دوشنبه 28 بهمن 1392 , 12:56




تضییع حقوق بازنشستگان درسازمان تأمین اجتماعی
غلامرضا کاظمی- بر اساس قانون بازنشستگی پیش ازموعد که دولت در سال 1387 اجرایی نمود و بر اساس دستورالعمل قانون فوق سازمان های دولتی هر کدام سرانه هر کارمند را بابت 5 سال سنوات ارفاق به سازمان تأمین اجتماعی به صورت یکجا پرداخت نمودند ومقرر شد سازمان تامین اجتماعی طبق قانون فوق احکام حقوقی مستمری ایشان را بر اساس سال های 29 و 30 خدمت محاسبه و پرداخت نماید که متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی پول سنوات را گرفت اما. . .
احکام ایشان را بر اساس سال های 24 و25 خدمت محاسبه نمود و علنا" حق بیش از 40 هزار کارمند را خورد، پس از آن بر اساس شکایاتی که به دیوان محترم عدالت اداری از ناحیه کارمندان بازنشسته زودتر از موعد تقدیم گردید، دیوان عدالت به بیش از 5000 شکواییه بحمداله رأی مثبت به نفع بازنشستگان صادر نمود و سازمان تامین اجتماعی را ملزم به اجرای احکام نمود.
پس از مدت مدیدی که سازمان تأمین اجتماعی از احکام فوق تمکین نمی نمود. بالاخره در سال 90 پذیرفت واحکام مستمری را بر اساس احکام دیوان عدالت اصلاح و پرداخت نمود ولی در حال حاضر با ترفندهای زیرکانه و تطمیع وکلای قهار و کارکشته دوباره به میدان آمده و تصمیم به کاهش حقوق کارمندان بازنشسته پیش از موعد و تغییر احکام حقوقی ایشان نموده که در خرداد ماه سال جاری نیز اقدام به این کار نمود و تمامی احکام مستمری را که با حکم دیوان و با هزاران بدبختی برقرار شده بود ابطال کرد واحکام را کاهش داد و زندگی بازنشستگان را با تهدید جدی مواجه نمود.
پس از آن با پیگیری جدی دیوان عدالت مجددا" سازمان تامین اجتماعی محکوم شد و احکام مستمری در تیرماه اصلاح گردید اما در حال حاضر مجددا قصد اعمال نفوذ در هیئتهای عمومی دیوان عدالت اداری را داشته و با تفسیرهای خود تصمیم به ابطال فرد فرد آراء دیوان را دارد. شما را به خداوند بزرگ و تمامی مقدسات عالم قسم میدهیم صدای ما را به گوش مسئولین امر برسانید و نگذارید حق تعداد کثیری از بازنشستگان و خانوادههای محترم ایشان فدای سودجویی مسولین سازمان تامین اجتماعی گردد.
آیا سزاوار است بازنشستگان ضعیف تاوان پاداش های آنچنانی تأمین اجتماعی به مدیران خود را بدهند؟ آیا سزاوار است بازنشستگان تاوان اختلاس و دزدیها در شرکت شستا و دیگر مراکز فاسد اقتصادی ایشان را بدهند در کجای دنیا سراغ دارید که سازمانی که خود را مدافع ضعفاء میداند بتواند بیش از 5000 احکام بالاترین مرجع قضایی کشور را زیر سوال برده و مخدوش و ابطال کند؟ عزیزان مجددا از شما عاجزانه میخواهم برای رضای خدا صدای ما را به گوش مسئولین برسانید.
بازنشستگان با بیان اینکه تصمیمات سازمان تامین اجتماعی تضاد و تبعیض بین بازنشستگان به وجود آورده است، این تصمیمات را خلاف قانون کشور دانسته و اعلام داشتند: سازمان تامین اجتماعی با دو مصوبه داخلی غیرقانونی خود موجب شده است تا همکاران خود را (شاغلین از لحاظ بازنشستگی و بازنشستگان سازمان که با ماده 77 قانون تامین اجتماعی مستمری ماهانه آنها تعیین شده را) از ماده 77 قانون تامین اجتماعی مستثنی کرده و حقوق ویژه برای آنها تصویب کند.
بازنشستگان عضو صندوق سازمان تامین اجتماعی با اعلام اینکه ماده 69 سازمان تامین اجتماعی مغایر قوانین کشوری عمل می کند، معتقدند: مستمری بگیران همکار سازمان تامین اجتماعی برداشت غیرقانونی خارج از مقررات قانون مورد عمل صندوق تامین اجتماعی (ماده 77 و ماده 96 قانون تامین اجتماعی) داشته اند و بدین ترتیب حق و حقوق سایر بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی در این راستا تضییع شده و تمایز و تبعیض، بی عدالتی و نابرابری بین بازنشستگان و مستمری بگیران به وجود آمده است.
در شرایط کنونی میزان دریافتی یک مستمری بگیر دیپلمه همکار سازمان تأمین اجتماعی با یک مستمری بگیر فوق لیسانس بسیار فاحش است به طوری که یک فوق لیسانس مستمری بگیر بین 7 تا 9 میلیون ریال دریافتی دارد و یک مستمری بگیر دیپلمه همکار سازمان تامین اجتماعی افزون بر بیست و دو میلیون ریال است.
عزیزان بزرگوار اصحاب رسانه : ما بازنشستگان در وهله اول چشم امیدمان به خداوند متعال و ائمه و معصومین علیهما سلام میباشد و بعد به شما سروران که به هر طریق ممکن ندای مظلومیت ما را به گوش علمای گرانقدر و مسئولین بزرگوار نظام برسانید .
ضمنا" تعداد کثیری از جامعه بازنشستگان همانند حقیر از قشر بزرگوار و معظم شهدا و ایثارگران می باشند و بعد از آنهمه ایثارو فداکاری که در راه ثبات وحفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلابمان انجام داده ایم ( که البته وظیفه ما بوده و هست وخواهد بود ومنتی برکسی نداریم ) این بی عدالتی ها خدا وکیلی حق ما نیست و این بی عدالتی ها در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی و آن هم یک سازمان معظم که دم از تأمین عدالت اجتماعی می زند، نیست.
برابر ماده 150 قانون برنامه چهارم اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران , سازمان تآمین اجتماعی مکلف بوده در ابتدای هر سال نسبت به افزایش حقوق کلیه بازنشستگان متناسب با نرخ تورم اقدام نماید.
این موضوع در ماده 125 قانون مدیریت کشوری نیز مجددا" تصویب شده است .
برابر تبصره ذیل ماده 77 قانون تأمین اجتماعی مجموع مزد یا حقوق بیمه شده که بر اساس آن حق بیمه پرداخت گردیده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه , تقسیم بر بیست و چهار
لذا ضمن تایید یک بام و دو هوا برای پرداخت های متفاوت تامین اجتماعی برای خودی وغیر خودیها , صراحت و وضوح این قوانین که به صورت فارسی نوشته شده است برای همه قابل درک بوده و نیاز به ترجمه ندارد.
ای کاش ما با روشنفکری از روش های منسوخ شده ناسیونالیسم قومی و خودی که منجر به تکنیک های پوپولیسمی خواهدشد، پرهیز کرده و با مدیریت اسلامی "عدالت اجتماعی " را رونق دهیم .
با وجود موارد عنوان شده یک سئوال از بزرگان تأمین اجتماعی که خود از انقلابیون بوده و قابلیت اجرای عدالت را دارند امکان زدودن نفاق و بی اعتمادی که مدتی است بین بازنشستگان و مدیران تأمین اجتماعی به وجود آمده برطرف شود .
خداوکیلی هرآنچه برای بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است ( در خصوص ماده 150قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای ماده 77 قانون تامین اجتماعی ) برای سایر بازنشستگان که حق قانونی آنان است را نیز انجام داده اید یا خیر ؟
از طرف یک جانباز 8 سال دفاع مقدس و بازنشستگان و خانواده های معظم شاهد وایثارگر
در مورد اجرای قانون پیش از موعد به دلیل درخواست مبلغ بسیار بالا از سوی تامین اجتماعی اجرای این قانون در بسیاری از وزارتخانه ها امکان پذیر نگردید . و احتمال می دهم دستگاه اجرایی محل خدمت شما نیز مقصر باشد.
باید تحقیق کنید نحوه محاسبه تفاوت افزایش حقوق مدت 5 سال براساس کدام فرمول و چند درصد افزایش بوده است . چون براساس محاسباتی که من در ان سالها داشتم مبلغ تفاوت 5 سال متقاضیان بازنشستگی دو برابر پاداش پایان خدمتشان بود !
