تاریخ : 1401,پنجشنبه 06 بهمن13:22
کد خبر : 97609 - سرویس خبری : اخبار

یادواره ۱۶۵ شهید شهر مریانج همدان



عدم همراهی مردم در اغتشاشات، دشمن را ناامید کرد/ یادواره شهدا فرصتی برای یادآوری راه درست و معرفی سبک زندگی شهدا است

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شامگاه چهارشنبه 5 بهمن ماه در ادامه سفر استانی به همدان در یادواره 165 شهید شهر مریانج که به مناسبت شهادت امام هادی (ع) برگزار شد، گفت: عدم همراهی مردم در اغتشاشات، دشمن را ناامید کرد.
به گزارش «ایثار»، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این یادواره گفت: در این عالم انبیاء الهی برای هدایت بشر مسئولیت پیدا کردند، انسان در جهان هستی نیاز به راهنما، استاد، آموزش و مراقبت دارد به دلیل اینکه ناآگاهی‌های او بسیار زیاد است، البته قدرت تفکر و تعقل و همچنین فطرت تشخیص خوب از بد به انسان عطا شده، اما لازم است اشخاصی خوب و بد را برای انسان تبیین کنند.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه وظیفه تمام انبیاء الهی نشان دادن مرز خوب و بد است، تصریح کرد: کلمه اصلی اسلام که توحید است همین معنا را دارد که هیچ خدا و ربی غیر از الله نیست. این مسائل هم در کلام و هم در عمل و زندگی معصومین (ع) بروز و ظهور می‌یابد و زمانی که به زندگی آن بزرگواران نگاه می‌کنیم همین معنا را در عملشان می‌بینیم.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه روش و منش معصومین (ع) انطباق کامل بر کلام وحی دارد، افزود: هنگامی که به زندگی آنان نگاه می‌کنیم چیزی غیر بروز کلام الهی در اعمال آن بزرگواران نمی‌بینم، ایشان یک سیر و مأموریتی داشته‌اند که گام به گام رو به جلو برده‌اند، اما در انتها و در جایی که به بیان امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) رستگاری است، می‌فرمایند: «فزت و رب الکعبه» که نشان می‌دهد مکان رستگاری ایشان شهادت است.
وی ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری هنگامی به قله می‌رسند که آن قله همان شهادت است، زیرا شهادت معامله دنیای کوتاه با ابدیت است.
دکتر قاضی‌زاده با بیان اینکه شهادت مرگ تاجرانه است، تأکید کرد: یک تاجر موفق کسی است که درهم و دیناری که می‌پردازد، برای بهترین اجناس باشد و این جان، جسم و حیات را شهید با شهادت جاودانه معامله می‌کند.
معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه در یادواره شهدا، این عزیزان نیازی به آن ندارند که ما نامشان را مرتب ذکر کنیم، تأکید کرد: ما به شهدا نیاز داریم، زیرا شهدا کسانی بودند که در کنار ما و در میان همین مردم زندگی می‌کردند و همین شغل‌هایی که ما و دیگران داشتیم را داشتند، آن‌ها دانش‌آموز، روحانی، کارمند، دانشجو و کشاورز بودند، در عین حالی که کنار ما و شما زندگی کردند اما باهوش، زیرک و نابغه بودند، زیرا نابغه کسی است که در استعداد از همسالان خودش جلوتر است و چه نابغه‌ای بالاتر از شهید که یک سر و گردن از دیگران جلو بودند و در جایی این خط تکراری زندگی را شکسته و خرق عادت کرده و با ترک زندگی ظاهری و به عنوان یک مجاهد فی سبیل‌الله در این مسیر حرکت کردند.
قاضی‌زاده‌ هاشمی با اشاره به شهدای برجسته شهر مریانج، گفت: شهر مریانج سرشار از این شخصیت‌های شناخته شده است که بصیر، الگو و اهل معرفت بودند، این شخصیت‌های بی‌نظیر که توانسته‌اند در سنین مختلفی، راه را به ما نشان دهند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه استان همدان پر از این شخصیت‌های شناخته شده است که الگو و اهل معرفت بودند، تصریح کرد: در این استان که استان علم، معرفت و تمدن است شخصیت‌های بزرگی دارید که در مورد برخی آثاری وجود دارد و صحبت شده است، اما در مورد برخی اثری باقی نمانده، فرماندهان بزرگی در دوران جنگ و دفاع از حرم داشتید، شخصیت‌های بزرگی همچون شهید همدانی که شهید بصیر و مجاهدی بود که در مقابل دشمن مهاجم ایستادند.
