تاریخ : 1401,دوشنبه 22 اسفند12:21
کد خبر : 98695 - سرویس خبری : ایثارگران

درنشست خبری معاون تعاون و اموراجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران تشریح شد:

آمار کلی ایثارگران، پاداش بازنشستگی، شیوه و زمان واگذاری خودرو، مسکن، اشتغال، کمک‌معیشت و....


آمار کلی ایثارگران، پاداش بازنشستگی، شیوه و زمان واگذاری خودرو، مسکن، اشتغال، کمک‌معیشت و....

خوشبختانه دولت این آیین نامه واگذاری خودرو به ایثارگران را تصویب کرد و ما اولویت های ۱ تا ۷ را که تعداد ۲۳هزار نفر هستند به وزارت صمت ارایه دادیم؛ بخصوص درباره جانبازان ۷۰ درصد که اعتقاد داریم بسیاری از این عزیزان از خودرو داخلی استفاده نکنند، آمار بیشتری داریم، که اگر...

فاش نیوز - معاون تعاون و امور اجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران در نشستی با خبرنگاران به بسیاری سووالات این روزهای ایثارگران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگارما، همزمان با فرارسیدن روز شهید، معاون تعاون و اموراجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران در نشست خبری عصر دیروز که در سالن شهید رسول زاده برگزارشد، به عملکرد و اقدامات انجام شده این معاونت پرداخت.
 محمود پاکدل با اشاره به روز 22اسفند و بزرگداشت روز شهید گفت: قانون اساسنامه بنیادشهید، خدمات رسانی به ایثارگران است و قانون پنج‌ساله توسعه فرهنگی و اجتماعی از جمله قوانینی که تکالیفی را برای بنیادشهید تعیین کرده است؛ عزت، اقتدار، امنیت و آرامش از نتایج فرهنگی شدن فرهنگ شهادت است.
وی با ارائه آمار جامعه هدف یادآورشد: ایثارگران در مجموع 3 میلیون 575 هزار و 603 نفر را شامل می شوند که تعداد شهدا 228هزار و 564نفر، والدین در قید حیات شهدا 115هزارنفر، همسران شهدا 61هزارنفر، فرزندان شهدا 173هزارنفر و 540هزارنفر جانباز در قید حیات، 8300نفر جانباز 70درصد، 22هزار و500نفر جانباز 50تا69درصد و157 هزار و 697نفر جانباز 25تا49 درصد و 352هزارو 471 نفرجانباز زیر 25درصد هستند.


معاون تعاون بنیادشهید در ادامه به تشریح اقدامات بنیادشهید پرداخت و درخصوص بحث واگذاری خوردو به جانبازان اظهارداشت: از مجموع 600هزارنفری که 250 هزارنفر از آنان فاقد خوردو بودند، مشمول دریافت 10هزارخودرو بودند. با تلاش زیادی که انجام شد، دولت پذیرفت که به جز آیین نامه اولویت بندی، نحوه واگذاری آن نیز بسیار سخت است؛ اما خوشبختانه دولت این آیین نامه را تصویب کرد و ما اولویت های 1 تا 7 را که تعداد 23هزار نفر هستند به وزارت صمت ارایه دادیم. بخصوص درباره جانبازان 70 درصد که اعتقاد داریم بسیاری از این عزیزان از خودرو داخلی استفاده نکنند، آمار بیشتری داریم، که اگر1 نفر از 10هزارنفر اول استقبال نکند، نفر 10هزارو یکمین هم بر اساس این اولویت بندی مشخص است. همچنین جانبازان 50درصد به بالا مشمول واردات خودرو می شوند.


وی درخصوص زمان تحویل خودرو نیز گفت: هنوز زمان قطعی آن مشخص نشده اما هر زمان که وزارت صمت به ما اعلام کند به اطلاع می رسانیم تا در سایتی که به این منظور تهیه شده مراجعه نمایند.
پاکدل همچنین با اشاره به اشتغال فرزندان جانبازان 70درصد نیز گفت: بسیاری از دستگاهها نظیر شهرداری، محیط زیست و قوه قضاییه هنوز نتوانسته اند اعتبار مورد نیاز را در این زمینه تامین کنند.

وی تاکید کرد: پاداش خدمت جانبازان و تبدیل وضعیت 60هزارنفر از ایثارگران عملیاتی شده است.
معاون تعاون بنیادشهید با اشاره به مسکن ایثارگران نیز اظهارداشت: درحال حاضر سیاست دولت واگذاری زمین برای ساخت مسکن است که ما هم از این سیاست حمایت می کنیم و در راستای تامین آن نیز تفاهم نامه هایی با بنیادمسکن و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای ساخت مسکن معسران منعقد کرده ایم.


پاکدل اگرچه وام مسکن را ناچیز دانست اما ابراز امیدواری کرد درحال  رایزنی با دولت برای افزایش مبلغ آن هستیم.
معاون تعاون بنیادشهید و امور ایثارگران درباره وام اشتغال و کارآفرینی نیز گفت: صندوقی در این زمینه داریم که در بودجه 1401حدود 6200میلیارد برای مشاغل خرد با سهم 150 میلیون در نظر گرفتیم.
پاکدل همچنین درخصوص تامین معیشت جانبازان معسر نیز گفت: امسال 10هزار نفر ازمعسرین از نظر تامین کمک معیشت تحت پوشش قرار گرفته اند و 20هزارنفر دیگر در اولویت هستند که تلاش می کنیم سال آینده 10 هزارنفر از معسرین را تحت پوشش قرار دهیم.
وی ادامه داد: کمک معیشت جانبازان زیر25درصد، 4میلیون و پانصد و جانبازان بالای 25درصد 5میلیون و 600 تومان است که سال آینده 5 میلیون و 6 میلیون مدنظر است.
پاکدل همچنین درخصوص طرح سپاس بنیادشهید نیز اذعان داشت: در این طرح حدود 700هزارنفر دیدار دراین طرح صورت گرفت که 350 هزار دیدار توسط سایر دستگاه ها انجام شده است.

* گزارش: صنوبر محمدی