تاریخ : 1401,شنبه 08 بهمن18:10
کد خبر : 97553 - سرویس خبری : سینما

اختصاصی فاش نیوز| گفت و گو با نویسنده، کارگردان جوان و بازیگر فیلم کوتاه "وقفه" در حاشیه سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران؛

سوژه ای پرداخته نشده در سینما بر اساس قوانین لطیف قرآنی


سوژه ای پرداخته نشده در سینما بر اساس قوانین لطیف قرآنی

این سوژه ای است که تا به حال در سینما به آن پرداخته نشده است. یک سری قوانین الهی در آیات کلام الله (قرآن کریم) داریم که برای زنان وضع شده است و زمانی که بر روی آنها عمیق می شویم و تفکر می کنیم، بسیار جالب توجه، لطیف، هوشمندانه و دارای ...

فاش نیوز - «مانا پاک‌سرشت» کارگردان فیلم کوتاه «وقفه» که بازی در چندین سریال، فیلم بلند و کوتاه و همچنین ساخت چندین فیلم کوتاه را در کارنامه دارد، در گفت و گو با خبرنگار ما به معرفی اثر خویش پرداخت.

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش نیوز، «مانا پاک‌سرشت» کارگردان فیلم کوتاه «وقفه» که ساخت چندین فیلم کوتاه از جمله: «نگران نباش»، «لاجوردی»، «چشم ها» را نیز در کارنامه دارد، در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص علت نامگذاری فیلمش گفت: ابتدا نام «دوره» را انتخاب کرده بودم که در ادامه به خاطر برخی از مسائل و شرایط، تصمیم به تغییر آن گرفتم و عنوان «وقفه» را برگزیدم. در این رابطه، چند گزینه ی مختلف داشتیم و بنده شخصا از روز اول بسیار درگیر انتخاب نام فیلم بودم. به نظر می رسید «وقفه» خیلی بهتر می تواند وظیفه ی انتقال آن مفهومی را که من در پی رساندن به مخاطب فیلم بودم بر عهده بگیرد.

او افزود: با شرایطی که کاراکتر نقش خانم در فیلم دارد، بر تصمیمی که روی جدا شدن دارد «وقفه»ای ایجاد می شود و تاکید بنده به عنوان کارگردان هم بر روی همین مهم بود و ترجیح دادم که نام فیلم را «وقفه» برگزینم.

وی در مورد علت پرداختن به این سوژه اظهار داشت: این سوژه ای است که تا به حال در سینما به آن پرداخته نشده است. یک سری قوانین الهی در آیات کلام الله، قرآن داریم که برای زنان وضع شده است و زمانی که بر روی آنها عمیق می شویم و تفکر می کنیم، بسیار جالب توجه، لطیف، هوشمندانه و دارای بعد روانشناختی می باشد.

این فیلم‌ساز جوان اضافه کرد: اینجا به مسائلی اشاره شده است که بسیاری از آقایان و حتی قشر تحصیل کرده ی ما به آنها دانشی ندارند. در فیلم می بینیم که خانم، دوره ماهیانه اش را می گذراند و فشار روحی و روانی بر روی اوست و نمی تواند تصمیم درستی بگیرد و این شرایط خاص و ویژه که از نظر بسیاری آقایان ساده به نظر می رسد، اما در قرآن کتاب ما مسلمانان به شکل ویژه ای به آن پرداخته شده است.

وی یادآور شد: حداقل آن این است که هشدار می دهد خانم ها اگر در این دوره قرار دارید، تصمیم به جدایی نگیرید، به خود زمان دهید و آن «وقفه» را ایجاد کنید؛ چه‌بسا نظرتان عوض شد.

او در همین رابطه تصریح کرد: در گذشته این طور نبود که وقفه ای ۳ تا ۴ ماهه برای طلاق در نظر گرفته شود و به خاطر همین، این قانون بیشتر مورد توجه واقع می شود. برای من خیلی جذاب بود و دوست می داشتم که فیلمی کوتاه از روی آن بسازم.

او در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: ساختن چنین فیلم هایی یک مقدار راه رفتن روی لبه تیغ است. اگر بنده در مقام فیلم‌ساز می خواستم کمی مغرضانه به مسئله نگاه کنم، آنگاه خروجی اثر با شعارزدگی و مردستیزی همراه می شد و به همین دلیل خیلی سخت است که یک فیلم‌ساز، بی‌طرفانه به این عرصه ورود کند و چنین مشکلی را همانطور که هست نشان دهد.

وی اظهار داشت: اگر شخص دیگری این فیلمنامه و فیلم را حتی در مرحله ی تدوین می خواست بسازد، این طور به تماشاگر القاء می کرد که شخصیتِ زنِ فیلم، چقدر شوربخت است که حتی نمی تواند یک طلاق بگیرد، در حالی که حرفِ فیلم بنده، این نیست.

وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود گفت: من، هم در کاشت های فیلمنامه و هم در ساختار با تغییرات مثبتی که ایجاد شد، یک سری اشارات در پلان هایی که از آغاز و انتهای فیلم ثبت و ضبط نمودم، دارم که حرف هایی در آن مندرج می باشد و ممکن است خیلی ها به راحتی از آن بگذرند و اما من حتی یک پلان را بیهوده نگرفتم و تمامی نماها دارای حرف و کلامی از حالات و شرایط روحی و روانیِ آن خانم، پیش از رفتن به محضر، هنگامی که به محضر می رود و زمانی که به خانه باز می گردد را در بر می گیرد و این سه دوره را در «وقفه» ای که تجربه می کند، در خود نهفته دارد.

