چهارشنبه 14 آذر 1403 , 15:30




گزارش کامل نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام با عوامل اجرای قانون خودرو جانبازان
به چه دلیل و با چه توجیهی همسر جانباز که سیسال برای جانباز زحمت کشیده او را محروم میکنید؟ اگر خود آقایان مسئول بودند، اعتراض نمیکردند و صدایشان بلند نمیشد؟ یک مقداری فکر کنید....
فاش نیوز - چندی قبل مجمع تشخیص مصلحت نظام با ورود به بحث قانون واردات خودرو مناسب جانبازان واجد شرایط، با فراخواندن کلیه عوامل دخیل در بحث واردات خودرو جانبازان، طی نشستی با آنان، به بررسی دلایل این موضوع و راهکارهای رفع ابهامات و مشکلات آن پرداخت.
در این نشست که نمایندگان وزارت صمت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، گمرک، بانک مرکزی، انجمن واردکنندگان خودرو و چند نفر از جانبازان مطلع نیز حضور داشتند، راهکارهای رفع موانع و تسریع در روند اجرای این قانون - با توجه به گذشت حدود سه سال از تصویب آن در مجلس و دولت - مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست تعدادی از حاضران مسائل، مشکلات و نظرات خود را بیان کردند؛ که در نهایت پیشنهاد گردید کمیتهای(میز خدمت) با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و با حضور نمایندگان بخشهای مختلف دخیل در این موضوع، در محل این بنیاد تشکیل گردد تا کلیه فرایند اداری واردات خودرو با مراجعه جانبازان، بهطور متمرکز انجام پذیرد.
در این نشست برای شروع، «میثم اروز» به عنوان نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران گزارشی از اقدامات این بنیاد در این خصوص به حاضران ارائه داد و پس از وی نیز نمایندگان دیگر بخشهای مرتبط با این موضوع به بیان اقدامات، مشکلات، دیدگاهها و پیشنهادات خود پرداختند؛ که در ادامه میخوانید....
(از معاونت سازمان توسعه و تجارت وزارت صمت): آییننامهای 5سال گذشته در مردادماه ابلاغ شد؛ در دو قسمت، یکی برای جانبازان 25% تا 49% که بحث محصولات تولید داخل بود و بخش دیگر جانبازان 50% تا 70% و 70% و 70% ویژه بود که بحث واردات را داشتند. با توجه به لیستی که از طرف بنیاد شهید اعلام شد، % 25% تا 49% که مشمول تولیدات داخلی بودند. حدوداً 10هزارنفر بود که با یک نسبتی 6000هزار از محصولات ایرانخودرو و بقیه از محصولات سایپا بود. کلیه 10هزارنفر از طرف شرکتهای خودروساز فراخوان شدند و 6795نفر تکمیل وجه کردند که تا الان 6449نفر خودروشان را تحویل گرفتند و در اصل پرونده مربوط به تولید داخل بسته شد.
در بخش دوم مربوط به واردات خودرو، محور توسعه تجارت بود و اصلاحیهای که در اسفندماه صورت گرفت که شخص بتواند وارد کند. واقعیت این است که در بحث واردات چالشهایی وجود دارد. بحث واردات که باید نمایندگان توسعه تجارت توضیح دهند، یکی از موضوعات فرایند ثبت سفارش است. این فرایند حدوداً 20 الی 25 مرحله دارد.
معمولاً ما پرسنل وزارتخانه هم که ثبت سفارش انجام میدهیم به مشکل برخوردیم تا چه رسد به دوستانی که اصلاً با این مقولهها آشنایی و تجربهای ندارند. با حضور "دکتر اتابک"به این موضوع جدیت و پیگیری موضوع مطرح شد و تأکید شد که سریعاً پیگیری شود تا تعیین تکلیف شود. موضوع سوم در اختیار توسعه و تجارت قرار گرفت و ما هم با توجه به تجربهای که در تولید خودرو داخل داشتیم. گفتیم انشاا... بتوانیم کمکی کنیم تا موضوع زودتر حل شود چون تقریباً یک سال گذشته است. بنابراین روی بحث اشخاص ورود کردیم که الان حدود 54نفر تشکیل پرونده دادند. به صورت شخصی و 40نفر را ما ثبت سفارش کردیم و 40نفر اولویت تخصیص ارز به بانک مرکزی ارسال شده برای تعیین تکلیف، و 5نفر تخصیص ارز گرفتند.
پرونده که تشکیل میشود، بعد بحث ثبت سفارش است. از دوستان جانباز انتظاری نیست. تعهد محضری است که بابت استاندارد محیط زیست که بعداً مشکلی ایجاد نکند، ثبت کالا و اظهار قیمت خودرو است. در باره این 54نفری که تشکیل پرونده داده و 40نفری که تأیید شده، قطعاً و یقیناً شاید 20 بار ویرایش انجام شده است. فرایند ثبت سفارش بسیار زمانبر است. در این فرایند به تخصیص ارز که رسیدیم کمکی که میخواهیم بانک مرکزی انجام دهد این است که،
1ـ اسامی جانبازان که برای اولویت تخصیص ارز معرفی میشوند، سریعاً تخصیص ارز صورت گیرد. بانک مرکزی اولویتبندی را انجام دهد؛ چون قبلاً اولویت تخصیص در اختیار وزارت صمت بود. الان بر اساس تاریخ ثبت سفارش شده است. خواسته ما از بانک این است که اولویت تخصیص قرار دهند.
