شنبه 23 تير 1397 , 16:23




ایثارگران بدانند!
سهمیههای استخدامی و تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران (۶)
علاوه بر سهمیههای استخدامی که به آن اشاره کردیم، موضوع تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران در قوانین و مقررات پیشبینی شده است.
یوسف مجتهد - علاوه بر سهمیههای استخدامی که به آن اشاره کردیم، موضوع تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران در قوانین و مقررات پیشبینی شده است.
در بند (ث) ماده (87) قانون برنامه ششم توسعه آمده است: به منظور حفظ کرامت ایثارگران و خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان، دستگاههای موضوع ماده(2) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز نیستند ایثارگران شاغل در آن دستگاه را به استثنای موارد محکومیت در هیأت تخلفات اداری بهعنوان نیروی مازاد (عدم نیاز) معرفی نمایند. نکات مهمی که در بند(ث) وجود دارد عبارتند از: 1- این موضوع شامل همه ایثارگران که در بند الف ماده یک قانون جامع ذکر شدهاند و عبارتند از جانبازان، آزادگان و رزمندگان و همچنین خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان میباشد. بهعبارتی برابر این قانون، هیچ سازمانی مجاز نخواهد بود این افراد را نیروی مازاد اعلام کند و اقداماتی که حسب گزارشهای واصله برخی دستگاهها انجام دادهاند مغایر قانون و قابل تعقیب در مراجع قضایی و قانونی است.
2-حوزه شمول دستگاههای مشمول این قانون که با عبارت دستگاههای مشمول ماده (2) قانون جامع و ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است به قدری وسیع و جامع است که هیچ سازمان و دستگاهی از قلم نیفتاده و همه دستگاهها را شامل میشود.
3- عبارت مجاز نیستند ناظر بر آن است که اگر مدیران دستگاهی اقدام به اعلام مازادی مشمولین این بند کردند، اقدام آنان خلاف قانون بوده و قابلیت پیگیری این خلاف وجود خواهد داشت.
4- این ممنوعیت ناظر به همه وضعیتهای استخدامی در دستگاهها و سازمانها میباشد و هر ایثارگر و خانواده وی که در ارتباط استخدامی اعم از رسمی، غیررسمی و... با دستگاه باشند، مشمول این حمایت قانونی خواهند بود.
5- ایثارگران و خانواده آنان که در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری محکوم به اخراج و برکناری شوند و حکم آنان قطعیت پیدا کند، از حمایتهای مورد نظر در این بند قانونی مستثنا بوده و دستگاه اجرایی میتواند حسب رأی هیأتهای تخلفات اداری با آنان رفتار کند. هر چند برابر آرای صادره هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، اعمال مجازات تنزل مقام موضوع بند (و) ماده (6) قانون رسیدگی به تخلفات اداری منحصراً در صلاحیت اختصاصی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری قرار دارد و مدیران نمیتوانند نسبت به اعمال مجازات تغییر و تنزل سمت اقدام نمایند، با این حال مقنن به منظور تأکید و حمایت از ایثارگران در تبصره(2) بند (ذ) ماده (87) قانون برنامه ششم توسعه، الحاقی به ماده(21) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران آورده است: والدین، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان و آزادگان و رزمندگان با حداقل 6ماه سابقه حضور در جبهه، شاغل در کلیه دستگاههای مشمول ماده(2) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و موسسات تابعه آنها و شرکتهای عمومی و دولتی، در صورت تنزل از پست سازمانی بالاتر، مشروط به عدم محکومیت آنها براساس آرای مراجع قضایی یا اداری به تنزل پست، از کلیه حقوق و مزایای همان پست سازمانی یا همطراز شغل و پست قبلی برخوردار میشوند.
در تاریخ 86/6/11 معاونت حقوقی رئیسجمهور در پاسخ مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران درباره جانبازان اعلام کرده بود: جانبازانی که پستی را با احراز شرایط شغلی عهدهدار باشند بعد از اتمام دوره تصدی آن باید پست همطراز آنان براساس پست یاد شده اصلاح و از حقوق و مزایای مربوط استفاده نمایند، عنایت دارند در مورد انتصاب به مشاغلی مانند مقامات که احراز شرایط شغلی کفایت نمینماید باید بعد از دوره تصدی مشاغل مزبور، پست همطراز جانبازان براساس بالاترین شغل دیگری که شرایط احراز آن را دارند اصلاح و از حقوق و مزایای آن استفاده نمایند.
نظر قبلی نیز مفید همین معناست که اصولاً ایجاد پست سازمانی همطراز در قانون به منظور جلوگیری از کاهش حقوق و مزایای پست قبلی جانبازان بوده است. لازم است دستگاههای اجرایی پست همطرازی جانبازان عزیز را با توجه به نکات فوق تعیین و حقوق و مزایای مربوط را تأدیه نمایند. تا قبل از قانون برنامه ششم توسعه حکم ابقاء در پست قبلی و همطراز، خاص جانبازان بود که به مرور به سایر ایثارگران تسری پیدا کرد. برابر تبصره (2) که به ماده (21) قانون جامع الحاق یافته است اکنون شرایط ابقای پست و یا همطرازی در شغل و پست قبلی به والدین، همسران، فرزندان شهدا، آزادگان و رزمندگان با حداقل 6ماه سابقه حضور در جبهه تسری پیدا کرده و آنان میتوانند همانند جانبازان از این امتیاز قانونی برخوردار باشند
تفسیر های خاصی از بند ذ الحاقی به ماده 21 می کنند. می گویند این بند شامل افرادی که در سالهای قبل از 96 بطور عادی جذب دستگاه دولتی شده اند نمی شود و فقط افرادی که از سال 96 از طریق سهمیه ایثارگران جذب دستگاه شده اند می شود. پس این قانون به چه دردی می خورد. فاش نیوز آیا این تفسیر درست است یا برای کارشکنی این کارها را می کنند البته مقالات آقای مجتهد را خوانده ام ولی الان گیج شده ام لطفا مشخصا در این خصوص توضیج بدهید




ایا جانبازان زیر25% شامل حمایت های قضایی هستند؟
ایا جانبازان زیر25% می توانند در صورت اعتراض به درصدجانبازی خود به کمیسیون ماده 16 شکایت کنند و یا خیر؟
همانگونه که اطلاع دارید بنیاد درصد جانبازی شیمیایی و شنوایی و موج گرفتگی را تا کنون در بسیاری از موارد لحاط نکرده است ، حال با توجه به ایین نامه اخیر مبنی بر احراز جانبازی بدون صورت سانحه و در صورت کسب امتیاز لازم و دارا بودن مصادیق مندرج در ایین نامه و درصد جدید از ارتش ، ایا می توان این درصد موج گرفتگی را به درصد های قبلی بنیاد افزود ؟ یا اینکه جانبازان زیر25% باید تا ابد همین طور مظلوم واقع شوند ؟
ممنون از راهنمایی های شما