وی افزود: شهید حاج حسین همدانی یک فرمانده ساده نبود، او در مقابل فتنه‌های داخلی و منطقه‌ای ایستاد، همینطور شهید چیت‌سازیان و سایر شهدا که شخصیت‌های بودند که با روحیه مردمی، با بسیج افراد و آموزش مردم به آنها روحیه تزریق کرده و در مقابل مهاجمان ایستادند. این امر در تمام نقاطی که شهید همدانی فرماندهی و میدان‌داری کرد بارز بود، چه در جنگ، چه در مقابله با فتنه و چه در دفاع از حرم، هنگامی که شهید همدانی به سوریه رفت جوانان دمشق را سازماندهی و بسیج کرد و در مقابل داعش ایستاد، در حالی که هیچ کس نبود و دشمنان تا کنار زینبیه آمده بودند.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در آن زمان نیرویی اعزام نکردیم که بگوییم چند لشکر به آنجا فرستادیم ولی شهید همدانی فرماندهی کرد، خاطرنشان کرد: ایشان از مردم همان منطقه استفاده و آنها را سازماندهی و یک جریان مجاهد مردمی در مقابل داعش و جبهه النصره به وجود آورد تا دشمن را به عقب راند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این مطلب که این شهدا در ابتدا رهبران اجتماعی و معنوی بودند و سپس فرمانده انتظامی و نظامی شدند، تصریح کرد: شخصیت آنها اینگونه بود و زندگی این عزیزان برای ما الگوست لذا در این یادواره‌ها ما باید درمورد سبک زندگی آنها صحبت کنیم و ببینیم چگونه تعامل کرده و می‌زیستند، هم در خصوص شهدا و هم والدین عزیز آنها که شهدا در دامنشان تربیت شدند، پس اگر شهدا قله هستند دامنه‌ای دارند که پدر و مادرشان هستند که در بستر سفره‌ای که آنها پهن کردند و همچنین تدین والدینشان تربیت شدند و به این قله رسیدند.
وی ادامه داد: این بصیرت بی‌نظیر جامعه شهیدپرور است که بیش از چهل سال در مقابل انواع و اقسام توطئه‌های دشمنان ایستادگی کرده و آنها را ناامید کردند در حالی که هر روز دشمن با نقشه‌ای وارد شد، یک روز با حمله نظامی، روز دیگر با فتنه سیاسی و یا اقتصادی، یک روز هم با تهاجم فرهنگی برنامه جدیدی ترتیب دادند، اما این مردم متدین و انقلابی و دلداده به فرهنگ اهل‌بیت هربار آن‌ها و ایادی شیطان را ناامید کردند.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در همین اغتشاشات اخیر در نهایت چیزی که باعث عقب راندن دشمن شد، بصیرت مردم بود، تأکید کرد: دشمنان در حالی که فکر می‌کردند با چند شعار ظاهری و سپس تمرکز بر روی هنجارشکنی فرهنگی و ایجاد دوقطبی می‌توانند یک جمعی را به خیابان بکشانند، اما آن چیزی که آنها را ناامید کرد، عدم همراهی مردم متدین کشور بود. مردمی که با علم و آگاهی دین خدا، مسیر اهل بیت (ع) و طریق ولایت را انتخاب کردند، اطاعت از امامت و ولایت را بر خودشان فرض می‌دانند و نگذاشتند آنها به نتایجی که می‌خواهند برسند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: دشمنان تلاش بسیاری کردند و تمام سازوکارهای تبلیغاتی خودشان را به میدان آوردند اما موفق نشدند، لذا در انتها هم مجبور شدند مذبوحانه اقداماتی انجام دهند و پیشنهاد کردند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران را تحریم کنند، باید دید جایی مثل بنیاد شهید و امور ایثارگران که کارش خدمت‌رسانی به خانواده عزیز شهدا و جانبازان است، چرا باید مورد تحریم دشمنان قرار گیرد آن هم در چنین موقعیتی، پس دلیل عصبانیت دشمن این است که تا شهیدی هست که جانش را به خطر می‌اندازد و یا جانبازی حاضر است تا انتهای عمر زخم همراه با درد را تحمل کند اما نگذارد دین خدا دچار صدمه شود، آن‌ها به مقصودشان نمی‌رسند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اگر سرداران عزیز ما مورد تحریم قرار می‌گیرند ناشی از عصبانیت دشمن است، خاطرنشان کرد: این اشخاص و سازمان‌ها با ایستادگی خودشان نمی‌گذارند کارهای دشمنان به نتیجه برسد و به ما نشان می‌دهند که چه داشته‌های بزرگی داریم. پس تا وقتی کسانی در این کشور هستند که حاضرند در مسیر و مکتب امام شهید شوند، این مردم اسیر غربی‌ها نخواهد شد، همانطور که امام راحل (ره) فرمودند: «ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد» و دلیل عصبانیت دشمن کاملاً مشخص است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این یادواره‌ها در هر گوشه و کنار کشور برگزار می‌شود و با اینکه سال‌ها از جنگ تحمیلی گذشته، مردم همچنان دلشان با شهدا زنده است، لذا برگزاری این یادواره شهدا فرصتی برای یادآوری به ماست که بدانیم عظمت در چیست و راه درست کدام است، امیدواریم خداوند قلب‌های ما را از غبار غفلت پاک کند تا بتوانیم در این مسیر به سلامت به مقصد برسیم.
گفتنی است، در این یادواره با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از دو پدر شهید و دو جانباز تجلیل شد.

 


منبع : خبرگزاری آریا