تاریخ : 1401,جمعه 18 آذر12:35
کد خبر : 95976 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

عدم امکان واگذاری خودرو به جانبازان خارج از قرعه‌کشی


عدم امکان واگذاری خودرو به جانبازان خارج از  قرعه‌کشی

بعید می‌دانم که قانون واگذاری خودرو در سال‌جاری اجرایی و منابع مالی آن تأمین شود و عزیزان جانباز بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند...

فاش نیوز - سخن‌گوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به توافق اخیر بنیاد شهید و وزارت صمت برای واگذاری سالیانه ده‌هزار خودرو به ایثارگران، اجرای قانون واگذاری خودرو به جانبازان در سال‌جاری را بعید و منتفی دانست.
 به گزارش خبرنگاری پارلمانی فاش نیوز، "حسن لطفی" نماینده مردم "رزن" و "درگزین" در حاشیه جلسه علنی مجلس، با اشاره به تصویب قانون واگذاری خودرو به جانبازان در بودجه 1400 و 1401 مهم‌ترین مانع را نبود اعتبارات مالی کافی و عدم امکان واگذاری خارج از سیستم قرعه کشی دانست.
 
 نماینده دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در توضیح نقطه‌نظرات خود در مورد واگذاری خودرو به ایثارگران اظهار داشت: بر اساس بودجه سال 1400 و 1401 واگذاری خودرو به ایثارگران به‌ عنوان قانون تصویب شده‌ است. اما دولت (بنیاد شهید) توان اجرای آن را ندارد. متأسفانه بسیاری از قوانین مصوب می‌شود؛ اما توان اجرای آن وجود ندارد و بحث خودروی جانبازان نیز طی دو سال اخیر شامل این قضیه شده‌ است.
 
 وی در اشاره به راهکار اجرایی شدن قانون واگذاری خودرو خاطرنشان کرد: این امر مستلزم آن است که برای مصوبه‌ای مانند واگذاری خودرو به جانبازان و ایثارگران، منابع مالی مورد نیاز تأمین شود. علاوه‌بر آن‌ وقتی در سطح کل کشور خودرو برای همه اقشار به‌صورت قرعه‌کشی واگذار می‌شود؛ این امکان وجود ندارد که خودروی بیشتری خارج از این چهارچوب تولید و به عزیزان جانباز واگذار شود.
 
 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحث تأمین اعتبارات مالی مورد نیاز، بحث بسیار مهمی در رابطه با اجرای مصوبات قانونی است؛ چرا که عزیزان جانباز و ایثارگر ما به‌تنهایی توان خرید خودرو را ندارند و بنیاد شهید در چهارچوب تسهیلات ارزان‌قیمت و بلندمدت باید خودروی مورد نیاز را در اختیار این عزیزان قرار دهد تا بتوانند از آن استفاده کنند.
 
 نماینده مردم رزن در دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من فکر می‌کنم بنیاد شهید به‌تنهایی این توان را ندارد که تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار جانبازان قرار دهد. بنابر همین محدودیت در تولید و هم نبود تسهیلات ارزان‌قیمت باعث شده این بخش از قانون طی دو سال گذشته همچنان عقیم بماند.
 
 عضو مجمع نمایندگان استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌جاری امکان واگذاری خودرو به ایثارگران وجود دارد، اظهار داشت: معلوم نیست که تا ماه‌های پایان سال این اتفاق بیفتد؛ چرا که درحال‌حاضر فصل بودجه است و از این ماه هم دولت و هم مجلس خود را درگیر بودجه و برنامه هفتم توسعه خواهند کرد. بنابراین وقتی همه‌چیز بر مبنای این دو موضوع قرار خواهد گرفت، بعید می‌دانم که قانون واگذاری خودرو در سال‌جاری اجرایی و منابع مالی آن تأمین شود و عزیزان جانباز بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.
 
 معرفی*