تاریخ : 1401,شنبه 27 اسفند18:57
کد خبر : 98840 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

هتک حرمت یا حل مشکل جانبازان در قالب واگذاری خودرو؟!


هتک حرمت یا حل مشکل جانبازان در قالب واگذاری خودرو؟!

ظاهرا موضوع از این قرار است که طبق گفته پاکدل، معاون تعاون بنیاد، به دلیل تاخیر در واگذاری خودرو در سال ۱۴۰۱ و ورود سازمان بازرسی کشور برای شکایت از بنیاد به اتهام ترک فعل در خصوص تعیین تکلیف خودرو، و به منظور گربز از پیگرد قضایی...

فاش نیوز - متاسفانه یک بار دیگر ناشیگری های مدیریتی برخی در بنیاد شهید و امور ایثارگران، موجب سردرگمی و بلاتکلیفی جانبازان مشمول واگذاری خودرو شده است.
 از چند روز پیش که خبر شروع واگذاری خودرو داخلی به جانبازان، با ارسال پیامکی از سوی ایران خودرو و بدون اطلاع رسانی قبلی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران شنیده شد، موجی از سئوالات را در میان ایثارگران به وجود آورد.
متاسفانه باید اذعان نمود که عدم انگیزه و اهتمام لازم و ضعف موجود در حل مشکل خودروی جانبازان در میان مدیران و معاونین بنیاد و حضور مدیری خام و کم تجربه در رأس اداره تسهیلات رفاهی این سازمان مو جب پیجیده تر شدن اوضاع گردیده است.
پس از پخش اخبار واگذاری خودرو داخلی به جانبازان، موجی تخریب کننده نسبت اقشار مختلف ایثارگران و عموم جامعه را فرا گرفت که باعث هتک حرمت و حیثیت و کرامت آنان گردیده است.
ظاهرا موضوع از این قرار است که طبق گفته پاکدل، معاون تعاون بنیاد، به دلیل تاخیر در واگذاری خودرو در سال ۱۴۰۱ و ورود سازمان بازرسی کشور برای شکایت از بنیاد به اتهام ترک فعل در خصوص تعیین تکلیف خودرو، و به منظور گربز از پیگرد قضایی، بنیادی که از جانبازان به وزارت صمت برای واگذاری خودرو طفره می رفت، ناچار شده است با دستپاچگی به موضوع واگذاری خودرو داخلی به جانبازان ورود کند!
 بر اساس مکاتبات و پیگری های دو تا سه ساله اخیر و دستورات و مصوبات" نصفه و نیمه و ناقص" متعدد مسئولان برای واگذاری خودرو وارداتی به جانبازان ۷۰ درصد، چندین بار این تجربه تلخ تکرار شد و نهایتا متعاقب بند واو تبصره ۷ بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ مبنی بر اعطای مجوز واردات خودرو به جانبازان ۷۰ درصد در سال آتی، مشروط به عدم استفاده از تسهیلات ماده ۴۵ ، ابهام در میان جانبازان و ایثارگران مشمول بیشتر شد و با تصویب بودجه ۱۴۰۲ و تسری واردات به جانبازان ۵۰ درصد به بالا، باز هم بر حجم مشکلات افزوده شد.
 هم‌چنین متعاقب جدی تر شدن واگذاری خودروی داخلی، با اولویت جانبازان ۷۰ درصد، در تماس با آقای اروز، مدیر تسهیلات بنیاد شهید و امور ایثارگران، وی اعلام کرد، کسانی که از سهمیه خودرو داخلی استفاده کنند، در صورت تعیین تکلیف خودروهای وارداتی در سال آتی، نمی توانند از این سهمیه نیز برخوردار شوند.
هم‌چنین از آنجا که در این مرحله، قانون خودرو کاملا ناقص اجرا می شود، علاوه بر آن که هیچ تسهیلاتی تعلق نمی گیرد، قول جبران آن در آینده نیز هیچ اعتباری ندارد.
 در مجموع عدم کفایت برخی از مسئولین مربوطه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه تعیین تکلیف خودرو، علاوه بر به باد دادن حیثیت جانبازان در اذهان جامعه، با تخصیص خودرو داخلی که موضوعا مربوط به جانبازان زیر ۷۰ درصد بوده است، آن هم  به تعداد ۶ هزار یا ۱۰ هزار دستگاه، این احتمال وجود دارد که مزورانه در صدد باشند مسیر واردات به سمت واگذاری خودرو داخلی تغییر داده شود؛ و از سوی دیگر، جانبازان ۷۰ درصد را مقابل جانبازان زیر ۵۰ درصد، که مشمول خودروهای داخلی بوده اند قرار دهند.

ضمن تقبیح چنین شیوه مدیریتی، در پاسخ عزیزان مشمول واردات خودرو که کرارا سئوال می کنند آیا برای خودرو داخلی ثبت نام کنند یا منتظر بمانند، باید گفت، این تصمیم کاملا شخصی و به تشخیص خود فرد است و نمی توان پاسخ واحدی برای آن ارائه کرد؛ زیرا به برکت وجود معاونین ضعیف در بنیاد شهید، به طور کلی آنقدر فراز و نشیب های خودرویی در این چند ساله وجود داشته است که  هیچ چیز در این مسیر قابل پیش‌بینی نیست!


|| حسن ابوطالبی(رئیس هیئت مدیره شبکه ملی ایثارگران)
۱۴۰۱/ ۱۲ /۲۷