چهارشنبه 24 مرداد 1403 , 13:25




پیشنهاداتی برای اصلاح قـانـون جـامع خـدماترسـانی به ایثـارگران
دولت مکلف است به منظور رفع تبعیض و بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی جامعه هدف ایثارگران و ارتقاء رضایتمندی و خدمات رسانی عادلانه به این عزیزان و خانواده آنان لایحه امتیاز بندی...
فاش نیوز - بسمه تعالی؛ «هر ملتی که از فرهنگ از خودگذشتگی تجلیل نکند امکان ادامه حیات با عزت را نخواهد داشت»(مقام معظم رهبری مدظلهالعالی)
احتراما ضمن تقدیرو تشکر از دغدغه مندی، حمایت های مستمر و بیدریغ جنابعالی از اقشار ایثارگر به استحضار میرساند؛ از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظام برآمده از متن مردم به دلیل داشتن مواضع، عدالتخانه، آرمانی و دفاع از مظلومان جهان همواره در معرض تهدیدات نرم و سخت دشمنان قرار داشته و دارد، نگاهی به اتفاقات اخیر کشور در چند ماه گذشته مؤید این موضوع بوده و نشان داد دشمن از یک سو با طراحی و برنامه ریزی از پیش تعیین شده یک جنگ شناختی و ترکیبی علیه نظام اسلامی را آغاز کرده و از سوی دیگر کینه وعداوت خود را نسبت به مردم همیشه در صحنه به اثبات رساند. اما آنچه در کف میدان به خوبی خود را نشان داد، جانفشانی جوانانی بصیر بود که با الهام از فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت از جان، مال و ناموس مردم دفاع کرده و مظلومانه به دست عوامل خود فروخته و پیاده نظام دشمن به شهادت رسیدند؛ از این رو علیرغم اقدامات ارزنده انجام شده در 44 سال گذشته اما نگاه به واقعیت ها حکایت از آن دارد که نظام حکمرانی ما در سه حوزه اقتصاد، فرهنگ و خدمت رسانی در شیوه های اجرایی میبایست آسیب شناسی و با استفاده از ظرفیت های عظیم مادی، معنوی وسرمایه انسانی که مقام معظم رهبری مدظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب به درستی به آن اشاره نموده اصلاح و متحول شود. معالوصف بخشی از این نظام حکمرانی که به دلیل شرایط خاص جامعه هدف آن می بایست مورد توجه جدّی قرار گیرد مربوط به وضعیت قشر معزز ایثارگر و خانواده آنـان بوده که با چالش هایی مانند، عوارض مرتبط با پیری، دارو و درمان، معیشت، اشتغال فرزندان، مسکن، مسائل اداری و استخدامی روبرو می باشند و ضرورت دارد، قوانین و مقررات با توجه به شرایط سنی جامعه هدف بازبینی، اصلاح و در برنامه هفتم توسعه و قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با وضعیت این طیف فداکار و خانواده آنان تطبیق داده شده و مورد عنایت دولتمردان، قوه قضائیه و قوه مقننه به ویژه فراکسیون های ایثارگری مجلس قرار گیرد. لذا موارد ذیل که حاصل بـازبینی بخشی از قوانین برنامه و قانون جامع خدمات رسانی و سایر قوانین موضوعه مرتبط با این عزیزان در حوزه مشاور ایثارگران شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و نظرات تعدادی از همکاران ایثارگر به همراه دلایل مختصر توجیهی گرد آوری شده است، بپیوست جهت استحضار و هرگونه اقدام مقتضی ارسال می گردد.
- شرایط سنی جامعه هدف ایثارگران به ویژه سه قشری که به صورت مستقیم در دفاع مقدس شرکت داشتهاند شامل: رزمندگان، جانبازان و آزادگان میانگین سنی (بین 60 تا 65 سال) – پدران و مادران معظم شهدا (80 تا 90 سال)، همسران معظم شهدا میانگین سنی (بین 60 تا 70 سال) و فرزندان معزز شاهد میانگین سنی (بین 35 تا 45 سال)
- به دلیل اشتغال بخشی از جامعه ایثارگری در مشاغل آزاد و بخش خصوصی ضرورت دارد قوانین و مقررات بازبینی و برخی از امتیازات مانند معافیت مالیاتی، بیمه و کسورات بازنشستگی تسهیلات بانکی بخش دولتی به ایثارگران و خانواده های آنان که مشغول فعالیت در بخش غیردولتی می باشند تسری داده شود.
- خروج قریب الوقوع اکثر ایثارگران بخش دولتی از عرصه خدمت، و لزوم تسری امتیازات دوران اشتغال آنان به همسر و فرزندان جانبازان، رزمندگان، آزادگان و نوادگان شهدای شاغل در بخش خصوصی و دولتی حسب توصیه و وصیتنامه سیاسی و الهی حضرت امام خمینی(ره) و سخنان و پیام های داهیانه مقام معظم رهبری مدظله العالی
- ضرورت ایجاد شفافیت و توجه جدی به نگارش و سیاستهای کلی نظام قانونگذاری ابلاغی مقام معظم رهبری که در دیدارهای متعدد نمایندگان محترم مجلس بـا معظم له به شرح ذیل مورد تاکید بوده، بمنظور تسهیل و روان سازی خدمات و جلوگیری از ایجاد نارضایتی و سردرگمی جامعه هدف ایثارگران با عنایت به شرایط سنی
*نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاستهای کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاستهای کلی نظام
*رعایت اصول قانونگذاری و قانوننویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرحهای قانونی با تأکید بر:
- قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن.
- معطوف بودن به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
*استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
*بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرحهای قانونی و علت پیشنهاد آن.
*ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون.
*ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
*انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی.
*جلب مشارکت حداکثری مردم، ذینفعان و نهادهای قانونی مردمنهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانونگذاری.
*عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی.
*تعیین اولویتهای قانونگذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری.
*ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی
پیشنهادات قـابل طـرح برای اصلاح و الـحاق به قـانـون جـامع خـدمات رسـانی به ایثـارگران و یا برنامه هفتم توسعه به منظور ارتقا منزلت اجتماعی، خدمات رسانی عزتمندانه با توجه به شرایط سنی جامعه هدف ایثارگران به انضمام دلایل توجیهی
الف: احکام قابل طرح و تصویب در برنامه هفتم توسعه یا قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
- خواهران و برادران شهدا همانند جانبازان، آزادگان و رزمندگان دارای شش ماه سابقه حضور در جبهه از مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر از نظر امتیازات شغلی، اداری، استخدامی و سایر امتیازات مقرر در قوانین و مقررات بهره مند می گردند.(قابل طرح در قانون بودجه سال 1402)
دلیل توجیهی
نقش موثر خواهران و برادران شهدا در بدوش کشیدن بخشی از بار زندگی والدین شهدا در نبود شهید گرانقدر در کانون گرم خانواده و عدم توجه کافی به صدر سیاست های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد وساماندهی امور ایثارگران ابلاغی مقام معظم رهبری 29/11/ 1389 و عام الشمول ولازم الاجرا بودن این سند بالادستی نظام در مورد خانواده معظم شهدا و عدم پیش بینی امتیازات مناسب برای این قشر در قوانین و مقررات ایثارگران و برنامه های توسعه کشور، از قبیل معافیت مالیات، بیمه و بازنشستگی، مقطع تحصیلی، معیشت، مسکن و تسهیلات بانکی برای این عزیزان در طول 43 سال گذشته در بخش های دولتی و خصوصی
- حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه و پاداش پایان خدمت آنان از محدودیت سقف حداکثر حقوق سالانه کارکنان که براساس ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری یا سایر قوانین و مقررات از قبیل بودجه سنواتی توسط هیات دولت و مراجع قانونی دیگرتعیین و تصویب میشود، مستثنی میگردند.(قابل طرح در قانون بودجه سال 1402)
