تاریخ : 1401,شنبه 27 اسفند15:02
کد خبر : 98817 - سرویس خبری : بین الملل

رفتگران فرانسوی اعتصاب خود را تمدید کردند بوی تعفن پاریس را فراگرفت



همزمان با آغاز هشتمین دور از اعتراضات و اعتصاب سراسری در فرانسه علیه طرح افزایش سن بازنشستگی گزارش‌ها از پاریس پایتخت نیز حاکی است به دلیل تمدید اعتصاب رفتگران بوی تعفن چند تن زباله این شهر را فرا‌گرفته و زندگی را برای مردم این شهر سخت کرده است.
 
اعتراضات در فرانسه علیه طرح ریاضتی دولت ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال همچنان ادامه دارد و مردم فرانسه هفته‌هاست که معترض به این طرح هستند و تا‌کنون در 7 نوبت دست به تظاهرات و اعتصاب سراسری در این کشور زده‌اند با این وجود ماکرون همچنان اصرار دارد که این طرح را به اجرا برساند طرحی که بر اساس نظرسنجی‌ها اکثریت قریب به اتفاق فرانسوی‌ها مخالف آن هستند اما دیکتاتوری ماکرون چشمانش را بسته و این مخالفت‌ها را نمی‌بیند. مردم فرانسه دیروز نیز برای هشتمین بار در اعتراض به طرح فوق‌الذکر دست به اعتصاب سراسری زدند و دست از کار کشیدند. همزمان ده‌ها هزار نفر نیز در سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمدند و اعلام کردند که مبارزه بر ضد این طرح همچنان ادامه دارد. روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» در این باره نوشت: «کارکنان بخش‌های مختلف از آموزش و انرژی گرفته تا حمل‌ونقل و خدمات عمومی و بنادر و پسماند دیروز برای هشتمین بار برای اعلام اعتراض خود به افزایش سن بازنشستگی در اصلاحات دولت امانوئل ماکرون، اعتصاب کردند.» از سوی دیگر اعتصاب رفتگران به‌ویژه در پاریس پایتخت فرانسه خبرساز شده است. پاریس طی روزهای گذشته به دلیل عدم جمع‌آوری زباله‌ها به شهر زباله تبدیل شده است. وبگاه شبکه خبری آمریکایی «سی ان ان» در این باره نوشته است پاریس ملقب به «شهر نورها» با مشکل زباله‌های حمل نشده مواجه است و  انباشت زباله در آن باعث نگرانی‌های بهداشتی در بین پاریسی‌ها و سیاستمداران محلی شده و مردم نگران تکثیر موش‌ها و جوندگان هستند.» اعتصاب رفتگران علاوه‌بر پایتخت در شهرهای نانت، آنتیب، سن بریو و لو آور گزارش شده است. به گفته شهرداری پاریس تنها در روز دوشنبه 5 هزار و ۶۰۰ تن زباله بر زمین ریخته شده است. این روند قرار بر تغییر هم ندارد چرا که بخش خدمات عمومی کنفدراسیون عمومی کار اعتصاب این بخش را تا ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) تمدید کرده است و در آن روز هم قرار است در مورد ادامه آن تصمیم گیری شود. از سوی دیگرکاربران فرانسوی با انتشار تصاویر و ویدئو‌هایی در شبکه‌های مجازی، از درگیری کارکنان معترض خدمات شهری پاریس با نیروهای پلیس فرانسه و رد و بدل شدن سطل و کیسه‌های زباله میان پلیس و معترضین خبر دادند. به گزارش ایرنا «ژی ویسلی» دبیرکل بخش خدمات پسماند و فاضلاب پاریس در کنفدراسیون عمومی کار به شبکه خبری «ب. اف. ام» گفت: اگر اصلاحات بازنشستگی رای بیاورد گام دیگری در این زمینه برمی‌داریم. در شهرهای آنتیب و والوری در منطقه آلپ- ماریتیم، رفتگران تحت پوشش یک اتحادیه اعتصاب تا «اطلاع ثانوی» را اعلام کرده‌اند که ممکن است تا پایان ماه مارس (اواسط فروردین) ادامه یابد. اتحادیه رفتگران در شهر نانت هم تسلیم نشده است. به گزارش شبکه خبری «فرانس بلو» این روند می‌تواند در روزهای آینده شدت گیرد. «ژروم شره » دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار در کلان‌شهر نانت اعلام کرد: حتی اگر اصلاحات (قانون بازنشستگی) رای بیاورد، دور از ذهن است که بایستیم و کاری نکنیم. 
وزیر حمل‌ونقل فرانسه نیز پیش از این از «آن هیدالگو»، شهردار پاریس به دلیل آنکه برای جمع‌آوری انبوه زباله از این پایتخت فرانسه «هیچ کاری نکرده» انتقاد کرد. به گزارش ایسنا «کلمان بون»، در مصاحبه با شبکه فرانس ۲ با اشاره به خطرات این زباله‌ها برای سلامت عمومی گفت: «پایتخت فرانسه تبدیل به یک زباله‌دان عظیم در فضای باز شده است. او گفت: «من برای اعتصاب رفتگرها احترام قائل هستم. اما وقتی کسی مسئول یک شهر بزرگ و به ویژه پایتخت فرانسه است، چنین فردی همچنین مسئولیت دارد که وارد عمل شود».
اعتصاب فلج‌کننده در انگلیس