2ـ از آنجا که ما از صفر تا 100 درصد، مشکلات را پیدا میکنیم و برای به نتیجه رسیدن، داریم یکیکی پیش میرویم، ظاهراً اینجا ما باید 5% مبلع «سیف» را هنگام فیشگذاری پرداخت کنیم. بابت آن قانونی که بانک اعلام کرده، بعد از اینکه این 5درصد را اعلام کردند، 35% بابت اعتبار پرداخت کنند. چه لزومی دارد؟! مثلاً شرکت بازرگانی تولیدی ما با توجه به این که سوابق قبلی دارند نمیخواهند 35 درصد را پرداخت کنند. ولی چون دوستان سابقه این موضوع را ندارند، میگویند این مبلغ باید پرداخت شود و اکثراً نیز در پرداخت مبلغ اولیه مشکل دارند؛ یعنی بانک مرکزی این موضوع 35% را استثنا قائل شود، که درمرحله اولیه این 40% نباشد.
موضوع بعدی، اکثر بانکهای عامل استانها اعلام میکنند که از طرف بانک مرکزی شیوهنامه و دستورالعملی به ما ابلاغ نشده که چگونه رفتار کنیم. گفتیم"آقای تاجیک" با توجه به این که در تولید داخلی مقداری تسهیلاتی ارائه میشد، یک دستورالعمل و شیوهنامه اجرایی ارسال کنید. شاید بانکهای عامل شما این ذهنیت را دارند که باید برای واردات هم دستورالعمل و شیوهنامه صادر گردد. شما یا ابلاغ کنید طبق رویه جاری اعمال شود، یا دستورالعمل و بخشنامه جدید برایشان صادر شود؛ چون اینها اکثراً در بانک عامل است که متوقف میشوند و موجب تخصیص ارز نمیشوند.
یک موضوعی که خیلی زحمت کشیدند و با توجه به اینکه ما در تولید داخل هم مشکل تأمین و تولید داشتیم، من خود به عنوان یک شخص تعهد اخلاقی دارم که این اتفاق بیفتد. یک موضوعی هم وجود داشت که در کمیسیون مطرح شد؛ که ظاهراً خیلی هم موضوع ناراحت کننده است. از پارسال تا حال 200نفر از جانبازان شهید شدند که شرمنده شدیم.
این موضوع حلشده و به وراث میرسد.
(نمایندهای دیگر از وزارت صمت): درخواستیدارم؛ اگر میخواهیم نتیجه بگیریم در بنیاد شهید تیمی باشد که از سامانه جامع تجارت بابت ثبت سفارش راهنمایی کنند. از بانک مرکزی بابت فیشگذاری و نحوه نقل و انتقالات ارزی که وجود دارد و بنیاد شهید هم باشد تا مادامی که در فرایند ثبتنام که شامل 25 مرحله است، هر مرحله زمان انتظار زیادی دارد و چون در این فرایند آگاهی ندارند، ممکن است دچار سردرگمی شوند. اگر تیمی از سامانه توسعه تجارت از سامانه جامع تجارت وزارت صمت و بانک مرکزی باشد که وقتی جانبازان مراجعه میکنند، کاملاً راهنمایی شوند و ایرادات آنها اصلاح شود، که اگر انجام شود، با سرعت بیشتری پیش میرود؛ چون برای ثبتنام دو سه هفته درگیر شدیم. الحمدلله به نتایج خوبی رسیدیم و از 54 نفر 40 نفر را ثبتنام کردیم.
نگرانی که وجود دارد، حالا درسته که تعداد کم است، انشاا... فرایند را زودتر تمام کنیم.
موضوعی که هست اداره استاندارد تأیید کرده که اگر خودرویی وارد میشود، استانداردها و محیط زیست ما را پاس نکند، خودرو باید عودت داده شود. این واقعیت وجه درستی ندارد که دوستان با این زحمت خودرو را وارد کنند، بعد بهخاطر استانداردها عودت داده شود. بعضی اوقات هم در شرکتها وقتی خودرویی استاندارد لازم را نداشته باشد، عودت میدهند و مجبور میشوند برگردانند.
اینها دغدغههایی است که ما داریم. بحث پیش اظهاری هست که این را گمرک قبول ندارد. دوستان میروند از طریق واسطه و فردی که در خارج است خودرو را خریداری میکنند که ارزش گمرکی دارد. مثلاً ما یک نمونه داریم فولکس خریداری شده گمرک میگوید 27هزار یورو است. این سهمیهاش 25هزار یورو میباشد و طبق قانون باید عودت داده شود! طرف امسال خودرو را آورده و در کمرگ است و چند زمانی گذشته و الان میگویند باید 25هزار یورو باشد. قانون این است که اگر بیشتر از مبلغ 25هزار یورو باشد باید عودت داده شود؛ که واقعاً اینها نگرانکننده است.
