تاریخ : 1401,سه شنبه 02 اسفند15:26
کد خبر : 98280 - سرویس خبری : بین الملل

فایننشال تایمز: اجلاس مونیخ شکست خورد



روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز نوشته کشورهای غربی در اجلاس مونیخ تمام تلاش خود را کردند تا کشورهای جنوب را برای تحت فشار گذاشتن روسیه با خود همراه کنند اما هیچ یک از این کشورها حاضر نشدند، در جنگ اوکراین علیه مسکو وارد شوند. 
پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ از تاریخ  17 الی 19 فوریه (28 تا 30 بهمن ماه) در فضایی محدود و گزینشی، به مسیری هموار برای تنش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی تبدیل شد و مدعیان تامین امنیت جهان هر آنچه در توان داشتند بر طبل جنگ و ناامنی کوبیدند. اصلیترین ماموریت این کنفرانس تامین تسلیحات و جلب حمایت گسترده جهانی از اوکراین عنوان شده بود با این وجود روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» اعتراف کرده که، به رغم تلاش زیاد، کشورهای غربی موفق نشدند کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و بسیاری از کشورهای آسیایی را به سمت ضدیت با روسیه سوق دهند.
در گزارش این روزنامه آمده: «درخواست‌های غرب بر سر اوکراین نتوانست رهبران آفریقایی و آمریکای جنوبی را تحت تاثیر قرار دهد...رهبران غربی از نشست امنیتی مونیخ به عنوان تریبونی استفاده کردند تا ادعا کنند که حمله روسیه به اوکراین نه تنها تهدیدی برای کل اروپاست بلکه تمامی جهان را در خطر قرار داده. اما به نظر می‌رسد این تلاش آنها بی‌نتیجه مانده باشد.»
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم «کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در این نشست گفته بود: هیچ ملتی در دنیایی که یک کشور حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دیگر را نقض کند، امن نیست».«امانوئل امکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه هم در اظهاراتش این طور موضع گرفته بود که: «تهاجم نواستعماری و امپریالیستی روسیه فقط یک جنگ اروپایی نیست» و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم نسبت به غلبه آنچه که قانون قویترین‌ها بر روابط بین‌الملل دانست، هشدار داده بود. با این حال، تلاش‌های آنها برای به تصویر کشیدن جنگ در قالب‌های جهانی با واکنش‌ خاصی رو‌به‌رو نشد...در این نشست که برخلاف سال‌های گذشته شمار بسیار بیشتری از رهبران آفریقایی و آمریکای جنوبی حضور داشتند، ناامیدی محسوسی نسبت به تمرکز زمان، پول و توجه غرب به اوکراین به جای توجه به سایر مشکلات جهانی وجود داشت.»
نگرانی غرب از همراهی چین با روسیه
اما در حالی که رسانه‌ها از شکست کنفرانس امنیتی مونیخ در ایجاد اجماع جهانی علیه روسیه خبر می‌دهند موضوع کمک‌های تسلیحاتی چین به روسیه نیز به نگرانی جدید اروپا و آمریکا تبدیل شده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه به وزیر خارجه چین اطلاع داده که عرضه هرگونه تسلیحات به روسیه، خط قرمز روابط اروپا با چین است، از پکن خواسته به روسیه سلاح ندهد.
به گزارش فارس، ‌«جوزپ بورل» در آستانه نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در «بروکسل» و در جمع خبرنگاران به دیدار با وزیر خارجه چین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره کرد و گفت: «من گفت‌وگوی طولانی با «وانگ یی» داشتم و نگرانی شدید خود را درباره ارائه تسلیحات چین به روسیه ابراز کردم و از او خواستم که از چنین اقدامی خودداری کند. به او اطلاع دادم که این خط قرمزی در روابط ما خواهد بود...وزیر خارجه چین هم به من اطمینان داد که هیچ برنامه‌ای برای عرضه تسلیحات به روسیه ندارند.»  پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای به چین هشدار داده بود که «ما شاهد عرضه حمایت‌های غیرمرگبار آنها به روسیه برای استفاده در اوکراین بوده‌ایم. نگرانی‌ که هم‌اکنون داریم بر اساس اطلاعاتی است مبنی بر آن‌که آنها در حال بررسی ارائه کمک‌های مرگبار هستند و ما به وضوح بر آنها شفاف‌‌سازی کرده‌ایم که این مسئله مشکلات جدی برای ما و در روابط ما (چین-آمریکا) به وجود خواهد آورد»وزارت خارجه چین نیز در واکنش به اظهارات بلینکن اعلام کرد که واشنگتن در جایگاهی قرار ندارد که بخواهد برای پکن تعیین تکلیف کند.ما فشار یا اجبار و زور را نمی‌پذیریم.»
در همین حال، خبرگزاری تاس روسیه روز یکشنبه به نقل از «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نوشته بود: پوتین احتمالا با رئیس‌دفتر سیاست خارجی حزب کمونیست چین در مسکو دیدار خواهد کرد. برخی منابع روسیه نیز نوشته‌اند که وانگ یی وارد مسکو شده است.»
