جمعه 25 آبان 1403 , 11:00




ملاحظاتی پیرامون بودجه ۴۰۴ (بخش دوم و پایانی)
حلقهی مفقوده هزینهکرد اعتبارات ایثارگران
برای جبران غفلتهای گذشته نیاز است اداره کل شورای مشاوران وزرا و دستگاههای اجرایی در امور ایثارگران، نمایندگان ناظر مجلس در شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و دبیرخانه مربوطه، این موضوع مهم را رصد تا هم در فصل رسیدگی به دخل و خرج دولت در مجلس برای...
فاش نیوز - آنچه شرح داده شد، تبیین وضعیت اعتبارات اختصاص داده شده به حوزهی ایثارگران دستگاههای اجرایی برای ترویج و توسعهی فرهنگ ایثار و شهادت در دو سال گذشته و سال جاری است، هرچند در سال ۱۴۰۳ ظرف بودجه ایثارگران از محل«۱»درصد فرهنگ ایثار کوچک شده، اما باز هم براساس بند( چ)ماده ۸۶ قانون برنامهی ششم که در برنامهی هفتم هم احکام آن در بخش ایثارگران تنفیذ شده به حکم قانونی اختصاص بیست درصد بودجه فرهنگی دستگاهها به ایثارگران عمل نشده و از ۳۸ هزار میلیارد تومان این یک درصد در جدول بودجه تنها ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن هم به بنیاد شهید اختصاص پیدا کرده، در صورتی که برابر قانون برنامه که بودجهی سنواتی سالیانه میبایست برشی از آن باشد، سهم بودجه فرهنگ ایثار از محل این یک درصد بیش ازهفت هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
به نظر میرسد نظارت قوی حلقهی مفقوده نحوهی هزینهکرد اعتبارات ایثارگران دستگاههای اجرایی هست و به قول برادر عزیز رزمنده و جانباز دفاع مقدس دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، اگر امروز کسی به شما گفت«مشکلات در کشور به دلیل نبود امکانات و نبود پول است، هرگز از او نپذیرید چراکه امروز ضعف مدیریت و بیعرضگی در تصمیم و همچنین دوری از فرهنگ کار و تلاش این شرایط را رقمزده» هرچند که به اعتقاد نگارنده مخاطب این جملات دکتر قالیباف ابتدا خود مجلس و نبودن قوه ریلگذار کشور در رأس امور نیز هست،
به گونهای که طبق اطلاع و به عنوان نمونه، یک شرکت دولتی در سال ۱۴۰۲ نزدیک به«۹»هزار میلیارد تومان سود خالص داشته، اما به دلیل تعلل و کوتاهی در نظارت های پیشینی و پسینی در هزینهکرد بودجهی ایثارگران این شرکت دولتی از سهم یک درصد اختصاص داده شده به حوزهی ایثار و شهادت که حدود نود میلیارد تومان برآورد میشود، حتی حاضر نشده ده درصد آن را برای تکریم ایثارگران دستگاه خود هزینه نماید، اما همین دستگاه بستههای آجیل شب عید به تعدادی افراد خارج از دستگاه خود هدیه نموده است، بارها دلسوزان، توصیه کردهاند، بعضاً فریاد زدهاند، حتی التماس کردهاند، تودههای ایثارگران که ولینعمتان اصلی انقلاب هستند را دریابیم، شیوهنامه انتخاب مشاوران ایثارگران دستگاهها را که یک سمت اجرایی هست را اصلاح، نظارت میدانی را قوی، و کار
«۳» ج
این بخش از فرهنگ را که بسیار حساس و تأثیرگذار در سرنوشت کشور است را حتیالامکان به اهلش بسپاریم، و هزینهی استنکاف از اجرای قانون را بالا ببریم، ملاحظه نمودیم چیزی بیش از هفتاد هزار میلیارد تومان اعتبارات ایثارگران از محل یک درصد بودجه سهم دستگاهها بجز بودجههای اختصاصی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دو سال گذشته و پیش رو بوده است، که اگراین اعتبار کلان استانی توزیع میشد، عدد و رقم آن بهطور میانگین(۳۱)استان کشور به ازای هر استان( بیش از دو هزار و سیصد میلیارد تومان و اگر بین«۱۹»وزارتخانه موجود توزیع میشد، عدد آن بیش از سه هزار و سیصد میلیارد تومان به هر وزارتخانه برآورد میگردد)، که اگر صحیح مدیریت شود، ضمن ایجاد یک تحول بنیادین در رفع مشکلات ایثارگران میتواند بار بزرگی را از روی دوش بنیاد شهید و امور ایثارگران که در بخشهای مختلف، مانند ترویج فرهنگ ایثار، درمان و پرداخت مطالبات خانوادهی معظم شهدا و ایثارگران دچار کمبود شدید اعتبار است را نیز بردارد، لذا ضروریست تشکلهای ایثارگر بهصورت قانونمند برای بهرهمندی و تکریم ذینفعان و پاسخگو کردن مسئولان ذیربط در مورد این حجم از اعتبار و چگونگی هزینهکرد این بخش از بودجه ایثار و شهادت آن را مطالبه نمایند.
نتیجهگیری و نکات پایانی:
مقام معظم رهبری طی چهار دهه گذشته در دیدارهای مختلف با کارگزاران نظام در هر سه قوه و اقشار مختلف مردم، موضوعات مهمی مانند توجه ویژه به فرهنگ، مسائل علمی، اقتصاد، خدمترسانی، مسائل امنیتی و دفاعی، مسئله نفوذ، مطالبهگری و مبارزه با فساد و احترام به قانون را برای آنان تبیین نمودهاند، و در بیانیهی گام دوم انقلاب به عنوان نقشهی راه توسعه همه جانبه کشور ضمن بر شمردن امکانات و ظرفیتهای مادی، معنوی و سرمایهی انسانی ایران اسلامی میفرمایند(برای برداشتن گامهای استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت)و در بخش مهم دیگری از همین سند بالادستی که توصیهای عامالشمول برای همه بخشهای اجرایی و متولیان فرهنگی کشور است، میفرمایند،(اگر بیتوجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهههایی از تاریخ چهل ساله نمیبود که متأسفانه بود و خسارتبار هم بود. بیشک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت)لذا اصلاح شیوههای حکمرانی در مسائل مختلف کشور به ویژه فرهنگ ایثار و شهادت که امنیت روانی مردم هم با آن گره خورده و از مطالبات رهبر فرزانه انقلاب نیز است، بسیار ضروری میباشد،
معالوصف برای جبران غفلتهای گذشته نیاز است اداره کل شورای مشاوران وزرا و دستگاههای اجرایی در امور ایثارگران، نمایندگان ناظر مجلس در شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و دبیرخانه مربوطه، این موضوع مهم را رصد تا هم در فصل رسیدگی به دخل و خرج دولت در مجلس برای بودجه سال(۱۴۰۴)اگر کوتاهی در گذشته و حال صورتگرفته جبران و پیشگیری و از طرفی برای ذینفعان و افکار عمومی ایثارگران نحوه هزینهکرد آن در دو سال گذشته و سال پیش رو روشن و بالاترین مقام و مشاوران ایثارگران وزرا و دستگاههای اجرایی که مسئولیت مستقیم در این خصوص دارند را وادار به پاسخگویی نمایند.
همه دلسوزان نظام به خوبی میدانند، مقولهی فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از قیام عاشورا است و موضوعی، حیاتی، حساس و دو سر بُرد در مکتب عالم تشیع، انقلاب اسلامی و آزادگان جهان است که شکست در آن جایی نداشته و انتهای آن یا شهادت است یا پیروزی جبهه حق.
این نوشتار که نوعی جهاد تبیین در مورد اهمیت توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و بودجه ایثارگران دستگاههای اجرایی کشور بود را با زبان هنر که ابزاری قوی در انتقال مفاهیم ارزشی دفاع مقدس میباشد از شاعر عزیزمان به پایان میبریم:
شما حماسه سرودید و ما بهنام شما
فقط ترانه سرودیم و نان در آوردیم
برای این که بگوییم با شما بودیم
چقدر از خودمان داستان در آوردیم
به بازیاش نگرفتند و ما چه بازیها
برای این سر بیخانمان در آوردیم
و آبهای جهان تا از آسیاب افتاد
قلم به دست شدیم و زبان در آوردیم
|| رضا علامهزاده
اخبار ما را در کانال ایتا دنبال کنید https://eitaa.com/fashnewsstation



