تاریخ : 1401,پنجشنبه 11 اسفند15:56
کد خبر : 98464 - سرویس خبری : عکس

گزارشی از نخستین یادواره خانواده شهدای رسانه محور مقاومت/تصاویر


گزارشی از نخستین یادواره خانواده شهدای رسانه محور مقاومت/تصاویر

در این یادواره که به همت بنیادشهید و امورایثارگران، صداوسیمای جمهوری اسلامی و اتحادیه رسانه های کشورهای اسلامی برگزارشده بود...

فاش نیوز - با آن که  زمان آغاز مراسم نخستین یادواره شهدای رسانه محور مقاومت قرار بود ساعت هشت و سی دقیقه صبح  آغاز شود، اما برای در امان ماندن از ترافیک صبحگاهی، زودتر از ساعت مقرر خود را به درب ورودی مرکز همایش های صدا و سیما رساندیم که در کمال تعجب با انبوه خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران شبکه های مختلف  مواجه شدم که گویا از ساعت ها قبل رسیده بودند و تجهیزاتشان را هم از گیت بازرسی رد کرده بودند.

پس از چندین ایست و بازرسی و سوال و جواب های معمول، و دریافت کارت ورود به مراسم، وارد سالن برگزاری همایش شدیم.
در همان ساعات اولیه بیش از نیمی از سالن مملو از میهمانان داخلی و خارجی شامل خانواده شهدای رسانه محور مقاومت از سوریه، لبنان، عراق، فلسطین، یمن، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران بود که هرکدام کارت شناسایی خود را برگردن و پرچم کشورشان را بر دوش انداخته بودند اما وجه شتراک همه آنها داغ عزیزانی بود که تک تک در سینه داشتند!

در لابی منتهی به سالن، بساط پذیرایی از میهمانان فراهم بود، اما در داخل، تیم های عکاسی پرتکاپوتر از همیشه هرکدام سعی می کردند پایه های دوربین خود را در بهترین جای ممکن نصب کنند و بعضی هم با دوربین های دوشی در بین جمعیت می چرخیدند و عکس می گرفتند.

تا رسیدن تمامی میهمانان ساعت از موعد یادشده گذشته بود که برنامه با طنین خوش قرآن معطرگردید و پس از آن سرود کشورمان نواخته شد که همه به احترام از جای برخاستند.

مجری عرب زبان پشت تریبون قرار گرفت، ابتدا به زبان فارسی و بعد هم به زبان عربی به حاضر خوش آمد گفت. پس از آن  قسمت هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص وحدت و یکپارچگی کشورهای اسلامی در مقابل استکبار جهانی، به زبان عربی قرائت شد و پس از آن تصاویری از شهدای رسانه محور مقاومت در جنگ سوریه و مقابل داعش و لحظات شهادتشان را به نمایش گذاشتند.
انتشار حقیقت از نگاه دوربین عکاسان و خبرنگاران شهید، آنان را ازمیان خاک و خون تا پای شهادت کشانده بود. در چهره آرام تک‌تکشان می دیدی که بدون هیچ ترسی به مرگ لبخند می زدند. شهدایی که خونشان را نذر مقاومت کرده بودند.

در این یادواره که به همت بنیادشهید و امورایثارگران، صداوسیمای جمهوری اسلامی و اتحادیه رسانه های کشورهای اسلامی برگزارشده بود، رییس بنیادشهید و امورایثارگران گفت: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از شاخصه های اصلی جهاد و مبارزه حق علیه باطل است و تاریخ ایثار و شهادت به صدر اسلام و دوره حیات پیامبرعظیم الشان اسلام (ص) برمی گردد.

وی افزود: در دوره معاصر نیز با آغاز نهضت حضرت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی احیا شده است. نقش سازنده و اثرگزار این فرهنگ در نجات دنیای کنونی که جهان غرب فرهنگ مادی‌گرایی و پوچ‌گرایی را در میان بشریت ترویج داده، غیرقابل انکار است. در چارچوب ایدئولوژی اسلامی به یقین زندگی که مبتنی بر فرهنگ و ارزش های الهی و اخلاق و معنویت است، پاسخگوی نیازهای انسانی عصرحاضر نیز می باشد.

رییس بنیادشهید و امورایثارگران همچنین با استناد به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر آن که "ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد" نیز تاکید کرده و گفت: این سخن به به ویژه  درعصر حاضرو در دوران خیزش ملت های بیدار منطقه علیه امپریالیسم جهانی و سایر حکام استعمارگر به زیبایی تعبیر شده است.

