شناسه خبر : 116391
یکشنبه 14 بهمن 1403 , 12:30
اشتراک گذاری در :

فضای واقعیت سیاسی در چهل و ششمین بهار آزادی

جا دارد حداقل دو وزارت‌خانۀ مسئول یعنی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فرزندان با هوش و فراست و فرهیختۀ ایران از رهگذر آموزش تاریخ رشد علم و تکنولوژی، کمک کنند تا بهتر دریابند که دو ایدۀ دین‌باوریِ جادویی و فن‌باوری جادویی...

فاش نیوز - با نام و یاد خدا؛ فهم و درک درست از موضوع و منطق درونی انقلاب شکوهمند ملت بزرگ ایران و پرتو افکنی  بین آن چه که هست و آن چه که باید باشد! امری خطیر و حیاتی است.
 تفاوت در شیوۀ زیست فرهنگیِ طبقۀ نوآیین و رویکرد رفاهی و گذران فراغت و سرگرمی و لذت‌جویی و  ... بر اهمیت و ضرورت چنان فهم و درکی می‌افزاید.
علی الخصوص پاسخ  فرآورده های فرهنگی و هنری غربی به آن علائق میزان درجه ی حساسیت موضوع را بسیار بالاتر می برد، زیرا «همین پاسخگویی زمینه ی تجاری شدن فرهنگ را فراهم ساخته است.(1)»
به شهادت تاریخ، همواره کار بزرگ، دشمن بزرگ نیز می‌آفریند.
ضمن پرهیز از قصه گویی و روایتگریِ زنجیره‌ای از رخدادها؛ باید گفت، کار بزرگ انقلاب این بود که کمینگاه شیطان را به جهانیان نشان داد!
ارائۀ پیامبرگونۀ آگاهی مبتنی بر «دین‌باوریِ جادویی(2)» به ایجاد فهم‌لرزۀ شدید در بسیاری از ملت‌ها انجامید؛ اما دشمن بزرگ چگونگی دچار کردن انقلاب به عارضۀ "تَب" را خوب می‌دانست....


از آثار پس‌لرزه‌های این تب و تداوم آن تا امروز، ناشناخته ماندن اهداف و آرمان‌های انقلاب نزد بخشی از نسل جدید است.
هرچند،
در زمستان بهاران آمد
آدم از قعر دوران آمد
و
دَرِ میخانه بگشادند و دادِ عاشقان دادند و مشیَّتِ الهی معنایی تازه یافت! اما به‌دلایل قابل بحث، این مشیَّت در ذهن نسل نو جای خود را به فن‌باوری جادویی داد. با این وجود چنان که مشهود  است، در منظر نسل جدید نیز کشتی عقل مدرن به صخرۀ واقعیت اصابت کرده و درحال متلاشی‌شدن است.
جا دارد حداقل دو وزارت‌خانۀ مسئول یعنی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فرزندان با هوش و فراست و فرهیختۀ ایران از رهگذر آموزش تاریخ رشد علم و تکنولوژی، کمک کنند تا بهتر دریابند که دو ایدۀ دین‌باوریِ جادویی و فن‌باوری جادویی چرا و چگونه جابجا شدند و هدف دشمن بزرگ در اصرار بر این جابجایی و تقبل هزینه های میلیارد دلاری آن را تبیین علمی و فراجناحی کنند. زیرا «همان گونه که سیر جریان رخداد ها و فرآورده های صنعتی و تکنولوژیکی  شگفت انگیز و آکنده از معما و اسرار نهانی است راه های مرتبط با مشیت الهی نیز برای ما مبهم و پر از اسرار است (3)»
بنابراین و با چنان تبیینی ابتکار توضیح درونمایۀ دلایل فقهیِ «نظریۀ شیعه و دو مفهوم اساسی آن نظریه، یعنی اجتهاد و تقلید(4)» از دست فضای مجازی و مفسران لمیده بر صندلی راحتی در آن‌ور آب درخواهد آمد.
به‌راستی که در برابر استدلال‌هایی از قبیل:
«- مردم ایران عمدتا مسلمان هستند؛ پس حکومت هم باید اسلامی باشد.
- اگر دین در زندگی اجتماعی و سیاسی دخالت نکند و به مردم هدف ندهد مردم احساس پوچی خواهند کرد و از لحاظ اخلاقی آسیب خواهند دید.
- دین اسلام همۀ نیازهای اجتماعی را برآورده می سازد، بنابراین نیازی به اتخاذ نگرش ها و آیین های دیگر نیست.
- با آمیزش دین و سیاست، تقوا و پرهیزگاری دولتمردان تأمین، و "سیاست" اخلاقی می‌شود.(5)» عقل فطری سر تعظیم فرود می‌آورد و از مجادلات توان‌کاهنده! و مخل توسعۀ سیاسی و جامعه و فرهنگ(جهان اجتماعی) می‌گریزد.

فضای واقعیت سیاسی
12بهمن57 نقطۀ عطفی برای رفع دل‌نگرانی جامعۀ ایران برای کیفیت زندگی کلِ جامعۀ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اخلاقی بود. هر نقطۀ عطف، بسان آزمایشگاهی کاربردی برای فراهم‌سازی مواد لازم و شالوده‌سازِ امروز و فردای جوامع است.
در عصر دیجیتال و هنگامۀ خزاندن مار تردید در اندیشۀ نسل جدید، انقلاب به مثابه یک نبرد عقیدتی، نه دلزدگی از رفاه فزاینده! نیاز به تبیین علمی از سوی جامعۀ دانشگاهی دارد.
در همین راستا لطفا در دو نظریۀ ذیل تأمل کنید:
الف: «برای این که سیاست یک بعد معنوی پیدا کند و پاسخگوی مسائل امروزی، برخی مسائل اجتماعی و دینی [باید] سیاسی شود، اسم [آیت‌الله] خمینی پرچم است. وی از دانشجویان خواسته با طرح‌های سازشکارانه مخالفت کنند. همه دور آیت‌الله جمع می‌شوند، اما وقتی دیکتاتوری از میان رفت واعظ پیر خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود.(6)»
ب: «... حقیقت شگفت‌آور این که رفاه فزاینده بجای آن‌که جمعیت را آرام و آسوده کند، موجب بی‌قراری و بی‌تابی می‌گردد و مردم ناراضی می‌شوند!(7)»
دلیل بطلان این نظریات آن است که انقلاب شکوهمند اسلامی یک نبرد عقیدتی است؛ «نبردی که در آن توده‌ها با آرمان و ارادۀ خود، برای احقاق حق در مقابل آتش گلوله استقامت می‌کنند.
این همان رمزی است که در انقلاب ایران نهفته بود و غرب از درک آن عاجز ماند.(8)»
هرگاه آسمان واقعیت سیاسی به اندازۀ کافی صاف شد، ترکتازی صیادان قریحه در بنگاه مغزشویی دیجیتال نیز بی‌اثر می‌شود. ...

سرنخ:
1. بشیریه؛ نظریه های فرهنگ در قرن بیستم
2. اشمیت؛ مفهوم امر سیاسی
3. پستمن؛ تکنوپولی، تسلیم فرهنگ به تکنولوژی
4. بشیریه؛ دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران، دوره ی جمهوری اسلامی
5. بشیریه؛ عقل در سیاست، سی پنج گفتار در فلسفه، جامعه شناسی و توسعه ی سیاسی

6. فوکو؛ ایرانیها چه رؤیایی در سر دارند؟
7. بشیریه؛ عقل در سیاست ...
8. کاظمی؛ سیاست بین الملل ...

|| دکتر سیدمهدی حسینی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
عکس روز
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi