تاریخ : 1401,چهارشنبه 05 بهمن16:00
کد خبر : 97592 - سرویس خبری : ایثارگران

اتفاقاتی که در ۱۴۰۲ برای ایثارگران می افتد


اتفاقاتی که در ۱۴۰۲ برای ایثارگران می افتد

در لایحه بودجه ۱۴۰۲مجوز واردات خودرو جانبازان ۷۰ درصد، واگذاری خودروی داخلی با اقساط ۵ساله به جانبازان زیر ۷۰ درصد، همچنین افزایش حقوق رزمندگان و ایثارگران معسر و افزایش حقوق خانواده شهدا...

فاش نیوز - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تلاش نمایندگان ایثارگر برای تمدید قانون تبدیل وضعیت در لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، کیومرث سرمدی واله، نماینده ایثارگر مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی در خصوص جایگاه ایثارگران در بودجه 1402 اظهار داشت: نگاه مجلس به مسائل و مشکلات ایثارگران از ابتدا نگاه مثبتی بوده و هست و در صحن علنی و کمیسیون تلفیق نیز تمامی تلاش در این جهت است.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی های مهم لایحه بودجه 1402 در بخش ایثارگران خاطرنشان کرد: خوشبختانه در لایحه بودجه 1402 در جهت رفاه حال ایثارگران مجوز واردات خودرو به جانبازان 70 درصد داده شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس یازدهم ادامه داد: به جانبازان زیر 70 درصد نیز واگذاری خودروی داخلی با اقساط 5ساله در بودجه سال آینده لحاظ شده است. همچنین افزایش حقوق رزمندگان و ایثارگران معسر که کمک معیشت‌شان است و افزایش حقوق خانواده شهدا در لایحه 1402 دیده شده است.

نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون تبدیل وضعیت و لحاظ نشدن آن در بودجه سال آینده متذکر شد: در بحثی که بنده بر روی آن اصرار دارم، لزوم تمدید قانون تبدیل وضعیت فرزندان و ایثارگران است که سال گذشته در بودجه لحاظ شد؛ اما متاسفانه در لایحه بودجه سال ا1402 دیده نشده است؛ هر چند که تلاش ما این است که دوستان کمیسیون تلفیق حتما آن را در لایحه بودجه بیاورند.

نماینده دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز بررسی جزئیات لایجه بودجه از سوی نمایندگان ملت در کمیسیون تلفیق یادآور شد: مسلما در هنگام بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان ملت در صحن علنی، پیشنهاداتی ارائه خواهد شد و ما هم به عنوان نماینده ایثارگر کمک خواهیم کرد تا بحث تبدیل وضعیت در لایحه بودجه 1402 دیده شود؛ تا یک بخش از بچه های ایثارگر که باقی مانده اند ان‌شاءالله مشمول این قانون شوند. البته بر مبنای قانون امسال، تبدیل وضعیت ایثارگران پایان می یابد؛ چرا که یک محدوده زمانی داشته؛ که اجرا شده است.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا از جایگاه ایثارگران در بودجه 1402 راضی هستید، تصریح کرد: ما به عنوان نماینده ملت، نگاه دولت و مجلس به ایثارگران را مثبت می دانیم و پرداختن به این قضیه وظیفه ماست. هر چند که مطمئنم در جلسات تلفیق و صحن علنی، در راستای تقویت جایگاه ایثارگران و رفع مسائل و مشکلات آنها تلاش بیشتری خواهد شد.

نماینده ایثارگر کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ویژگی های مهم بودجه گفت: به نظر من یکی از مواردی که در لایحه بودجه باید به آن توجه بیشتری شود بحث افزایش حقوق کارکنان دولت است که برای سال آینده 20 درصد دیده شده است. اما با توجه به تورم 40 درصدی موجود، معتقدم با این 20درصد افزایش در واقع 50درصد قدرت خرید کارکنان و کارمندان در سال 1402 کاهش خواهد یافت و ممکن است باعث افزایش نارضایتی مردم شود؛  چرا که بخشی از کارمندان زیر خط فقر خواهند رفت و این موضوع مسلما تبعاتی خواهد داشت.

نماینده ایثارگر مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در  پروژه های عمرانی افزایش اعتبارات 20 درصد است. بنابر این با توجه به پروزه های نیمه تمام و هزینه های بالایی که دارند، اگر افزایش در حد 20 درصد باقی بماند، دولت در سال آینده کار عمرانی خاصی نمی تواند انجام دهد و مشکلات بیشتر خواهد شد.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تحث پوشش کمیته امداد و بهزیستی، واقعی دیدن درآمدها، توجه به اصلاح ساختار مالیاتی و افزایش مالیات ها، پرداختن به فرارهای مالیاتی و ساماندهی مودیان جدید مالیاتی از جمله موارد مثبت در لایحه بودجه 1402 به شمار می رود.