دلیل توجیهی
رعایت بند 7 و 8 سیاستهای کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی در مورخ 29/11/1389 و همچنین ضرورت تقویت معیشت و بهبود وضعیت مالی ایثارگران در ایام پیری و بازنشستگی
- حداقل سه چهارم مدت سابقه حضور رزمندگان و کادر نیروهای مسلح و وظیفه در جبهه بعد از پذیرش قطعنامه توسط ایران تا تاریخ 31/06/1369 از هر نظر جز سابقه حضور در جبهه محسوب میگردد.(قابل طرح در قانون بودجه سال 1402)
دلیل توجیهی
*عدم اعتماد به رژیم بعث عراق پس از صدور قعطنامه 598 توسط شورای امنیت درتاریخ 29/04/1366
*تحت اشتغال بودن بخشی از اراضی ایران تا مرداد ماه سال 1369 توسط عراق
*باقی بودن تهدیدات و حمله مجدد صدام حتی پس از پذیرش قطعنامه و شروع عملیات فروغ جاویدان منافقین در مرداد ماه 67 با حمایت همه جانبه ی رژیم بعث عراق و نقض مکرر آتش بس در خطوط مختلف جبهه توسط ارتش عراق
*شهید و جانباز شناخته شدن افراد بعد از قطعنامه که در مناطق جنگی و خطوط مقدم حضور داشتهاند
*عدم بازگشت نیروهای رزمی ایران از خطوط جبهه و حضور رزمندگان بصورت دائم در خط مقدم حتی بعد از پذیرش قطعنامه
*اعزام مستمر رزمندگان به جبهه های حق علیه باطل از طرف یگان های مختلف به دلیل تهدیدات باالقوه رژیم بعث عراق بعد از پذیرش قطعنامه 598
*ناامن بودن بسیاری از مناطق مرزی و فعال بودن عناصر تجزیه طلب و همچنین آلوده بودن این مناطق به گازهای شیمیایی و سمی
*تصریح بند «و» ماده 1 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که بصورت علی الاطلاق رزمنده را تعریف و مقید به زمان ننموده است.
*بند «الف» بخش 2 سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در تعریف رزمنده اشعار می دارد « رزمنده کسی است که در راه تکوین انقلاب اسلامی و دفاع و حفظ ارزش ها و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن، عوامل ضد انقلاب و اشرار» که همه این شاخصه ها قبل و بعد از پذیرش قطعنامه 598 حداقل تا زمان آزادسازی اراضی اشغال شده در سال 69 توسط رژیم صدام برای رزمندگان مستقر در جبهه و مناطق جنگی وجود داشته است.
- کلیه دستگاهها مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موظفند یکی از فرزندان شهید، جانبازان بالای 25 %، اسرا و آزادگان شاغل، از کار افتاده، بازنشسته و فوت شده همان دستگاه علاوه بر سهمیه استخدامی، بدون آزمون و صرفاً از طریق مصاحبه و گزینش جذب و استخدام نمایند.
- رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده شهدای مدافع حرم، امنیت و سلامت از کلیه امتیازات پیش بینی شده برای ایثارگران و خانواده آنان که در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و سایر قوانین برای ایثارگران و خانواده آنان پیش بینی شده بهره مند می گردند.
- خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه که به دلیل استفاده از هرنوع امتیازات عوامل ایثارگری کمتر از سنوات سی یا سی و پنج سال خدمت اداری بازنشسته گردیده اند می توانند حسب مورد به خدمت اعاده و سی یا سی و پنج سال خدمت اداری خود را با توجه به مدرک تحصیلی و با لحاظ امتیاز مقطع تحصیلی بالاتر و شرایط سنی کمتر از 65 سال سن ادامه و پس از تکمیل سنوات خدمت اداری سی یا سی و پنج سال حسب مورد بازنشسته شوند.
- کلیه دستگاه های موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند در هر نوع وا گذاری اماکن و غرف تجاری، زمین برای ساخت مسکن و یا احداث مجتمع خدمات رفاهی و تجاری به بخش خصوصی، شرکت های تعاونی که حداقل پنجاه درصد سهام آن متعلق به ایثارگران و خانواده آنان در آن دستگاه می باشد را در اولویت واگذاری قراردهند.