بالأخره من خودم از طریق یکی از این کشورهای حاشیه خلیج فارس خودرویی را خریداری میکنم و قیمت را هم نمیدانم چند است. من که در بازار خودرو نیستم. گاهی ممکن است خودرو را از کف قیمتی بالاتر به من بفروشند و این اتفاق هم افتاده است. وقتی که کشورهای همسایه میدانند میخواهد خودرویی به این تعداد خریداری شود، حتماً قیمت را افزایش میدهند. این پیشاظهاری دوستان را اذیت میکند و درگیر کمیته ارزشگذاری و روند و فرایند قانونی میشود که از صبر و توان آنها خارج است.
مالکی(نماینده سازمان گمرک): ما ثبت سفارشی بابت خودرو جانبازان نداشتیم که بدانیم چه مشکلاتی هست. بحث ارزشگذاری را هم قانون مشخص کرده است. حالا اگر قانونی دیده شود و مصوبهای ابلاغ شود، برای حل مشکل ارزشگذاری در خدمت هستیم.
سلیمانی(جانبازان 50 درصد): ضمن عرض سلام، یکی از موضوعات مطرح در میان جانبازان، طولانی شدن زمان این مسئله واردات خودرو است که بسیار طولانی شده و الان هم چندین ماه است که هیچ اقدامی صورت نگرفته و موجب ناراحتی خیلی از جانبازان شده است. انتظار ما این است که این دوستانی که تشریف آوردند، تمهیداتی در نظر بگیرند تا این موضوع هرچه سریعتر عملیاتی گردد. یکی از موضوعات این است که این دلالان هستند که افتادهاند به جان جانبازان و حتی در خوزستان قراردادهای محضری بستهاند که بعدها مشکلاتش گریبانگیر خواهد شد. یکی بحث این که الان جانبازانی که خودرو وارد میکنند، بیشتر از قیمت تعیین شده است. اگر خودشان بتوانند مابهالتفاوت را پرداخت کنند و مشکل مابهالتفاوت قیمت حل شود، این یکی از درخواستهای دوستان است. درخواست بعدی، اگر امکانش باشد یک حواله فیزیکی به این جانبازان ارائه شود که اگر خواستند خرید و فروشی کنند، بتوانند این حواله را بفروشند که بعدها مشکلی برایشان پیش نیاید.
جانباز اسرافیلی(از انجمن جانبازان نخاعی و شبکه ملی ایثارگران): بسم الله الرحمن الرحیم؛ افوض امری الی لله... ضمن تشکر در کل امیدواریم برگزاری این جلسه بعد از سه سال منتج به نتیجه گردد. شبکه ملی ایثارگران که متشکل از 7 انجمن بزرگ است. موضوع را از سه سال پیش پیگیری کرده که امروز من متوجه این جلسه شدم و خدمت رسیدم. موضوع خودرو بارها مطرح و مسئولین مختلف صحبت کردند و بر علیه جانبازان این مصاحبهها پخش شده است. هر دوره هر مسئولی آمده گفته که به جانباز داریم خودرو میدهیم. در جامعه پخش شده که جانبازان سالی یکبار خودرو خارجی میگیرند، در صورتیکه مردم به نان شب خود محتاج هستند. درخواست داریم، خواهش میکنیم، کاری که اجرایی نشده چه نیازی به اطلاعرسانی به عموم مردم دارد؟! میخواهیم خودرو به جانباز اختصاص دهیم، وظیفهتان است یک خدمتی براساس قانون باید ارائه دهید. مثل اینکه هر ماه قبل از اینکه حقوق پرداخت شود، اعلام شود ملت ما میخواهیم حقوق ایثارگران را پرداخت کنیم! این چه کاریست؟! وظیفهای بوده باید انجام میدادید.
آییننامه واردات خودرو در 28/5/1402 مصوب شد و آییننامه نوشته شد و مواردی بود و مشکلاتی بود که توضیح دادند. ممنوعیت 5سال فروش را داشت که الحمدلله با پیگیریهای به عمل آمده از طریق شبکه ملی و بنیاد برداشته شد و اجازه واردات به اشخاص داده شد. قبلاً میگفتند، فقط از طریق شرکتهایی که از طریق وزارت صمت پذیرفته شدند میتوانند وارد کنند. بعد گفتیم ما قیم نمیخواهیم. خودمان میتوانیم وارد کنیم. این امتیاز مال شخص جانباز است. الحمدلله انجام شد.
نهایتاً ما میگوییم بانک مرکزی چرا ارز را اختصاص نمیدهد؟ چرا تخصیص نمیدهد و انجام نمیدهد؟ به چه دلیل و به چه عنوان، علت را بگوید.
مشکل این است که جانبازان بعد از سه و چهار سال انتظار خسته شدهاند. این امتیاز برای جانباز داده شده، باید بانک مرکزی ارز را اختصاص دهد. در صورتی که تا حال هیچ اتفاقی نیفتاده است."آقای مویدی" تشریف آوردند و مصرانه موضوع را پیگیر هستند ولی کدام جانباز توانسته وارد سامانه شود و ثبت سفارش انجام بشود؟!
