تاریخ : 1401,سه شنبه 11 بهمن15:30
کد خبر : 97809 - سرویس خبری : اخبار

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیادشهید و امور ایثارگران خبر داد:

شاخص‌های اولویت‌بندی جانبازان واجد شرایط دریافت خودرو نهایی شد


شاخص‌های اولویت‌بندی جانبازان واجد شرایط دریافت خودرو نهایی شد

در لایحه سال آینده موضوع واگذاری خودرو جانبازان دیده شده و هزینه‌ آن نیز از طریق وام محل تبصره ۱۶ که تا ۲۵۰ میلیون تعیین شده ...

فاش نیوز - معاون توسعه و مدیریت منابع بنیادشهید و امور ایثارگران از نهایی شدن تعیین شاخص‌های اولویت‌بندی جانبازان واجد شرایط دریافت خودرو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، طاهر موهبتی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیادشهید در نشست شورای هم‌اندیشی و اطلاع‌رسانی بنیادشهید و امورایثارگران در مشهد در درباره موضوع واگذاری خودرو به جانبازان مشمول قانون واگذاری خودروگفت: در قانون تحویل خودرو، واگذاری خودرو به ۱۰ هزار نفر جانباز ۷۰ درصد پیش‌ بینی شده؛ اما طبق مصادیق، تعداد افراد ۲۵۰ هزار نفر هستند. بنابراین شاخصی لازم است تا این افراد را به ۱۰ هزار نفر برساند.

موهبتی همچنین گفت: آخرین بار موضوع در کمیسیون دولت مطرح و یک سری شاخص‌ ها گذاشته شد. برای مثال جانباز ۷۰ درصد بر جانباز ۵۰ درصد اولویت دارند. شاخص‌ها در حال نهایی شدن است تا با توجه به جامعه هدف، ۱۰ هزار نفر تکمیل شوند. در لایحه سال آینده موضوع دیده شده و امیدواریم آنچه دولت در نظر گرفته در مجلس تصویب هم بشود. هزینه‌ آن نیز از طریق وام محل تبصره ۱۶ که تا ۲۵۰ میلیون تعیین شده تعلق می‌گیرد.

وی همچنین درباره حق پرستاری جامعه ایثارگری گفت: ۶۷ هزار جانباز حق پرستاری می‌گیرند و ۱۵ هزار نفر در نوبت قرار دارند. ۱۰۵ هزار نفر نیز کمک معیشت دریافت می‌کنند که ۲۵ هزار نفر در صف کمک‌ معیشت قرار دارند که این میزان حق پرستاری و کمک‌ معیشت بسیار اندک است. همچنین ۹ هزار میلیارد تومان نیز برای پاداش بازنشستگی جانبازان در سال آینده در نظر گرفته شده است. معاون توسعه و مدیریت منابع بنیارشهید سپس با اشاره به پیشنهاد بودجه بنیادشهید برای سال آینده گفت: بودجه برای سال آینده حدود ۵۰ درصد افزایش یافته هرچند که در بحث درمان نگرانی داریم اما در بنیاد برای سال آینده مشکل کمتری خواهیم داشت.
معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد همچنین با ارائه گزارشی از چرایی عدم اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تاکید کرد: پس از گذشت ۱۰ سال از تصویب این قانون تنها ۱۹ درصد قوانین آن که بار مالی دارد اجرایی شده که اخیرا این میزان به ۲۵ درصد افزایش داشته است. وی در توضیح بیشتر این مبحث گفت: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد با ۷۶ ماده که ۴۸ ماده دارای بار مالی و ۲۸ ماده فاقد بار مالی است، در برنامه ششم توسعه نیز ۳۸ حکم وجود دارد که هیچ بندی از آن به صورت کامل اجرا نشده و ۸۴ درصد آن نیز ناقص اجرا شده است.
 
وی یکی از دلایل عدم اجرای قوانین را نبود "شاخص" بیان کرد و گفت: شاخص‌ ها به صورت دقیق باید در قوانین مشخص شود. چرا که بیش از ۷۰ درصد احکام برای اجرا نیازمند ارتباط بین بخشی با سایر دستگاه‌ها هستند که تهیه دارو از این موارد است. موهبتی هپچنین ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این است که بیش از ۶۰ درصد احکام به صورت غیرواقع‌‌بینانه برای اجرا تدوین شده اند؛ به طوری که ۳۵ درصد از احکام، فاقد شفافیت لازم و حدود ۴۰ درصد از احکام، فاقد شاخص‌های کمی است و بیش از ۸۰ درصد احکام، زیرساخت های لازم را برای اجرا نداشته‌است.

گفتنی‌ست نشست شورای هم‌اندیشی و اطلاع‌رسانی بنیادشهید و امورایثارگران با حضور نماینده ولی فقیه و مسئولان بنیادشهید و امورایثارگران، در حضور  خبرنگاران این حوزه، دیروز در مشهد مقدس برگزارشد.