خلبان عملیات «اچ ۳»: بیکمک سوریه اجرای آن ممکن نبود
فاش نیوز - امیر سرتیپ دوم خلبان حسین خلیلی میگوید: یکی از کمکهای دولت سوریه در دوران دفاع مقدس، همکاری با ایران برای اجرای عملیات «اچ ۳» بود که بدون کمک سوریه اجرای این عملیات امکانپذیر نبود.

عملیات «اچ ۳» که در ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ انجام شد یکی از پیچیدهترین و مهمترین عملیاتهای نظامی دنیا به شمار میرود. در این عملیات که ۵ ساعت به طول انجامید نیروی هوایی ارتش ایران توانست ۴۸ هواپیما، دو آشیانه و دو رادار و تعدادی از بالگردهای ارتش بعث عراق را منهدم کند.
امیر سرتیپ دوم خلبان حسین خلیلی که در این عملیات حضور داشت، درباره اهداف این عملیات میگوید: «در ماههای اول جنگ تحمیلی ارتش بعث عراق علیه ایران، پایگاههای هوایی عراق در امنیت کامل تعداد هواپیماهایش را افزایش می داد و با هواپیماهایشان شهرهای ما را بمباران میکرد. به همین خاطر نیروی هوایی باید عملیاتی را طراحی میکرد تا بتواند در این عملیات پایگاههای هوایی عراق را بزند. اما مسئله اینجا بود که پایگاه الولید (اچ ۳)، یکی از مهمترین پایگاههای هوایی عراق، در ۹۰۰ کیلومتری با مرز ایران بود و مشکل مسافت و سوختگیری هواپیماها را هم داشتیم.»

فرماندهان و طراحان عملیات برای انهدام پایگاه الولید، ۳ مسیر را برای عملیات «اچ ۳» طراحی کردند. یک مسیری از کنار بغداد عبور میکرد که با توجه به پدافند بغداد علیه هواپیماهای ما امکان اجرای آن وجود نداشت. مسیر دوم، مسیری بود که هواپیماهای ایران از مناطق مرزی عراق با کویت و عربستان عبور کنند و به منطقه اچ ۳ برسند که با توجه به شناسایی هواپیماهای ما توسط هواپیماهای آواکس عربستان و ارائه اطلاعات آن به رژیم بعث عراق این مسیر هم برای اجرای عملیات اچ ۳ مناسب دانسته نشد؛ مسیر سوم هم مسیری بود که از شمال عراق و مرز سوریه و عراق و ترکیه عبور میکرد. منطقهای که هم ارتفاعات خیلی بلندی و هم درههای عمیقی داشت که در نهایت مسیر سوم برای اجرای عملیات اچ ۳ از سوی گروه طرح انتخاب شد.

امیر خلبان خلیلی درباره مراحل اجرای عملیات اچ ۳ بیان میکند: «برای اجرای این عملیات به کمک سوریه احتیاج داشتیم. آن زمان حافظ اسد پیشنهاد داد تا هواپیماهای ما پس از بمباران پایگاه هوایی اچ ۳ در سوریه فرود بیایند و سوختگیری انجام شود و دوباره هواپیماها عملیات را اجرا کنند اما امام خمینی(ره) با این طرح مخالفت کردند؛ همکاری سوریه در حدی بود که میخواست پایگاه هواییاش را در اختیار ما قرار دهد. بعد هم مقرر شد تا ۲ فروند هواپیمای سوخترسانی ما به سوریه برود و درحین عملیات به ۱۰ هواپیما سوخت برساند. این اتفاق با همکاری سوریه افتاد. هر کدام از هواپیماهای سوخترسانی، ۴ فروند هواپیما را پشتیبانی کردند و سوختگیری هواپیماها حدود ۲۰ دقیقه طول کشید. در این عملیات هواپیمای شهید خضرایی و ستوان یک باقری دچار آسیبدیدگی شد و در یکی از فرودگاههای فرعی سوریه فرود آمد. بعد هم دسته شهید اردستانی با ۳ فروند اف ۵ عملیات را ادامه داد و به پالایشگاه کرکوک تک انحرافی کرد. این نکته را هم بگویم که بعد از این عملیات موفقیتآمیز وقتی که عراق فهمید سوریه با ایران همکاری داشته، کلی هم به سوریه بد و بیراه گفت!»