تاریخ : 1401,شنبه 08 بهمن13:16
کد خبر : 97651 - سرویس خبری : دولت

با کسب درآمد ۴۵ میلیارد دلاری در ۱۰ ماه حاصل شد

رکوردشکنی صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری



رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی از رکوردشکنی صادرات غیرنفتی در سال جاری خبر داد.
سید‌احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، روز چهارشنبه گذشته در توئیتی نوشت: «بر اساس گزارش گمرک، در ۱۰ ماهه امسال، ارزش دلاری صادرات غیرنفتی، رکورد سال‌های گذشته را (در مدت مشابه) شکست. یک دلیل تحرک اخیر بدخواهان ملت ایران برای محدود کردن روابط اقتصادی خارجی، مشاهده همین موفقیت‌ها در توسعه مناسبات تجاری است». حالا پس از اظهارات وزیر اقتصاد، رئیس‌کل گمرک جزئیات تجارت خارجی کشور را اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد رضوانی‌فر دیروز در مراسم روز جهانی گمرک در محل گمرک فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: در 10 ماه امسال صادرات غیرنفتی با یک رکورد بی‌نظیر به 45 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید که نسبت به مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشته همچنین در این مدت 31میلیون تن کالا به ارزش 48 میلیارد و 600 میلیون دلار وارد شد که این رقم هم نسبت به مشابه سال قبل 16 درصد رشد داشته است. میانگین هر تن کالای صادراتی 440 دلار بوده که از رشدی معادل 15 درصد برخوردار بوده است. همچنین متوسط قیمت اقلام وارداتی ۱۵۷۱ دلار به ازای هر تن بوده که نسبت به دوره قبل 25 درصد رشد داشته است.
رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران را چین، عراق، ترکیه، امارات و هند عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مبادی واردات کالا یا صادرات مجدد کشور ما شامل امارات، چین، هند، ترکیه و آلمان بوده است.
مازاد ارزی 20 میلیارد دلاری
رضوانی‌فر افزود: در سال جاری 11 میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که از رشد هشت درصدی برخوردار شده است. در مورد کالاهای وارداتی 57 درصد از این کالاها شامل اقلام اساسی بوده و 21 درصد نیز مربوط به ترانزیت بوده است.
وی در بخشی دیگر از مراسم روز جهانی گمرک گفت: با توجه به صادرات غیرنفتی سال جاری 20میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی داشتیم که نقطه اتکای کشور به شمار می‌رود.
درآمدهای گمرکی
وی همچنین درباره عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در این بازه زمانی از حیث درآمدی، اعلام کرد: در ۱۰ ماهه امسال درآمد گمرکی را از محل حقوق ورودی از ۱۴ هزار میلیارد تومان به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسانیم البته هنوز واردات خودرو به صورت کامل محقق نشده و در هفته آینده اتفاق خواهد افتاد. تا‌کنون ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق ورودی خودرو‌های وارداتی را دریافت کرده‌ایم که امسال پیش‌بینی می‌شود به ۳ هزار میلیارد تومان برسد.
رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: به نظر می‌رسد درآمد گمرک از محل حقوق ورودی تا پایان امسال به ۶۰ هزار میلیارد تومان برسد و بتوانیم ۷۵ هزار میلیارد تومان هم مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنیم.
وی یادآور شد: امسال بابت کالاهای اساسی نرخ مؤثر تعرفه از چهار درصد به یک درصد کاهش یافته که برای حمایت از مصرف‌کننده در کشور خواهد بود. همچنین در لایحه دوفوریتی که شهریور امسال ارائه شد از اول مهرماه اجرا شد نرخ مؤثر تعرفه برای کالاهای واسطه‌ای از پنج درصد به چهار درصد رسید.
وی در مورد برآورد لایحه بودجه 1402 اظهار داشت: سال آینده پیش‌بینی شده است 87 هزار میلیارد تومان حقوق ورودی کالاهای غیر خودرو و 32 هزار میلیارد تومان برای خودرو خواهد بود و پیش‌بینی شده است از محل 70 میلیارد دلار کالای وارداتی از این درآمدها به دست آید. همچنین 2میلیارد دلار واردات خودرو در سال آینده پیش‌بینی شده است.
رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی با بیان اینکه امسال 70 هزار میلیارد تومان درآمد از محل مالیات داشته‌ایم، عنوان کرد: سال بعد 100 هزار میلیارد تومان از محل واردات بر واردات به خزانه کشور واریز خواهیم کرد و سرعت تحقق درآمدها و شفافیت در گمرک بیشتر می‌شود.
حل مشکلات مرز آستارا
تا 2 هفته آینده
فرود عسگری در مورد صف کامیون‌ها در گمرک آستارا اظهار داشت: گمرک جمهوری اسلامی برای برچیده شدن این صف، 24 ساعته و در سه شیفت کاری هم برای کامیون‌های صادراتی و هم برای کامیون‌های ترانزیتی خدمات ارائه می‌کند.
وی افزود: علاوه‌بر یک دستگاه تصویربرداری ایکس‌ری در گمرک آستارا قرار است تا 20 اسفندماه یک دستگاه دیگر تصویربرداری با اشعه ایکس دیگر نیز نصب شود که سرعت ترخیص کامیون‌ها را افزایش دهد و سرعت خدمات دو برابر می‌شود.
معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از دیگر اقدامات برای حذف صف کامیون‌ها این است که از واگن‌های باری در منطقه آزاد و از طریق گمرک ریلی برای حمل بار استفاده کنیم.
عسگری در مورد اینکه به طور میانگین ظرفیت پذیرش روزانه کامیون‌ها در گمرک آستارا چه میزان بوده است، عنوان کرد: در 10 ماه گذشته به طور میانگین 180 کامیون در روز پذیرش شده که در برخی روزها تا 250 دستگاه کامیون هم می‌رسد. محدودیت عمده در این گمرک مربوط به پل آستارا است که اجازه تردد بیش از یک کامیون نمی‌دهد و یکطرفه است، اما وزارت راه با همکاری وزارت امور خارجه قول داده است که یک پل در کنار آن احداث شود و سرعت حرکت کامیون‌ها افزایش یابد.
گفتنی است علی جعفری، قائم‌مقام سازمان راهداری هم با اشاره به اینکه سازمان راهداری در مرزهای بیله سوار و بازرگان سامانه نوبت‌دهی راه‌اندازی کرده است، تاکید کرد: طی 15 تا 20 روز آینده این سامانه را در مرز آستارا راه‌اندازی می‌شود.