با سلام ،اینجانب نیز از بازنشستگان پیش از موعد دولت هستم و با کلیت مطالب آقای کاظمی موافقم ، چون این مشکل برای همه ما نیز می باشد. ما حدود 40000 نفر هستیم که حدود 5000 تفر از ما رای دیوان عدالت را داریم ولی تامین اجتماعی هر دفعه به یه ترفندی این حق را پایمال میکند ، البته ما دست از خواسته هایمان بر نمی داریم و تا آخر ایستاده ایم ، همانطوری که ملت ما دست از انرژی هسته ای بر نمی دارند و تا آخر ایستاده اند. در پایان خطاب به تامین اجتماعی عرض می کنم این رفتارها ، عاقبت ندارد.
اگه از حقوق بازنشسته گان کسر نکنند چطور به لفت ولیس خودشان و گروه کثیفشان که با دادن کارت هدیه دهنشان بسته شده ، برسند
مسئولین تامین اجتماعی قوانین را بصورت گزینشی و با توجه به نفع سازمان مطبوع خود تفسیر می نمایند و هر بار که انان از طرف سیتمسهای نظارتی؟مورد باز خواست قرار می گیرند بدهی دولت بخود را طرح می کنند .
با توجه به انواع بازنشستگی مندرج در قانون اعم از
بازنشستگی توافقی، اختیاری، قهری، اجباری، پیش از موعد، متوفی و از کارافتادگی که شرح قانون و مصوبه مجلس و تائید شورای نگهبان بود که باختضار طرح می نمایم
بازنشستگی توافقی
بر اساس تبصره یک و بند ب ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 08/07/ 1386 مجلس شورای اسلامی، دستگاه اجرایی می تواند مستخدمینی را که دارای 60 سال سن و 25 سال سابقه خدمت باشند با 25 روز حقوق بازنشسته کند، شرط سنی برای زنان منظور نمی شود.ضمناً سابقه خدمت در بند الف و همچنین شرط سنی در بند ب برای متصدیان مشاغل سخت و زیان آور و جانبازان و معلولان تا پنج سال کمتر است.
بازنشستگی اختیاری
بر اساس بند الف ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 08/07/ 1386 مجلس شورای اسلامی، دستگاه اجرایی می تواند برای مشاغل غیرتخصصی مستخدمین دارای حداقل 30 سال سابقه خدمت، برای مشاغل تخصصی مستخدمین با 35 سال سابقه خدمت با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر و جانبازان دارای مدرک کارشناسی با درخواست مستخدم برای سنوات بالاتر از 30 سال را بازنشسته کند.
ازنشستگی پیش از موعد ( با سنوات ارفاقی)
به موجب ماده 2 قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386/6/5 مجلس شورای اسلامی، کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی در صورت دارا بودن حداقل 25 سال سابقه خدمت قابل قبول بدون رعایت شرط سنی می توانند با ارائه درخواست کتبی مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد و موافقت دستگاه متبوع از حداکثر پنج سال سنوات ارفاقی تا سقف 30 سال بازنشسته شوند؛ همچنین بر اساس تبصره یک همین ماده، بانوان شاغل که فاقد شرط سابقه خدمت مقرّر در ماده 2 این قانون هستند به شرط داشتن حداقل 20 سال سنوات قابل قبول میتوانند با ارائه درخواست کتبی و موافقت دستگاه متبوع با استفاده از حداکثر پنج سال سنوات ارفاقی بازنشسته شوند.
بازنشستگی پیش از موعد (بدون سنوات ارفاقی)
بر اساس ماده 121 قانون بودجه سال 92 کشور، بازنشستگی پیش از موعد کلیه مشمولین قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت و قانون تمدید آن با موافقت بالاترین مقام اجرایی دستگاه و بدون سنوات ارفاقی مجاز است و دستگاه های اجرایی مجازند کارکنان مرد را با داشتن حداقل 25 سال سابقه خدمت با 25 روز حقوق و کارکنان زن را با داشتن حداقل 20 سال سابقه خدمت با 20 روز حقوق بدون شرط سنی و سنوات ارفاقی با درخواست کتبی مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته کنند.