- دولت موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی زمینه لازم را برای واگذاری خودرو به جانبازان و ایثارگران واجد شرایط با رعایت اولویت بندی از طریق واردات و یا با عرضه خودروی با کفیت داخلی و با عنایت به وضعیت سنی جامعه هدف در یک فاصله زمانی حداکثر پنج ساله فراهم نماید.
دلیل توجیهی
*در صف بودن حدود دویست و پنجاه هزار نفر افراد مشمول واگذاری خودرو واختصاص سالانه حداکثر ده هزار خودرو با ضوابط و قوانین موجود، مدت بیست و پنج سال زمان خواهد برد، و به دلیل شرایط سنی جامعه هدف امکان بهره مندی ایثارگران در دوران حیات خود به حداقل ممکن کاهش می یابد.
- دولت مکلف است به منظور رفع تبعیض و بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی جامعه هدف ایثارگران و ارتقاء رضایتمندی و خدمات رسانی عادلانه به این عزیزان و خانواده آنان لایحه امتیاز بندی تلفیقی ناشی از عوامل ایثارگری(مدت حضور در جبهه، درصد جانبازی، سابقه اسارت، نسبت با شهید«پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر وخواهر») را حداکثر طی مدت شش ماه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
دلیل توجیهی
درحال حاضر یک ایثارگر دارای سه ماه سابقه حضور در جبهه، دارای نسبت برادر یا خواهر شهید، دارای سه ماه سابقه اسارت و دارای 10 درصد جانبازی در قوانین و مقررات ایثارگران بصورت حداقلی از امتیازات برخوردار است، که این امر هم موجب ایجاد تبعیض در برخورداری ازامتیازات عوامل ایثارگری می باشد و هم به نوعی مغایر با ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران(ابلاغی 29/11/1389مقام معظم رهبری و سند تحول دولت مردمی در حوزه ایثارگران و باعث ارتقاء رضایتمندی در این قشر فداکار می باشد.
- مشمولان ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و همسر جانبازان زیر 25 درصد و همسر وفرزندان آزادگان کمتر از یک سال اسارت که بصورت مشاور صرفاً با یک دستگاه قرارداد مشاوره دارند در شمول بند «و» تبصره (20) قانون بودجه سال 1401 کل کشور قرار می گیرند و دستگاه های موضوع ماده2 قانون جامع خدمات رسانی مکلف به تبدیل وضعیت و استخدام آنان می باشند.(قابل طرح در قانون بودجه سال 1402)
ب:موارد پیشنهادی بمنظور اصلاح برخی از مواد قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران یا لحاظ در احکام برنامه هفتم توسعه
- ماده 51 ق ـ ج ـ خ ـ ر ـ ا به شرح ذیل اصلاح میگردد.
کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده 2 این قانون موظفند به خانواده شاهد، جانبازان 25% و بالاتر، آزادگان شاغل حداقل مبلغی معادل پنجاه درصد حداقل حقوق کارکنان دولت را که هر سال توسط دولت تعیین میشود به عنوان فوقالعاده ایثارگری به طور ماهیانه پرداخت نمایند.
تبصره 1 ـ به قوت خود باقی است.
تبصره 2 حذف میگردد و یک تبصره بعنوان تبصره 2 جایگزین آن میشود. این فوقالعاده از هر نظر جز مزایای مستمر و مشمول کسور بازنشستگی میباشد و دریافت توامان دو فوق العاده بند 2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 51 این قانون توسط مشمولان بلامانع میباشد.
- ماده 53 ق ـ ج ـ خ ـ ا اصلاح و یک تبصره به شرح ذیل به آن اضافه میشود.
تبصره ـ کسر ساعت کار جانبازان شاغل و مرخصی جانبازان و آزادگان حالت اشتغال اختصاص به مراتب جانبازی آنان داشته و نحوه احتساب آن در شمول محدودیت ماده 84 قانون مدیریت خدمات کشوری نمیباشد.