یک موضوعی هم اشاره کردند، فقط شرکتها. نه؛ ما قبول نداریم. شخص جانباز؛ الان وقتی که ما اعلام کردیم، وزارت صمت در جلسهای به ما گفت با ورود شما به قضیه، 7هزار نفر از جانبازان از وارد کردن خودرو توسط شرکتها انصراف دادند. خود جانباز میتواند این کار را انجام دهد.
بعد بحث حقالعملکاری بود که شرکتها اعلام کرده بودند ما 15درصد حقالعمل کاری میگیریم و 3درصد خدمات پس از فروش و یک تا دو درصد که نهایتاً با ورود"آقای اوحدی"این 15درصد رسید به 10درصد و نهایتا ما کاری به این روند کلی که واقعا اذیت کرده جانباز را نداریم. میخواهیم کار عملیاتی شود و جانباز نیاید برود وزارت صمت و معترض شود. دو سال پیش که ما رفتیم وزارت صمت، داخل وزارتخانه حراست سازمان من را از ویلچر پرت کرد که چرا آمدی! هی گفتم، برای مطالبهگری آمدم. امتیازی که برای جانباز دادید، آن را بدهید. چرا باید این اتفاق برای من بیفتد که من جانباز را از چرخ پرت کنند. من نوعی زیادیم. ما میگوییم این مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد قضیه شود. ما اجرا و عمل میخواهیم. حرف دیگر بس است. همهاش حرف است و حرف. اخیراً "آقای ارزو" (نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران) میفرمایند، جانبازان نمیتوانند. شما مسیر را نشان جانباز بده، راه را تسهیل کن، خود جانباز وارد شود. اخیراً هم گفتند، فقط شرکتهای واردکننده میتوانند این کار را انجام دهند؛ درصورتیکه خود جانبازان هم میتوانند این کار را انجام بدهند. فقط ارز را اختصاص دهند و مسیر را تسهیل کنند. ما از وعده و وعیدها و امروز و فرداها خسته شدهایم.
بعد گفتند سههزار نفر بعد از تصویب قانون جامع مصوب 2/10/ 1391 از لیست خارج شدند. چرا خارج شدند؟ اصلاً آییننامه ماده 45 در بنیاد نوشته نشد. چرا حق جانباز را تضییع میکنید؟ چرا سههزار نفر را از حقشان محروم میکنید؟ آییننامهای که نوشته شده است اشکال دارد و ناقص است. در آییننامه نوشته شده، آنهایی که از 2/10/1391 به بعد از امتیاز خودرویی قبلی استفاده کردند، از این امتیاز محروم هستند. چرا محروم هستند؟ من فرضا امتیاز قبل از سال 91 را سال 92 یا 93 استفاده کردم. این امتیاز حق من بوده است. بعد از تصویب قانون چرا من را محکوم میکنید؟ جانبازان عزیز ما شهید شدند. رفیق کنار دست من وقتی این آییننامه مصوب شد زنده بود. حالا که شهید شده چرا باید خانوادهاش محروم شوند؟ به چه دلیل و با چه توجیهی همسر جانباز که سیسال برای جانباز زحمت کشیده او را محروم میکنید؟ اگر خود آقایان مسئول بودند، اعتراض نمیکردند و صدایشان بلند نمیشد؟ یک مقداری فکر کنید.
امتیازی را که دادید چرا دارید خرابش میکنید؟ بسم ا... بگویید و سریع عملیاتی کنید. چقدر رفتوآمد؟ چقدر طولدادن و جلسهگذاشتن؟ هربار به ما زنگ میزنند کی شروع میشود؟ کد 8 رقمی میدهند، اینقدر بهانه میآورند که اینجا ایراد دارد، پروفرمات اینجا بالاست. اینجا اشکال دارد.....
مسئلهی بعدی، خودرو 25 هزاریورویی شده 26 هزار. بارها در جلسات صحبت شده هزار یورو یا دوهزار یورو قابل بخشش است. اگر امتیاز یک جانباز یک یا دوهزار یورو بالا بزند، چه خطری برای کشور دارد؟! جانباز زحمت کشیده و ماشین را واردکرده است؛ حالا به خاطر یکهزار یورو گرفتارشده. گمرک میگوید که نمیتوانی ترخیص کنی؛ از 25 هزار یورو بالاتر است و باید عودت داده شود و توسعه تجارت میگوید پس بدهید. کجا ببریم پس بدهیم؟!
درخواست ایثارگران این است که فقط هرچه سریعتر عملیاتی شود و با سایر مسائل کاری نداریم. ما با توجیهات و کی انجام داد و کی انجام نداد کاری نداریم.
خانم فرهادی(نماینده بانک مرکزی): سلام؛ یکی دو موضوع مطرح شد؛ یکی بحث تخصیص ارز بود که گفتند بانک مرکزی تخصیص ارز را انجام نداد. یکی از دوستان در جلسه تشریف داشتند و هفتم مهرماه هم یک جلسه با همین موضوع در سازمان توسعه و تجارت داشتیم. آنجا همه جوانب بررسی شد و توافقاتی هم صورت گرفت. قرارشد که بر همین مبنا پیش برویم و قرار شد بانک مرکزی هم اقداماتش را انجام دهد.