و قوانین مصوبه مخصوص رزمندگان (ماده 27 لایحه جامع حمایت از ایثارگران )
تنها به بازنشتگی با 30 سال سابقه مفید
بازنشستگی با داشتن بیش از ده سال با شرایط سنی 65 و 55 سال برای خانمها و اقایان (جالب اینکه مبنا پرداخت ضریب دوسال اخر تقسیم بر 30*10= حقوق کارکنانی که با 10 سال و 65 سال سن دارند ) که ذر بهترین حالت که همان اشتغال 10 سال اخر است حقوق باز نشسته برابر است
427تقسیم بر 30 * 10= 142 هزار تومان ماهیانه
یعنی فردی که 10 سال سابقه و 65 سال سن دارد بشرط دوسال اخر شاغل باشد تنها حدودا 150 تومان باز نشستگی دریافت میدارد .
پس امار پر طمطراق تامین اجتماعی در داشتن تعداد بازنشستگان نوعی
بازی با ذهن جامعه در راستای خدمات دهی به مردم شهید پور این کشور است .و بیش از نیمی از بازنشستگان حفوقی کمتر از 400 هزار تومان دریافت میدارند (بهتر است به انگیزه ایجاد این سازمان در راستای رفاه عمومی توجه شود )
ایگاش روزی کشور به قدرتی برسد که بتواند نامه امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر را عملیاتی نماید خصوصا در رسوا نمودن غاضبین بیت المال و انها را بر دراز گوش نشاندن و در شهر چرخاندن یقیننا انروز دراز گوش گم میاوریم
اگر فردای قیامت فردی که بواسطه فقر و نداری دچار گناه و ذنب لایغفر شده از شما بپرسد ایا حاصل رزمتان که شما (ما) گوش فلک را پر گرده بودید چه شد ؟ چه باید پاسخ دهیم ؟
مقایسه ماده 31 برنامه توسعه پنجم وتفیسر ماده77قانون تامین اجتماعی
مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با 25 سابقه بر اساس حق بیمه پرداختی در دوسال اخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی(29 و 30) محاسبه میگردد بااین تفسیر واجدین شرایط تفسیر ماده77-( از شمول ماده 31 برنامه توسعه پنجم و بخشنامه 60 مستمری تامین اجتماعی خارج - پنج سال بیمه پردازی کمتر - پنج سال هم زودتر مستمری دریافت مینمایند ) حال اگر مستمری مشمولین تفسیر ماده 77 را با مستمری کسی که30 سال بیمه پردازی داشته و نرخ رشد دستمزدش در دوسال آخر6 درصد بیشتر از نرخ رشد 5 سال اخر بوده و مستمری این فردبر اساس 5 سال اخر محاسبه شده مقایسه کنید آیا این غیر مستقیم تنبیهه مستمری بگیران با بیمه پردازی بیشتر نیست آیا این از مصادیق معیار های چند گانه در باب یک موضوع مشترک تلقی نمیگردد
حساسیت سنجی
• به تفاوت نرخ رشد دستمزد 5 درصد با 6 درصد (1 درصداختلاف) حساسیت نشان میدهیم از دیگر سوحساسیت خود را به تفاوت نرخ رشد 6 درصد تا 300درصد(294درصد اختلاف)از دست داده ایم شاید نیاز باشد مجددا نظام باورها و ارزشهای خود را در حساسیت سنجی بازمهندسی کنیم ناگفته پیداست که از نظر تامین اجتماعی تفاوت 6درصدتا 300در صد در نرخ رشد دستمزد غیر متعارف از ارزش یکسانی برخوردار است که اگر اینگونه نبود مستمری بیمه شدگانی که تفاوت دستمزد غیر متعارفشان در این دامنه ( بیشتر از5 تا300 ) درصد قرار دارند را به روش یکسان محاسبه نمیکرید
پرسش حقوقی:
• آیا سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از طرفین مدعی قانونا و عرفا میتواند (بویژه در موارد اختلافی) بین بیمه شده و تامین اجتماعی( به علت تعارض منافع ) اظهار نظر و رسیدگی کند یاخیر تفسیر این پرسش رابه اظهار نظر علمای حقوق واگذار مینماییم
تفسیر ماده31 قانون برنامه پنجم توسعه و تفسیر ماده 77 تامین اجتماعی به طور هم زمان:
• باتوجه به اینکه تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس محترم شورای اسلامی میباشد لذااستدعاداریم نمایندگان محترم مجلس با تفسیر نحوه اجرای ماده 31قانون برنامه پنجم توسعه(نحوه محاسبه میانگین ساده یا وزنی و سایر موارد مبهم) به شیوه اجرای ماده مذکور توسط واحد های اجرایی توجه بیشتری مبذول فرمایند و از بروز مشکلات بیشتر برای بازنشستگان وافزایش شکایت از واحد های اجرایی جلوگیری فرمایند
