فاش نیوز - اجتماع عاشورائی همچون طبیعتی است که در هر برش تازه در آن، چیزی تازهتر یافت میگردد.
چرا که قاعدهمند است:
- قاعدهی تنظیمی برای تعیین هنجار و سبک زندگی
- قاعدهی تکوینی برای بیان مراحل رشد و هدفمندی
دینپژوهان، ضمنِ کنجکاوی در گوشه و کنار وجدان تاریخی، به سراغ این قواعد و «عمل مسئولان به رهبری امام حسین(ع) و مسائل نهفته در بطن آن» میروند.
مبانیِ این اجتماع، نظر نویسندگان بزرگ اهل سنت را نیز جلب کرده است:
1. مازنی مصری، که نخستین بار در مراسم روضهخوانی در خانه ی یک ایرانی با عاشورا از نزدیک آشنا شد، در رابطه با عمل مسئولانه نگاشته:
«امام حسین(ع) از آنجا که حکومت بنی امیه را بیاخلاق و فاسد می دانست؛ چون انقلابیای شریف، دریافت که باید آنچه دارد در طبق اخلاص بگذارد. هر قطره ی خون او، هر حرف نام او، و هر جلوه از خاطره ی او تبدیل به"مین" شد؛ و بنیاد حکومت بنی امیه را برکند و بر باد داد.»
2. محمود العقاد، در کتاب ابوالشهداء با تأکید بر شخصیت امام حسین(ع) و بر حذر داشتن از «نظرگاه ماجراهای کاسبکارانه» با ارزیابی مثبت از انگیزهها و نتایج، در مورد به همراه بردن خانواده، مینویسد:
« این رسم پیش از اسلام در جامعهی عرب معمول بود، جنگاوران زاد و ذریهی خود را به عنوان شاهدی بر عزم دلیرانه در تحمل شدائد و عواقب عمل، با خود به صحنهی نبرد میبردند.(1)»
سیمین دانشور نیز در پایان داستان سووشون، از رهگذر نقلِ اسطورهای با ویژگی به کلی متفاوت؛ عزاداری برای امام حسین(ع) را با سوگ سیاوش در هم میآمیزد. ...
(1)عنایت؛ اندیشه سیاسی در اسلام معاصر
به تعبیر افلاطون:
«شور و شیدایی عاشقان، اعظمِ سعادتهاست.»
در رنگینکمان عشق، رنگ سبز و سرخِ مُحرَّمی! نشانههایی از همان شور و شیدایی هستند.
بیان معنا و مفهوم این رنگ به زبان نسل جدید، نیازی جامعهشناختی است.
زیرا:
به دلیل گریزناپذیریِ گشودنِ:
«حریم خصوصی بر روی پیامآوران نامحرم و موذی» در عصر مدرن! و ...
اینک او تَصوری نو! از گستردگی جهان و مفهوم مرز دارد.
البته گناهِ "کلام زشت شنیدن! به هَرزه هر لحظه، زِ هَر کجا زِ هَر سو!" را نباید صرفا به گردن "بومِ شومِ دیو سِرشتِ دیجیتال انداخت.
از یک منظر «چیزی به اسم بیایمان وجود ندارد!»
ایرانیان با هم تاج و تخت پهلوی را سرنگون کردند. و «باید وظیفه را به انجام رساند...(1)»
به دلیل:
شور و شیدایی نسبت به گُل پسر حضرت زهرای اطهر(س)
برای برافروختن شعله ی مناسک و مراسم آیینی، از دانش جامعهشناختی انتظار بیشتری میرود. ...
انگار در دههی اول، چند "شبگرد ِمبتلا" که کردارشان:
«صد فرسخ، از راه فضیلت و تقوی(یگانه نشانه ی نجات واقعی) دور میباشد(2)»
با شمایلی دون شأن، مأمور به حضور در مراسم آئینی شدهاند!
برای نخستین بار، ابلیس دیجیتال موفق شد در طرحی جدید:
"ملازمهی بین سنت زنجیرزنی، که امری مردانه است! با جسمانیت دخترانه" را در یکی از شهرها بیازماید!
دو مانع بزرگ بر سر راه تبیین طرح جدید آن شیطان رجیم! وجود دارد:
- فقدان تریبون بی طرف
- ضرورت حفظ حریم و «حُجب»
«کمتر کسانی هستند که بدانند هرگز از خجالت سرخ نشدن، دارای چه امتیازات بزرگی است!» ...
(1) لیلی عشقی؛ زمانی غیر زمانها ...
(2) اِراس موس؛ در ستایش دیوانگی
اغتشاشات 1401 که بین سرنوشت درامِ دختری از شرق با رسانهی دیجیتال درغرب؛ پیوندِ دایهوار! برقرار کرد، خیال بازآفرینی دارد.
انگار آن آتش زیر خاکستر بار دیگر هوس کرده تا وارد بخشی از "اسرار ازلی" شود و دل مصلحان اجتماعی را بسوزاند!
محرم و صفر با هویت و فرهنگ و ملیت ایرانیان امتزاج آلیاژگونه دارد. ...
تلاش خطرناک دشمن بسیار دانا برای ایجاد گُسل! بین این دو قلمروِ عشق، را باید جدی گرفت!
اما به قول بهار:
بسیار سخن گفتم در تعزیت تو
آوخ که نگریاند کسی را سخن من
با تأمل در:
«اسرار ازلی؛ یا اساس هرگونه تفکر دینی و تمثیلی»
می توان به قاعدهمندیِ:
«بازی بر روی صحنهی تاریخ»
پی برد. بر اساس همین قاعده مندی:
پس از نشست 1940:
" در پرورشگاه اقتصاد سرمایهداری/ نیویورک"
اندیشکدههای غربی؛ بر انگارهای تمرکز کردند که:
- بنیادها را بلرزاند
- رسوم را از میان بردارد
و به تدریج فضیلتها را تباه سازد، و جوامع را به بردگی سیاسی و فرهنگی بکشاند؛ اما:
سقوط 1979 و فروپاشی ایده بازآفرینی امپراطوری ساسانی؛ نشان داد که غربیها قادر به شکستنِ رمزِ انسجامِ آهنین در:
"خیمهی امام حسین(ع)"
نیستند! و به انواع دسیسهچینی روی آوردند. ...
تازهترین دسیسه، زنجیرزنی دخترانه بود! خدا کند هوس راهپیمایی اربعین نکنند.
از آنجا که:
«جوانان ذهن پاکی دارند، خیلی زود تحت تأثیر گمان و وهم قرار میگیرند!(1)»
بنابراین:
ارائهی آگاهی و ابتکار عمل در تغذیه ی فکری؛ از غم معاش مهمتر است.
در عصر دیجیتال، بسته ماندن دَرِ گنجینهی تفکر نقاد، مانع از فهمْ لرزهی واقعی خواهد شد. ...
(1) دیمنه؛ هنر فکر کردن
زنجیرزنی دخترانه!
آمریکا روند ذیل را در هشت مرحله و با دقت پیگیری کرد و میلیونها دلار هزینه نمود:
- اجلاس نیویورک، دانشمندان علوم اجتماعی و ریاضی1940
- قرائت شالوده شکنانه و دلبخواهانه از امور قدسی، دهه 1950
- عبور از دهههای رشد و جهش الکترونیک دهه 60 و 70
- درجهی عالیِ پیشرفت در دانش الکترونیک 1981
- ورود به عصر دیجیتال 1995
- جعل گسترده و عمیق 2017
- هوش مصنوعی2023
- اینترنت اشیاء Iot
تا کلیسای گوگل؛ محل رجوع جوان ایرانی شود!!!
- پشت بام خانههای ایران تبدیل به مزرعهی قارچ سمی شود
- بنیان خانوادهی ایرانی سست شود
- سن ازدواج بالا رود
- زاد و ولد کم شود
و در نهایت:
در دههی اول محرم، شاهد باشیم دختران شیعه؛ بدون حجاب در مراسم سوگواری سالار شهیدان حاضر شوند، و زنجیرزنی مختلط راه بیاندازند!!! ...
|| جانباز دکتر سید مهدی حسینی