همزمان با فرانسه در انگلیس نیز هزاران تن از کارکنان نظام درمانی، آموزش و حمل‌ونقل انگلیس، دیروز (چهارشنبه) در ادامه موج روز‌افزون اعتراض‌ها علیه بحران هزینه‌های زندگی دست از کار کشیدند. به گزارش ایرنا، رانندگان و کارکنان مترو لندن از دیروز به مدت ۲۴ ساعت اعتصاب کرده و هزاران مسافر در پایتخت را سرگردان کرده‌اند. اداره حمل‌ونقل لندن (TfL) از مسافران خواست قبل از سفر مسیر خود را بررسی کنند، زیرا تقریباً تمام شبکه زیرزمینی بسته است و سایر خدمات احتمالاً بسیار شلوغ‌تر و در معرض اختلال و تأخیر هستند. خیابان‌های پایتخت انگلیس هم دیروز شلوغ‌تر از روزهای عادی و ایستگاه‌های اتوبوس شاهد ازدحام زیادی از مسافران بودکه تلاش می‌کردند به محل کار خود تردد کنند. همزمان افزون بر ۶۱ هزار پزشک جوان انگلیسی هم در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری و دستمزدهای پایین دست از کار کشیده‌اند. این اعتصاب که از روز دوشنبه آغاز شد، باعث لغو ده‌ها هزار نوبت درمان و عمل جراحی شده است.
سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا
اما در خبری دیگر که نشانه‌ای آشکار از تشدید تنش‌ها بین آمریکا و روسیه بر سر جنگ اوکراین حکایت دارد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که در پی برخورد یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه با یک پهپاد «ام کیو ۹ ریپر» آمریکا بر فراز دریای سیاه این پهپاد که در حال انجام یک ماموریت اطلاعاتی و شناسایی در آب‌های بین‌ المللی بود، ساقط شد و جنگنده روسیه احتمالاً آسیب دیده است. 
به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک،« پاتریک رایدر»، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران گفت که رهگیری‌ها (از سوی روسیه) امری غیرعادی نیست، اما رهگیری امروز(سه شنبه) باعث شد که پهپاد آمریکایی قادر به پرواز نباشد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اقدامات خلبانان روسی را «ناامن و غیرحرفه‌ای» توصیف کرد و افزود: به نظر من این اقدامات خود گویا هستند.رایدر ادعا کرد که جنگنده سوخو-۲۷ روسیه که پروانه پهپاد را تخریب کرد، احتمالاً آسیب دیده است. او ادامه داد که خدمه کنترل این پهپاد پس از برخورد مجبور شدند آن را ساقط کنند زیرا ملخ آسیب دیده این پهپاد را غیرقابل کنترل کرده بود. رایدر از اظهار نظر در مورد عملیات بازیابی پهپاد خودداری کرد اما افزود: «روسیه این پهپاد را در اختیار ندارد»به گزارش ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت که  با روس‌ها  مستقیما  در سطوح عالی ارتباط برقرار کرده‌ایم  تا به رهگیری غیرحرفه‌ای و  ناایمن پهپاد آمریکایی توسط جنگنده روسیه  اعتراض شدید خود را اعلام کنیم. سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن ادمه داد: درخصوص این حادثه، سفیر روسیه را احضار کردیم. روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از یک منبع آگاه در پنتاگون که خواست نامش فاش نشود نوشت: این پهپاد در حالی که می‌تواند موشک‌های هل فایر را با خود حمل کند، مسلح نبوده و در 120 کیلومتری جنوب غربی کریمه در حال انجام عملیات جاسوسی بوده است. این پهپاد از یک پایگاه هوایی در رومانی برخاسته و قرار بوده عملیات جاسوسی آن 9 الی 10 ساعت طول بکشد. این در حالی است که وزارت دفاع روسیه تماس هواپیمای این کشور با هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را تکذیب کرد و گفت که این پهپاد پس از «مانوری تند» سقوط کرده است.این پهپاد در نزدیکی شبه جزیره کریمه که مسکو در سال ۲۰۱۴ از اوکراین به خاک خود ضمیمه کرد، شناسایی شده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «جنگنده‌های روسی از سلاح‌های خود استفاده نکردند، با پهپاد تماسی نداشتند و به سلامت به فرودگاه خود بازگشتند». این حادثه نخستین تقابل مستقیم دو کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین و حمایت گسترده آمریکا از کیف است. سناتور چاک شومر رهبر اکثریت سنا اقدام روسیه در منهدم کردن پهپاد آمریکایی را وقیحانه و خطرناک خواند. سناتور لیندسی گراهام نیز درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.