شد در این خصوص مسائل، موانع و مشکلات کنکاش و با سازمان برنامه و بودجه نیز مذاکره شود.
حجت الاسلام نوروزی، نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس یازدهم اظهار داشت: در رابطه با ایجاد تعاونی‌های ایثارگری نیز بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد تعاونی های جدیدی برای فرزندان ایثارگران در شهرستان ها شکل بگیرد و در این خصوص نیشابور به عنوان شهر پایلوت انتخاب شود.
*نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین بحث جانبازان و رفع موانع در خصوص ماده ۶ شهرداری در قبال ایثارگران بحث و تبادل نظر شد.
در ادامه این نشست، معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص تحول در این معاونت در آینده نزدیک گزارشی ارائه کرد و مقرر شد بر روی موضوع نشر فرهنگ ایثار و شهادت تلاش و کوشش بیشتری شود.
حجت‌الاسلام نوروزی، رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت در خصوص بحث دریافتی‌های بنیاد از سازمان برنامه و بودجه در سال جاری متذکر شد: تقویت بنیه مالی پرستاران والدین شهدا و افزایش حقوق آنها، افزایش دریافتی ماهیانه رزمندگان معسر از جمله مباحث مطرح شده در این نشست مشترک بود که قرار شد بنیاد شهید و مجلس شورای اسلامی تحقق آن را تا پایان سال پیگیری کنند.
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص نحوه و زمان واگذاری خودرو به جانبازان تصریح کرد: در این نشست بحث واگذاری خودرو از سوی نمایندگان مجلس برای جانبازان دز سال جاری مطرح شد و نظر مسئولان بنیاد شهید بر این بود که با توجه به اینکه فقط سالی ۱۰ هزار خودرو داده می‌شود به دلیل افزایش تعداد جانبازان نمی توانیم آن را به اتمام برسانیم و باید صحبت کنیم که خودروی بیشتری به بنیاد داده شود. همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی بنیاد شهید، تعداد واجدان شرایط در یافت خودرو در مصوبه مجلس حدود ۲۰۰ هزار نفر می باشد.

نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: در این نشست مقرر شد که در ماه‌های آینده جلسه مشترک دیگری با بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار و در آن از مسئولان وزارتخانه و سازمان هایی که به نحو احسن بند "و" تبصره ۲۰ به نحو احسن را عمل کرده اند دعوت به عمل آید و مورد تشویق قرار گیرند.
نایب کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص منابع مالی، تسهیلات و اعتبارات جاری بنیاد شهید در بودجه ۱۴۰۱ متذکر شد: متاسفانه در این نشست بیشتر صحبت‌های مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران بر روی موضوع کمبود اعتبارات و منابع مالی بود. در حالی که حرف ما بر سر این است که بسیاری از مسائل مربوط به ایثارگران احتیاجی به منابع مالی و بودجه ندارد و در عوض تلاش و همت می خواهد. اما مسئولان بنیاد همه فکر و ذکرشان بر روی کمبود مسائل مالی و بودجه است. ما هم یک مقدار بیشتر صحبت کردیم که حداقل ذهنشان را بر روی مسائلی همانند اقدام اخیر سازمان رزمندگان در صدور کارت ایثارگری و برکت سوق دهند که خوشبختانه اقدام بسیار خوب و موثری بود و به رزمندگان قوت قلب و آرامش داده است که بدانند فراموش نشده اند.
نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این نشست از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان شد که بسیاری از مسائل ایثارگری به دقت، درایت و تفکر از سوی مسئولان نیاز دارد؛ اما متاسفانه معاونان بنیاد شهید این موضوع را به جامعه ایثارگری القا می‌کنند که نیاز به بودجه ضروی‌تر است. متاسفانه بودجه هایی که آنها می طلبند بسیار زیاد است. بنابراین برآیند کار بر این بود که همکاری و همفکری بیشتری در رابطه با مسائل و مشکلات ایثارگران شود تا در آینده کار بتواند موفقیت آمیزتر باشد.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود، موضوع شهدای امنیت و ایثارگران مدافع امنیت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در این نشست این موضوع مطرح و مقرر شد آنچه که  شورای تامین استانی تصویب می کند مورد قبول واقع شود و بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است که خانواده شهید و یا جانباز امنیت را تحت پوشش خود قرار دهد و آقای قاضی زاده، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید نیز این موضوع را پذیرفتند که باید در آینده انجام شود.