دوشنبه 20 آذر 1402 , 13:18




لزوم آسیبشناسی سیاستهای بنیادشهید در حوزه آموزش عالی
امروز بسیار ضروری است اقدامات اخیر بنیاد در حوزهی آموزش عالی و حمایت ها از آن، مورد مطالعه آسیبشناسانه قرار گیرد و قبل از آن که این زخم ندانمکاری آقایان عمیقتر شود...
فاش نیوز - رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داده است که ۴۰ درصد از دانشجویان ممتاز کشور از بین ایثارگران هستند. این خبر خوب و مایه امیدواریست که می توان در اداره کشور همچنان به ایثارگران فرهیخته و باسواد دل بست و آنان را محور حرکت سالم در نظام اداری کشور دانست. ایثارگران همواره نشان داده اند نیروهای وفادار نظام و آرمان های آن هستند و نقش حیاتی آنان در حفظ آرمان های انقلاب بر کسی پوشیده نیست.
اما نکته قابل تاملی وجود دارد که متأسفانه حتی مسولان عالی بنیاد نیز متوجه آن نیستند و آن، لزوم حمایت از آموزش و تحصیلات عالیه است. آموزش و تحصیلات عالیه هزینه نیست؛ یک سرمایهگذاری بزرگ در عرصه مدیریت کلان کشور است.
ایجاد مشکل برای تحصیلات ایثارگران و شهریه آنان از ذهن ناتوان کسانی بروز می کند که درک دقیقی از اهمیت آموزش در خانواده ایثارگران ندارند.
رسیدن به جایگاه های اجتماعی مهم در سطح کشور نیازمند کسب مدارج عالی علمی می باشد و ایثارگران و فرزندان آنان به دلیل دلبستگی به نظام شایستهترین افراد برای حمایت هستند؛ لکن در این سال های اخیر آنچه در دولت سیزدهم و تحت مدیریت آقای قاضیزاده در بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد هدف قرار گرفته کاهش حمایت از آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی ایثارگران است.
فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان با تحصیلات عالی می توانند به جایگاه های مهم اجتماعی دست یابند و عناصر مفیدتری برای جامعه خود باشند. اگر درک درستی از این موضوع در بنیاد و به تبع آن در دولت وجود نداشته باشد و رئیس بنیاد بدون بررسی های کارشناسی پیشنهاداتی در حوزه آموزش و شهریه های ایثارگری به دولت ببرد و مورد تایید دولت قرار گرفته و ابلاغ شود، که چنین نیز شده است، ما به دست خود فاتحهی رشد نیروهای انقلاب را خوانده ایم.
امروز بسیار ضروری است اقدامات اخیر بنیاد در حوزهی آموزش عالی و حمایت ها از آن، مورد مطالعه آسیبشناسانه قرار گیرد و قبل از آن که این زخم ندانمکاری آقایان عمیقتر شود، باید اصلاحات لازم صورت پذیرد و آرامش به جامعهی ایثارگری برگردانده شود. انشاءالله
|| یوسف مجتهد
در دوره کارشناسی چهار استاد و در دوره ارشد سه استاد نمره را خراب کردند که موجب افت معدل شد. در دوره ارشد استادی با انتخاب عنوان پایان نامه اشتباه موجب شد تا یکسال زحماتم هدر برود یعنی در جلسه دفاع اساتید داور عنوان پایان نامه را مغایر با رشته تحصیلی ارزیابی کردند و مجبور شدم عنوان دیگری را کار کنم. در بخش تحصیلات تکمیلی نیز استادی هست که راهنمایی اشتباه ارائه میکند که باعث سرگردانی شد البته برای خودم چندان مهم نیست چون نیازی به مدرک نداشتم و از طرفی مشکل نظام وظیفه نیز نداشتم اما دانشجوی جوانی که نیاز به مدرک تحصیلی دارد و مدت تحصیل در ارتباط با نظام وظیفه ایجاد مشکلات حاد میکند دچار ضربات مادی و معنوی خیلی سخت در ابتدای جوانی میگردد لذا میتوان یکی از بزرگترین مشکلات ادامه تحصیل ایثارگران را وجود اساتید با تفکر ضد ارزش معرفی کرد که صدمات زیادی به ایثارگران وارد میکنند و لازم است در نحوه گزینش اساتید تجدید نظر گردد یا هنگامی که غرض ورزی استاد مشخص شد نمره دانشجو نیز تجدید نظر و واقعی شود.



