تاریخ : 1401,یکشنبه 29 آبان13:47
کد خبر : 95543 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

بسیج جمع فداکاری از مردم اند برای مردم


بسیج جمع فداکاری از مردم اند برای مردم

علیرضا ضابطی

فاش نیوز - «حضرت آقا، حفظه الله»: هفته بسیج مانور آشنائی با ظرفیت و توانایی هاست! این هفته بر تمام بسیجیان مخلص و بی ادعا! بر همه تلاشگران عرصه خدمت! و بر همه عاشقان ولایت مبارک!

تاریخ ۵ آذر ۱۳۵۸حضرت امام خمینی(ره)طی فرمانی دستور تاسیس بسیج مستضعفین را صادر نمودند. چرا؟ بسیج یعنی چه؟چه عاملی باعث شد که امام (ه) این دستور را صادر نمایند؟
بسیج به لحاظ لغوی به معنای سامان و اسباب ساز و سازمان جنگ: عزم و اراده، آماده سفر شدن و آماده ساختن نیروهای نظامی یک کشور برای جنگ می باشد.
به نظر ما بسیج یک حرکت منظم و سازمان یافته اجتماعی است که با توجه به فرهنگ هر جامعه، در قالب های متفاوت در اثر شرایط خاصی مانند جنگ، حوادث غیر مترقبه و حتی در زمان صلح و آرامش به بوجود می آید.
در جامعه ما نیز بسیج یک نهاد اجتماعی است. همانند خانواده که به صورت عضوی از ساخت و نظام اجتماعی جامعه است به شمار می آید؛ نهادی که با هدف پاسداری از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی بوجود آمده است و انحلال آن جز در صورت انحلال جامعه اسلامی قابل تصور نیست.
در اساسنامه بسیج مستضعفین، بسیج را به این صورت تعریف کرده اند:
بسیج نهادی است تحت فرماندهی مقام معظم رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و جهاد در راه خدا و گسترش حاکمیت قانون خدا در جهان طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت کامل بنیه دفاعی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلا و حوادث غیر مترقبه می باشد.
فلذا اهداف انقلاب اسلامی باید فراتر از مرزهای نظام اسلامی مورد توجه قرار می گرفت و قلب میلیون ها انسان را که تشنه رسالت انسانی خود و رهایی از استثمار بودند را با تعالیم سازنده و بر گرفته از تفکر ناب آن یار سفر کرده را به آرامش برسانند.
پیام بسج پیام عزتمندی اقوام، نژادها، ادیان، و مذاهب اسلامی است؛ و این عزتمندی می طلبد تا شخصی همچون امام (ره) بدور از هیاهوی بوغ های استکباری و تحقق شعار عدالت و انسانیت و تلاش انسان های آزاده برای جلوگیری از بردگی شرق، غرب و زمینه‌سازی در امر ظهور منجی عالم بشریت با پیاده نمودن شریعت پاک محمدی(ص) در جامعه ای که سالیان طولانی از آن فاصله گرفته بود، بعد از انقلاب هم مورد هجمه سنگین جهانخواران قرار گرفته بود که هر لحظه امکان داشت پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ مورد تهاجم قرار بگیریم باعث شد طی بیاناتی فرمودند: «مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد» روز ۵/۸/۵۸ را بسیج عمومی اعلام نمودند.
والبته در قرآن نیز هدف تشکیل بسیج در سوره توبه آیه ۴۰ به خوبی بیان گردیده که می فرماید: « انفروا خفاقا و ثقالا و جاهدوا باموالکم و انفسکم فی سبیل الله ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون»؛ (با کیفیت مختلف حرکت کنید و کوچ کنید در حالیکه با بار سبک هستید. مجهز باشید و جهاد کنید با مال و جانتان در راه خدا)، بسیج به عنوان عاشق تبعیت از ولایت فقیه و بسیجیان به عنوان نمونه بارز انسان های ولایتمدار می دانیم که آماده اند در همه عرصه ها، بالاخص جذب، آموزش، و خدمت در ماموریت های محوله و با توجه به شرایط سنی و صنفی دانش اموزی، دانشجویی، کارگری، کارمندی، اساتید، مهندسی، پزشکی، عشایر و غیره و با توجه به اصل مردمی بودن آن، همواره در خدمت ولایت مطلقه فقیه بوده، و ان شاالله آن طوری عمل می نماید که هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ (با توجه به تهدیدات قدرت های پوشالی) آن رسالت واقعی خود را به منصه ظهور برساند.
