تاریخ : 1401,دوشنبه 15 اسفند15:58
کد خبر : 98565 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

لزوم توجه ویژه به مطالبات نسل جوان


لزوم توجه ویژه به مطالبات نسل جوان

ابراهیم شعبانلو

فاش نیوز - مسوولان باید توجه ویژه ای به مطالبات نسل جوان داشته باشند. ریل فکری در جوانان دهه هشتادی تغییر کرده است.

اتفاقاتی که در سال 1401 رخ داد، همه کشور و نظام را به تامل و تفکر عمیق تر در علل اعتراضات اخیر و شرایط فکری نسل های بعد از انقلاب و جوانان و نوجوانان امروزی واداشت.

نگاه نسل حاضر به موضوعات مختلف نگاهی حقوقی است. یعنی مقیاس و معیار سنجش هر چیزی برای آنان قانون و موازین حقوقی است.

در دوران های مختلف، بسته به ایدئولوژی و سبک زندگی حاکم، نسبت به مسائل و پدیده های پیرامونی، نگاه حقوقی، قانونی، فقهی یا اخلاقی و عرفانی وجود دارد که بعضا تحت تاثیر عوامل مختلف، باهم در تقابل یا تعامل هستند؛ و نتیجه این تقابل این می شود که اخلاق مداران، دیدگاه قانون مداران را قبول ندارند و بالعکس آن نیز صادق است. این در شرایطی است که عرفا نیز سبک فکری و رویکرد متفاوت خود را دارند. این موضوع را ذکر کردم تا بگویم جمیع جهات، از جمله خانواده، آموزش، اقتصاد، سیاست و غیره سبک فکری و زندگی متفاوتی برای جوانان و نوجوانان را رقم زده است و دیدگاه آنان به زندگی و تعاملات درون اجتماع به نحوی به سمت حقوق محوری و انسان گرایی سوق داده می شود. تشکیل حدود 15 میلیون پرونده قضائی در سال شاهدی بر این مدعاست.

در اینجا دو مساله را باید مدنظر داشت و به آن توجه شود. نخست نسبت به اجرای قوانین موضوعه متعهدانه برخورد کنیم؛ چرا که این نسل، مطالبه محور هستند و نمی توانند شاهد این باشند که امور اجرایی با قوانین موجود مطابقت نداشته باشد. در تدوین متون قانونی باید دقت کرد. هر چیزی که امکان عملیاتی شدن ندارد، نباید در قالب قانون تدوین شود.

دوم این که از وعده و وعیدهای غیر واقعی پرهیز کنیم. مطالبات بر اساس وعده های مسئولین شکل می گیرد و برآورده نشدن مستمر این وعده ها تبدیل به اعتراضات دامنه دار می شود. پس قبل از اینکه قولی داده شود باید زمینه اجرای آن فراهم گردد.

اینان فرزندان ما و این سرزمین هستند. ضمن استقبال از طرز تلقی، نگاه مطالبه گرانه و حقوقی آنان، باید زیرساخت زندگی مناسب برای این نسل فراهم شود. باید بدانیم حق و حقوق و رضایت خاطر  آنان صرفا با گفتن این که بیایید گقتگو و باهم آشتی کنید، تامین نمی شود. باید نوع تفکر فرزندان این دیار به رسمیت شناخته شود.

موضوع اصلا قهر یا اختلاف نیست. تفکرشان فرق دارد. احزاب و گروههای سیاسی پاسخ مناسب به مطالبات نسل جوان نداده اند و احزاب مذکور بیشتر درگیر مباحث مترتبه خود هستند. فقط باید به این مهم توجه داشته باشند که ریل فکری جوانان امروز تغییر کرده است.
درست است که اخلاق بر قانون افضل است؛ اما اخلاقی که ضمانت اجرایی نداشته باشد، باعث سواستفاده می شود.

|| ابراهیم شعبانلو