شناسه خبر : 78441
سه شنبه 06 آبان 1399 , 09:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهدای سلامت چگونه جزو شهدای خدمت قرار می‌گیرند؟

از اولین روز‌های شیوع ویروس کرونا و جانباختن کادر درمان و سلامت بحث مربوط به شهدای این عرصه از سوی محافل و وزارت بهداشت و درمان مطرح شد.

 

بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور و ایثار کادر درمان در حفظ سنگر پزشکی و کمک به درمان بیماران کرونا و در پی آن شهادت عده‌ای از کادر درمان واژگانی جدیدی به دایره واژگان شهدایی کشور اضافه شد. نیرو‌های خدماتی، پرستاران و پزشکان به عنوان مبارزان خط مقدم جبهه سلامت کشور در طول ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور وظیفه درمان و نگهداری از بیماران کرونایی را برعهده داشتند، هرچند در این مسیر گروه‌های داوطلب و بسیجیان نیز به کمک کادر پزشکی برآمدند، اما بار اصلی این مسوولیت بزرگ بر دوش کادر درمان بود.

در طی این ۱۰ ماه کادر درمان شهدایی را تقدیم میهن اسلامی کردند که در آخرین آمار گفته شده، سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان کشور در روز‌های پایانی شهریور امسال به آمار ۱۶۴ نفری شهدای سلامت اشاره کرد. همچنین که در طول یک ماه گذشته نیز جامعه سلامت کشور تعدادی از کادر درمانی خود را در مبارزه با بیماری کرونا از دست و به جمع شهدای سلامت افزوده شد.

همه چیز درباره شهدای سلامت و تحت پوشش قرار گرفتن آنان توسط بنیاد شهید

همراهی رهبر معظم انقلاب با مدافعان سلامت

در جریان شهادت کادر درمانی سعید نمکی در همان ماه‌های اول شیوع کرونا یعنی اسفند سال ۱۳۹۸ در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از ایشان درخواست کرد تا متوفیان کادر درمان را شهید خدمت محسوب شوند. در بخشی از نامه نمکی آمده بود: «از آنجا که این عزیزان جان برکف همچون مدافعان حرم در دفاع از حریم سلامت مردم جانفشانی کردند، از حضرتعالی تقاضا دارم، موافقت فرمایید جان‌باختگان تیم پرستاری، پزشکی و خدماتی بخش‌های مراقبت از بیماران کرونایی به‌عنوان شهید محسوب گردند».

پیرو نامه وزیر بهداشت به حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی)، با پیشنهاد دکتر نمکی مبنی بر شهید خدمت خواندن جانباختگان کادر پزشکی، پرستاری، بهداشتی و خدماتی در خدمت رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا موافقت فرمودند. وزیر بهداشت نیز پس از موافقت معظم له نام شهدای کادر درمان و سلامت را در کنار دیگر شهدا آورد و در نامه تشکر به رهبر معظم انقلاب نوشت: «گرچه سوز جانگداز شهادت این عزیزان همواره مغز استخوانم را خواهد گداخت، مع الوصف موافقت محبت‌آمیز ایشان که مدافعان سلامت همچون مدافعان حریم مرزهایمان در دفاع مقدس و مدافعان حرم ستارگان تابناک آسمان و شهادت می‌مانند و می‌درخشند، افتخاری است برای جامعه بهداشت و درمان کشور که شبانه روز در دفاع از حریم سلامت مردم سرزمینشان جانفشانی می‌کنند.»

تفقد مقام معظم رهبری باعث شد تا بحث ابلاغ آیین نامه تعییت مصادیق احراز شهید و ایثارگر که در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ صورت گرفته بود، به جریان بیافتد.

شورای عالی امنیت ملی مقرر کرد کمیته‌ای با مسئولیت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان امور اداری و استخدامی و شورای عالی امنیت ملی تشکیل و نسبت به تعیین مصادیق شهدای عرصه سلامت تصمیم‌گیری کنند. از این رو در نیمه مرداد سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر از ابلاغ داد و گفت: «حسب تبصره ۳ مصوبه فوق، آیین‌نامه اجرایی شهید خدمت با مزایای «در حکم شهید» توسط ستاد ملی مدیریت کرونا تدوین و در تاریخ چهارم مرداد سال ۹۹ تصویب و به تأیید رییس‌جمهور محترم رسید و در تاریخ هفتم مرداد توسط رییس سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد.»

همه چیز درباره شهدای سلامت و تحت پوشش قرار گرفتن آنان توسط بنیاد شهید

شهدای سلامت چگونه جزو شهدای خدمت قرار می‌گیرند؟

رئیس بنیاد شهید ۲۷ مهر در جلسه‌ای با اعضای شورای عالی نظام پرستاری اعلام کرد کمیته‌ای با مسئولیت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان امور اداری و استخدامی و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده که با دعوت وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است و ان‌شاءالله به زودی براساس لیستی که در اختیار این وزارتخانه است، شهدای عرصه سلامت معرفی خواهند شد.

چندی پیش سید نورالدین علم بلادی مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تشکیل پرونده شهدای خدمت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: بر اساس این دستورالعمل کمیته‌هایی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تشکیل می‌شود که متشکل از رییس دانشگاه، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است. در این کمیته مصادیق شهدای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود و پرونده‌های این عزیزان تشکیل و به کمیته ملی ارسال می‌شود.

به زودی اولین شهدای سلامت تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند

وی در اینباره افزود: پس از ارسال پرونده‎ها به بنیاد شهید پرونده‌ها بررسی می‌شوند و مواردی که منطبق با مصادیق ابلاغی آیین‌نامه مربوطه هستند به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال می‌شود و این عزیزان به‌عنوان شهدای خدمت تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند و در حکم شهید تلقی خواهند شد و از خدمات بنیاد بهره‌مند می‌شوند.

علم بلادی در خصوص اولین پرونده‌ها گفت: در هفته جاری نخستین مرحله از این پرونده‌ها در جلسه‌ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد بررسی قرار می‌گیرد تا احراز شهادت این عزیزان نهایی شود و تحت پوشش قرار گیرند.

پیش‌بینی می‌شود با تعیین ساز و کار تعیین مصادق، و ارسال پرونده از سوی کمیته‌های تشکیل شده به بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهدای عرصه سلامت طی آیین نامه اجرایی شهید خدمت از مزایای شهدای خدمت برخوردار شوند و از این رو نام آنان به عنوان شهدای این عرصه در دوران سخت کرونایی یادآور رشادت بزرگ مردان و زنانی باشد که برای حفظ جان و سلامت مردم از جان خود گذشتند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi