تاریخ : 1401,شنبه 08 بهمن15:13
کد خبر : 97669 - سرویس خبری : ایثارگران

تشدید مشکلات درمانی ایثارگران با افزایش سن



 جامعه ایثارگری پس از سپری شدن بیش از سه دهه از پایان دوران جنگ تحمیلی، امروز با چالش تشدید مشکلات درمانی مواجه شده است.

پس از سپری شدن ۳۳ سال از پایان هشت سال دفاع مقدس و در حالیکه جوانان رزمنده آن روز با شور و حرارت جوانی از خاک و ناموس کشور دفاع کرده و جان شیرین خود را در طبق اخلاص گذاشته و در همین اثنا دچار انواع مجروحیت ها و معلولیت ها شدند، امروز با بالا رفتن سن مشکلاتشان بسیار شدیدتر و نگهداری از این افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران برای خانواده ها سخت تر شده است.

بدون تردید حمایت های همه جانبه از این قشر بی ادعا که در سخت ترین شرایط امنیتی و سیاسی از تمامی هستی خود گذشته و راه ایثار و شهادت را طی کردند تا کوچکترین لطمه ای به کشور وارد نشود، می تواند علاوه بر حل بخشی از مشکلات موجود، موجب امنیت روحی و روانی خانواده های زجر کشیده جانبازان و ایثارگران شود.

این اسوه های صبر، ایمان، بردباری، شجاعت و مظلوم دوران هشت سال دفاع مقدس باید بیش از پیش در حوزه های درمانی مورد توجه جدی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مجموعه های نیروهای مسلح و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بگیرند که البته دولت سیزدهم با اجرای پایش پزشکی جانبازان گامی بسیار مهم و موثر در این زمینه برداشته است.

درد دل با تعدادی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس که امروز به مرز ۶۰ سالگی رسیده اند، نشان می دهد که علاوه بر آثار و صدمات ناشی از مجروحیت های آن دوران، بخش بزرگی از مشکلات جسمی و فیزیکی آنها مربوط به افزایش سن و بیماری های ناشی از همین ناحیه است که لزوم رسیدگی بیشتر متولیان امر را ضروری می کند.

 

ابراهیم پور جانباز ۶۵ درصد می گوید: افزایش سنم موجب بروز انواع مشکلات جسمی شده است

" ناصر ابراهیم پور " که در جریان جنگ تحمیلی چشم و گوش راست خود را به طور کامل از دست داده و شنوایی گوش سمت چپش نیز مشکل دارد، با ۶۵ درصد جانبازی به خبرنگار ایرنا گفت: طی این همه سال از زمان مجروحیت تاکنون از خدمات درمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده ام و راضی هستم.

وی اظهار داشت: در این سال های مدید مشکل چندانی از بابت بهره مندی از خدمات درمانی نداشته ام و چون تحت پوشش ارتش هستم به دلیل سازماندهی خوب این مجموعه، تمامی کسانی که در زمان جنگ در قالب یگان های مختلف ارتش دچار جانبازی شده اند، مشکل چندانی در این زمینه ندارند.

ابراهیم پور با اشاره به اینکه با بالا رفتن سن مشکلات جسمی و ناتوانی های ناشی از جانبازی حادتر می شود، ادامه داد: بر همین اساس ما نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر مجموعه های خدمات رسان در حوزه های درمانی هستیم تا بر مشکلات مجروحیت های جنگ مشکلی دیگر اضافه نشود.

وی مشکلات روحی و روانی را از جمله چالش های مهم جامعه ایثارگری برشمرد و با انتقاد از کسانی که این قشر را جزو اقشار بهره مند از امکانات مادی و مالی نظام می دانند، یادآور شد: امروز هر کسی ما را می بیند آشکارا اعلام می کند که تمامی امکانات کشور در اختیار شماهاست و هر چه دوست دارید از دولت طلب می کنید.

ابراهیم پور گفت: اما این در حالی است که اغلب جانبازان به لحاظ معیشتی و مالی در شرایط بسیار نامناسبی به سر می برند و خود من با مشکل بیکاری فرزند پسرم با مدرک کارشناسی ارشد مواجه هستم و بارها به بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی و سایر ارگان مراجعه کرده ام اما هنوز به نتیجه ای در این رابطه نرسیده ام.

