تاریخ : 1401,شنبه 08 بهمن13:30
کد خبر : 97654 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

۱۰فلسطینی شهید و یک افسر صهیونیست به هلاکت رسید

جنایت هولناک در جنین مقاومت فلسطین با موشک پاسخ داد



گزارش ها از حمله وحشیانه و ضدانسانی رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین حکایت از شدت قساوت قلب و بی رحمی دارد. این در حالی است که متحدان غربی تل آویو با وجود این جنایت فجیع، اقدامی برای توقف صهیونیست ها انجام نداده و در موضع گیری ها از این رژیم حمایت هم می کنند.

تنها چهار روز قبل از ورود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تل آویو، تنش ها در کرانه باختری به بالاترین حد خود رسید. مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که حداقل 10 فلسطینی در حمله نظامی رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین در شمالی ترین نقطه کرانه باختری در صبح پنجشنبه به شهادت رسیدند. این حمله شدیدترین تنش در کرانه باختری طی سال‌های اخیر بوده است. مقامات فلسطینی گفتند که در این حمله یک زن مسن نیز به شهادت رسیده است. خبرگزاری وفا وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین گزارش داد که حداقل 33 فلسطینی زخمی شدند که حال چهار نفر از آنها وخیم است. گفته شده صهیونیست ها در هنگام حمله به اردوگاه جنین اقدام به قطع برق و از دسترسی امدادگران جلوگیری کردند و حتی به یک آمبولانس تیراندازی صورت گرفته است. وزارت بهداشت فلسطین حداقل سه تن از شهدا را با نام های عبید (60ساله)، صائب عزریقی (24ساله) و عزالدین صلاحات (26ساله ) را شناسایی کرده است. حوادث جنین باعث شد تا باردیگر نام این شهر روی خط رسانه ها قرار گیرد. جنین شهری است که فلسطینی ها آن را مدینه‌الشهدا می نامند. این شهر در جنگ های 1948 محل نبرد و درگیری صهیونیست ها، مردم فلسطین و سربازان ارتش عراق بود. آن زمان عراقی ها در کنار نیروهای مصر و اردن در جنگ 1948 حضور داشتند و یگان ارتش عراق در جنین مستقر شد و توانست محاصره جنین را بشکند. امروز در قلب جنین مقبره الشهدای جنین با 44 شهید عراقی قرار دارد که 30 شهید دارای هویت و 14 نفر هم گمنام هستند. مساحت جنین کمتر از 40 کیلومتر است و جمعیت خود شهر 54 هزار نفر عنوان شده است. در شهر جنین اردوگاه جنین هم واقع شده که جمعیت اردوگاه
11 هزار نفر است و محل حمله و حوادث روز پنجشنبه در همین اردوگاه بوده است. در سراسر فلسطین 20 اردوگاه وجود دارد که بدترین وضعیت را اردوگاه شهر جنین دارد. در عین حال اردوگاه جنین و شهر جنین محل سکونت بسیاری از نیروهای مقاومت علیه اشغالگران صهیونیستی است و صهیونیست ها از این شهر و اردوگاه معروف آن تا کنون بسیار آسیب دیده اند. گفته شده در حمله روز پنجشنبه نیز حداقل یک افسر رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیده و تعدادی دیگر از نظامیان اشغالگر نیز آسیب دیده اند.
سرریز خشونت از جنین به غزه
روز پنجشنبه در واکنش به حوادث اردوگاه جنین، تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که همکاری امنیتی با صهیونیست‌ها را متوقف می کند. همزمان گروه مقاومت فلسطینی حماس هشدار داد که صهیونیست ها بهای حملات را خواهند پرداخت و «محمد اشتیه»، نخست وزیر فلسطین ظهر جمعه با انتشار بیانیه ای از سازمان ملل متحد خواست تا برای حمایت از مردم فلسطین و توقف خونریزی کودکان، جوانان و زنان، فورا مداخله کند. وزارت امور خارجه فلسطین هم از جامعه جهانی و دولت بایدن خواست تا علیه «ماشین کشتار اسرائیل» اقدام کنند، اما به نظر می رسد که آمریکایی ها با وجود حضور تندروها در کابینه تل آویو حتی به دنبال تقویت روابط خود با صهیونیست‌ها هستند و پیش از سفر بلینکن به تل آویو، رئیس سازمان جاسوسی سیا نیز یک روز پس از حوادث خونین بار جنین وارد تل آویو شد. با این حال پاسخ مقاومت به حمله به اردوگاه جنین به تأخیر نیفتاد و نیروهای مقاومت در نوار غزه به تحولات کرانه باختری واکنش نشان دادند. بامداد جمعه در ساعت 4 صبح نیروهای مقاومت فلسطین 6 فروند موشک را به مناطق اشغالی فلسطین شلیک کردند و به گفته منابع عبری زبان حداقل یکی از این موشک ها به زمین برخورد کرده است. برخورد این موشک به زمین های اشغالی نشان داد که گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نتوانسته همه موشک ها را رهگیری کند. همچنین جنگنده های رژیم صهیونیستی پس از حملات راکتی و موشکی نیروهای مقاومت چندین پایگاه نیروهای حماس و جهاد اسلامی را در نوار غزه بمباران کردند. در این حملات نیروهای فلسطینی دچار هیچ تلفاتی نشدند و در مقابل پدافند هوایی حماس با شلیک چند موشک به تجاوز جنگنده های رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و توانست آنها را از آسمان نوار غزه دور کند. همچنین «حازم قاسم»، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد که حملات جنگنده‌های صهیونیستی به نوار غزه در راستای ادامه جنایات بی‌وقفه دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی 1948 انجام گرفت. قاسم عنوان کرد که این حق ملت و مقاومت فلسطین است که با تمامی آنچه در اختیار دارند، از خود در برابر جنایات دشمن دفاع کنند. «طارق سلمی»، سخنگوی جهاد اسلامی هم عنوان کرد که پیام مقاومت در غزه بیانگر آمادگی آن و کوتاه نیامدن در برابر خون فلسطینیان و هشدار به دشمن صهیونیستی است مبنی بر اینکه هرگز برای پاسخ به جنایات آن تردید نخواهد کرد.
روایت شاهدان عینی
افرادی که در زمان هجوم و حمله صهیونیست ها در جنین حضور داشتند، روایت های تکان دهنده ای را از این ماجرا عنوان کرده اند. فیلمساز فلسطینی هلندی با نام خادر به خبرنگار گاردین در محل حادثه گفت: «سربازان صهیونیستی صبح روز پنجشنبه به چندین ورودی اردوگاه آوارگان جنین حمله کردند و یک درگیری شدید چهار ساعته با سلاح در گرفت که خسارات گسترده‌ای را برجای گذاشت.» خادر گفت: «ساعت‌ها در وسط درگیری گیر کرده بودم و دیوانه کننده بود. تک تیراندازها و پهپادها بودند و از بولدوزر برای بستن خیابان استفاده کردند. صهیونیست ها بسیاری از خودروها و یک مکان ملاقات عمومی را نابود کردند.» این فیلمساز ساکن هلند در ادامه گفت: «در بیمارستان مادرانی بودند که به دنبال پسرانشان می گردند... همه چیز هنوز بسیار متشنج است. من تمام عمرم به فلسطین آمده ام و هرگز چنین چیزی ندیده ام.»
همچنین ساکنان اردوگاه جنین به خبرنگار آناتولی گفتند که این اردوگاه شاهد یک نبرد واقعی در صبح پنجشنبه بود و طی آن صهیونیست ها از گلوله های واقعی، موشک، هواپیماهای بدون سرنشین و خودروهای زرهی استفاده کردند. براساس این گزارش، عملیات نظامی رژیم صهیونیستی به جنین به زیرساخت های اردوگاه آسیب رساند و ساختمان ها و خودروهای زیادی را ویران کرد. عاصم مسلم، یکی از ساکنان اردوگاه جنین به آناتولی گفت: «صحنه اردوگاه ما را به سال 2002 می برد، زمانی که اردوگاه مورد عملیات نظامی گسترده قرار گرفت که منجر به تخریب بیشتر خانه های آن شد.» زاهده السلمی، یکی دیگر از شاهدان عینی حمله روز پنجشنبه گفت: «دقیقا در ساعت هفت صبح متوجه شدیم که نظامیان از طریق یک خودروی یخچال ترابری لبنیات وارد اردوگاه شدند و خانه‌ای را محاصره کردند.» وی افزود: «نیروهای صهیونیستی به سمت خانه ها آتش گشودند و چندین موشک شلیک کردند.» این زن که پس از تخریب کامل خانه‌اش در شوک قرار داشت، گفت: «کارکنان امداد پس از عقب‌نشینی نظامیان، چهار جسد را از داخل خانه بیرون آوردند». شاهد عینی دیگری گفت که به چشم خود دید که یک بولدوزر نظامی اسرائیلی با خونسردی یک خودروی فلسطینی را با یک مجروح داخل آن زیر گرفت. او گفت که نیروهای اشغالگر به بیمارستان دولتی جنین یورش بردند و عمداً گاز اشک آور را به بخش اطفال در بیمارستان شلیک کردند که باعث خفگی کودکان شد.
سال 2023 خونین تر از 2022
اگرچه سال 2022 به عنوان خونین ترین سال کرانه باختری معروف شده، اما به نظر می رسد که تعداد شهدای فلسطینی در سال 2023 بسیار بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. بر اساس آخرین آماری که میدل ایست آی تهیه کرده، هنوز یک ماه از شروع سال میلادی 2023 سپری نشده و آمار شهدای فلسطینی در همین 27 روز به 30 نفر رسیده است که حداقل 6 نفر از آن ها کودکان بوده اند. در همین مدت مشابه در سال میلادی 2022 فقط 15 فلسطینی به شهادت رسیده بودند و اگر روند کنونی خشونت ها و تنش ها ادامه یابد، احتمالا تعدادی شهدای فلسطینی در سال 2023 دوبرابر سال گذشته خواهد بود.