تاریخ : 1402,پنجشنبه 17 فروردين14:40
کد خبر : 99198 - سرویس خبری : اخبار

پرداخت کارانه یا پاداش به مدیران در بنیاد چه وجهی دارد؟


پرداخت کارانه یا پاداش به مدیران در بنیاد چه وجهی دارد؟

مطابق مصوبات قانونی، هنگامی که عملکرد مدیران در بخش خصوصی مانند شرکت ها یا همین نهاد بنیاد شهید و زیرمجموعه های آن همچون بانک دی، بیمه دی و غیره دارای بیلان مثبت باشد، به عنوان بهره‌وری محسوب گردیده و درصدی از مبلغ بودجه هزینه نشده یا درآمد...

فاش نیوز - سلام؛ در روایات نقل شده هنگامی که عقیل، برادر امام علی (ع) برای افزایش سهم بیت المال به حضرت امام علی (ع) مراجعه کرد و با آهن گداخته پاسخ گرفت، این موضوع باعث شد تا دشمنان ولایت به عقیل مراجعه کنند و از ایشان سئوال کنند: آیا علی بهتر است یا معاویه؟ عقیل گفت تمام مردم می دانند حق با علی‌ست؛ اما پلوی معاویه چرب است.

مطابق مصوبات قانونی، هنگامی که عملکرد مدیران در بخش خصوصی مانند شرکت ها یا همین نهاد بنیاد شهید و زیرمجموعه های آن همچون بانک دی، بیمه دی و غیره دارای بیلان مثبت باشد، به عنوان بهره‌وری محسوب گردیده و درصدی از مبلغ بودجه هزینه نشده یا درآمد، به عنوان کارانه یا پاداش به مدیران مربوطه پرداخت می گردد؛ لیکن در زمینه خدمت رسانی به ایثارگران به هیچ وجه اینگونه مصوبات قانونی صادق نیست؛ زیرا هر سال بودجه درخواستی بنیاد برای خدمت رسانی کامل به ایثارگران، توسط مجلس تصویب شده و صددرصد تخصیص دادند.

اما در عمل و با اعتراف مدیران بنیاد عملکرد هفتاد درصد بوده است بنابراین سی درصد باقی‌مانده طبق قانون بهره‌ وری محسوب شده و معمولا تا 5 درصد مبلغ فوق به عنوان کارانه یا پاداش به مدیران پرداخت می گردد. بنابراین انگیزه مدیران برای کسب آن مبالغ کلان بایستی منفی یا خدمت رسانی نکردن به ایثارگران باشد. در حالی که اینگونه مصوبات قانونی برای افزایش بهره وری در ارگان هایی همچون شرکت های خدماتی و شهرداری ها بانک ها بیمه ها است.

فلذا تسری اینگونه قوانین به نهاد بنیاد که وظیفه خدمت رسانی و غیر انتفاعی دارد، هر سال با مشکلات بسیار زیادی مواجه بوده و کشمکش و نارضایتی مفرط بین ایثارگران و مدیران بنیاد همچنان ادامه دارد.

متاسفانه تصویب قانون و تسری به تمام ارگان ها، بدون در نظر گرفتن نقش هر ارگان در خدمت به جامعه، از موارد کم‌کاری قانون‌گذاران است که می بایست قانون، با توجه به شرح وظایف هر ارگان در بخش خصوصی تعریف جداگانه داشته باشد. البته تعریف جداگانه برای هر ارگان می بایست توسط همان ارگان و انعکاس مشکلات و پیشنهادات لازم به قانون‌گذار باشد؛ که خدمت رسانی در عمل با مشکل مواجه باشد مثل بنیاد شهید. لیکن مبالغ کارانه و پاداش آنقدر چرب است که مدیران بنیاد تا این تاریخ حاضر نشدند پیشنهادی برای اصلاح قانون به قانونگذار ارایه کنند.

افسوس و هزاران افسوس که سودجویی مسئولان بجای خدمت صادقانه و دلسوزی جایگزین شده که معمولا طمع مسئولان را بیشتر می کند.

|| محسن ناطق