تاریخ : 1401,پنجشنبه 29 دي15:30
کد خبر : 97383 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

سخنی با غرامتیون عزیز!


سخنی با غرامتیون عزیز!

غرامت جنگی مسئله ای عمومی است که طرف متجاوز باید در قبال خسارات وارد شده به یک کشور بپردازد و هزینه‌کرد آن هم با دولت و حاکمیت است برای مصارف زیرساختی و عمومی و ساخت خرابی ها و...

.

فاش نیوز- سلام برادران عزیز؛ اولا ظاهرا غرامت در قطعنامه نیامده است و فقط متجاوز را تعیین کرده اند. خب دلیلش هم مشخص است؛ چرا که مذاکره کنندگان در آن زمان هم همین روحانی و ظریف و زیر نظر مرحوم هاشمی بوده اند!
ثانیا دخل و خرج عراقی ها هم فعلا دست آمریکایی هاست و آمریکا پول نفت خود ما را هم در کشورهای اقماری خودش مثل کره و... بلوکه کرده و نمی دهد؛ چه برسد به پول نفت عراق که خودش هاپولی می کند و یا تصمیم می گیرد به که بدهد و به که ندهد. لااقل تا آمریکا هست، اگر سازمان ملل هم تصویب کند، این یانکی نمی گذارد آبی از دستش به نفع ما بچکد.
ثالثا برادران عزیز غرامتیون توجه داشته باشند و مواظبت کنند از حول حلیم توی دیگ نیفتند! می دانیم فشار زندگی زیاد است، ولی این دلیل نمی شود که به هر چیزی دست بیندازیم و هر توقع نامعقولی را تکرار کنیم و خدایی نکرده به حیثیت جمعی خودمان در این سن و سال لطمه وارد کنیم.
آنی که شما فکر می کنید سهم رزمندگان میدان جنگ است، غنیمت نام دارد که زمان قدیم سربازان از میدان جنگ برمی داشتند مثل شمشیر و سپر و زیورآلات و اینطور چیزها...
غرامتی هم اگر باشد و بشود گرفت و ... که پیگیری سنگین حقوقی می خواهد و اگر هم شدنی باشد به عمر ما قد نمی دهد، یک امر حکومتی است و با ساده لوحی چنین تصور نکنید که بر فرض اگر غرامتی هم گرفته شود، متعلق به کسانی است که در جبهه جنگیده اند.

رزمنده ها وظیفه داشتند و برای خدا و حفظ دین و ناموس و وطن رفتند و اگر هم رزمندگان، خصوصا جانبازانی که سلامتی خود را در این راه ایثار کرده اند بخواهند مابه ازای آن را طلب کنند، فقط خدا می تواند محاسبه و جبران کند و جبرانش هم در این دنیا ممکن نیست و امری اخرویست.... اگر کسی بخواهد ایثاری که در راه خدا کرده در بازار مکاره دنیا و به قیمت مادی به فروش بگذارد، قطعا بداند جز خسران عایدش نخواهد شد.

از اینها گذشته غرامت جنگی مسئله ای عمومی است که طرف متجاوز باید در قبال خسارات وارد شده به یک کشور بپردازد و هزینه‌کرد آن هم با دولت و حاکمیت است برای مصارف زیرساختی و عمومی و ساخت خرابی ها و...

این برداشتی غلط و بیشتر به یک جوک شبیه است که فکر کنیم همه غرامت فرضی باید بین رزمندگان و مجاهدان حاضر در میدان تقسیم شود و ...به ویژه در جنگ و دفاع مقدس ما که همه ملت با جان و دل در آن درگیر بودند و هرکس به فراخور شرایط و توان خویش در آن نقش ایفا کرده و در این دفاع مقدس سهم داشته است.

 اگر کمی منصف باشیم که قاطبه رزمندگان و ایثارگران، خصوصا ایمانی‌مردان ما چنین اند، افزون بر اجر و پاداش اخروی، ارزش و احترام در میان مردم و جامعه، خدمات و امتیازاتی که کم و بیش دولت به نمایندگی از سوی جامعه و مردم به ما ارائه داده و می دهد، و عزت و افتخار و امنیت و سربلندی و...و البته افتخار بودن در کنار مردم با تمام مسایل و سرد و گرم روزگار که همه با هم با آنها مواجه هستیم، شرافتمندانه ترین مزد هر ایثار و مجاهدتی ست که کرده ایم.  

در انتها باید یادآور شد که جنگ و مقاومت و ایثار هنوز در ابعادی گسترده تر وجود دارد. ادامه راه یاران شهیدمان تا جایی که خون آنان را هدر نداده باشیم و تا آنجا که دشمن را از تسلط بر آب و خاک شهیدان خونین کفن ناامید کنیم وظیفه سنگینی است که بر دوش ماست و شهیدان و خدای شهیدان از ما نمی پذیرند که با افتادن در دام خواهش های دنیایی، خدایی نکرده سست شویم و با وسوسه خناسان، در این برهه در مسیری غیر از آن که شایسته ما و کشورمان است گامی برداریم.

 

* کوچکترین ایثارگران