تاریخ : 1401,پنجشنبه 18 اسفند17:00
کد خبر : 98588 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

خودهمه‌پنداری سرمایه داران و تفکر سطحی مسئولان


خودهمه‌پنداری سرمایه داران و تفکر سطحی مسئولان

محسن ناطق

محسن ناطق - موضوع بسیار مهمی مطرح شده که نیاز به تبیین همه جانبه دارد؛ لذا خودهمه‌پنداری و تفکر سطحی باعث شده برخی سرمایه داران با عملکرد منفی، بیشتر از دشمنان نظام موجب آشفتگی اقتصاد شوند.
برای مثال افرادی که سرمایه کلانی را در بازار املاک وارد کردند و چند ملک اضافه بر نیاز دارند، عامل اصلی مشکلات مستاجران هستند و گناه مشکلات دست ساز مستاجران به عهده آنان است.
برخی افراد سرمایه خود را در دو کارخانه متمرکز کردند که موجب تقاضای زیاد و کاهش کیفیت، اما افزایش قیمت خودرو شده که گناه کشته شدن هزاران انسان در جاده ها بر با همان سرمایه داران است.
بدترین سرمایه گذاری، در بازار ارز، بویژه دلار است که موجب افت ارزش ریال شده است و انسان های زیادی، بخصوص کارگران و کارمندانی که حقوق ثابت دارند، با مشکلات زیادی مواجه شده اند. فلذا گناه مشکلات معیشتی آنان نیز بر گردن کسانی افتاده که سرمایه خود را در بازار ارز وارد کرده اند.
با همین تفکر سطحی می توان نتیجه گرفت، برخی سرمایه داران با وارد کردن سرمایه در بازارهایی که موجب افت ارزش ریال و ایجاد مشکلات فراوان در اقتصاد گردیده، از دشمنان نظام بدتر هستند.
در این خصوص چنانچه فرهنگ اقتصادی - همانطور که رهبر معظم انقلاب تبیین کردند - در تولید پخش شود، آن وقت می توانیم به راحتی مشکلات اقتصادی را حل کنیم و با سرعت زیاد به اهداف برسیم.
فرهنگ سازی و مخالفت با خودهمه‌پنداری که افراد برای حفظ سرمایه، بدون فکر، فقط در دو یا سه بازار هجوم ببرند نتیجه اختلالات اقتصادی و مشکلات فراوان برای ملت است؛ زیرا واقعا عجیب است که افرادی تمام سرمایه خود را فقط در دو کارخانه متمرکز کنند که از جنبه های مختلف به ضرر تولید و ملت بوده است؛ در حالیکه می بایست سرمایه ها در تمام کارخانه ها توزیع شود و از تمرکز سرمایه در یک بخش جلوگیری کنند.
متاسفانه دشمنان نظام با ایجاد تحریم، که زمینه دلاری دارد توانستند بخش کوچکی از اقتصاد را درگیر کنند. اما سرمایه داران داخلی با خرید دلار، با فرض حفظ ارزش ریال، برعکس، موجب افت ارزش ریال و تقویت پول دشمنان نظام شدند.
به همین ترتیب، ممانعت از تمرکز و توزیع عادلانه ثروت و سرمایه راه حل رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور است که سال ها رهبر معظم انقلاب تاکید کردند؛ اما مسئولان مربوطه در اقتصاد کلان و فرهنگ سازی، انگار در عالم هپروت رفته اند و خیال بازگشت ندارند!