وی نقش رسانه ها را در بیداری ملت ها تعیین‌کننده دانست و گفت: در دوران کنونی با گسترش رسانه های جمعی و سیطره  غرب بر ابزار رسانه به عنوان یک عامل مهم و تعیین کننده در هدایت افکار عمومی، یک روایت صحیح و حقیقی از رخدادها و رساندن آن به جامعه جهانی دارای اولویت و اهمیت بسیاری است. چرا که در این شرایط باید از ظرفیت تمامی رسانه ها و شبکه های اجتماعی و به ویژه رسانه ملی برای نهادینه کردن ارزش ها و مولفه های  فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک فرهنگ غنی و عزت‌بخش در جامعه استفاده کرد.

در بخش دیگر این مراسم گروه همخوانی "انوارالهدی" از قم نیز با اجرای اشعاری در وصف شهدای محور مقاومت در دل حاضرین خوش نشست.

حضور بانو "مریم رخشانی"، همسر شهید "محسن خزایی"، نماینده‌ شهدای رسانه ای کشورمان در این مراسم نیز قابل توجه بود.

وی گفت: مصادیق فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت امیرالمومنین علی(ع) و فرزندانشان هستند که با نثار جان و مال خود جزو اولین شهدا قرار گرفتند..

سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، دومین سخنران یادواره شهدای رسانه محور مقاومت بود که در سخنان کوتاه خود اظهارداشت: روزهای ابتدایی ماه شعبان و درحالی که طراوت روز مبعث نبی مکرم اسلام در همه ممالک اسلامی حس می شود و در ایام ولادت امام حسین(ع) که مظهر شهادت و برادر جوانمرد ایشان، حضرت ابوالفضل العباس(ع) که مظهر وفا و ادب و ایثار هستند و امام سجاد(ع) که مظهر آزادگی و معنویت هستند، برگزاری یادواره شهدای محور مقاومت و شهدای رسانه محور مقاومت این ارزش ها را پیوند می دهد.

با پایان یافتن سخنرانی سردار قاآنی، خانواده شهدای محور مقاومت با ابراز احساسات و تکان دادن دست های خود، سردار را تا درب خروج از مراسم همراهی کردند.

مسوولان رسانه ای کشورهای عرب زبان حاضر در این مراسم نیز هرکدام برای دقایقی پشت تریبون قرار گرفتند و ضمن ارج نهادن به تمامی شهدا، بخصوص شهدای رسانه، از تلاش جمهوری اسلامی ایران، خصوص بنیا شهید و امور ایثارگران که فضای این گردهمایی را مهیا کرده بود، قدردانی کردند.

سومین و آخرین سخنران مراسم نیز دکتر پیمان جبلی، رییس صدا و سیمای کشورمان بود که وی نیز در خصوص تحولات اخیر و نقش رسانه ها اظهار داشت: دشمن با جنگ ترکیبی، به فکر به زانو درآوردن ما در عرصه های مختلف است که ما با افتخار، هزینه مقاومت خود را می دهیم و آن را به شیرینی می پذیریم. محور مقاومت هر روز قوی‌تر و اثرگذارتر می شود. شهادت برای همه اعضای مقاومت یک دستاورد است؛ نه یک هزینه و ما افتخار می کنیم شهدای گرانقدری را در این عرصه تقدیم کرده ایم.

وی سپس با ارایه آمار 160شهید محور مقاومت صداوسیما نیز خاطرنشان کرد: همه شهدای رسانه، شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به دنبال یک هدف و آن هم سرافرازی کشور بودند و امیدوارم خداوند به ما توفیق خدمت در این مسیر و شهادت را عنایت کند.

در اثنای برنامه، کلیپ های زیبایی از شهدای رسانه ای فلسطین، یمن، سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و کشورمان پخش می شد و آنچه بیش از هر چیزی باعث اندوهمان می شد، با پخش هر تصویر از شهید مقاومت، گاه فریاد و شیون مادر داغداری فضای ساکت سالن را می شکست و لنز دوربین ها را متوجه خود می کرد. پایان‌بخش نخستین یادواره رسانه محور مقاومت نیز تجلیل از خانواده شهدا بود و این مراسم باشکوه همزمان با اذان ظهر به پایان رسید.

|| صنوبر محمدی