پیشنهاد:
• کوتاه مدت
درصداختلاف نرخ رشد دستمزد دوسال اخر را بانرخ رشد 5 سا ل اخر در حداقل دستمزدسال مورد محاسبه ضرب نموده و مبلغ حاصله را از از مستمری محاسبه شده در دو سال آخر( به همین روش فعلی )کم کنید هرچه این اختلاف در بازه (1 درصد تا 300 درصد)بیشتر باشد مستمری دو سال آخر هم به همان میزان کاهش بیشتری خواهد یافت وعدالت پرداخت به روشی منطقی متناسب با شدت افزایشات غیر متعارف تغییر خواهد کرد و ازکاهش شدید و ناگهانی مستمری هایی با درصد های کم جلوگیری میشود
• بلند مدت
در هنگام صدور احکام بازنشستگی بر اساس تاریخ اجرای حکم برای هر یک از ماهها یا سالهای بیمه پردازی یک ضریب متناسب با ارزش حال حق بیمه پرداختی در سنوات گذتشته بر مبنای نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی انتخاب گردد که این ضریب ارزش مبالغ حق بیمه پرداختی در سالهای قبل را به حال (تاریخ اجرای حکم بازنشستگی) تبدیل نموده و سپس اقدام به میانگین گیری از حق بیمه های پرداختی در سالهای مبنای محاسبه می گردد در بدو امر این روش برای سه سال آخر و سپس پس از گذشت هر سال یک سال به مبنای محاسبه سالها افزوده گردد تا در نهایت به 30 یا 35 سال برسد در روش پیشنهادی کارگران متمایل به پرداخت حق بیمه بیشر در کل سنوات بیمه پردازی و سازمان تامین اجتماعی از منابع درآمدی آن در سالهای آتی بیشتر برخوردار میگردد و دیگر نیازی به این همه تفسیر و شاخص قرار دادن عوامل فرعی همچون نرخ رشد دستمزد که خود از متغییر های اصلی دیگری اثر میپذیرد نیست و فضای آرامشی درتعامل بین بیمه شدگان وتامین اجتماعی فراهم میگردد
با تشکر واحترام حبیب ا...صالحی
ردیف متوسط دستمزد دوسال اخر متوسط دستمزد پنج سال اخر نرخ رشد دو سال اخر نرخ رشد پنج سال اخر مبلغ مستمری ماهانه . ماهانه به ریال ماهانه به ریال
1 30687800ریال 20506440 6 6 30687870
2 30687800ریال 20335560 6 95/5 30687870
3 30687800ریال 20301376 6 94/5 20301376 نتیجه
اختلاف رشد پنج سال اخر ردیف دو وسه 1% میباشد
تفاوت متوسط دستمزد ماهانه پنج سال اخر ردیف دو و سه مبلغ 34184 میباشد
اختلاف مستمری ردیف دو وسه در ماه مربوط به سال 1392 مبلغ 10386494 ریال می باشد
دامنه اختلاف متوسط نرخ رشد 5 سال اخر با 2 سال آخراز صفر درصد شروع و تا300 ادامه پیدا میکند
ایا منطقی تر نبود که متناسب باتفاوت نرخ رشد دوسال وپنج سال اخر محاسبات صورت گیرد چون نرخ رشد دستمزد نسبت به حداقل دستمزد هر سال استخراج میشود تفاوت نرخ رشد دوسال آخر وپنج سال آخر( به درصد) در حداقل دستمزد همان سال بازنشستگی ( درسال1392 حدااقل دستمزد ماهانه4871250 ریال بوده) ضرب و مبلغ بدست آمده از متوسط دستمزد دوسال آخر کسر می شد
مبلغ مستمری طبق فرمول پیشنهادی به شرح زیر میباشد
مستمری ردیف اول
30687870
مستمری ردیف دوم
243562=4871250*5%
30444238=243562-30687870
مستمری ردیف سوم
292275=4871250*6%
30395595=292275-30687870
هدف قانون گذاران محترم جلوگیری از رشد ناگهانی بوده نه تغییرات جزیی
خوشا به حال افرادیکه کمتر کارکردند ولی سازمان تامین اجتماعی نه تنها اجازه استفاده از این فرصت را برای رسیدگی بیشتر به زندگیشان شده حالا هم در فکر جبران زحمات نکشیده آنهاست. (بازنشستگان پیش از موعد)
و هزاران بار تاسف برای من و افرادی چون من که نه تنها بیشتر از ۳۰ سال کار و زحمت کشیدیم و در زندگی خانوادگی زحمت مضاعف بر ما بوده ولی در پایان هم با یک تبصره ۶۰ در برنامه پنجم که باز به نفع کارفرمایان محترم که مبادا ضرری به آنها برسد (برخلاف برنامه ها توسعه اول تا ۴ و ۶ – که باید کارفرما جور ندانم کاریش را میداد ا) گر افزایش سالانه از در صدی بالاتر رفت کارمند و کارگر بیچاره باید جور عدم رعایت قوانین را از طرف کارفرما را در طول سالهای بازنشستگی پرداخت کند و حقوق ناچیزی در سالهای سالمندی و پیری داشته باشد.
