تاریخ : 1404,چهارشنبه 24 ارديبهشت17:44
کد خبر : 118248 - سرویس خبری : ایثارگران

آیین‌نامه‌های اجرایی ایثارگران صرفا به نفع یک عده خاص


 آیین‌نامه‌های اجرایی ایثارگران صرفا به نفع یک عده خاص

برای پی بردن به عمق ماجرا، کافی‌ست آیین‌نامه پیشنهادی دولت روحانی که حضرات در بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره ریاست قاضی‌زاده آن را بایکوت کردند...

فاش نیوز - با نگاهی کلی به آیین‌نامه اجرایی مواد ۳۸ و ۴۰ قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران در دولت شهید رییسی می‌توان پی‌برد که این آیین‌نامه‌ها صددرصد به ضرر مشمولین ماده ۳۹ نگارش شده است.

متاسفانه این آیین‌نامه صرفا جهت کارگشایی از اعتراضات خیابانی مشمولین ماده ۳۸ "جانبازان حالت اشتغال غیر شاغل" در دستگاه‌های اجرایی و حقوق‌بگیر بنیاد شهید و امور ایثارگران نگارش شده و بیشتر مشمولین ماده ۳۹ دستگاه‌های اجرایی هنگام بازنشستگی از سوی صندوق بازنشستگی کشوری متضرر شدند. جالب اینکه، وزرات جهاد کشاورزی و نه سایر دستگاه‌ها به تبعیت از دولت و جو حاکم هم اعتراضی به این آیین‌نامه نکردند.

برای پی بردن به عمق ماجرا، کافی‌ست آیین‌نامه پیشنهادی دولت روحانی که حضرات در بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره ریاست قاضی‌زاده آن را بایکوت کردند، تا صرفا مشکل مجموعه جانبازان حقوق بگیر بنیاد را حل کنند، با آیین‌نامه‌های دوره شهید رییسی مقایسه کنید.
پر از واضح است که قانون مواد ۳۸ و۳۹ و۴۰ طبق خواسته و میل مشمولین حالت اشتغال چه بنیادی و چه دستگاه اجرایی و با نگاه واحد تدوین شده است و متاسفانه امثال جناب پاکدل با زرنگی تمام جلوی این بررسی را در هیات محترم دولت مرحوم رییسی گرفت و آن مصوبه غیر شفاف را تصویب کردند تا صرفا جهت رفع مشکل جانبازان حالت اشتغال ماده ۳۸ حقوق‌بگیر بنیاد؛ کارها پیش برود.

الان بسیاری از جانبازان حالت اشتغال ماده ۳۹ در همسان‌سازی حقوق طبق بند" ر ماده۲۸ قانون برنامه ششم توسعه" به‌دلیل ضعف در آیین‌نامه اجرایی و قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران بلاتکلیف و از حداقل همسان‌سازی برخوردار هستند. حتی حقوق هم‌ترازی آنان نیز که در قانون ماده ۳۹ اشاره شده، نشان می‌دهد که در حقوق بازنشستگی صندوق کشوری نیز حق آنها ضاییع شده است.

 برای بررسی و مقایسه بهتر موارد بالا آیین‌نامه‌های تصویبی سال 1401 و 1391 را در متن و تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

هیأت وزیران در جلسه 1401/2/25 به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان‌ برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده (61) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران - مصوب 1386 - و اصل یکصد و سی‌و‌هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه اجرایی مواد (38)، (39)، (40)، (53) و (55) قانون مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین ‌نامه اجرایی مواد (38)، (39)، (40)، (53) و (55) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
مصوب 1401,02,25

 

ماده ۱ - جانبازانی که بر اساس تبصره (1) اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی – مصوب 1374 - و ماده (38) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران – مصوب 1386 – که در این آیین ‌نامه به اختصار "قانون" نامیده می ‌شود، در حالت اشتغال قرار گرفته یا می‏ گیرند، هنگام نیل به بازنشستگی از پاداش پایان خدمت برخوردار می ‏گردند.

تبصره 1 (اصلاحی 20ˏ12ˏ1402)- مبدأ محاسبه سنوات قابل قبول برای بازنشستگی در مورد جانبازان موضوع تبصره (1) اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، که در زمان مجروحیت، شاغل در دستگاه‌ های موضوع ماده واحده مذکور نبوده ‏اند، تاریخ برقراری حقوق بر اساس تاریخ صدور رأی از کار افتادگی کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران، که در این آیین‌ نامه به اختصار "بنیاد" نامیده می ‌شود، می ‏باشد که با رسیدن به شرایط بازنشستگی حسب سوابق حالت اشتغال موضوع تبصره یاد شده و سوابق قبل از حالت اشتغال در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، با برخورداری از امتیازات مربوط بازنشسته می‏ شوند.

تبصره 2 (اصلاحی 20ˏ12ˏ1402)- مبدأ محاسبه سنوات قابل قبول برای بازنشستگی در مورد جانبازان موضوع ماده (38) قانون که در زمان مجروحیت، شاغل در دستگاه های موضوع ماده (2) قانون نبوده‏ اند، تاریخ برقراری حقوق بر اساس تاریخ صدور رای از کار افتادگی کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران می ‌باشد که با رسیدن به شرایط بازنشستگی حسب سوابق حالت اشتغال موضوع ماده (38) قانون و سوابق قبل از حالت اشتغال در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، با برخورداری از امتیازات مربوط بازنشسته می‏ شوند.

تبصره 3 - ذخیره مرخصی استحقاقی و پرداخت بر اساس آن شامل جانبازان حالت اشتغال موضوع ماده (1) این آیین ‏نامه نمی ‏گردد.

تبصره 4 - برخورداری از پاداش پایان خدمت تنها برای یک بار امکان‏ پذیر است. در صورتی که مشمولان موضوع ماده (1) این آیین‏ نامه قبلاً بازنشسته شده و دوباره در چهارچوب قوانین و مقررات، اشتغال به کار پیدا کرده و سپس بازنشسته شوند، پاداش پایان خدمت فقط در مورد سنوات جدید اشتغال محاسبه و پرداخت می‏ گردد. در هر حال، در مجموع پرداخت پاداش پایان خدمت حداکثر به ازای سی سال خدمت امکان‏ پذیر است.

ماده ۲ - مشمولان موضوع ماده (1) این آیین‏ نامه که به دلیل عدم ممنوعیت قانونی، اشتغال به کار پیدا می‏ کنند، نمی ‏توانند از امتیازات مضاعف و نیز امتیازات و فوق ‏العاده ‏های ایثارگری در محل اشتغال و فعالیت جدید استفاده کنند.

ماده 3 - بنیاد مجاز است اعتبار موضوع ماده (38) این قانون را متناسب با جمعیت مشمولین و اعتبار مصوب در چهارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه کشور به ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ نماید. اعتبار مذکور پس از ابلاغ توسط بنیاد به هزینه قطعی منظور می‏ شود.

ماده 4(اصلاحی 20ˏ12ˏ1402)- مشمولین ماده (38) قانون، جانبازان حالت اشتغال مشمول تبصره (1) اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، مشمولان قانون برقراری حقوق وظیفه یا مستمری بازماندگان آن دسته از مهاجران و کسانی که به مناطق جنگی مراجعت نموده و به علت برخورد با مواد منفجره معلول یا فوت می شوند مصوب 1372 و اصلاحات بعدی آن و مشمولان قانون حمایت از افرادی که توسط گروهک های ضد انقلاب و منحرفین اعتقادی اسیر کشته و یا معلول می شوند مصوب 1389 بر اساس قوانین و مقررات مربوط بازنشسته شده و با لحاظ اعتبارات تخصیص یافته حقوق بازنشستگی و پاداش پایان خدمت آنها پرداخت می شود.

ماده 5 (منسوخه 20ˏ12ˏ1402)– حقوق و مزایا و شرایط بازنشستگی مشمولان ‌قانون برقراری حقوق وظیفه یا مستمری بازماندگان آن دسته از مهاجران و کسانی که به مناطق جنگی مراجعت نموده و به‌ علت برخورد با مواد منفجره معلول یا فوت می ‌شوند - مصوب 1372 - و اصلاحات بعدی آن و مشمولان قانون حمایت از افرادی که توسط گروهک های ضدانقلاب و منحرفین اعتقادی اسیر، کشته و یا معلول می‌ شوند - مصوب 1389 - بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 - محاسبه و پرداخت خواهد شد.

ماده 6 (اصلاحی 01ˏ04ˏ1401)- آخرین حقوق و مزایای دریافتی شهدا، جانبازان و آزادگان دارای حالت اشتغال مشمول تبصره (1) اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و ماده (38) قانون با رعایت ضوابط مندرج در ماده (40) قانون و تبصره های آن به عنوان حقوق بازنشستگی تعیین و پرداخت می ‏گردد.

ماده 6 (اصلاحی 20ˏ12ˏ1402)- انجام هرگونه تعهد و پرداخت و ایجاد و تحمیل هرگونه تعهد و بار مالی توسط ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد برای اجرای این آیین‏ نامه مازاد بر اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سنواتی بر اساس بندهای (ت) و (ث) ماده (7) قانون برنامه برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395 – و بندهای (هـ) و (ح) ماده (28) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) – مصوب 1393 - تعهد زائد بر اعتبار محسوب و مشمول مجازات قانونی مربوط خواهد بود.

ماده 7(اصلاحی 20ˏ12ˏ1402)- به منظور نظارت بر اجرای این آیین ‌نامه و رفع ابهامات و اختلافات مربوط به آن، کارگروهی با عضویت معاون حقوقی رییس جمهور (مسئول) و رؤسای سازمان‌ های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور و بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می ‌گردد.

معاون اول رئیس جمهور - محمد مخبر