- به ماده 37 ق ـ ج ـ خ ـ ا پس از عبارت «کسورات بازنشستگی» سهم اسرا و آزادگان و جانبازان، فرزندان شهدا ورزمندگان با حداقل بیست و چهار ماه سابقه حضور در جبهه شاغل و حالت اشتغال، عبارت «والدین و همسران شهدا» اضافه شده و مدت حضور در جبهه رزمندگان برای بهره مندی از مزایای این ماده از حداقل بیست و چهار ماه به حداقل دوازده ماه سابقه حضور در جبهه تغییر مییابد.
- بخشی از ماده 21 ق ـ ج ـ خ ـ ا بدین شرح اصلاح می گردد: به افراد مشمول پنج درصد سهمیه استخدام ایثارگران در ذیل ماده 21 عبارت «همسر جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آزادگان کمتر از یکسال» اضافه می گردد.(قابل طرح در قانون بودجه سال 1402)
دلیل توجیهی
درحال حاضر فرزند یک رزمنده دارای شش ماه سابقه حضور در جبهه که به صورت قراردادی یا حجمی در شرکت های طرف قرارداد دستگاه ها شاغل می باشند بر اساس بند«و» تبصره 20 قانون بودجه سال 1401 تبدیل وضعیت شده اما همسر جانبازان زیر 25% و همسر و فرزند آزاده کمتر از یک سال اسارت به دلیل عدم پیش بینی در ماده 21 ق ـ ج ـ خ ـ ا در شمول تبدیل وضع و استخدام موضوع بند «و» قانون بودجه سال 1401 قرار نمی گیرند.
- به ماده 56 ق ـ ج ـ خ ـ ا یک تبصره بدین شرح اضافه می گردد: «کلیه مشمولین این ماده که دارای مشاغل آزاد و غیردولتی میباشند تا سقف دویست میلیون تومان سود خالص سالانه از پرداخت مالیات معاف میباشند.»
دلیل توجیهی
محدودیت ظرفیت مشاغل دستگاه های دولتی و ضرورت فراهم نمودن زمینه های لازم و ایجاد انگیزه برای ورود خانواده شاهد و ایثارگر به عرصه های بخش خصوصی و در نهایت ایجاد اشتغال مولد و پایدار در میان خانواده های شاهد و ایثارگر و همچنین رفع تبعیض و برقراری عدالت در میان ایثارگران شاغل در بخش دولتی و غیردولتی و ایجاد رضایتمندی نسبی در میان این قشر فداکار
- دستگاه های موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه ایی خود را به استثنای هزینه های پرسنلی، پاداش سنوات کارکنان و استهلاک به موضوع توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و یکپارچه سازی حکمرانی در ترویج و همچنین بست و گسترش مفهوم ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت به عنوان سبک زندگی فاخر اختصاص و هزینه نمایند.
دلیل توجیهی
وجود مناسبت های متعدد با موضوع دفاع مقدس و همچنین مسائل فرهنگی مرتبط با توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت وپایداری و همچنین محدودیت های مالی باعث شده است تا در دستگاه های اجرایی برای بزرگداشت این مناسبت های مهم و همچنین تکریم و تعظیم خانواده معظم شهدا و ایثارگران بعنوان الگوهای موفق جامعه و برگزاری یادواره های شهدا همواره با مشکلات عدیده روبه رو و برای موضوعات واحد رویه های متفاوتی اتخاد و زمینه نارضایتی در میان جامعه هدف را بوجود آورد، لذا وجود سر فصل مستقل و اختصاص اعتبارات کافی در قوانین و مقررات به ویژه در بودجه سنواتی کشور، احکام برنامه هفتم توسعه و در صورت لزوم اصلاح قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران امری ضروری بنظر می رسد.
- به ماده 54 ق ـ ج ـ خ ـ ا پس از عبارت کلیه تسهیلات، اجتماعی، رفاهی، آموزشی عبارت «و ارتقاء شغلی به پستهای کارشناسی و مدیریتی» اضافه میگردد.
