تاریخ : 1401,چهارشنبه 16 آذر12:35
کد خبر : 95987 - سرویس خبری : اخبار

روایت شهید صیاد شیرازی از هلی‌کوپتری که بدون سوخت به قرارگاه رسید



هلی‌کوپتر شهید احمد کشوری خلبان تیزپرواز ارتش هنگام حمله به نیروهای کومله و دموکرات و تعقیب آن‌ها دچار کمبود سوخت شد. برای همین شهید صیاد شیرازی از او خواست سریع به قرارگاه بازگردد، اما او راه‌حل دیگری داشت.

روایت شهید صیاد شیرازی از هلی‌کوپتری که بدون سوخت به قرارگاه رسید

‌۴۲ سال از شهادت سیمرغ هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران شهید سرلشکر احمد کشوری گذشته است، شهید هوانیروزی که در غائله کردستان همراه با شهید علی‌اکبر شیرودی به مدد و یاری شهید چمران در پاوه آمد و در نخستین روزهای جنگ نیز با شجاعت و صلابتش نامش را برای همیشه در تاریخ ایران اسلامی ماندگار کرده است. روز ۱۵ آذر ماه به پاس رشادت‌های خلبان تیزپرواز شهید احمد کشوری، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران «روز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران» نام‌گرفته است، آنچه در ادامه می‌آید ۲ روایت کوتاه از زندگی این شهید بزرگوار است.

وقتی استاد آمریکایی تحت تأثیر ابهت کشوری قرار گرفت

بخشی از دوران تحصیل احمد کشوری در خارج از کشور گذشت. در یکی از تمرین‌های پرواز بالگرد، او سکاندار بالگرد بود. استاد آمریکایی نگاهی به احمد کرد و گفت: اگر الان بخواهم تو را به بیرون پرت کنم، چگونه از خودت دفاع می‌کنی! احمد نگاهی به استاد کرد و وقتی لبخند تحقیرآمیز او را دید، یقه استاد آمریکایی‌اش را گرفت و گفت: من باید تو را از این بالا به پایین پرت کنم. بعد با استاد گلاویز شد به گونه‌ای که صورتش سرخ شد. 

همراهان از احمد خواستند یقه استاد را رها کند و مواظب باشد بالگرد سقوط نکند. وقتی بالگرد به زمین نشست، استاد آمریکایی که از جسارت احمد جا خورده بود، به بقیه گفت: از این به بعد استاد شما، احمد کشوری است.

ذکر یا زهرا (س) هلی‌کوپتر کشوری را به قرارگاه رساند

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در روایتی درباره میزان اعتقاد و ایمان شهید احمد کشوری بیان داشت: در کردستان درگیری شدیدی میان رزمندگان با کومله و دمکرات به وقوع پیوست. در این شرایط از هوانیروز درخواست کمک کردیم. ۲ خلبان یعنی شهیدان کشوری و شیرودی فوری با درخواستمان موافقت کردند و لحظاتی بعد بالای سر ما حاضر شدند. مکان‌های مدنظر به آن‌ها اعلام شد و آن‌ها نیز آنجا را زیر آتش خود گرفتند. 

در این هنگام که مهمات هلی‌کوپترها تمام شد. متوجه شدم که شهید کشوری علیرغم کمبود سوخت منطقه را ترک نکرده است. با او تماس گرفتم که منطقه را ترک کند،‌ اما او گفت: من باید کارم را به اتمام برسانم. با دوربین حرکات شهید کشوری را رصد می‌کردم. دیدم که خودش را به جاده‌ای رساند که در یک جیپ سیمرغ که عناصر ضد انقلاب در حال فرار بودند، سپس هلی‌کوپترش را به آن خودرو نزدیک کرد و آن قدر پایین رفت تا با اسکیت هلی‌کوپتر به آنها کوبید و بعد جیپ به ته دره سقوط کرد.

دوباره با او تماس گرفتم و گفتم: با توجه به تأخیر شما برای بازگشت، هلی‌کوپتر دیگر سوخت کافی ندارد که خودت را به قرارگاه برسانی! همین جا فرود بیا. اما شهید کشوری گفت: اگر فرود بیایم هلی‌کوپتر را مورد هدف قرار می‌دهند. با ذکر یا زهرا خودم را به قرارگاه می‌رسانم. ساعتی بعد ناامیدانه با قرارگاه تماس گرفتم. به من گقتند: او با سلامت و با ذکر یا زهرا در حالی که هیج سوختی در هلی‌کوپتر نبود، به قرارگاه رسیده است.

درباره این شهید بیش‌تر بدانید

شهید احمد کشوری در تیرماه سال ۱۳۳۲ در شمال کشور به دنیا آمد. او پس از طی تحصیلات مقدماتی و متوسطه در سال ۱۳۵۱ وارد نیروی هوایی ارتش شد.

شهید کشوری با آغاز جنگ تحمیلی فرماندهى تیم آتش هوانیروز در استان ایلام را به عهده داشت و عاقبت در پانزدهم آذرماه سال ۱۳۵۹ در تنگه بنیا میمک ایلام هدف موشک هواپیماى دشمن قرار گرفت. مزار شهید احمد کشوری در قطعه ۲۴ بهشت زهرای تهران قرار دارد. از این شهید ۲ فرزند پسر و دختر به یادگار مانده است.

 


منبع : خبرگزاری فارس