تاریخ : 1401,شنبه 08 بهمن13:26
کد خبر : 97652 - سرویس خبری : بین الملل

آلمان، انگلیس و فرانسه همچنان گرفتار بحران اعتصاب و تظاهرات



تبعات ویرانگر جنگ اوکراین برای اقتصاد اروپا این چند ماهی است که با بحران اقتصادی، اعتصاب و تظاهرات خود را نشان می دهد. آلمان، انگلیس و فرانسه که هر سه از حامیان اصلی دولت فاسد زلنسکی هستند این روزها درگیر شدیدترین اعتصاب ها و تظاهرات در اعتراض به شرایط وخیم اقتصادی هستند و «بیل گیتس» هم می گوید دولت زلنسکی فاسدترین دولت حال حاضر جهان است.
جنگ اوکراین به استخوانی در گلوی اروپا تبدیل شده و طی کمتر از یک سالی که از شروع آن گذشته قاره سبز تاوان سنگینی بابت این جنگ پرداخته ولی به دلیل اهمیت نتیجه این جنگ و تاثیری که می تواند بر نظم فعلی جهانی بگذارد، همچنان بر آتش این جنگ دمیده می شود. جدای از بحران اقتصادی و بحران انرژی ناشی از این جنگ ورود بیش از
4 میلیون پناهجوی اوکراینی به کشورهای عضور اتحادیه اروپا در سال گذشته بسیاری از کشورهای عضو را تحت فشار قرا داده است. همزمان اعتصاب و تظاهرات در اعتراض به وضعیت تورم و رکود اقتصادی نیز در کشورهای بزرگ اروپایی مثل آلمان، فرانسه و انگلیس همچنان ادامه دارد و مردم این کشورها از برنامه های ریاضتی دولت هایشان برای مدیریت بحران کنونی کلافه هستند. در آلمان جایی که طی یک سال گذشته بیش از 15 هزار شرکت به دلیل بحران انرژی ورشکسته شده است کارکنان اداره پست برای چندمین بار و روز پنج شنبه گذشته یک اعتصاب یک روزه دیگر به راه انداختند تا به وضعیت مالی خود اعتراض کنند. بر این اساس کارکنان شرکت های منتخب در مراکز مرسوله و نامه و همچنین تحویل مرسوله، نامه و شبکه در اعتصاب های یک روزه سراسری شرکت کردند. این اتحادیه با اشاره به تورم بالا، خواهان افزایش 15 درصدی دستمزد کارکنان دویچه پست با مدت قرارداد جمعی 12 ماهه است. بر این اساس کمک هزینه آموزشی برای هر سال آموزش نیز باید 200 یورو در ماه افزایش یابد. در هفته‌های آینده همچنین شهروندان آلمانی باید خود را برای اعتراضات کارکنان بخش دولتی نیز آماده کنند.
یک قدم تا فروپاشی نظام سلامت انگلیس
انگلیس هم مثل آلمان طی هفته های اخیر شاهد گسترده‌ترین اعتصاب ها در اعتراض به شرایط وخیم اقتصادی بوده است. از مراکز درمانی تا کارکنان اداره پست، وکلای دادگستری، آتش‌نشان‌ها و هزاران نفر از کارکنان بخش‌های عمومی انگلیس طی هفته‌های اخیر در مقاطع مختلف دست از کار کشیده اند. معترضان با توجه به شکست مذاکرات اعتصاب‌های بیشتری را برای روزها و هفته‌های آینده تدارک دیده‌اند. هزاران تن از فیزیوتراپیست‌ها نیز در این کشور روز پنجشنبه در تداوم موج اعتراض کارکنان دولتی نسبت به شرایط نامطلوب کاری و دستمزدهای خود، دست از کار کشیده و نظام سلامت این کشور را یک مرحله به فروپاشی نزدیک‌تر کردند. به گزارش ایرنا، اعضای سندیکای موسوم به جامعه فیزیوتراپی انگلیس(سی‌اس‌پی) روز پنج شنبه در ۳۰ مرکز بهداشتی این کشور به مدت ۲۴ ساعت دست به اعتصاب زد‌ند. «کلیر سولیوان» مدیر بخش روابط استخدامی سی‌اس‌پی در این باره گفت:« دولت باید با پیشنهاد ملموسی به میز مذاکره بیاید که بتوانیم در اختیار اعضای خود قرار دهیم و از برگزاری اعتصابات بعدی جلوگیری کنیم.» وی افزود: «ما مصمم هستیم به قراردادی دست پیدا کنیم که به اعضای ما کمک کند تا با بحران هزینه زندگی کنار بیایند و سازمان ملی خدمات درمان هم بتواند کارکنان این بخش را حفظ کند.» «استیو بارکلی» وزیر بهداشت انگلیس اعتصاب فیزیوتراپ‌ها در این کشور را مایه تاسف خواند و گفت که به رایزنی با سندیکاها برای رسیدن به توافق درباره وضعیت اشتغال کارکنان این وزارتخانه ادامه می‌دهد.