دوشنبه 19 تير 1402 , 15:21




نامه وارده؛
گروهی از ایثارگران خواستار لغو اتصال معیشت ایثارگران به دهک درآمدی شدند
آیین نامه اجرایی کمک معیشت ایثارگران، دارای مغایریت های قانونی به شرح زیر می باشد و موجبات نارضایتی، اعتراض و تضییع حق ایثارگران، بخصوص رزمندگان وظیفه را فراهم کرده است...
فاش نیوز - گروهی از رزمندگان و جانبازان طی نامه ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار لغو اتصال معیشت ایثارگران به دهک درآمدی و پرداخت حقوق قانونی ایثارگران از ابتدای سال مطابق آیین نامه اصلاحی شدند.
بر پایه این گزارش، در نامه این بخش از ایثارگران، خطاب به نمایندگان مجلس آمده است:
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، به استحضار می رساند با عنایت به تصویبنامه هیات محترم وزیران به شماره 50043/ت 61246 مورخ 24/3/1402 موضوع یند (ب-1) تبصره 12 ماده واحده قانون بودجه سال 1402، آیین نامه اجرایی کمک معیشت ایثارگران، دارای مغایریت های قانونی به شرح زیر می باشد و موجبات نارضایتی، اعتراض و تضییع حق ایثارگران، بخصوص رزمندگان وظیفه را فراهم کرده است. خواهشمند است در جهت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و عدالت محوری، پیگیری فرمایید نسبت به اصلاح آییننامه اقدام شود و هرگونه اتصال معیشت ایثارگران به دهک درآمدی لغو و حقوق قانونی ایثارگران از ابتدای سال مطابق آیین نامه اصلاحی پرداخت شود. دعای خیر ایثارگران بدرقه راهتان.
1- در جزء ۶ از ماده ١، موضوع مشمولین: افراد تحت تکفل قانونی رزمندگان فاقد درآمد پیش بینی نشده است، مزید استحضار هم اکنون تعداد زیادی از رزمندگان فاقد درآمد فوت شده اند و افراد تحت تکفل انها کمک معیشت دریافت می کنند و نیاز است با توجه به بند ب ماده ٨٨ قانون برنامه ششم این ماده اصلاح شود.
2- در جدول ماده ۶، حداقل حقوق که در سال ١۴٠٢ مبلغ حدود ٧٩٠٠٠٠٠ تومان می باشد حتی به عنوان کف کمک معیشت تعیین نشده است و سقف و کف جدول متناسب با تورم و افزایش حقوق سایر اقشار تحت پوشش دولت نیست. مزید استحضار براساس رای هیات عمومی به شماره دادنامه: ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۶۷۵ تاریخ ۱۳/۱۰/۱۴۰۱ از ابتدای سال ١۴٠١ حداقل حقوق شفاف سازی و مبلغ ۵۶٠٠٠٠٠ تومان تعیین گردید و در قانون بودجه اصلاحی سال قبلی این رقم به شش میلیون و ششصد هزار تومان افزایش یافت و تا کنون هیچ کدام در خصوص رزمندگان و جانبازان معزز، محقق نشده است و در سختی معیشت بسر می برند.
3- در جدول ماده ۶ در ردیف سوم رزمندگان با دارا بودن 12 ماه حضور در جبهه وظیفه همسطح با رزمنده با دارا بودن 6 ماه جبهه داوطلب قرار داده شده است که نوعی قانون گذاری جدید است و سابقه نداشته و منجر به عدم افزایش کمک معیشت رزمندگان وظیفه با مدت جبهه بین ۶ تا ١٢ ماه شده است، مزید استحضار در بند ب ماده ٨٨ قانون برنامه ششم نوع حضور در جبهه رزمندگان محدود نشده است و بدیهی است در آیین نامه نیز نباید تفاوتی بین رزمندگان گذاشته شود همه رزمنده ها با هم برابرند. ضمن اینکه در سایر قوانین و تسهیلات نیز سه چهارم مدت خدمت وظیفه رزمندگان سرباز، داوطلبانه محسوب می شود و نه یک دوم!