در خصوص ثبت سفارشها ابتدا یک لیست حدوداً 16نفره معرفی شد که 7 یا 8 مورد ثبت سفارش شده بود که بانک مرکزی به آن 8 مورد ارز تخصیص داد. بقیه یا ثبت سفارش ایجاد نشده یا مورد دیگری داشته. حالا این 16نفری که میگویند ثبت سفارش شده، براساس اولویت ارز تخصیص میگیرد و این 40موردی که میفرمایید، ثبت سفارش نشده، ابتدا باید ثبت سفارش در سامانه ارزی ایجاد شده باشد تا ما تخصیص را ارائه دهیم.
در خصوص موضوع آن 5درصد و 35درصد، ما براساس ضوابط و بخشنامههایی که داریم، بر طبق قانون ارزی عمل میکنیم. باز اگر مورد خاصی باشد میتوانید درخواست را به صورت مکتوب بفرمایید؛ در حوزه مربوطه بررسی و اعلام نظر میگردد.
سلیمانی (جانباز 50 درصد): برخی مواقع شرکتهای واردکننده خودرو قیمت مبدأ خودرو را بهطور قابل توجهی بالاتر اظهار کردهاند. مواردی هست که اگر پیگیری شود، مخصوصاً اجازهدادن به واردات توسط افراد، جلوی سوءاستفاده گسترده شرکتها را میگیرد.
موضوع دیگر بحث واگذاری امتیاز خودرو است. بالأخره با توجه به منابع اقتصادی که واردات خودرو دارد، بعید است که کسی صرفنظر کند از امتیاز واردات. متأسفانه در برخی موارد بهخاطر اولویت بالاتری که دارد، بعضیها نیاز دارند که این امتیاز را منتقل کنند. به هر دلیلی اگر یک فرایند مشروع ایجاد شود از ایجاد دردسرهای آتی میتواند جلوگیری کند. بالأخره در زندگی افراد ممکن است اولویتهای بالاتری وجود داشته باشد.
موضوع بعدی، در خصوص تخصیص ارز است. اگر ما محدودیت در منابع ارزی داریم، اگر اولویتبندی انجام دهیم مفید است. یک گزینه این است که افراد مایل به واردکردن خودروهای ارزانقیمت دارند، در اولویت قرار گیرند که در تخصیص ارز میتواند افراد بیشتری را شامل شود.
مجمع تشخیص مصلحت نظام: من درست متوجه شدم؟ یعنی حدود 30هزار نفر مشمول این طرح هستند؟ از سال 1401 این موضوع دارد پیگیری میشود و تا الان 14 - 15 نفر ثبت سفارش کردهاند و 7 یا 8 نفر هم تا حالا ارز گرفتهاند. حالا چند نفر توانستهاند واردات یا ترخیص کنند... بیانگر آن است که تا الان ترخیص، یک مورد هم نبوده است.
جانباز اسرافیلی: آقای دکتر از 1401 هم نبوده از خیلی جلوتر است و جانبازان سرگردان این قانون هستند.
قراردادی که شرکت پیشنهاد داده بود، 18 ماهه مشروط بر اینکه اگر اتفاق خاصی نیفتد این خودرو را تحویل دهد... باز اگر غیر از این است، بگویید! اینگونه که من شنیدم گفتند، قیمت ارزی که اختصاص داده میشود چیزی بین 3 تا 5 هزار تومان کمتر از قیمت ارز آزاد است. این از قول آن شرکتهاست.
شرکتها هم شرکتهای حقالعملکار هستند و شرکتهای نمایندگان رسمی خودروسازان و سازمان توسعه و تجارت نیستند و بالاخره این چند تا عدد و رقمی که هست.
نماینده مجمع تشخیص مصلحت: بهنظرم باید مشخص کنیم چه کسی قصور داشته است. بنیاد که متهم ردیف اول است. بالأخره شما مدافع حقوق جانبازان هستید. ضمن این که تشکر میکنم از زحمتی که میکشید، ولی اگر بنا باشد این کار ناقص انجام شود یا انجام نشود... الان گمرک میگوید چیزی ترخیص نشده و این پرداختها با این جو نامناسبی که هست، جانبازان واقعاً خویشتنداری کردند و حیا کردند از اینکه حرفی بزنند. در هر صورت ضمن اینکه از همه برای همین حداقلها تشکر میکنم، میخواهم نسبت را ببینید، 30هزار به 7 یا 8 نفر تخصیص ارز تقریباً بعد از این همه مدت صفر است.
پیشنهادی که بهنظر من میرسد این است که این تجربه هم بوده در جای دیگر پیشنهاد خوبی است که درباره این منهم با آقای اوحدی صحبت میکنم یک نماینده از سوی هرکدام از دستگاههای مختلف بیایند آنجا، طی یک فرصت و مهلت یکماهه یا حداکثر سهماهه طوری شود که هرکس که خودش میخواهد خودرو وارد کند یا از طریق شرکت، خود نماینده شرکت بیایید نماینده وزارت صمت و نماینده بانک مرکزی و.... همه بیایند آنجا ثبت سفارش انجام دهند.