وی با بیان اینکه امروز جامعه ایثارگران با انواع مشکلات ریز و درشت صاحب ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه ما به انواع بیماری ها مواجه می شویم و روز به روز این امراض تشدید پیدا می کند، فرزندان و خانواده ما باید با مشکلات انباشته از سال های گذشته دست به گریبان باشند.

 

تاخیر در پرداخت هزینه های دارو و درمان مشکل جدی ایثارگران است

یکی دیگر از جانبازان هشت سال دفاع مقدس که از ناحیه ریه مشکل دارد به ایرنا گفت: یکی از مهمترین مشکلات درمانی جانبازان مربوط به اخذ مبالغ هزینه شده اعم از ویزیت، دارو و سایر خدمات پزشکی و درمانی است که باید از جیب خود پرداخت کنیم.

اسفندیار حمیدزاده که دارای ۱۰ درصد جانبازی است، ادامه داد: در حالیکه امروز به لحاظ اقتصادی بیشتر مردم دچار مشکل مالی شده اند، ما باید ماهانه چند میلیون تومان هزینه دارو پرداخت کنیم و بعد با ارسال مدارک به بنیاد شهید هزینه های مربوطه را دریافت کنیم که شاید در زمان مورد نیاز پولی در بساط نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال چند ماه قبل مبلغ ۲ میلیون تومان صرف خرید دارو کرده ام اما تاکنون بیمه تکمیلی هزینه های آن را پرداخت نکرده است و هر بار نیز به بهانه های مختلف مثل نبود مهر و امضا تلاش می کنند در پرداخت هزینه ها وقفه ایجاد کنند.

حمیدزاده خدمات دهی بیمه تکمیلی دی به جانبازان را مشکل دار توصیف و اضافه کرد: چند سال قبل که بیمه ایران خدمات مزبور را ارایه می کرد فعالیت بسیار منظم تری داشت و هزینه های خود را به موقع دریافت می کردیم اما در زمان حاضر چنین شرایطی وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش سن خود و درگیر شدن با انواع مشکلات، افزود: من برای حل مشکلاتم از اهر به تبریز می آیم که این سفرها در سال های قبل برایم راحت تر بود، اما در حال حاضر با پادرد و تنگی نفس توان سال های قبل را ندارم.

جانباز ۷۸ درصدی، تحمل سختی جانبازی را آسان تر از مشکلات اقتصادی می داند

"مسعود کاظمی" جانباز ۷۸ درصدی دوران دفاع مقدس نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از نوع رفتار و عملکرد مجموعه های خدماتی جامعه ایثارگران انتقاد و اضافه کرد: به دلیل برخوردهای تحقیرآمیز، غیرمنطقی و زشت مدیران و مسئولان طی سال های گذشته و اخیر، بنده هرگز از خدمات آنها استفاده نکرده و نخواهم کرد.

وی که یک پای خود را در دفاع مقدس از دست داده و پای دیگرش نیز با مشکلات جدی مواجه شده و مبتلا به سرطان استخوان است، اظهار داشت: بنده با ۷۸ درصد جانبازی اجاره نشین هستم و با وجود انواع مشکلات مالی، به خاطر تعهد به وطن دو فرزند پزشک تحویل جامعه داده ام.

کاظمی با بیان اینکه تحمل سختی ها و مشکلات جانبازی برای این قشر صبور و بی پناه بسیار آسانتر از مشاهده شرایط کنونی کشور است، گفت: ما هر چه داشتیم از جوانی خود در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کشور کردیم، اما عده ای از خدا بی خبر از جایگاه ما سوء استفاده کرده و به غارت بیت المال دست می زنند، برایمان زجرآور و کشنده است.

وی که از شدت عصبانیت و شرایط وخیم کشور احساساتی شده و گریه می کرد، گفت: آیا سزاوار مردم ماست که فرزندان خردسال در زباله دان ها سراغ غذا بگردند؟

کاظمی که تنها ۱۷ سال داشت و در جریان عملیات کربلای ۱ به درجه جانبازی نائل گشته است، ادامه داد: من به لحاظ مالی با داشتن شغل آزاد خود و خانواده ام را تامین می کنم و نیازی هم برای کمک های دولتی ندارم، اما آیا تمامی جانبازان مثل من هستند؟ چرا باید همرزمان من برای پیدا کردن دارو چندین روز معطل شده و تازه هزینه هایش را خود پرداخت کند تا روزی از روزها بنیاد آنها را برگرداند.

در همین رابطه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی با تایید مشکلات فوق، نیاز به درمان را یکی از چالش های مهم جامعه ایثارگری خواند و اظهار داشت: مشکلات درمانی با بالارفتن سن بسیار تشدید شده و باید در این زمینه ادقامات عاجل به انجام برسد.

 

میانگین سنی ایثارگران آذربایجان شرقی به بیش از ۵۰ سال رسیده است

جابر ابوالفتح زاده توجه به مسایل درمانی را یکی از برنامه های اولویت دار بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی برشمرد و با بیان اینکه بالا رفتن سن والدین شهدا و جانبازان و ایثارگران از جمله چالش های عمده در این حوزه است، افزود: هم اکنون میانگین سنی والدین شهدا بالای ۷۵ سال و متوسط سن ایثارگران شامل آزادگان و جانبازان به بیش از ۵۰ سال رسیده است که این امر لزوم حمایت های جامع درمانی از آنها را اجتناب ناپذیر می کند.

وی ضمن تایید مشکلات درمانی جامعه هدف این مجموعه، ادامه داد: اما تا حد توان و امکانات موجود تلاش بر رفع این مشکلات است و در حال حاضر صفر تا ۱۰۰ هزینه های درمانی والدین شهدا و ایثارگران در قالب بیمه های تکمیلی تامین و پرداخت می شود.

ابوالفتح زاده هزینه های درمانی افراد تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران را ماهانه بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور اعلام و اضافه کرد: بر اساس آخرین آمارها هزینه های درمانی ایثارگران تا مرداد ماه امسال پرداخت شده و بقیه نیز در حال تسویه حساب است.

وی تاخیر در پرداخت هزینه های درمانی را تایید کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکل شرکت های بیمه ای، تاخیرهایی در این زمینه وجود دارد اما تلاش می شود مدت زمان این تاخیر به حداقل ممکن برسد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی تعداد افراد تحت پوشش این مجموعه را ۱۶۵ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: آذربایجان شرقی در طول هشت سال دفاع مقدس تعداد ۹ هزار و ۸۶۸ نفر شهید ، ۲۴ هزار و ۷۹۲ جانباز و یکهزار و ۸۹۳ آزاده تقدیم نظام اسلامی کرده است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه جانبازان در دوران هشت سال دفاع مقدس برای سربلندی انقلاب سنگ تمام گذاشتند، گفت: رسیدگی به مسائل و مشکلات جانبازان و خانواده معظم شهدا وظیفه مجلس شورای اسلامی است و ما باید از این فرصت مغتنم جهت کسب رضایت این عزیزان استفاده کنیم.

احمد محرم زاده از جانبازان به‌ عنوان اسناد زنده مجاهدت و ایثارگری در راه حفظ اسلام و انقلاب یاد و اضافه کرد: این قشر مایه افتخار کشور و پیروان راستین شهدا و اسناد پرافتخار ایران اسلامی هستند و همه ما مدیون ایثار و فداکاری شما و شهدا هستیم و هستند.

وی جانبازان را اسطوره‌های صبر و استقامت دانست و گفت: جانبازان گنجینه‌هایی هستند که نام و یاد آن‌ها تا ابد در تاریخ کهن این مرزوبوم خواهد درخشید چراکه در هشت سال دفاع مقدس با تمام وجود از خاک پاک وطن دفاع کردند.

محرم زاده تحمل مصائب و سختی‌های جانبازی را بسیار طاقت‌فرسا خواند و اظهار داشت: جانبازان و ایثارگران با خدا معامله کردند.


منبع : ایرنا