زیان 171 میلیارد دلاری آلمان از جنگ
از بحران اقتصادی اروپا نیز خبر می‌رسد که این جنگ بیش از 171 میلیارد دلار هزینه روی دست دولت برلین گذاشته است. یک مقام بلندپایه اقتصادی آلمان روز یکشنبه میزان هزینه جنگ اوکراین را برای اقتصاد کشورش تا پایان سال جاری نزدیک به ۱۶۰ میلیارد یورو (۱۷۱ میلیارد دلار) برابر با نزدیک به چهار درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان ارزیابی کرد. ایرنا در این باره به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت «پتر آدریان» رئیس‌این نهاد آلمانی به روزنامه «راینیشه پست» گفته که این زیان به معنی کم شدن سرانه تولید ناخالص داخلی به میزان ۲هزار یورو نسبت به دوره مشابه در صورت رخ ندادن این جنگ، خواهد بود.
 بر اساس این گزارش صنعت که بخش بزرگ‌تر اقتصاد آلمان را نسبت به دیگر کشورها تشکیل می‌دهد و بخش عمده آن انرژی محور است، بیشتر از سایر بخش‌ها از اوج گیری بهای انرژی زیان دیده است. بر اساس پیش‌بینی ماه گذشته «الیانز ترید»؛ بخش صنعت آلمان در ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر از ۲۰۲۱ پیش از بحران ناشی از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) سال گذشته، برای انرژی هزینه پرداخت خواهد کرد. به گفته «آدریان»، دورنمای رشد ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ آلمان همانند سال گذشته، کمتر از بسیاری از دیگر کشورهاست و بهای گاز در آلمان نزدیک به سه تا پنج برابر آمریکا و بهای برق نیز چهار برابر فرانسه است. 
لیست بلند سلاح‌هایی که ناتو به اوکراین فرستاده است
خبرگزاری روسی تاس اما گزارشی مبسوط از حجم گسترده تسلیحات غربی ارسال شده طی یک سال گذشته به اوکراین خبر داده و نوشته: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ماه دسامبر سال ۲۰۲۱(آذر 1400) تاکنون، حدود یک‌هزار و ۱۷۰ سامانه پدافند هوایی، ۴۴۰‌تانک، یک هزار و ۵۱۰ خودروی نفربر زرهی و همچنین ۶۵۵ واحد توپخانه در اختیار کیف قرار داده است. همچنین دولت کیف در این مدت حدود ۹ هزار و ۸۰۰ راکت مورد استفاده در سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه، ۶۰۹ هزار گلوله ضد‌تانک و یک میلیون و ۲۰۶ هزار خمپاره از ناتو دریافت کرده است. این گزارش به نقل از سرویس اطلاعاتی روسیه ادامه داده است که، بخش اعظمی از این تجهیزات منهدم شده‌اند.
جزئیات تازه از زندگی زیرزمینی زلنسکی
همزمان با این تحولات نشریه «تایمز» انگلیس نیز گزارش جالبی از زندگی «زلنسکی» در ماه‌های آغاز جنگ اوکراین منتشر و اعلام کرده، او به همراه وزرایش، در یک زیرزمین تاریک پنهان شده بود. طبق این گزارش رئیس‌جمهور اوکراین و اعضای کابینه اش ابتدا قرار بوده دو هفته در پناهگاه بمانند اما ترس از کشته شدن باعث شده بیش از دو ماه در زیرزمین بماند! برخی جریان‌های سیاسی در ایران تلاش گسترده‌ای کردند تا از زلنسکی یک قهرمان بسازند!
آن طور که ایسنا به نقل از «تایمز» نوشته، دولت اوکراین هنگامی که در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (5 اسفند) عملیات نظامی روسیه علیه این کشور آغاز شد فورا به یک سرپناه امن در زیر دفتر ریاست جمهوری اوکراین واقع در خیابان بانکووایا در مرکز کیف نقل مکان کردند و این پناهگاه به حدی پنهانی بوده که کسانی که به همراه زلنسکی به زیرزمین رفتند، مجبور شدند یک توافقنامه ویژه عدم افشای اطلاعات درباره آن را امضا کنند. بر اساس این سند، آنها از افشای هرگونه جزئیات در مورد طراحی، مکان، امکانات رفاهی یا حتی غذایی که به آنها داده شده بود، منع شدند. در ادامه این آمده است، در حالی که نیروهای روسی در حومه شهر کیف مستقر بودند، زلنسکی و وزرا و دستیاران دولتش دوره‌ای از وحشت را سپری کردند. یک مقام دولتی اوکراین نیز به تایمز گفته، ماندن در این پناهگاه سخت ابود زیرا «شما خورشید را نمی‌بینید، زمان را نمی‌دانید.» طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، تیم زلنسکی این درگیری را از طریق تلفن‌های همراه آیفون خود دنبال می‌کردند، آنها همیشه مشغول بودند و این جنگ خواب را از چشمان آنها ربوده بود... زلنسکی فقط گاهی اوقات از پناهگاه بیرون می‌آمد تا پیام‌های ویدیویی ضبط کند با این هدف که بگوید فرار نکرده است.»