4- در جدو ل ماده ۶ کمک معیشت ایثارگران به دهک درامدی خانوار متصل شده است، این اتصال دارای دهها ایراد مهم است که گزارش ایرادات به پیوست تقدیم حضور می شود. مزید استحضار در بند ب ماده 88 فقط درامد شخص ایثارگر می بایست پایش شود و نه خانواده ایشان، همچنین رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نیز قبلا در خصوص ایین نامه کمک معیشت سال 1401 طی نامه شماره ۱۰۱۷۷۷/هـ ب مورخ ۱/۱۱/۱۴۰۱ به دولت اعلام کردند که گذاشتن ضوابط دیگر و اولویت بندی بر خلاف قانون است و این اشتباه در سال 1402 تکرار و موجب تضییع حق ایثارگرانی شده است که حتی تا کنون قانون حداقل حقوق برایشان اجرا نشده است، پیشنهاد می شود اتصال کمک معیشت ایثارگران که تابع قانون هستند به دهک خانوار برداشته شود.
5- در جدول ماده ۶ در خصوص جانبازان با مدت جبهه بالا (دو نوع ایثارگری)، ردیفی پیش بینی نشده است و لذا در شرایط فعلی جانبازانی که دارای بیش از ١٨ماه جبهه هستند (معیشت بگیران بنیاد) کمک معیشت کمتری از رزمنده هایی که دارای ١٨ماه جبهه هستند و فاقد درصد جانبازی (معیشت بگیران ساتا) دریافت می کنند که برخلاف عدالتمحوری است.
پیشنهاد می شود به ازای هرماه حضور در جبهه، یک امتیاز و به ازای هر درصد جانبازی یک امتیاز در نظر گرفته شود و ایثارگران با دارا بودن بین 5 تا 12 امتیاز مشمول دریافت هشت میلیون تومان کمک معیشت و ایثارگران با دارا بودن 13 تا 24 امتیاز مشمول دریافت حداقل مبلغ ده میلیون تومان کمک معیشت و در صورت دارا بودن بیش از 25 امتیاز، مبلغ دوازده میلیون تومان کمک معیشت پرداخت شود.
- تبصره: بنیاد شهید و امور ایثارگران با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح موظف است حداکثر طی یک ماه نسبت به ثبت مدت جبهه رزمندگان در سامانه ایثار اقدام کند.
پیشنهاد می شود به منظور توان افزایی و برنامه ریزی مناسب برای بازنشستگی ایثارگران معیشت بگیر که دارای سوابقی در صندوق های بازنشستگی هستند و جایگزین ایثارگران پشت نوبتی، محدودیت پرداخت حق بیمه بصورت خویش فرمایی همزمان با دریافت کمک معیشت برداشته شود زیرا فردی که پرداختی بصورت خویش فرمایی دارد، مفهومش این است که هیچ شغلی ندارد، ماده پیشنهادی برای اصلاح در آیین نامه:
"پرداخت حق بیمه بازنشستگی بصورت خویش فرمایی مصداق دارا بودن درآمد نمی باشد"
در صورت اضافه شدن این بند هزاران نفر از معیشت بگیران با عزت و احترام بازنشسته و مشمول حقوق بازنشستگی از صندوق های بازنشستگی می شوند و فرصت برقراری مستمری برای پشت نوبتی ها فراهم می شود.
از طرف رزمندگان و جانبازان انجمن ایثارگران ایران
برخی ایرادات :
1. سامانه هدفمندی یارانهها برای برنامه ریزی و تصمیمگیری در خصوص میزان یارانههای معیشتی دولت به مردم ایجاد شده است و امور ایثارگران و شرایط خاص انها در این سامانه پیش بینی نشده است، کمک معیشت ایثارگران (مشمولین بند ب ماده 88 قانون برنامه ششم و برنامه های قبلی توسعه کشور که فاقد شغل و درآمد هستند) ارتباطی با یارانه معیشتی ندارد و فقط دارای واژه مشابه هستند و ایثارگران تابع قوانین خاص هستند.
2. در سامانه رفاه وزارت تعاون، دارایی های شخص ایثارگر به صورت مستقل ارزیابی نشده؛ بلکه درآمد کل افراد خانوار شامل درآمد همسر و فرزند نیز محاسبه شده است؛ در حالیکه طبق بند ب ماده 88 قانون برنامه ششم ، فقط درآمد شخص ایثارگر می بایست پایش شود.
3. در سامانه مذکور برای جانبازانی که هیچ گونه شغلی ندارند به اشتباه نوشته شده کارمند، که برخلاف واقعیت است و کمک معیشت واریزی و هزینه های حق پرستاری و درمانی به حساب جانبازان صعب العلاج و یا حتی داشتن کد بورسی ضررده، در گردش حساب، به عنوان درامد در نظر گرفته شده است که این موارد منجر به بالابودن دهک درامدی شده است .
4. بسیار از فرزندان ایثارگران برای کمک به پدرانشان ، بعد از استقلال، یارانه خود را جدا نکرده اند. همین موضوع باعث شده است درآمد فرزندان نیز به حساب درآمد ایثارگر آورده شود بخصوص اگر فرزند در شرکت هواپیمایی شاغل باشد و اصلاح این جدا سازی ها، با توجه به فراهم نبودن زمینه های نرمافزاری در سامانه رفاه و عدم همکاری دفاتر پلیس بعلاوه ده بسیار زمانبر و مشکل ساز شده است .
5..سامانه حمایتی رفاه هنوز تکمیل نشده و به بسیاری از دستگاه های کشور، از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و......متصل نیست ، از نظر زمان گزارشگیری نیز به روز رسانی نشده است. برای مثال ممکن است جانبازی قبلا و حتی تا یک ماه پیش پیش شرایط مناسبی داشته ولی هم اکنون نیاز به حمایت داشته باشد ، یکطرفه است و مردم نمی توانند دلایل و مستندات اعتراض و درخواست بازنگری خود را به سامانه ارسال کنند و افراد جامانده از یارانه طی سال های گذشته نیز در این سامانه نادیده گرفته شده اند
6. شرایط اقتصادی هر فرد ممکن است در هر ماه تغییر کند و این موضوع در خصوص پشتنوبتی ها هم صادق است
7. بعضی از جانبازان مدیریت پس انداز والدین پیر و از کارافتاده خود را بر عهده دارند، که این پسانداز اگر چه به نام جانباز است، ولی به شخص دیگری تعلق دارد و لذا درامد محسوب نمی شود
سلام معیشت رزمندگان راقطح نکنید من رازدن دهک۶ یه ماشین رواه خراب دارم وت راکتوررومانی به نام من است که پد ری است مال۸نفر وهیچ رادرامدی ندارم ودیسک کمردارم کوشوچشمم ضعیف است کمک رزمندگان کنید تاخداهم زاضی باشد
بنده بسیجی جانباز ۵سال در نوبت معیشت هستم آقایان مسعول به نظر شما این ظلم نیست در حق ما چرا این همه تبعیض هست مگه ما ایرانی نیستیم خواهشمندم رسیدگی کنید
یعنی چه !!!؟
در ارتباط باحق وحقوق جامعه ایثارگران وظلم یزیدی ج.ا.ا ..به این قشر همین بسنده می کند که....شبهایی که حضرات درکمال آرامش روی تخت خوابهای آنچنانی درکنار خانواده شون بودند و سرگرم عیش و نوش شدند آن لحظه ها ماشینه پاک خودراجلوی آتش سنگین دشمن متجاوزقراردادیم ولحظه به لحظه قلع و قم وشهیدداده این که برخی بوقلمون صفت پست بی دین عیش و نوش کنند
حالاهم باماهانه4500000ت هزارویک فرقه درمیان ودهک ودهک....اگرخدایی هست انتقام ماراخواهدگرفت
لطفاً تقاضای کمک به همه ایثارگران رادارم
یک عمل قلب باز انجام بدم ولله چهل ساله شنوایم مشگل داره ولله افسردگی ودچار پیری زود رس شدم خوهش می کنم کمکم کنید تورا به آقا امام حسین ستاد کل ناجا منو وصل کنید
مسولان محترم و متولیان امر
مگر در زمان جنگ تحمیلی همه برادر نبودیم چرا حالاتبعض قائل شدید ما رو هم دهک بندی کردید،دهک برای یارانه تعریف شده است نه برای ایثارگران
این عادلانه نیست




خودم ۶۳ سالمه بی کارم به خدا قسم فقط وفقط با کمک معیشتی و یارانه زندگی می کنم چرا من در دهک بالا قرار گرفته ام