همچنان که امام خمینی (ره) در مورد اهمیت و ضرورت تشکیل بسیج فرمودند: دفاع از اسلام و کشورهای اسلامی امری است که در مواقع خطر، تکلیف شرعی و الهی و ملی است و برتمام قشرها و گروه ها واجب است.
ایشان در بخشی از سخنان گهربار خود فرمودند: «الآن در راس همه مسائل اسلامی ما قضیه مواجهه با آمریکاست. باید تمام تجهیزات ما به طرف این دشمن باشد. مبادا یک وقتی یک تبلیغات سوئی بشود و نظرهای ما تشتت پیدا بکند و افکارمان افکار مختلف بشود... باید الان همه افکارها یک چیز باشد.
چطور در آن وقتی که ما مواجه با این قدرت شیطانی داخلی بودیم هیچ دیگر تشتتی در کار نبود. همه با هم یک فکر داشتید و الله اکبر می گفتید و مقابله با یک چنین قدرتی می کردید؟ شما الان می دانید که مقابله ما با یک قدرتی است که قدرتش صدها برابر زیادتر از آن قدرت قبلی است.
شما امروز یک چنین حالی دارید و مملکتمان یک چنین حالی دارد. مملکت شما الان یک حالی دارد که اگر دیر بجنبیم برای همیشه تا آخر از بین رفته ایم. همه باید یکصدا باشند. سرو صدای امروز حفظ مقابله با آمریکاست... باید همه قوایمان را مجتمع کنیم برای نجات دادن این کشور. باید اگر مسائلی برایمان پیش بیاید هرچه هم سخت باشد تحمل کنیم. باز هم من تکرار می کنم که بدانید شما با یک قدرتی مواجه هستید که اگر غفلت بشود مملکتتان از بین می رود. غفلت نباید بکیند. غفلت نکردن به این است که همه قوا را و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، هرچه تظاهرات بر ضد آمریکا بکنید قوای خودتان را مجهز بکیند و تعلیمات پیدا کنید و به دوستانتان تعلیم بدهید»
و واقعا" آن پیر فرزانه چه زیبا ضرورت تشکیل بسیج را توجیه نمودند. «مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد یکی از ابواب فقه باب رمی است. باب تیراندازی است. آنوقت تیراندازی بوده، حالا هم تیراندازی هست به یک طور دیگری» در اسلام با اینکه رهان، یعنی یک چیزی را بگذارند برای چیزی که نظیر قمار بازی می شود؛ حرام است. برای تیراندازی حرام نیست، برای اسب دوانی حرام نیست.»
«سبق و رمایه یکی از مسائل فقه است برای اینکه همه افراد مستحب است که سواری یاد بگیرند. حالا اتومبیل سواری و رانندگی را یاد بگیرند. و برای همه است که تیراندازی را یاد بگیرند ، فنون جنگی را یاد بگیرند.»
«باید ملت ما جوان هایشان مجهز باشند به همین جهاز و علاوه بر جهاز دینی و ایمانی که دارند مجهز به جهازهای مادی و اسلامی هم باشند و یاد گرفته باشند. اینطور نباشد که یک تفنگی که دستشان آمد ندانند که با آن چه کنند. باید یاد بگیرند و یاد بدهند.»
«جوان ها را یادشان بدهید همه جا. حضرت امام اضافه می کنند که باید اینطور شود که یک مملکتی بعد از چند سالی که ۲۰ میلیون جوان دارد ۲۰میلیون تفنگدار داشته باشد و ۲۰میلیون ارتشی داشته باشد.»
 دیدید و دیدند که بعد از تشکیل بسیج، انسان های پاک، آزاده، پیر و جوان، مرد و زن گروه گروه به این نهاد انقلابی روی آوردند و سعی نمودند کاری کنند کارستان، که بحمدالله کارستانشان شد عدم وابستگی به شرق و غرب، پیروزی در هشت سال دفاع مقدس، رشد علمی در سطح جهانی، احساس ترس و دلهره انداختن بر قامت دشمنان و بیداری همه ی ملل مستضعف، جهانی شدن تفکر بسیج، تلاش برای فراهم نمودن مقدمات ظهور یگانه منجی عالم بشریت، حضرت حجةابن الحسن العسکری(عج) در سایه رهبری نایب برحقش امام خامنه ای (مدظله العالی).
و ما هنوز هم بسیجی هستیم و ان‌شاءالله بسیجی خواهیم بود.
موفق و پایدار باشید
| علیرضا ضابطی سیستان