تاریخ : 1401,چهارشنبه 24 اسفند14:30
کد خبر : 98755 - سرویس خبری : اخبار

با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و در سومین همایش ملی "میثاق با شهدا"

از خادمین ایثارگران و مروجین فرهنگ ایثار و شهادت تجلیل به عمل آمد


 از خادمین ایثارگران و مروجین فرهنگ ایثار و شهادت تجلیل به عمل آمد

خداوند را شاکرم که این توفیق شامل حالم شد که طی هشت سال دفاع مقدس که سال های واقعا سختی بود، سفره ای پهن نکردم که همه اعضای خانواده دورش جمع شده باشند!...

فاش نیوز - به مناسبت روز شهید و در سومین همایش ملی "میثاق با شهدا" با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از خادمین ایثارگران و مروجین فرهنگ ایثار و شهادت تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار ما، به مناسبت روز شهید و میثاق با شهدا، با حضور "سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی" رییس بنیادشهید و امور ایثارگران، "احمد امیرآبادی فراهانی" نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و بسیاری از خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف جانبازان و ایثارگران، از خادمین ایثارگران و مروجین فرهنگ ایثار و شهادت در سازمان حج و زیارت تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم "احمد امیرآبادی فراهانی" نماینده مجلس شورای سلامی، درسخنان کوتاه خود گفت: فرهنگ ایثار و شهادت می تواند ما را در مقابل تهاجمات فرهنگی بیمه کند.
وی اظهار داشت: ما در مجلس شورای اسلامی وظیفه داریم نسبت به مسوولیت های خود قدم هایی برداریم و به وظیفه خود عمل کنیم. البته در زمینه ایثارگران قوانین زیادی داریم. در مجلس تصمیم گرفته شد تا قوانینی که قابلیت اجرایی ندارد، تصویب نشود.
ویدر ادامه اضافه کرد: تاکنون فقط 25 درصد از مجموعه قوانین ایثارگری به تصویب رسیده، اجرایی شده است و بخش عمده ای از قوانین ایثارگران اجرایی نشده است؛ چرا که برخی از این قوانین نیاز به تامین مالی دارد که تامین آن برای مجموعه کشور دشوار بوده است. ما در این دوره سعی کرده ایم تا قوانین تصویب شده اجرایی شود و دولت هم قدم های بسیار خوبی در زمینه افزایش مستمری ها برداشته است.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: در مجلس بابت تبدیل وضعیت ایثارگران هزینه زیادی داده ایم؛ لذا امیدوارم فرزندان تبدیل وضعیت شده ایثارگران برای مردم تلاش کنند و از دستگاه های نظارتی هم تشکر می کنم که تا به امروز کمک کرده اند. از فرزندان شهدا و ایثارگران می خواهم که راه شهدا، امام، ولایت و خدمت به مردم را فراموش نکنند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز در سومین همایش ملی میثاق با شهدا گفت: این جمع یک جمع داخلی است و دو ویژگی را داراست. ابتدا این که همه از جامعه معزز ایثارگران هستند و ویژگی دوم اینکه همه ما هم به نوعی از خادمین این عزیزان هستیم. حال یک عده از همکاران بنده در بنیادشهید انقلاب اسلامی و بقیه هم همکاران ما در دستگاههای خودشان؛ و فاصله ای بین اینها و شما عزیزان نیست.
وی در ادامه در باره عدم رضایت در امر خدمت رسانی به ایثارگران نیز تاکید کرد: شکایت هایی که به ما می رسد، اغلب در ماده 16 و یا در سفرهای استانی که خود بنده به خدمت ایثارگران در استان ها می رسم و یا توسط میزهای خدمتی که در معیت آقای رییس جمهور در استان ها دایر می شود، اطلاعات جمع آوری می شود و چند کار تحلیلی روی آنها انجام می گیرد؛ اعم از بخش میزان اشتغال، معیشت و.... زاویه دیگر اینکه چه میزان از این موضوعات در بنیادشهید قابل حل و فصل است و یا توسط دستگاههای اجرایی دیگر باید حل و فصل شود؛ که نسبت آن 70 به 30 می باشد. یعنی 70 درصد مراجعات به بنیادشهید و مسوولین طراز اول کشور، اعم از دفتر مقام معظم رهبری و دفتر ریاست جمهوری است. در بحث ایجاد عدم رضایت هم که اتفاق می افتد دو عامل اصلی آن، ابتدا عامل رفتاری است که به همکاران ما در بنیاد بر می گردد و یا در سایر دستگاهها اعم از نحوه پاسخگویی است. نکته دوم اینکه بخشی از فرآیندهای قانونی دریک بخش از دستگاهها متاسفانه متوقف می ماند و نکته سوم نیز این که  77 درصد مطالبات خانواده بزرگ ایثارگران درمطالبات قانونی است و حق دارد و ما (دولت) نتوانسته ایم حقوق او را استیفا کنیم؛ نظیرتبدیل وضعیت ها که علتش تعداد زیاد مراجعات است که یا منابع آن تامین نشده و یا قابلیت اجرایی ندارد.