- به ماده 40 ق ـ ج ـ خ ـ ا پس از عبارت حقوق بازنشستگی شهدا، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال عبارت « و جانبازان، آزادگان، فرزندان، همسر و والدین شهدا و رزمندگان دارای حداقل سابقه دوازده ماه حضور در جبهه شاغل در دستگاه های اجرایی» اضافه میگردد.
- خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور در جبهه شاغل در بخش غیردولتی از امتیازات مواد 37،13و56 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بهرهمند میگردند.
- امتیازات پیش بینی شده در مواد 13، 37و56 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به فرزندان جانبازان، آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور در جبهه و نوادگان شهدا شاغل در بخش دولتی و غیردولتی تسری داده میشود.
- یک تبصره به شرح ذیل به ماده 44 ق ـ ج ـ خ ـ ا اضافه می گردد. تردد در کلیه بزرگراه ها و آزادراه ها برای وسایط نقلیه جانبازان، آزادگان و خانواده شاهد به صورت رایگان و رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه حضور درجبهه و خواهر وبرادر شهدا از پرداخت پنجاه درصد هزینه تردد وسایط نقلیه خود معاف می باشند. وزارت راه و شهرسازی موظف است هماهنگی لازم را در این خصوص به عمل آورد و دولت مکلف است اعتبار آن را پیش بینی و در بودجه سالانه لحاظ نماید. (قابل طرح در قانون بودجه سال 1402)
- مدت حضور کارکنان فرودگاه های استان های مرزی که در دوران دفاع مقدس در محل کار حضور داشته و فرودگاهها را برای ارائه سرویس های پشتیبانی از جنگ و نیروهای مسلح و حمل مجروحان عملیاتی نگهداشته اند جز جبهه داوطلبانه محسوب شده و مشمولان از امتیازات مقرر در قوانین که برای سایررزمندگان پیش بینی شده بهره مند می شوند.
دلیل توجیهی
در تهاجم دشمن به کشور فرودگاهها اولین اولویت و هدف بمباران بودهاند
*کارکنان تعدادی از ارگان ها و سازمان های دولتی، همانند رزمندگان خطوط مقدم جبهه در سنگر کار خود حضور داشته و علیرغم بمباران های مکرروجنگ شهری به معنای واقعی جانفشانی نموده اند، اما متاسفانه در تدوین لوایح، طرحها و بخشنامه های ستاد کل نیروهای مسلح به آنان نگاه حداقلی شده که باتوجه به نقش ارزنده کارکنان متعهد این دستگاه ها به خصوص فرودگاه به عنوان یکی از موارد استثنا در حمایت، پشتیبانی، جابجایی سریع نیروها و عملیاتی نگه داشتن فرودگاه ها در زیر بمباران های مکرر دشمن و حمله گروهک ها و عناصر تجزیه طلب انتظار این است، با امعان نظر به شرایط سنی این ایثارگران گمنام و تهدیدات پیش روی کشور، پیشنهاد می شود این موضوع در احکام برنامه هفتم توسعه، سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان و بخشنامه های ستاد کل نیروهای مسلح مورد تجدید نظر جدی و سریع و سوابق اشتغال آنان در فرودگاه های استانهای مرزی در دوران دفاع مقدس به عنوان سابقه جبهه محسوب شود.
*بعنوان مثال همزمان کارکنان جان برکف در همه فرودگاه ها به ویژه در مناطق مرزی در کنار کارکنان مخلص نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ساختمان برج مراقبت پرواز و تکنیکال بلاک فرودگاه و بعضاً در یک اطاق در کنار یکدیگر مشغول انجام وظیفه بوده اند، اما مدت حضورآنها از نظر حضور در جبهه بصورت متفاوت محاسبه شده و کارکنان متعهد فرودگاه ها از امتیاز جبهه نیروهای مسلح برخوردار نشده اند، که این امر موجب ایجاد تبعیض و نارضایتی کارکنان خدوم فرودگاه ها که نقش ارزنده ای در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته ودر این راه شانزده شهید گلگون کفن و هزاران جانبازو آزاده و رزمنده تقدیم انقلاب کرده اند، شده است.
