شناسه خبر : 98905
شنبه 05 فروردين 1402 , 09:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سربند، سنگر و سلاح؛ سین‌های هفت‌سین جبهه بود

سربند، سنگر و سلاح؛ سین‌های هفت‌سین جبهه بود

فاش نیوز -  مدیرعامل بنیاد «آیه‌های ایثار و تلاش» گفت: سین‌های سفره هفت‌سین رزمندگان در جبهه سیم خاردار، سرنیزه، سیم چین، سمبه کلاش، سیمینوف، سلاح و سربند بود.

فرح‌روز فاتحی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: لحظه لحظه هشت سال دفاع مقدس برای ما خاطره بود، کشور از حالت عادی خارج شده بود و مسئله اصلی برای همه دفاع از کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی بود بر همین اساس همه مناسبت ها تحت تاثیر حال و هوای جبهه و دفاع مقدس قرار داشت، در مناسبت های خاص مانند ایام نوروز تعداد زیای از رزمندگان در جبهه حضور داشتند و پشت جبهه هم فعالیت های زیادی برای سال نو انجام می شد و زنان در پایگاه های بسیج و ستادهای پشتیبانی آجیل و شکلات را برای رزمندگان بسته بندی و به جبهه ارسال می کردند.

وی افزود: خانواده رزمندگان باید سال نو را بدون عزیزانشان تحویل می کردند، پر کردن خلاء پدر توسط مادر بسیار سخت بود او سر سفره هفت سین باید با صحبت، هدایا و حال و هوای دعا جای پدر را پر می‌کرد.

فاتحی با بیان اینکه افرادی که فرزند کوچک داشتند سال تحویل را در خانه با شادی و شور برگزار می کردند، برخی ها هم به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی یا امامزاده صالح (ع) می رفتند، ادامه داد: زنان در هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی داشتند، آنان علاوه بر نقش مادری باید جای پدر را برای فرزندانشان پر می کردند و در بخش های اجتماعی هم فعال بودند.

زنان حلقه ازدواج خود را به برای کمک به ستاد پشتیبانی جنگ می‌دادند/ نقش زنان در دفاع مقدس

مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش گفت: زنان در دفاع مقدس در بخش پشتیبانی جنگ فعال بودند که نقش مهمی در روحیه دادن به رزمندگان و تامین امکانات مورد نیاز آنها داشتند آنها جواهرات حتی انگشتر و حلقه ازدواج خود را به ستادهای پشتیبانی می دادند تا کالاهای مورد نیاز رزمندگان را تامین کنند.

فاتحی یادآور شد: در آن زمان من مسئول بسیج جنوب تهران بودم ستادهای پشتیبانی مختلفی وجود داشت که هر کدام علاوه بر کارهای عمومی نظیر جمع‌آوری کمک‌های مردمی کارهای اختصاصی انجام می‌دادند، مثلا بخشی از مردم روستاهای شهر ری با آردی که جهاد در اختیار آنان قرار می داد برای رزمندگان نان می‌پختند، بعد از خشک کردن آنها را بسته بندی و از طریق رانندگان ماشین های خاور به جبهه ارسال می‌کردند.

وی افزود: برخی از زنان نیز در خانه های خود یا در مراکز پشتیبانی که از سوی بسیج در نظر گرفته شده بود به صورت شیفتی کار می کردند و برای رزمندگان لباس‌های نظامی، حتی لباس زیر و برای بیمارستان ها محلفه می دوختند و زمانی که قرار بود عملیات ها برگزار شود آنها مجبور بودند شب ها هم کار کنند تا بتوانند لباس‌ها را به موقع به جبهه بفرستند.

مداوای مجروحان در استادیوم آزادی تهران توسط زنان

مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش بیان کرد: زمانی که صدام در منطقه گازهای شیمیایی زد در استادیوم ۱۲ هزار نفری آزادی تهران برای مجروحان تخت گذاشته شد و آنها را برای مداوا به آنجا منتقل کردند، اداره کردن آنجا به عهده زنان بود و آنها مسئول رسیدگی به مجروحان بودند.

فاتحی با بیان اینکه تقریبا تمام پایگاه های بسیج تهران اقلام مورد نیاز رزمندگان را تهیه می کردند، خاطرنشان کرد: در آن زمان مردم میوه بخصوص هویج می خریدند و به مسئولان پایگاه های بسیج تحویل می دادند تا آنها آب میوه تهیه کنند و به مجروحان بدهند تا اثرات گازهای شیمیایی در بدن مجروحان از بین برود.

وی افزود: ملحفه های بیمارستان ها نیز توسط مردم در پایگاه های بسیج شسته می شد، خانم جمالی مسئول پایگاه غرب تهران بود و هماهنگی های لازم را برای تهیه اقلام انجام می داد. زنان برای کمک به پرسنل بیمارستان ها نیز دوره های زیادی را در بخش امدادگری گذراندند و به کمک آنها شتافتند و در کنار پرستارها به عنوان کمک پرستار به مجروحان خدمات ارائه دادند.

فاتحی توضیح داد: بعد از اینکه امام خمینی (ره) اعلام کردند دفاع برهمه واجب است؛ آموزش های نظامی برای زنان در پایگاه های بسیج و مدارس آغاز شد که در روحیه افراد تاثیر خوبی داشت و آنان آمادگی داشتند در صورت بروز اتفاق از خود و شهرشان دفع کنند.

وی تاکید کرد: در گذشته نقش زنان در دفاع مقدس مغفول مانده بود و فقط صحنه های عملیات و جبهه به تصویر کشیده می شد و یا به رشته تحریر در می آمد اما اکنون با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب به لایه های مختلف جنگ پرداخته می شود که یکی از آنها ستادهای پشتیبانی جنگ است که بیشتر کارها در آن بخش توسط زنان انجام می شد.

نشستن زنان فرماندهان در اتاق همسرانشان در جبهه

مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش گفت: سال آخر که قطعنامه آتش بس پذیرفته شد ما از طریق لشکر ۲۷ اولین کاروان خانواده‌های شهدا را به جبهه بردیم، مسئولیت بخش زنان با بنده بود. کنار سد دز یک سوله در زیر زمین قرار داشت که در واقع سنگر فرماندهی بود، ما آنجا یک سفره هفت سین با امکاناتی که در اختیار داشتیم به همراه عکس شهدا درست کردیم، برخی از همسران فرماندهان نیز در اتاق همسران خود در آن سوله نشستند. بعد از آن برنامه تا چند سال متوالی به همراه خانواده شهدا از جمله خانواده های شهید همت و دستواره به مناطق عملیاتی شلمچه، کربلای چهار، والفجر هشت برای بازدید رفتیم، برنامه خوبی برای همه بود و سال تحویل خاطره انگیزی برای همه رقم خورد.

فاتحی افزود: سال اول بعد از اینکه ما از مناطق عملیاتی آبادان بیرون آمدیم صدام اعلام کرد ایرانی ها تعدادی از زنان را به جبهه آورده اند در حالی که ما برای دیدن مناطق به آنجا رفته بودیم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi