تاریخ : 1401,چهارشنبه 09 آذر13:20
کد خبر : 95815 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

سازمان ملل: درگیری‌ها به نقطه جوش رسیده است

نبرد تمام‌عیار جوانان فلسطینی با صهیونیست‌ها



شدت تنش‌ها در کرانه باختری تا آنجا زیاد شده که نماینده سازمان ملل هشدار داده که فلسطین در حال نزدیک شدن به نقطه جوش است.
تصاویر و خبرهایی که این روزها از مناطق اشغالی فلسطین مخابره می شود، تصویری از یک دنیای آخرالزمانی است. جاده‌های به نسبت آرام و خلوت رام الله، صبح روز سه‌شنبه دچار آن چنان ترافیک سنگینی شده بود که مسیرها از همه طرف مسدود بودند. پس از چند ساعت مشخص شد که عملیات زیرگیری یک نظامی زن صهیونیست و زخمی شدن او باعث ایجاد اختلال در عبور و مرور عادی شده است. تصاویر نیز پیکر زنی را نشان می دادند که روی زمین افتاده و حال او وخیم است. اگرچه گفته شد که نظامیان صهیونیست به سوی عامل زیرگیری این نظامی زن تیراندازی و او را به شهادت رساندند، اما انتشار تصاویری از این زن صهیونیست در حالی که بر روی آسفالت افتاده بود، حکایت از وخامت اوضاع داشت. این عملیات جدیدترین عملیات جوانان فلسطینی برای مقابله با اشغالگران است. عملیات‌هایی که با هدف آزادسازی فلسطین بویژه در سال 2022 تشدید شده و تقریبا هر هفته مناطق اشغالی شاهد عملیات‌های تمام عیار علیه اشغالگران است.
البته عملیات زیرگیری نظامی صهیونیستی در صبح سه‌شنبه پس از عملیات یورش وحشیانه ای انجام شد که در شب قبل از آن از سوی نظامیان در شمال الخلیل و رام‌الله رخ داده بود. در بامداد سه شنبه نظامیان صهیونیست به شهرک بیت عامر یورش بردند که در نتیجه آنها ۲۲ فلسطینی به دلیل اصابت گلوله و یا استنشاق گاز اشک‌آور آسیب دیده و دو برادر فلسطینی نیز در این حمله به شهادت رسیدند. وزارت بهداشت فلسطین نام این دو برادر فلسطینی را «جواد عبد الرحمن عبد الجواد ریماوی» ۲۲ساله و «ظافر عبدالرحمن ریماوی» برادر ۲۱ساله او عنوان کرد و گفت با شهادت این دو برادر همراه با «مفید اخلیل» تعداد شهدای یورش در بیت عامر به 3 نفر افزایش یافت. ابراهیم ابوعیاس، معاون شهردار بیت عامر، به میدل‌ایست آی می گوید که سربازان صهیونیستی بی‌دلیل به شهر حمله کردند و بدون فکر به همه جا تیراندازی کردند. ابوعیاس گفت که سربازان گلوله‌های واقعی، گاز اشک آور و گلوله‌های لاستیکی را به سوی مردم محلی شلیک کردند.
شدت تنش‌ها در کرانه باختری طی روز دوشنبه و بامداد سه شنبه تا آنجا زیاد بود که یک دختر بچه فلسطینی هم در حمله نظامیان اشغالگر اسرائیلی به روستای حارس در مجاورت سلفیت به شدت زخمی شد. تصاویر، این کودک فلسطینی را در یک مرکز درمانی در حالی که از ناحیه دست و پا باندپیچی شده است، نشان می‌داد. همچنین تنش‌ها در دیگر مناطق کرانه باختری نیز تا آنجا تداوم داشته که اشغالگران اسرائیلی یک کودک ۱۴ ساله فلسطینی را بازداشت کردند. گفته شده این کودک فلسطینی شامگاه دوشنبه پس از حمله صهیونیست‌ها به محله شویکه در شمال طولکرم بازداشت شده و نامش «عبدالرحمن احمد الزغل» است و ۱۴ سال بیشتر ندارد.
فلسطین در نقطه جوش
با شهدای فلسطین طی روزهای دوشنبه و سه شنبه، تعداد فلسطینیانی که توسط اشغالگران در سال 2022 به شهادت رسیده‌اند به 206 نفر رسید. از این میان، 154 نفر در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی به شهادت رسیدند و این آمار بی سابقه باعث شده تا امسال پرحادثه ترین و برتلفات ترین سال برای فلسطینیان در اراضی اشغالی از سال 2006 به بعد باشد. تشدید اوضاع در سرزمین‌های فلسطینی حتی باعث شد تا «تور ونزلند»، فرستاده سازمان ملل در امور غرب آسیا روز دوشنبه در شورای امنیت اعلام کند که درگیری‌ها در فلسطین به نقطه جوش رسیده است. این فرستاده سازمان ملل همچنین نسبت به تشدید خشونت‌ها در بحبوحه توقف روند صلح هشدار داد. فرستاده سازمان ملل با بیان این که سطح بالای خشونت در کرانه باختری اشغالی در ماه‌های اخیر بی سابقه بوده است، این را نیز افزود که این تنش‌ها منجر به رنج‌های بسیار زیادی در فلسطین شده است.
هشدار فرستاده سازمان ملل درباره رسیدن اوضاع به نقطه جوش البته بی دلیل هم نیست. با ادامه اشغالگری‌ها، شهر بیت المقدس هفته گذشته شاهد یک بمب‌گذاری بی سابقه بود که در نتیجه آن حداقل دو صهیونیست کشته شدند. این بمب‌گذاری صهیونیست‌ها را غافل‌گیر کرد و آنها هنوز نتوانسته‌اند عامل این عملیات را پیدا کنند. از طرف دیگر با وجود افزایش آمار شهدای فلسطینی در کرانه باختری، اما به نظر می رسد که فلسطینی‌ها همچنان مصمم به ادامه عملیات‌ها و فعالیت‌های خود علیه اشغالگران هستند و نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها دیده نمی شود.
خاخام قاتل، پدرمعنوی کابینه نتانیاهو
انتظار می رود که شدت تنش‌ها در کرانه باختری با روی کارآمدن صهیونیست‌های تندرو و افراطی در کابینه جدید تل آویو و کنست افزایش یابد، چون کابینه جدید تل‌آویو با حضور افرادی مانند ایتمار بن گویر تشکیل می شود که بدنبال اشغال کامل کرانه باختری و الحاق این منطقه به سایر مناطق اشغالی هستند و از هم اکنون زنگ خطر تشدید تنش‌ها به صدا درآمده است. به‌ویژه آن که در پشت پرده کابینه جدید رژیم صهیونیستی، خاخام به شدت افراطی به نام «داو لیور» قرار دارد که از او به عنوان رهبر و پدر معنوی کابینه نتانیاهو یاد می شود.
لیور، علنی و به صورت واضحی از پاک‌سازی قومی مسلمانان و اعراب سخن می‌گوید و صهیونیست‌ها او را رهبر معنوی سه حزب صهیونیسم مذهبی، قدرت یهودی و نوام می‌دانند که همگی با نتانیاهو برای تشکیل کابینه شریک شده‌اند. لیور آشکارا بارها این ادعا را مطرح کرده که سرزمین غربی اسرائیل (به معنای تمام فلسطین تاریخی) فقط به یهودیان تعلق دارد. او مدعی است که «سرزمین شرقی» نیز که امروز شامل کشور اردن است، متعلق به یهودیان است. این خاخام تندرو، از ساخت شهرک‌های غیرقانونی و اشغالی در خاک فلسطین حمایت می‌کند و حق فلسطینی‌ها را برای داشتن زمین به رسمیت نمی‌شناسد. یکی از شاگردان او در سال 1994‌، حداقل 29 فلسطینی را در مسجد ابراهیمی در الخلیل به ضرب گلوله به شهادت رساند و لیور این قتل عام را مقدس خواند و ستایش کرد. در ژوئیه 2014 نیز در بحبوحه تهاجم صهیونیست‌ها به نوار غزه، لیور حکمی مذهبی صادر کرد و خواستار تخریب کل نوار غزه شد و با بیانی ضدانسانی گفت: «سربازان اسرائیلی نباید تمایزی بین جنگجویان و غیر نظامیان قائل شوند.» حال این چهره به شدت افراطی و تندرو، رهبر معنوی کابینه نتانیاهو شده و طبیعی است با قدرت‌گیری کابینه نتانیاهو، اوضاع در کرانه باختری با تنش بسیاری زیادی همراه شود.
بن بست تل آویو در سیاست خارجی
همزمان با اوضاع پرتنش در کرانه باختری، سیاست خارجی تل آویو نیز با بن بست بی سابقه‌ای رو‌به‌روست. یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی با نگارش نامه‌ای به سران 50 کشور جهان از آنها خواست تا ضمن رایزنی با محمود عباس ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و اعمال فشار بر وی، مانع از را‌ی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رابطه با اعلام نظر دیوان بین‌المللی کیفری درخصوص اشغالگری رژیم صهیونیستی ضد فلسطینیان شود. لاپید در این نامه از سران و مقامات ارشد 50 کشور خواسته است تا با تشدید فشارهای خود بر تشکیلات خودگردان و محمود عباس از هرگونه ابتکار دیپلماتیک و حقوقی که به شناسایی تشکیل دولت مستقل فلسطینی شود، جلوگیری کنند.
این نامه نگاری لاپید بیش از هرچیز بحران را در سیاست خارجی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد. بویژه آن که بسیاری از متحدان غربی تل آویو حتی در آمریکا نسبت به شکل‌گیری کابینه افراطی تل آویو ابراز نگرانی کرده‌اند و اکنون نیز نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی از دیگر کشورها خواسته است تا از شکل‌گیری دولت مستقل فلسطینی جلوگیری کنند. در واقع شکست صهیونیست‌ها در میدان دیپلماسی باعث شده تا لاپید در آخرین اقدام ممکن دست به نامه نگاری بزند و با عجز و ناتوانی خواستار فشار به فلسطینی‌ها شود. با این حال انتظار می رود که با روی کارآمدن تندروها در تل آویو، فلسطینی‌ها بهتر از قبل بتوانند توجه بین المللی را به حقانیت و مواضع مشروع خود در مقابله با اشغالگران جلب کنند.