تاریخ : 1401,سه شنبه 11 بهمن23:28
کد خبر : 97798 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

چالش ایالات متحده در آمریکای لاتین

حضورناوهای ایرانی در کانال پاناما



کارشناس دانشگاه اسپانیا معتقد است که حضور ایران در کانال پاناما به طور حتم آمریکا را خشمگین خواهد کرد و نشانه چالشی برای هژمونی آمریکا در آمریکای لاتین است.
 
کارشناس دانشگاه اسپانیا معتقد است که حضور ایران در کانال پاناما به طور حتم آمریکا را خشمگین خواهد کرد و نشانه چالشی برای هژمونی آمریکا در آمریکای لاتین است.

مویسِس گاردونیو (Moisés Garduño) دانش آموخته مطالعات معاصر عربی و اسلامی از دانشگاه خودمختار مادرید در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک گفت: حضور ایران در کانال پاناما به طور قطع موجب خشم آمریکا خواهد شد، کشوری که حضور نیروهای نظامی ایرانی را تعدی به امنیت خود تفسیر می‌کند.

 
به گزارش رجانیوز؛ امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تازگی تایید کرد که نیروهای مسلح ایران در حال آماده شدن برای گسترش حضور خود در کانال پاناما در سال ۲۰۲۳ هستند.
 
اسپوتنیک با اشاره به اینکه طبق اعلام مقام های ایرانی، این کشور در حال حاضر در دو تنگه استراتژیک جهان حضور ندارد اما امسال قصد دارد در یکی از آن‌ها حضور یابد؛ یعنی کانال پاناما، همچنین این سوال را مطرح کرده است که واکنش ایالات متحده به این اقدام چگونه خواهد بود؟
 
به گفته این کارشناس بین‌المللی، «از منظر اندیشه راهبردی آمریکای شمالی، هرگونه حضور ایران در آب‌های آمریکای لاتین را می‌توان تعدی به امنیت این کشور در ابعاد استراتژیک تعبیر کرد».
 
مویسس معتقد است این مسئله، هژمونی آمریکای شمالی را در زمانی که آمریکای لاتین به سمت گرایش چپ مترقی می‌چرخد، به چالش می‌کشد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه دلیلی برای حضور احتمالی ایران در آب‌های آمریکای لاتین وجود دارد، گفت: این کشور تجربه حفاظت از کانتینرهای مختلف به ویژه نفت در دریای سرخ و خلیج فارس را دارا می‌باشد.
 
وی افزود: حضور ایران در این مسیرها، منافعی برای این کشور در ارتباط با ونزوئلا دارد و به دلیل اهمیت تجاری کانال پاناما، ایران می‌خواهد به طور مستقیم در آنجا حضور یابد.
 
مویسس تصریح کرد: قصد تهران برای عبور از طریق کانال پاناما، این پیام را صادر می‌کند که امکان گشت زنی در آب‌های آمریکای لاتین وجود دارد.
 
وی گفت: از نظر سیاسی، ایالات متحده کاملاً روی اوکراین متمرکز است، در حالی که آمریکای لاتین نیاز دارد تا به کشورهای دیگر مانند چین، روسیه و اکنون ایران نزدیک شود.
 
به گفته این تحلیلگر بین‌المللی، «قاره به دنبال راه دیگری برای همزیستی در مواجهه با خلاء هژمونیک است [...] این یک نوع همسویی مجدد ژئوپلیتیکی است که اکنون شاهد آن هستیم. نزدیک شدن ایران به این کشورها (آمریکای لاتین) بخشی از این همسویی مجدد است».
 
منبع: ایرنا