یک بار استاندار زنجان آمد کار خوبی کرد. همه دنبال گرفتن موافقتنامه و گرفتن پروانه تأسیس و احداث همه دستگاههای مسئول را در یک سالن جمع کرد و یک میز داد و گفت ورودی و خروجی اینجا حداکثر یک هفته است؛ یعنی از میز صنایع تا میز بانک یا اداره کل محیط زیست و منابع طبیعی، اگر کسی بیش از یک هفته طول میکشید، این پرونده میرفت زیر دست استاندار تا او یک کاری کند. اگر بشود یک چنین چیزی شما در بنیاد داشته باشید و این نمایندگان دستگاههای مختلف بیایند آنجا و از صفر تا صد کار را انجام دهند و شما به عنوان متولی، آن را مدیریت کنید. شاید این کار خوبی باشد و هر جا که مشکلی پیش آمد، نماینده دستگاه هست و میتواند با مقامات بالادستی و ارشد خود هماهنگی لازم را داشته باشد و کار حل شود.
ما این در واقع پیشنهاد و جمعبندی را داشته باشیم، من هم با آقای اوحدی و هم با آقای دکتر پزشکیان به آقای اتابک و دوستان دیگر منتقل کنیم و درخواست کنیم مثلاً ظرف مدت 8 تا 10 روز این تشکیلات راه بیفتد. با این روند و نگاهی که من میبینم این کار باز 4 و 5 سال به دراز میکشد. حالا هر چی هم که هست، مطابق قانون اگر هدایت شوند، پشتیبانی شوند و مشورت صحیح داده شود، مثلاً یک دلار بالاتر و پایینتر ایرادی ندارد، یا اگر اینقدر بالاتر رفت این قدر جریمه دارد نه اینکه یک چالشی به وجود بیاوریم و همه را بگذاریم مقابل عمل انجام شده و مشکل درست کنیم.
جانباز اسرافیلی: آقای دکتر، همان چیز که قانون گفته. دیوان محاسبات هم همینجا بود. ترک فعل را چه کسی انجام داده؟ کجا قانون گفته من نوعی باید دنبال ارز بدوم؟
نماینده مجمع تشخیص مصلحت: الان دستگاههای مختلف میز گذاشتند که میآیند آنجا و پول هم میگیرند و مثلاً درخواست پروانه یا ثبت درخواست این آقا را پر کنند. اگر میخواهی مسیر اظهارنامه را بروی، از این مسیر برو... و آنها را هدایت میکند. این یک پیشنهاد است. پیشنهاد را نماینده بنیاد پذیرفت که فبها و اگر نپذیرفت، ما پیشنهاد خودمان را میدهیم. ما کار خودمان را انجام میدهیم ما دنبال یقهگیری و خفتگیری نیستیم که بگوییم تو بایستی انجام میدادی، چرا ندادی؟ میخواهیم با این پیشنهاد جبران عقبماندگی شود. دوستان اگر توی این مسیر راهکار و پیشنهاد بهتری دارند بسم ا...
به نظرم متولی این کار اگر بنیاد باشد، شما میتوانید نظارت بهتری داشته و دلسوزی کنید و اگر جانبازی حرفی زد یا بحثی کرد، شما زبان اینها را بهتر میدانید تا اینکه بلند شوند بروند وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت یا جای دیگر.... نمایندگان دستگاهها بیایند بنیاد مثلاً یک ماه و 40 روز، تا صفر تا صد این کار انجام شود. از محیط زیست بیایند، از استاندارد بیایند آنجا. کسانی را که میخواهد مسیر شخصی را برود، راهنمایی و توجیه شود، تفهیم شود و تعهداتی گرفته شود که این خط قرمز ماست و این شرایط؛ فردا نیایی و در گمرک بمانی.... یا اگر این کار را کردی این جریمهها را باید پرداخت کنی. از دم در 4 تا دلال بایستند تا طرف را تلکه کنند، بعد میگویند ما نمیتوانیم این کار را انجام دهیم اما آقایانی که اینجا بایستند میتوانند امتیاز شما را بخرند و کارتان را انجام دهند یا هزینهاش را بدهند.
من به جهت اینکه جبران این تأخیر بشود، این عدد و رقم که مورد قبول ما است و ارائه شد را باید به مسئولین بگویم که آقای قالیباف، پزشکیان، محسنی اژهای، آملی لاریجانی، وضعیت این است. این قانون، این سال تصویب شده و این ابلاغیهاش است و آییننامه و دستورالعملش است. مثلاً چهارشنبه چیزی مطرح و مصوب میشود و میگوییم خوب است. آخر الان از 1401 تا 1402 چه کسی ترخیص کرده؟
ملکان(نماینده انجمن واردکنندگان خودرو): سلیمانی ملکان هستم از انجمن واردکنندگان خودرو که خدمت خیلی از دوستان از دوسال گذشته بودیم. من خیلی خلاصه تیتروار بگویم، این فرایند امتیاز واردات خودرو جانبازان وقتی واردات آزاد بود، روال اینجوری بود که شرکتهای نمایندگی خودرو قبلاً ارزشگذاری و گمرکی را انجام داده بودند و امکان شمارهگذاری داشت. یک امتیاز توی یک سقفی به جانباز اعطا میشد و جانباز محترم هم از تمام مسیری که شرکت قبلاً پی آن را گذاشته بود، استفاده میکرد. با یک قرارداد خدمات پس از فروش اینها چیزهای قانونی بود که انجام میشد.
