تاریخ : 1402,پنجشنبه 03 فروردين18:35
کد خبر : 98843 - سرویس خبری : مسائل و مشکلات ایثارگران

تحلیلی بر کش و قوس واگذاری خودرو مناسب به ایثارگران



قنبری وفا - پس از دو سال تاخیر در قانون واگذاری خودرو به جانبازان و ایثارگران از سال 1400 تنها کمتر از یک هفته مانده به پایان سال ۱۴۰۱، دولت و بنیاد شهید پس از کش و قوس های فراوان، جزئیات واگذاری خودرو به جانبازان ۷۰ درصد مشمول واگذاری را اعلام نمود که مروری در تحلیل این جزئیات داریم.

در این قسمت اعلام نموده اند، بخش اول خودروها از سوی ایران خودرو و مابقی از سوی شرکت سایپا واگذار می شود، در حالیکه مدتی پیش در رسانه ها شاهد نامه دفتر ریاست جمهوری به وزارت صمت برای واردات خودرو به تعداد 9000 نفر از تعداد جانبازان ۷۰ درصد بودیم که متاسفانه دولت مصوبه خود را پس گرفت و شرایط را به نوع دیگری عوض کرد و در این خصوص اعلام نموده اگر جانبازی از دریافت خودرو انصراف دهد، به ایثارگر بعدی خواهد رسید؛ یعنی هیچ انتخاب دیگری برای جانباز وجود ندارد، به عبارتی: همینی که هست، می خواهی بخواه، نمی خواهی نخواه!

یک موضوع بسیار مهم در اینجا وجود دارد که در ظاهر قضیه، حتی دولت نتوانسته بانک ها را برای پرداخت تسهیلات کم بهره مجاب کند و جانباز پس از پیامک آخر، تنها ۷۲ ساعت مهلت دارد مبلغ کل خودرو را واریز کند که بیشتر به ضرب العجل شباهت دارد تا یک فرصت، در حالی که در شرایط فعلی اقتصادی آن هم شب عید، در حالی که خودپردازها از پول نقد خالی اند، انگار جیب جانبازان پول نقدشان از خودپردازها بیشتر است، در حالیکه اکثر آنان فاقد این نقدینگی هستند، مجبور می شوند به دلال ها رو بیاورند که تجربه بسیار تلخ ۱۰سال پیش تکرار می شود و به نام جانباز می شود و به کام دلال و چون تاریخ واگذاری خودرو دقیقاً مشخص نیست.

در این بین دلال ها تمام شروط لازم را برای خود را تحمیل می کنند، چرا که همیشه این دلال ها هستند برنده ‏ این داستان، نه جانباز! و معلوم نیست این جانباز چگونه می تواند از این قانون بهره ببرد...!

اعلام شده در صورتی که شرایط بهبود یابد، اعطای تسهیلات بانکی انجام خواهد گرفت اما اینکه دیگر نوشدارو بعد از مرگ سهراب هم نمی شود، چون پس از اینکه در این مهلت ۷۲ ساعت پول واریز شود و معلوم نشود چه زمانی خودرو دریافت می گردد، این تسهیلات چه سودی خواهد داشت!

حال با توجه به مواردی که برشمردیم در این موضوع دولت چه کاری برای جانبازان و ایثارگران مشمول انجام داده؟ واردات که انجام نشده، تسهیلات انجام نشده، فقط و فقط خودروهایی که از سویی شرکت های خودروسازی به صورت قرعه کشی واگذار می شد، بدون قرعه کشی واگذار شده و دولت هیچ کاری برای این موضوع نکرده و دو سال به جانبازان تاکنون وعده داده و هنوز معلوم نیست این بازی کی تمام خواهد شد...؟!

با این وجود و با توجه به تمام این رویکردها، برای پرهیز از سیاه نمائی و پیش داوری عجولانه، برای واگذاری خودرو به جانبازان 50 درصد و به عبارتی مجوز واردات خودرو به آنان و سایر ایثارگران مشمول در آینده، از اظهارنظر در این حوزه اجتناب کرده و با توجه به آغاز سال نو، همین که: سالی که نکوست، از بهارش پیداست...!