شنبه 13 مرداد 1403 , 15:30




پاسخهایی که هرگز نشنیدیم!
آیا جانبازان تجربهی کافی در رابطه با فروش این حوالهها دارند؟ و آیا باوجود عدم استطاعت مالی واردات خودرو و دلالانی که در تلاشند تا این حوالهها را به ثمن بخس خریداری کنند...
فاش نیوز - این روزها هرچه به زمان فراخوان شرکتها برای عقد قرارداد با جانبازان نزدیکتر میشویم، سئوالاتی که از مدتها پیش ذهن جانبازان عزیز واجد شرایط واردات خودرو را درگیر کرده بود، بیشتر و بیشتر میشود. متأسفانه هیچکس هم جوابگوی سئوالات این عزیزان نمیباشد؛ که جای تأمل فراوان دارد.
عزیزان طبق بند (و) تبصره 7 قانون بودجهی 1402 وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران، مصوب ۱۳۸۶/۴/۳ استفاده نمودهاند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر، با رعایت قوانین و مقررات ارائه نماید.
در خصوص سایر مشمولان مادهی (۴۵) قانون مذکور، از محل تسهیلات قرضالحسنه تبصره (۱۶) این قانون برای خرید خودرو داخلی اقدام میگردد. طبق این قانون، بنیاد محترم، اسامی جانبازان عزیز واجد شرایط را به وزارت محترم صمت اعلام کرده است و به قولی، وظیفهی وزارت صمت است و این وزارت صمت است که میبایست تمهیدات لازم را به عمل آورد.
البته این موضوع دلیل بر این نیست که بنیاد شهید از ظرفیتهای خویش به عنوان مطالبهگری امتیاز جانبازان دست بکشد و انتظار آن است که با شدت بیشتری این مطالبهگری را دنبال کند؛ ولی آیا فقط باید به این تبصره و قانون که دارای سئوالات بسیار است، بسنده کرد؟
آیا باوجود این که بیش از یک سال گذشته، باید منتظر این سئوالات بیپاسخ ماند؟ آیا جانبازان تجربهی کافی در رابطه با فروش این حوالهها دارند؟ و آیا باوجود عدم استطاعت مالی واردات خودرو و دلالانی که در تلاشند تا این حوالهها را به ثمن بخس خریداری کنند، چه باید کرد؟ این حوالهها اصلاً چهقدر ارزش دارند و چرا تاکنون حتی به قیمت تقریبی کشف قیمت نشدهاند؟
چرا هیچکس حاضر نیست به آنها مشاوره دهد یا حتی یک مصاحبه کند و یا یک اطلاعیه بدهد؟ آیا باوجود قانون واردات خودرو کارکرده - که هیچ منع قانونی در تبصرهی فوق ذکر نشده است - جانبازان 50 درصد به بالا اجازهی واردات خودرو کارکرده و بالای 2500 سیسی را هم دارند؟
چرا با بازشدن ثبت سفارش برای آنان که واردات شخصی را انتخاب کردهاند، اینهمه محدودیت ایجاد شده است؟ آیا آنان که حوالهی شخصی انتخاب کردهاند، ارزش حوالهی آنها کمتر از کسانیست که واردات شرکتی را انتخاب کردهاند و یا عکس آن؟
آیا خودروهای جدیدی قرار است در سامانه معرفی شود؟ آیا فارغ از این که بعضی خودروها ورودشان به کشور ممنوع است، و با وجود اینهمه تنوع در برندهای خودرو، آیا جانبازان فقط باید خودروهایی را انتخاب کنند که وزارت صمت اعلام کرده است؟ و آیا این موضوع به خاطر اعلام ظرفیت، بالا مثلاً در فلان برند، برای آن شرکتها مستلزم مرور زمان برای واردات نمیشود؟ و آیا این به نوعی محدودیت برای این عزیزان نیست؟
چرا باید وزارت صمت خودرویی را که در زمان انتخاب آن به وسیلهی جانبازان واجد شرایط، در سایت ارزش آن 25000 یورو بوده، الان در برگهی اعلام تعرفهی واردات، به مبلغ 23000 یورو باید مشاهده کند.
آیا این کارشناسیها درست بوده است؟ آیا وزارت صمت از همان اول نمیتوانست اعلام کند که مثلاً، غیر از فلان برند که ورود آن به کشور مجاز نیست، جانبازان میتوانند تا سقف تعیینشده، هرخودرویی را که میخواهند وارد کشور کنند؛ تا مشکل شرکتها هم از نظر ظرفیت و هم تنوع برند خودروها بیشتر شود؟
اینها همهی سئوالاتی است که انتظار میرود مسئولین محترمی که در رابطه با این عزیزان احساس مسئولیت میکنند جوابگو باشند. خیلی هم طول نمیکشد و تمام این سئوالات میتواند در یک مصاحبهی کوتاه و یا در متنی به صورت اطلاعیه مطرح شود و درعوض، بعد از بیش از یک سال انتظار، از دغدغههای این عزیزان اندکی بکاهد.
در پایان از مسئولین محترم خواهشمند است تا آنجا که میتوانند، با مدیریت و راهنماییهایشان به این عزیزان کمک کنند؛ باشد تا خداوند متعال به آنها عنایت ویژه کند.
|| داود گودرزی