این درحالی ‌است که تورم مهار نشدنی، افزایش بهای مواد غذایی و انرژی، کمبود گاز و برق و قطع آب ناشی از آن، همه و همه مردم انگلیس را که از رفاه همیشگی خود محروم شده‌اند، به اعتراض و اعتصاب واداشته است. نخست وزیر انگلیس تورم را اصلی‌ترین چالش این کشور توصیف کرده و وعده داده است که میزان آن را در سال جاری میلادی به نصف می‌رساند. ادعایی که از نظر کارشناسان اقتصادی بعید به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که تورم از محدوده ۱۰ درصد در سال جاری کمتر نشود.
گدایی برق از اروپا
همزمان با این اعتصاب ها منابع خبری انگلیس روز پنجشنبه گزارش دادند که مقامات این کشور در پی بروز نقص فنی در شبکه توزیع برق و به منظور جلوگیری از خاموشی در مناطق جنوب شرق، دست به دامن اروپا شده اند به گزارش ایرنا، نشریه دیلی میل در گزارشی نوشت: انگلیس در بحبوحه ترس از قطع برق صدها هزار خانه از اروپا درخواست کمک اضطراری کرد. این درخواست در پی بروز نقص فنی در شبکه توزیع برق در جنوب شرق انگلیس صورت گرفت.بر اساس این گزارش شبکه ملی برق انگلیس بعد از طرح این درخواست اضطراری،‌ ابتدا صادرات برق به خارج از انگلیس را کاهش داد و سپس متوقف کرد تا فشار روی شبکه داخلی کمتر شود.«فیل هیویت» کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با دیلی میل طرح چنین درخواست اضطراری را غیرعادی توصیف کرد و گفت که این حادثه نیاز برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی را تقویت می‌کند.کارشناسان در انگلیس پیشتر درباره احتمال قطعی برق در زمستان هشدار داده بودند.
توقف فعالیت بنادر انگلیس
در فرانسه نیز در آستانه برگزاری اعتصابات سراسری روز ۳۱ ژانویه( 11 بهمن) کارکنان بخش انرژی در نیروگاه‌ها، پالایشگاه ها، بنادر و اسکله‌ها در اعتراض به اصلاحات بازنشستگی تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل از پایگاه اینترنتی« لاپرس»، هدف از این اعتراضات آماده سازی زمینه برای اعتصاب سراسری روز سه شنبه است. اعتصاب روز سه شنبه به درخواست اتحادیه‌ها درهمه بخش‌ها شامل مدارس، ادارات، حمل و نقل و دیگر خدمات اجرایی خواهد شد. بنابر اعلام کنفدراسیون عمومی، کارکنان بخش انرژی اقداماتی موسوم به «اقدامات رابین هودی» را آغاز کرده اند تا موازنه قوا در مبارزه علیه اصلاحات بازنشستگی را تقویت کنند. آن‌ها در سراسر فرانسه برق و گاز رایگان در اختیار مدارس، مسکن‌های عمومی و بیمارستان‌ها قرار می‌دهند و برای کسب و کار‌های کوچک برق و گاز با تعرفه‌های پایین ارائه می‌دهند. به علاوه برق ساختمان‌هایی را که به دلیل بدهی قطع شده بود دوباره وصل می‌کنند. فدراسیون ملی بنادر و اسکله‌های فرانسه هم با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب گسترده کارکنان در همه بنادر فرانسه خبر داد و اعلام کرد با اعتصاب تقریبا صد درصد کارکنان همه بنادر از کار افتاده اند.شرکت الکتریسته دو فرانس (برق فرانسه) هم اعلام کرد حدود ۱۷۰۰ مگاوات از قدرت در پارک هیدرولیک خود را که معادل بیش از یک رآکتور هسته‌ای است از دست داده است. اتحادیه‌های آموزشی فرانسه نیز متشکل از چندین اتحادیه بخش آموزشی این کشور در فراخوانی از دانش آموزان دبیرستانی خواسته تا در اعتراض به طرح جدید بازنشستگی از دوشنبه آینده با عدم حضور در مدارس به خیابان‌ها آمده و تظاهرات کنند.به گزارش خبرگزاری «آناتولی» در بیانیه این اتحادیه توصیه شده که مدارس در دوشنبه و سه شنبه آینده تعطیل باشند. این اتحادیه خواستار اعتصاب تمام مدارس فرانسه در روز‌های نام برده شده است.این فراخوان به عنوان بخشی از تظاهرات علیه اصلاحات بحث برانگیز «حقوق بازنشستگی» پیشنهاد شده توسط دولت «امانوئل ماکرون» رئیس ‌جمهور فرانسه مطرح شده است. این گزارش حاکی‌ است، از دانش آموزان فرانسوی خواسته شده تا با معلمان در خیابان‌ها تظاهرات کنند تا اصلاحات مرتبط با بازنشستگی لغو شود. طرح اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون روز دوشنبه به مجلس می‌رود.
اشتهای سیری ناپذیر زلنسکی
اما در در حالی که کشورهای غربی با وجود بحران اقتصادی میلیاردها دلار تسلیحات طی یک سال گذشته روانه اوکراین کرده اند و طی روزهای گذشته نیز برای ارسال تانک‌های پیشرفته به کیف به توافق رسیده اند با این وجود اشتهای زلنسکی برای دریافت سلاح همچنان سیری ناپذیر است و هر روز مطالبه جدیدی از اروپا و آمریکا دارد در همین راستا رئیس جمهور اوکراین ضمن تشکر از متحدان غربی برای تصمیم‌شان در مورد ارسال تانک‌های پیشرفته به کیف، از کشورهای عضو ناتو خواست تا موشک‌های دوربرد و هواپیماهای نظامی نیز به اوکراین ارسال کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت:« با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو صحبت کردم. نیاز داریم که ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین آغاز شود. برای ما بسیار مهم است که همکاری‌مان در بخش توپخانه را گسترش دهیم. ما باید از سوی ناتو هواپیماهای جنگی نیز دریافت کنیم.  »«یوری سک»، مشاور اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز تاکید کرد، غرب در نهایت جنگنده‌های اف-16 و دیگر هواپیماهای جنگی به اوکراین ارسال خواهد کرد.به دنبال درخواست زلنسکی، «فلوریان فیلیپو» رئیس حزب سیاسی میهن‌پرستان فرانسه رئیس جمهور اوکراین را «دیوانه» خطاب کرد.وی در توییتی نوشت: «اکنون زلنسکی جنگنده و موشک‌های دوربرد از غرب می‌خواهد. بعدش چی، زرادخانه اتمی‌مان را می‌خواهد؟ چقدر قرار است با این مرد دیوانه راه بیاییم؟ تا زمانی که یک جنگ جهانی اتمی رخ دهد؟!»دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز درباره کشیده شدن بحران اوکراین به جنگ هسته‌ای در شرایطی که غرب تجهیزات نظامی همچون تانک به اوکراین ارسال می‌کند، هشدار داد.ترامپ در شبکه اجتماعی« Truth Social »نوشت:« اول تانک‌ها، سپس سلاح‌های هسته‌ای. همین حالا این جنگ دیوانه‌وار را متوقف کنید. انجام آن آسان است.» اوایل روز چهارشنبه دولت آلمان آاعلام کرد در آینده نزدیک دو گردان تانک متشکل از 60 تانک برای اوکراین فراهم خواهد کرد. انتظار می‌رود نیروهای تانکی اوکراین به زودی دوره آموزشی خود در آلمان را آغاز کنند.کاخ سفید نیز روز چهارشنبه ارسال 31 تانک آبرامز و هشت خودروی زره‌پوش بازیابی ام88 به اوکراین را تایید کرد. با این وجود گفته شده است که ارسال این تانک ها به اوکراین ممکن است 3 ماه طول بکشد.