رییس بنیادشهید و امورایثارگران همچنین بیان داشت: ادارات کل ایثارگران در وزارتخانه ها تنها مسوول ایثارگران دستگاه خود نیستند؛ بلکه مسوول تمام ایثارگرانی هستند که از وزارتخانه به آنها مراجعه می کنند.

وی سپس اظهارداشت: به تازگی ساختار هرمی در بنیاد شهید تدوین شده که یک ضلع آن مشاورین ایثارگران دستگاهها هستند و هر فردی که نیازمند خدمتی‌ست بین دستگاه ها توزیع و سپس پیگیری می شود که کار انجام شده یا نه.

معاون رییس جمهور همچنین تاکید کرد: از ایثارگران سازمان خواهشمندیم در محیط آرایی و حفظ نام و یاد شهدا در دستگاهها فعال شوند و با توجه به اینکه پویش مردمی دیدار با خانواده شهدا اتفاق بزرگی را در کشور رقم زده که برای این منظور در هر دستگاه بودجه خاص در نظر گرفته شده است.
در حاشیه این مراسم بانو "فروغ منهی" همسر جانباز و مادر سه شهید گرانقدر دفاع مقدس (داوود، رسول و علیرضا خالقی پور) با بیان خاطراتی از فرزندان شهیدش، بر عهد و پیمان دوباره خود با امام و شهدا تاکید کرد.

وی اظهارداشت: زمانی که فرزندم "داوود" در جبهه به شهادت رسید، پدرش در لبنان بود که برای مراسم به ایران برگشت. ایشان از ابتدای جنگ تا سال 1367درجبهه بود و کمتر او را درخانه می دیدیم. زمانی که ایشان جبهه غرب بود، بچه ها در جبهه جنوب می جنگیدند. فرزندم رسول در عملیات بدر زخمی شد و در باتلاق گیر کرد ود و گلوله مستقیم به دستش خورد؛ اما بازهم به جبهه رفت.

بانو منهی همچنین ادامه داد: فرزند دیگرم "علیرضا" متولد 1350 و محصل بود. وقتی کارنامه اش را گرفت، گفت می خواهم به جبهه بروم. گفتم کسی خانه نیست. البته آن زمان پسر آخرم 2ساله و دخترم 5 ساله بود. اما او رفت و سال 1363در منطقه شیمیایی شد. وضعیت سختی داشت. او را ازبیمارستان به خانه آوردم و در اثنای پرستاری از ایشان خودم هم شیمیایی شدم و بدنم زخم برداشت.

وی افزود: اواخر جنگ قطعنامه که امضا شد، "رسول" که این خبر را شنید دست گذاشت روی سر "علیرضا" و گفت بعد از این ماندن من و تو فایده ندارد و دو روز بعد به جبهه برگشتند.  آنطور که بعدها همرزمشان که بعدها داماد خانواده مان شد، برایم تعریف کرد، وقتی "علیرضا" تیرخورد "رسول" را صدا کردند او هم برادرش را روی دوشش گذاشت. بین راه "علیرضا" گفت: بازهم خدا قبول نکرد. "رسول" گفت: چیزی نگو تو زخمی شدی. شاید با هم شهید شدیم؛ که خمپاره ای خورد و "علیرضا" در دم شهید شد. "رسول" دور "علیرضا" می دوید و می گفت من داغ یک برادر دیده ام؛ دیگر نمی توانم به خانه برگردم. همان لحظه یک خمپاره دیگر زدند و "رسول" هم شهید شد و دو برادر کنار هم به شهادت رسیدند. جنازه آنها 40 روز همانجا مانده بود و بدن هایشان متلاشی شده بود. تا اینکه دو پا و یک سر برایمان آوردند.

این مادر ولایی  همچنین گفت:  وقتی فرزند سومم را درون قبر گذاشتم، با خدا عهد بستم تا آخرین قطره خون، کنار انقلاب اسلامی و مردم بزرگوارم باشم. همچنین خداوند را شاکرم که این توفیق شامل حالم شد که طی هشت سال دفاع مقدس که سال های واقعا سختی بود، سفره ای پهن نکردم که همه اعضای خانواده دورش جمع شوند؛ چرا که همه در جبهه بودند.
وی با اقتدار بیان داشت: شهدای انقلاب اسلامی از درس و مدرسه فرار نکردند؛ بلکه مردانگیشان باعث شد که در چند جا خدمت کنند. آنها بهترین دانش آموز، بهترین بسیجی بودند و در آخر هم شهادت نصیبشان شد.

صحبت های مادر که به پایان رسید، سکوتی سخت سالن را فرا گرفته بود و فقط صدای هق هق مادران و خواهران شهدا بود که این مادر فداکار را همراهی و بدرقه می کردند و در این میان یکی از جانبازان خوزستانی نیز به انتقاد از عملکرد بنیادشهید پرداخت.
پایان بخش مراسم نیز تجلیل از ایثارگران سازمان های مختلف و حاضر درمراسم بود که با اهدای لوح از آنان تقدیر به عمل آمد.