دولت مکلف است در لایحه بودجه سالانه اعتبارات لازم را برای دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران بمنظور ترویج ایثار اجتماعی و سبک زندگی شهداء و همچنین خدمت رسانی به خانواده ایثارگران در نقاط محروم، مرزی و دور افتاده به سرفصل بودجه سازمان بسیج سازندگی کشور اضافه تا از این طریق در اختیار گروه های جهادی قرار گیرد.
دلیل توجیهی
*به منظور اجرای طرح سپاس و تکریم و تعظیم خانواده معظم شهدا و ایثارگران و امکان بازدید و سرکشی سالانه از جمعیت بیش از یک میلیونی جامعه هدف ایثارگران اعم از خانواده شاهد، جانبازان،آزادگان و رزمندگان و همچنین استفاده از ظرفیت عظیم حدود چهل و دو هزار گروه جهادی در اقصی نقاط کشور به ویژه استان های محرم و غیر برخوردار و حاشیه شهر ها و خدمت رسانی عزتمندانه به جامعه هدف ایثارگران این بند پیشنهاد می گردد.
- به ماده 41 قانون ق ـ ج ـ خ ـ ا خدمات رسانی به ایثارگران بعد از عبارت از طریق هریک از شرکت های دولتی یا خصوصی، هواپیمایی، راه آهن و کشتیرانی عبارت «شرکت های حمل و نقل مسافری جاده ای، دولتی و خصوصی» اضافه می گردد.
دلیل توجیهی
با توجه به هزینه بالای تهیه بلیط هواپیما، قطار، نسبت به اتوبوس و بضاعت مالی جامعه هدف ایثارگران و عدم وجود فرودگاه و یا راه آهن در بسیاری از شهرها و یا نبود مسیر پروازی و ریلی در برخی مراکز استان ها به بسیاری از شهرهای دارای امکانات زیارتی و درمانی و استفاده بسیاری از ایثارگران از وسایط نقلیه (اتوبوس) برای مسافرت و جابجایی و پایین بودن هزینه مسافرت زمینی با اتوبوس نسبت به هواپیما و قطار پیشنهاد می شود با استناد به بند 5 فرمان ده مادهای حضرت امام خمینی(ره) به مسئولان و مدیران کشور در مورخ 22/12/1358 خصوص رسیدگی با کمال احترام به امور خانواده معظم شهدا و ایثارگران گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی و بند 7 سیاست های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران مبنی بر شناخت نیازهای واقعی و ارائه خدمات موثر به ایثارگران و خانواده آنان، اصلاح ماده 41 ق ـ ج ـ خ ـ ا پیشنهاد می گردد.
- دولت مکلف است اعتبار 25% فوق العاده ایثارگری موضوع ماده 51 ق ـ ج ـ خ ـ ا و نیز هشت سال سنوات ارفاقی بازنشستگی موضوع بند «خ» ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه را برای کلیه فرزندان، والدین و همسران شهدای شاغل در دستگاه های مشمول ماده 2 ق ـ ج ـ خ ـ ا اعم از دولتی و غیردولتی را در بودجه سنواتی سالانه پیش بینی تا توسط دستگاه مربوطه پرداخت گردد.
- || رضا علامهزاده




خواهر همسرم با شوهرش در بمباران کرمانشاه به شهادت رسید و چهار فرزند از آنان بجا ماند که تا بزرگسالی تحت حضانت همسرم بودند در این میان حضانت از چهار فرزند شهید که بطور کامل تحت پوشش بنیاد بودند لیکن خواهر شهید که سرپرست فرزندان شهید بوده هیچگونه پوششی از بنیاد نداشته و مشکلات حضانت از چهار فرزند شهید موجب بروز بیماری های گوناگون شد اما هیچگونه کمک بیمه ای برای درمان از طریق بنیاد وجود نداشته لذا این یک مثال عینی و عملی برای توجه لازم به خواهر و برادر شهید است که چهار فرزند شهید را حضانت داده و بزرگ کرده اما حداقل هیچگونه کمک درمانی یا بیمه درمانی از بنیاد نداشته است.