شنبه 27 ارديبهشت 1404 , 18:13




ولایت مطلقه
فاش نیوز - امروزه هجوم سهمگین رسانههای شارلاتان به سرآمد پارادایم قدرت و تلاش عجیب و غریب برای شکستن اسطورهی چارچوب شدت گرفته است.
در برابر این یورش، فقدان حیرتانگیز تبیین علمی معنای ولایت مطلق و روشنگری! بیش از پیش احساس میشود.
از حیث تاریخ اندیشه، این معنای بنیادین پس از تابش خورشید درخشان اسلام بر ایران زمین، با سرشت و سرنوشت ایرانیان همواره سربلند امتزاج آلیاژگونه یافت.
غفلت از تبیین علمی و لجامگسیختگی قیمتها و کسادی بازار که البته باید گفت:
از گرانی سنگ راه مشتری گردیدهای
چون شکستی نرخ خود بازار پیدا میشود
دست به دست هم دادهاند تا لفاظیهای تاجر زردَنبو که هرچند «از قیاسش خنده آمد خلق را» اما یکی از اعضای الیگارشی ریاضی را پُر باد کرد! نزد بخشی از طبقهی نوآیین مقبول افتد....
در تاریخ اندیشهی سیاسی در غرب «از اندیشهی مستند به کتاب و سنت مسیحی نظریهی ولایت مطلقه به theocracy بهمعنای حکومتِ الله تعبیرشد.(1)» و از حیث تحلیلی، ناظر بر حکومتی است که در آن «فرمانروا ادارهی امور دین و دنیای مردم را به دست داشته باشد.»
در قرون میانی مسیحیت اوج ولایت مطلقه با پاپ است که خود را خلیفهی عیسی[ع] که پادشاهی او را پایانی نیست خواند.
تعبیر ولیِ امر از کتاب مقدس آمده و قید مطلقه نیز به سبب سرشت نامحدود و نامشروط مرجعیت پاپ در این دوره بود.»
حال که "سایبرنتیک و هوش مصنوعی نوعی آستانهی هراسانگیز میسازند که آنسوی آن، هیولاهای مجازی از همیشه واقعیتر جلوه میکنند(2)"
و مع الاسف نسل وب را در چنگال خود اسیر کرده چاره اندیشی عاجل واجب شده ...
قسمت دوم:؛
بهراستی که تمام تاریخ اندیشهی سیاسی و مبانی سامان تفکر اسلامی و "اقتدار سیاسی معنوی یا potestas spiritualis " در نیایش ملت بزرگ ایران و این ابیات میدرخشد؛
الهی به اعزازِ آلِ عبا
که بودند هر پنج در یک قبا
خدایا به حقّ عُلُوِّ علی
که بودی ز رفعت نبی را یَلی
به حقِّ حسن آن خجسته خلف
گرانمایه دُرِّ قریشی صدف
به حقِّ حسین آن امام شهید
کزو شد گرفتار لعنت یزید
به حقّ بزرگی زینالعباد
که بودی علی را مرید و مراد
به پاکیِ باقر جهانِ صفا
خجستهترین دوحهی مصطفی
به صدق و صفایی که در جعفر است
کزان صبحِّ صادق صفا گستر است
به موسیِّ کاظم که در راه دین
یدِ موسیَش بود در آستین
به حقّ علّیِ بن موسی الرًّضا
که داده رضا را به دست قضا
به حقِّ تقی شاه تقوی شعار
که دوران به تقویش کرد افتخار
به حقِّ دلِ روشن عسکری
که بودش ز هفت آسمان برتری
به مهدیِّ آخر زمان آن امام
که کارِ ولایت به او شد تمام
امام زمین مقتدای زمان
براهل زمین حجت آسمان
از آنجا که «قلب قوانینی دارد که عقل از درک آن ناتوان است!(3)» یعنی قلب دلایلی خدشهناپذیر در اختیار دارد که عقل با منطق درونی آن بیگانه است؛
خدایا به حق بنیفاطمه
که بر قول ایشان کنم خاتمه؛
الهی تا ظهور دولت یار
برای ما خامنهای نگهدار
و در آستانهی ورود جهان به تمدن سایبرنتیکی، حساب بانک عاطفی ما را با محبت آن نامهای نورانی پرکن!تا در فضای مهآلود دیجیتال، "مردی متبرک به فضیلت الهی" را تنها نگذاریم و گوش به فرمانش باشیم. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد(ص).
سرنخ:
1. طباطبایی؛ مفهوم ولایت مطلقه
"در اندیشهی سیاسی سدههای میانه"
2. رشیدیان؛ فرهنگ پسامدرن
3. آر.کاوی؛ هفت عادت مردمان معاصر
|| دکتر سیدمهدی حسینی