آن چیزی که باعث شد قضیه به تأخیر بیفتد البته برخی از موارد، اینهایی که میگویم بود. چند سالی بود که راه واردات خودرو بسته شده بود و سقفی که برای شرکتها به صورت عادی مجاز بود، 20هزار یورو بود ولی امتیاز جانبازان 25 و 30 و 35 هزار یورو بود و هیج خودروی وارداتی هم قبلاً مسیر اخذ گواهینامه و مجوز و تی اس تی را با این مشخصات طی نکرده بود که دوستان بتوانند روتین از این طریق اقدام کنند.
فرمودید شرکتها حقالعملکار هستند. نه؛ الان دو دسته شرکت داریم. قراردادی که دوستان انجام میدهند اگر خودشان بخواهند انجام دهند همان قرارداد، کارها و خدمات پس از فروش است. اگر بخواهند شرکتها برایشان این کار را انجام دهند، به واسطه اینکه تمام حق و حقوق این امتیازات همان طوری که آقای ستوده بهدرستی فرمودند، مختص جانباز است. فقط شرکتها یک حقالعملکاری میتوانند اعلام کنند؛ زیرا بخشودگی گمرکی و بخشودگی عوارض و امکان ثبت سفارش و معافیت از مالیات و ارزش افزوده شامل آن فرایند است و ما نمیتوانیم در جلسه 77 هم که خانم فرهادی(نماینده بانک مرکزی) به درستی فرمودند که خدمت آقای "دهقان دهنوی" بودیم، قرار شد 3 ارگان برای مواردی که شرکتها میخواهند اقدام کنند، امکان ثبت سفارش و معافیت مالیاتی بر ارزش افزوده بهنیابت فراهم گردد، یک دستورالعملی باید بدهند. اصلاً بحث حقالعملکاری فلسفهاش از اینجا آمده است.
دو دسته شرکت هستند که در این زمینه فعالیت دارند؛ یکسری شرکتهایی که سابقه برتر دارند و بخشی هم نماینده ما هستند؛ عضو انجمن ما هستند و ما به عنوان انجمن کمک میکنیم برای نظارت؛ از اول هم عرض کردیم، سازمان حمایت باید مکانیزمی را تعریف کنند تا قیمت تمامشده در ساختار هزینهای و همان قیمت شرکت را ملزم کند. بعضی شرکتها هم که تازه هستند و ما نمیشناسیم و آنها هم در نظارت کمک کنند. ما کل فرایند پیشنهادی را به صورت مکتوب از طریق آقای چگینی به انجمن میفرستیم تا هر جانبازی بخواهد ارائه دهیم.
مجمع تشخیص مصلحت: به فرمایشات عزیزان گوش میدادم؛ اولا معمولا در طراحی فرایندها یک صاحب اصلی دارد فرایند خودرو جانبازان؛ متولی آن کیست؟ دوماً همانطور که نوشتیم و اعتراض کردیم و دوباره اصلاح شد، خیلی روشن نیست. باید قاعدهمند باشد. باید از متولیان ذینفعان دعوت کنیم و نظر بگیریم. 3ـ 10 دستگاه خودرو برای نمونه از این مسیر از طریق اشخاص وارد میکردیم، مسیر کاملاً شناسایی و باز میشد. روتین میشد. مشکلات حل میشد و شناسایی و توجیه میکردیم.
نظر شخصی من این است که بنیاد شهید مدعیالعموم جانبازان است. باید بنیاد به عنوان قدرت مطلق، پیگیر باشد. نمیدانم چرا پیگیر نیست. بنیاد شهید کارش این نیست که بگوید من نوشتم. الان خودم را میگذارم جای جانباز؛ این جانبازی که باید برود گمرک، وزارت صمت، از کجا بداند باید کجا برود و بعد نمیداند چکار باید کند! پیشنهاد من این است که اگر میشود در خود بنیاد یک مرکزی، ستادی، اتاقی ایجاد کنند و عزیزان فقط با آنجا ارتباط داشته باشند و آنجا تشکیل پرونده دهند. ما الان میخواهیم پول را به حساب شرکتبریزیم. مطمئن باشید عزیزانی که میخواهند پول بریزند به حساب شرکت، مقداری آنجا حیف و میل میشود. حالا اتفاقاتی میافتد که خود این بعداً مشکلساز است. فکر میکنند که دارند تضمین میگیرند؛ چه جور تضمینی دارند میگیرند.
خود بنیاد شهید باید تشکیل پرونده بدهد و اولویتبندی کند و به عنوان مدعیالعموم جلوی وزارتخانههای درگیر بایستد تا کارهایتان انجام شود. الان میخواهیم جلسه بگذاریم. مشکل باید حل شود. فرض کنید شرکتهای متولی میگویند که این پرونده جانباز که آمده، ناقص است. من که نمیتوانم کنترل کنم. بنیاد پشتوانه قانونی دارد. بنیاد بهصورت مستمر مرکزی را ایجاد کنند که آنجا مراجعه کنند و بقیه فقط با بنیاد کار داشته باشند و بقیه کار را سازمانها دنبال کنند. ارزش این جانبازان بیشتر از آنها است.