وی همچنین افزود: شروع و فینال فیلمم را خیلی دوست می دارم. آنچه را که تمام حرف فیلم من در برمی گیرد و دیده و دانسته می شود، صحنه ای است که پرده ی خانه پاره و سپس با ترس، نصب می شود.

«پاک سرشت» بیان داشت: ویژگی دیگر، کم دیالوگ بودن و پرداختن با زبان تصویر است که بسیار بر روی آن تاکید داشتم و زحمت کشیدم. در مجموع، ویژگی اثر این است که دوست داشتم همه ی اتفاقات فیلم در عین سادگی روی دهد و این سادگی را جزء ویژگی های اثرم می دانم.

وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: چالش اصلی این بود که نتوانستم بازیگر مد نظر را پیدا کنم و مجبور شدم خودم آن را بازی کنم. سختی کار در این بود که نمی توانستم خودم را کنترل کنم. من فریم به فریم و پلان به پلان به بازیگرانم می گویم که چطور بازی کنند و اینکه در این فیلم نمی توانستم بازی خودم را همان لحظه درون مانیتور نگاه کنم خیلی سخت بود. مرتب قطع می دادم و می رفتم پشت مانتیور؛ راش ها را نگاه می کردم و سپس باز می گشتم مقابل دوربین و اصلاحات بازی را انجام می دادم.

کارگردان وقفه با اشاره به اینکه تصویربرداری در شهرهای رشت و انزلی انجام پذیرفت، در خصوص روند تولید گفت: اول قرار بود کار را شخصی بسازم ولی بعد دوستان گفتند طرح را در دفتر انجمن ثبت کنید و اینچنین مراحل پیچینگ طی شد و یک سال و نیم گذشت و در این اثنا من باردار بودم و فرزندم که به دنیا آمد دیگر همه ی مراحل پیش‌تولید انجام و قراردادها بسته شد و یک تا دو ماه در طی مراحلِ پیش تولید بودیم و لوکیشن های خارجی را سختگیرانه انتخاب کردیم.

این طور بگویم، پلان اصلیِ بعد از طلاق را ما در مدت‌زمان ده دقیقه، آن لوکیشن را یافتیم و آن قدر پریشان بودم که حتی بینایی یک چشمم را در آن لحظات از دست داده بودم و نگران تغییر وضعیت هوا بودم و باران هم می آمد؛ و جالب اینکه صدای رعد و برقی که در آن صحنه می شنوید نیز واقعی و مربوط به همان لوکیشن است. فیلمبرداری حدود ۸ تا ۹ روز زمان برد و در مجموع خیلی خوب همه چیز پیش رفت.

وی در خصوص ارتباط با سینمای بین الملل به خبرنگار ما گفت: حضور در جشنواره های داخلی و خارجی و کسب جوایز از آنها را در کارنامه دارم؛ همچون جشنواره سائوپائولو برزیل، جشواره اینترفیلم، جشنواره sandiegoo، جشنواره Athena آمریکا، جشنواره Dytiatko اوکراین، جشنواره فیلم های رسانه مستقل چین، جشنواره mostra mosca برزیل، جشنواره ramsgate انگلستان، جشنواره رادیو تئاتر فجر، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره رشد، جشنواره کودک و نوجوان اصفهان، جشنواره تصویر و .. بسیاری از ساخته هایم از جمله فیلم «وارث» که به شهدای سلامت می پرداخت، در جشنواره های بین المللی آمریکا، هند و چین حضور داشت و جایزه کسب کرد و جالب آنکه در جشنواره های داخلی نامزد شده بود؛ اما برنده نهایی نشده بود. مفاهیم مشترک همچون جنگ، دین و مذهب در این کشورها نیز وجود دارد و برای بنده خیلی جالب بود که ما چقدر نقاط مشترک داریم و سینما می تواند قلب ما انسان ها را به هم نزدیک کند.

این بانوی کارگردان در مورد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و تاثیر آن بر فیلم‌سازان جوان گفت: تاثیر وصف‌ناپذیری دارد و بیشتر فیلم‌سازان جوان سینمای حرفه ای ما از اهالی فیلم کوتاه هستند. این مسیر روشنی است که وقتی علاقمندان به آن ورود می کنند، البته به شرط داشتن استعداد و پشتکار، آینده روشنی را خواهند دید. همچنین این جشنواره نشان داد که سینما فقط از آنِ مرکز نشینان نیست و دوستان می توانند با حضور در آن، خود را محک بزنند و حس خوبی را تجربه کنند.

وی در مورد کمبودهای سینمای کوتاه نیز خاطرنشان کرد: سینمای کوتاه حمایتی بجز انجمن سینمای جوانان ایران ندارد. با وجود این هزینه های زیادی که اجاره لوازم در بر دارد، حقیقتا کدام جوان در این شرایط توانایی پرداخت آن را دارد. در انجمن سینمای جوان رشت، آقای «یوسف‌پور» خیلی زیاد هوای بچه های فیلم‌ساز سینمای کوتاه را دارد و در نتیجه می بینیم که چقدر حضور سینماگران گیلانی در جشنواره ها تشدید شده است.

خانم پاک‌سرشت در بخش پایانی صحبت هایش نیز اظهار داشت: بازخوردهای مثبتی را در سالن نمایش از سوی تماشاگران دیدم که عموما فیلم را جسورانه دیدند و به یکدیگر اذعان می کردند که چقدر خوب است که به این موضوع در سینما پرداخته شد.

| گزارش و گفت و گو از تورج اردشیری‌نیا

| عکس از الهام سادات روئین‌تن