شناسه خبر : 76262
چهارشنبه 18 تير 1399 , 16:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هر جا جهادی فعالیت کردیم به پیروزی رسیدیم

بهروز اثباتی رئیس اداره عملیات روانی و مقابله با تهدید نرم معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به برگزاری دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت ـ جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی، آن را با ارزش خواند و اظهار داشت: یکی از سرفصل‌های تغییرات جهانی یا حداقل تغییرات منطقه‌ای، دفاع مقدس است. تغییرات جهانی که در قرن بیست و یکم داریم، بخش عمده‌ای از بنیان‌های تحولی‌اش در دفاع مقدس ایران است.

وی با یادآوری اینکه از این پدیده مهم ۴۰ سال گذشته است، افزود: با توجه به اینکه اصل دفاع مقدس، یک منطق داشت و بسیار محکم و عاقلانه اداره شد و فرماندهی در آن مبتنی بر تعقل و ادراک صحیحی از پدیده‌ها بود، در این ۴۰ سال فرآیند‌هایی که در دفاع مقدس شکل گرفت همچنان سیر صعودی و تداوم کیفی خودش را حفظ کرده است. به‌طور نمونه شاهد هستیم هر جا که اساساً ما به سبک جهادی وارد می‌شویم سرتاسر توفیق در آن هست.

اثباتی تأکید کرد: آن پدیده عقلانی و علمی باید از زاویه پژوهش و نگاه مطالعاتی توسط اندیشمندان متخصص در هر حوزه‌ای تجزیه‌ و تحلیل و داده‌هایش بررسی و دستاوردهایش تشریح شود و از هر چالش و پویش و فعالیتی سؤالات جدیدی به وجود بیاید و باز مطالعات جدید انجام شود و این چرخه کار علمی و پژوهشی بتواند شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در بعضی از محور‌ها در این حوزه محققین و پژوهشگران کار کردند و این تلاش مانند بسیاری از تلاش‌های دیگر نیاز به ویترین دارد و در یک جایی باید خودش را نشان دهد که چه اتفاقی افتاده است، اظهار کرد: مثلاً در حوزه ادبیات دفاع مقدس ما جشنواره شعر، داستان، فیلم، موسیقی دفاع مقدس را داشتیم. در حوزه کتاب می‌توان جشنواره کتاب دفاع مقدس و نمایشگاه‌های علمی را نام برد، اما در حوزه پژوهش‌های علمی، به‌طور مستقل چنین فرآیندی را ندیده‌ام. درصورتی‌که کار بسیار با اهمیتی داریم که متأسفانه کمتر هم به آن توجه شده است. این دوسالانه تلاش بسیار خوبی است تا این خلأ را پر کند.

رئیس اداره عملیات روانی و مقابله با تهدید نرم معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در فعالیت‌های گذشته، پژوهش موردمطالعه قرار می‌گرفت مثلاً در جشنواره کتاب از میان ۱۳ گروه، کتاب‌های پژوهشی نیز یک گروه را شامل می‌شدند؛ اما پژوهش و به‌ویژه فعالیت‌های علمی دانشگاهی مانند رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها همیشه مغفول بوده و برگزاری دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت این خلأ را پر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های عمده طراز علمی هر کشور، پژوهش‌های دانشگاهی به‌خصوص رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها است، گفت: پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، هم دانشجو و هم استاد تلاش می‌کنند تا کار با ارزشی ارائه شود و به همین دلیل معمولاً رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند.

اثباتی انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را با اهمیت زیادی دانست و متذکر شد: متأسفانه اکثریت رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها بعد از تولید کمتر فرصت چاپ و نشر پیدا می‌کنند به‌خصوص در این چند سال اخیر که ما در حوزه نشر هم به‌شدت دچار آشفتگی هستیم و صنعت چاپ کشور دچار مشکل است، این مسئله بیشتر خودش را نشان می‌دهد؛ لذا ما گنجینه‌های پنهانی را داریم که کمتر به آن توجه می‌کنیم به‌خصوص در حوزه دفاع مقدس این فقر بیشتر است.

وی با اظهار به اینکه توجه به پایان‌نامه‌ها و معرفی، واکاوی و ارزش‌گذاری‌شان از زاویه کار پژوهشی و نه برای نمره دادن در نگاه دانشگاهی، با ارزش است، بیان کرد: یکی از جلوه‌های بسیار خوب این اقدام توجه به همین گنج نهفته‌ای است که متأسفانه در کتابخانه‌های نظام دانشگاهی ما معمولاً خاک می‌خورد و کمتر به آن توجه می‌شود.

رئیس اداره عملیات روانی و مقابله با تهدید نرم معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح در رابطه با ترجمه کتاب‌های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی چند بار به نهضت ترجمه اشاره فرمودند. در حوزه ادبیات به‌ویژه ادبیات داستانی، تلاش‌هایی شده است. البته برآورد من این است که در آن حوزه هم خوب کار نشده و علتش این است که یک مرکز هدایت و کنترل، با نگاهی بین‌المللی و شناختی در جوامع مخاطب و مورد هدف نداریم.

وی در پایان متذکر شد: اگر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بتواند به‌عنوان یک عملیات و برنامه مکمل توجهی به این مسئله کند که آن نهضت ترجمه پژوهشی را در حوزه دفاع مقدس بنیان بگذارد و تلاشی در این جهت کند، کار بسیار بزرگی است هرچند کار آسانی نیست.

اینستاگرام
سلام موضوع خوبی مطرح شده ایجاد فضای روانی زیر مجموعه جنگ نرم است اما تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفتن طبیعی است چنانچه مسول تحت تاثیر قرار نگیرد برنده شده لذا وقتی راه و هدف در جنگ نرم گم شد مشکل اجتناب ناپذیری برای مثال اکنون ویترین دفاع مقدس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است یعنی راه و هدف تحت تاثیر جنگ نرم گم شده بنابراین راه و هدف باید دوباره به ویترین و توجه به ایثارگران اصلاح شود فرض کنیم دانشجوی تنبل فضای روانی برای کاهش سطح علمی کلاس و امتحان ایجاد کند اگر استاد تحت تاثیر قرار بگیره چاره ای نیست مگر در پایان نامه و رساله ضعف دانشجو را جبران کند که باعث لطمه به کشور است و در تفکر جهادی براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب نباید مرکز هدایت و کنترل نگاه به بیرون از کشور داشته باشد بلکه هدایت و کنترل را به سمت ایثارگران که حاملان اصلی فرهنگ ایثار و شهادت و تفکر و مدیریت جهادی هستند هدف قرار دهند .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi