تاریخ : 1401,چهارشنبه 19 بهمن12:24
کد خبر : 97948 - سرویس خبری : فضای مجازی

فیلترینگ، راهکار فرانسه برای نجات کودکان از آسیب‌های فضای مجازی



وزیر مشاور در امور دیجیتال فرانسه می‌گوید دولت ماکرون برای نجات کودکان از آسیب‌های فضای مجازی و اینترنت تصمیم گرفته دسترسی شهروندان زیر سن قانونی را به پایگاه‌های اینترنتی غیراخلاقی مسدود کند. در آمریکا نیز پیشنهاد شده سن قانونی برای دسترسی به برخی نرم‌افزارهای کاربردی افزایش یابد.
به نوشته کیهان، دولت فرانسه در تلاش است برای حفظ کودکان این کشور از آسیب‌های فضای مجازی تصمیم گرفته دسترسی شهروندان زیر سن قانونی را به پایگاه‌های اینترنتی غیر اخلاقی مسدود کند. این خبر را خبرگزاری فرانسه اعلام کرده و به نقل از وزیر مشاور در امور دیجیتال فرانسه نوشته: «در پایگاه‌های اینترنتی فعال در این کشور ابزاری برای گواهی سن فعال خواهد شد تا از دسترسی افراد زیر سن قانونی به محتوا‌های هرزه‌نگاری جلوگیری شود.»
«ژان-نوئل بارو»، وزیر مشاور در امور دیجیتال فرانسه که با روزنامه فرانسوی «لو پاریزین»گفت‌و‌گو می‌کرد این را هم اضافه کرده که: «سال ۲۰۲۳ پایان دسترسی کودکان به سایت‌های هرزه‌نگاری است.» به نوشته این روزنامه، جزئیات این ابزار ظرف روز‌های آتی ارائه خواهد شد و از ماه سپتامبر(شهریور 1402) به اجرا در خواهد آمد. این عضو کابینه دولت فرانسه تأکید کرد تمام پایگاه‌های اینترنتی بزرگسالان باید از آن تبعیت کنند، در غیر این صورت، دسترسی به این سایت‌ها مسدود خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت؛ فرانسه نخستین کشور جهان خواهد بود که چنین راه‌حلی را ارائه می‌کند.
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه ابزار گواهی سن باید از سامانه‌ای مبتنی بر دریافت «گواهی دیجیتال» استفاده کند که جزئیات فنی آن هنوز نهایی نشده است. اما هدف از این گواهی دیجیتال ناشناس ماندن کاربران اینترنت برای وب سایت‌ها خواهد بود.
گفتنی است چندی پیش نیز خبر مشابهی از آمریکا منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است سن قانونی برای استفاده از برخی نرم‌افزارهای کاربردی و بسترهای مجازی شرکت متا مثل اینستاگرام، افزایش یابد. در حال حاضر این سن در آمریکا 13 سال است.