نماینده بنیاد: بنیاد ارتباط دارد و پاسخگوست. وظیفه خود را انجام میدهیم اما نمیتوانیم وظیفه گمرک را انجام دهیم.
مجمع تشخیص مصلحت: نه کارمند گمرک میآید تا مشکل رفع شود. در قانون نگفته که کارمند وزارت صمت نمیتواند به ساختمان بنیاد بیایید و کار انجام دهد.
الان بنیاد شهید مثلاً استان فارس با جنوب استانش 400 کیلومتر فاصله دارد. یک کالستری شکل بگیرد. ما نمایندهمان را میگذاریم. تنها راهش این است که آن پاسخگو باشد.
آقا من الان زنگ میزنم، به این باصطلاح کالسنتر شما. اول با کی باید صحبت کنم؟ اول با آقای اروز میخواهم صحبت کنم. آقای اروز چه میگوید؟ میگوید با آقای ذوالقدری صحبت کنید. خب خودتان صحبت کنید.
جانباز هفتاد درصد نخاعی: مطالب خوبی را جناب چگینی فرمودند؛ اینکه بنیاد باید مدعیالعموم باشد. آقای "میثم اروز" زحمت میکشد ولی سیستم چون غلط شکل گرفته، بنیاد نهتنها مدعیالعموم و وکیل ما نیست؛ بلکه در کنار ما هم قرار نمیگیرد و دستانداز هم ایجاد میکند. الان اقای اوحدی آمده باز بهتر شده. شما دوره قبلی را اگر بنیاد مسئولیت را به عهده میگیرد. بنیاد اندازه هفت وزارتخانه قدرت دارد و همه جا هم با طوع خاطر همکاری میکنند. اگر بنیاد وظیفه خودش را درست بر عهده میگرفت، این لطمهای که به حیثیت و روحیه جانبازان، حیثیت جامعه ایثارگری وارد شد نمیشد که متأسفانه جبرانناپذیر هم هست. چرا جانبازی که مادیات برایش مهم نبوده رفته و جانش را داده، حالا بیاید توی فرایندی ناخواسته بیفتد که با این دلال و آن دلال تماس بگیرد. بنیاد شسته و رفته باید تمام فرایند را انجام دهد؛ بدون اینکه این اخبار منتشر شود و در این وضعیت اقتصادی جامعه ذهن جامعه را درباره جامعه ایثارگری مشوش کند. بنیاد بعد از انجام فرایند کار بیایید و بگوید آقای جانباز، برای شما این تخصیص یافته. بیا برو از امتیازی که داری استفاده کن. نه اینکه جانباز را در این فرایند درگیر کنند، با این وضعیت جسمی سختی که دارند. اینها باید درد این را داشته باشند. متأسفانه نه سیستمی و نه شخصی ندارند.
یک توصیه هم مربوط به قبل از این است که این پیشنهاد داده شد. درستش این است، آقایان صمت اگر برای جانباز کاری میکنید اول باید قضیه را سادهسازی کنید. درستش این است شما اول باید واردات فردی را تسهیل کنید. حق افراد مقدم است که هرکس میتواند و میخواهد بتواند وارد کند. تا یک سری شرکتها بخواهند بیایند خودرو وارد کنند. شرکتهایی که در آن تعارض منافع هست. اول شما سادهسازی کنید. شخصی را که میتواند واردکند چه کاریه که من باید بیایم این فیلترها را بگذاریم، بعد شرکتهایی که شما واقعاً قبول دارید واقعاً مطمئن هستید؛ دیروز تماس گرفتند با من بیایید 200 خوردهای بریزید. من این 200 خوردهای را بریزم. از چه کسی باید این فرایند را پیگیر باشم.
جانباز اسرافیلی: آقای دکتر ما اجرا و عمل میخواهیم. بانک مرکزی وزارت صمت کجا و کجا نمیدانیم. ما قبلاً دنبال تسهیلات بودیم و دنبال وام بودیم. گفتیم جانباز با 15میلیون تومان چطوری میتواند 35هزار یورو داشته باشد. تسهیلات را ندادند. گفتیم ارز نیمایی گفتند، ارز اصلی که نمیدهند؛ دنبال ارز نیمایی هستند. مطالبات ما اینجور نیست که ما نمیگوییم دوستان زحمت نکشیدند. دوستان زحمت کشیدند. آقای وزیر زحمت کشید ولی حرفمان این است که مطالبه ما تا کی 2 ماه دیگه 10 ماه دیگر 10سال دیگر جانبازی وچود ندارد بدهید به وارث او؛ بحثی که است این واردات خودرو بودجهاش در 1404 دیده شده است.
مجمع تشخیص مصلحت: موضوع این جلسه این است که یک گزارشی تهیه کنیم؛ نه قرار است تصمیمی بگیریم، نه تعیین تکلیف میکنیم. پیشنهادی میدهیم.




مشخص هست کسانی گردن کلفت ، مانع تبدیل وضعیت ها می شوند . ولی اجازه ندارید ایثارگران را بازی بدهید تبدیل وضعیت حق مسلم همه ایثارگران ست همان طوری که تا سال ۴۰۰ برای همه ایثارگران بود . چه فرقی دارند؟ تفرقه بین ایثارگران نیندازید