اگر به قوانین سازمان تامین اجتماعی نگاهی بیاندازیم میبینیم بیشتر مواد خطاب اصلی به مسولیت کارفرماست.
در برنامه ششم این مورد تصحیح شد با ماده ۶۰/۱ و ابطال ماده ۶۰٫
ولی باز مایه تاسف برای من و بقیه که این ماده برای بازتشستگان برنامه پنجم اجرا نمی شود. چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا به این بیعدالتی پایان با اجرای ماده ۶۰/۱ برای من و امثال من پایان نمی اید. مگر من اختیاری برای تعیین حکم و پرداخت بیمه داشتم ؟!!!!!!
اقدس طارانی
بازنشسته سال ۱۳۹۵
با ۳۱ سال و ۸ ماه کار
خوشا به حال افرادیکه کمتر کارکردند ولی سازمان تامین اجتماعی نه تنها اجازه استفاده از این فرصت را برای رسیدگی بیشتر به زندگیشان شده حالا هم در فکر جبران زحمات نکشیده آنهاست. (بازنشستگان پیش از موعد)
و هزاران بار تاسف برای من و افرادی چون من که نه تنها بیشتر از ۳۰ سال کار و زحمت کشیدیم و در زندگی خانوادگی زحمت مضاعف بر ما بوده ولی در پایان هم با یک تبصره ۶۰ در برنامه پنجم که باز به نفع کارفرمایان محترم که مبادا ضرری به آنها برسد (برخلاف برنامه ها توسعه اول تا ۴ و ۶ – که باید کارفرما جور ندانم کاریش را میداد ا) گر افزایش سالانه از در صدی بالاتر رفت کارمند و کارگر بیچاره باید جور عدم رعایت قوانین را از طرف کارفرما را در طول سالهای بازنشستگی پرداخت کند و حقوق ناچیزی در سالهای سالمندی و پیری داشته باشد.
اگر به قوانین سازمان تامین اجتماعی نگاهی بیاندازیم میبینیم بیشتر مواد خطاب اصلی به مسولیت کارفرماست.
در برنامه ششم این مورد تصحیح شد با ماده ۶۰/۱ و ابطال ماده ۶۰٫
ولی باز مایه تاسف برای من و بقیه که این ماده برای بازتشستگان برنامه پنجم اجرا نمی شود. چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا به این بیعدالتی پایان با اجرای ماده ۶۰/۱ برای من و امثال من پایان نمی اید. مگر من اختیاری برای تعیین حکم و پرداخت بیمه داشتم ؟!!!!!!
اقدس طارانی
بازنشسته سال ۱۳۹۵
با ۳۱ سال و ۸ ماه کار




برای مثال اگربتوانیدفیش حقوق یک بازنشسته همکارتامین اجتماعی رامشاهده کنیدخواهیددیدکه چندگزینه اضافه ترازسایربازنشستگان درآن آمده است مثل بن خواروباربه میزان 000ر800ر4 ریال - حق مسکن 000ر800ر1 ریال - هدیه روزکارمند - ...... ) همین هاسبب شده که حدودهفتصدهشتصدهزارتومان ماهیانه بیشتردریافت کنندکه چون ازمحل صندوق تامین اجتماعی می باشدنوعی حق الناس بوده که متعلق به همه بازنشستگان مشمول صندوق مزبورخواهدبود .
بهرحال فریادازاین ظلم وبی عدالتی وجفادرحق مستضعفین جامعه ، انشاءاله روزی فرارسدکه کسی یاقانونی آسمانی بتواندحق مان رابگیرد .........