تاریخ : 1401,چهارشنبه 16 آذر12:29
کد خبر : 95985 - سرویس خبری : اخبار

دانشجویان شهید در جبهه



 چند نفر از فرماندهان جنگ، دانشجو بودند؟

از جمله شهدای شاخص دانشجو می‌توان به محسن حاجی‌بابا، محسن وزوایی، محمود شهبازی دستجردی، احمدرضا احدی و مهران بلورچی در جبهه های دفاع مقدس اشاره کرد.

دانشجویان شهید در جبهه/ چند نفر از فرماندهان جنگ، دانشجو بودند؟

 ۱۶ آذر هر سال به یاد سه دانشجوی شهید دانشگاه تهران به نام‌های مصطفی بزرگ‌‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی گرامی داشته می‌شود. این افراد در اعتراض به ورود ریچارد نیکسون، معاون وقت آمریکا به ایران و همچنین ازسرگیری روابط ایران با بریتانیا در ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ توسط رژیم پهلوی کشته شدند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز جنبش دانشجویی نقش اساسی و بی‌بدیلی را در تداوم و تحکیم پایه‌های انقلاب و عدم انحراف آن از مسیر اصلی آرمان‌خواهی و ظلم‌ستیزی خود ایفا کرد که بی‌شک مهم‌ترین آن را می‌توان اقدام تاریخی دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و ناکامی تلاش‌های آمریکا برای گرایش مجدد ایران به سمت سیاست‌های خود دانست که امام بزرگوار از این حماسه به‌ عنوان انقلاب دوم ایران یاد کردند.

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز دانشجو و دانشگاه سنگر دفاع از میهن اسلامی شد و دانشگاه مرکز و پایگاهی برای اعزام نیروهای داوطلب به جبهه‌های جنگ شد و در زمانی که نشستن سر کلاس دانشگاه‌های تراز اول کشور، آرزوی هر جوانی بود، حدود چهار هزار جوان، دانشگاهی که به ‌سختی در بهترین رشته‌های آن قبول ‌شده بودند، رها کردند و به جبهه‌های حق علیه باطل شتافتند. 

از جمله شهدای شاخص دانشجو می‌توان به محسن حاجی‌بابا، رتبه ۴ پزشکی دانشگاه تهران، محسن وزوایی رتبه اول کنکور سراسری سال ۱۳۵۵ و دانشجوی شیمی دانشگاه صنعتی شریف، محمود شهبازی دستجردی، رتبه ۱۷ کنکور سراسری سال ۱۳۵۶ و دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه تهران، احمدرضا احدی، رتبه اول کنکور سراسری ۱۳۶۴ و دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مهران بلورچی، رتبه ۵ کنکور سراسری ۱۳۶۳ و دانشجوی مهندسی الکترونیک دانشگاه تهران اشاره کرد. 
 
حدود ۹۴ نفر از دانشجویان با وجود سنی میان ۲۰ تا ۲۷ سال، فرماندهی لشکر، گردان و دسته را بر عهده داشتند. از میان شهدای دانشجوی دفاع مقدس که فرمانده بودند و در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کردند. ۱۱ نفر از آنان در مقطع دکتری و عمده آن‌ها در مقطع کارشناسی دانشجو بوده‌اند.
 
بعد از پایان جنگ نیز قشر دانشجو تلاش و همت خود را بر تحصیل و کسب علم و دانش به ‌منظور جبران عقب‌ماندگی‌های هشت سال جنگ تحمیلی گذاشت و با تکیه بر دانش بومی، زمینه‌های دسترسی ایران به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های صنعتی جهان همچون تکنولوژی تولید انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را فراهم کرد. 

کسب این موفقیت‌ها برای دشمنان جمهوری اسلامی چنان سخت و دردآور بود که زمینه‌های ترور فیزیکی دانشمندان هسته‌ای ما را که دانش‌آموخته دانشگاه‌های انقلاب اسلامی بودند را فراهم کردند و در واقع شهدایی همچون مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، داریوش رضایی‌نژاد، رضا قشقایی، محسن فخری‌زاده و ... را باید به‌عنوان قربانیان مسیر پیشرفت و توسعه علمی ایران اسلامی دانست.
 
امروز نیز دانشجویان ضمن آگاهی از توطئه دشمنان انقلاب اسلامی برای همراه‌سازی دانشگاه و دانشجو با اعتراضات، اعتصابات و اغتشاشات، در انجام رسالت و مأموریت اصلی خود یعنی تحصیل علم و دانش برای ساختن ایرانی پیشرفته‌تر و قدرتمندتر از گذشته، ساعی و کوشا باشند و بنا به فرمایش رهبر انقلاب: باید همت شما (دانشجویان) این باشد که در دنیا به وضعی برسیم که اگر کسی بخواهد به تازه های علمی دست پیدا کند، مجبور باشد زبان فارسی را یاد بگیرد.
 
به‌ واقع می‌توان گفت که روز دانشجو، روز تأکید بر نقش بی‌مانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش، در کنار تقویت ایمان دینی و بصیرت سیاسی در راه پیشرفت مادی و معنوی کشور بر اساس عقبه و سابقه درخشان مبارزاتی و انقلابی قشر دانشجو است.
 
در ادامه تصاویر برخی شهدای دانشجو می‌آید:


شهید احمدرضا احدی

 


شهیدان مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و شریعت رضوی

 


شهید محسن حاجی بابا

 


شهید محمود شهبازی دستجردی

 


شهید مهران بلورچی

 


منبع : خبرگزاری فارس