شنبه 01 دي 1403 , 15:09




بلیط پرواز ایثارگران و چهل همت یارانه سوخت هواپیما
پیرامون مسافرت هوایی مشمولان ایثارگر بند پنج فرمان حضرت امام خمینی«ره» و ماده (۴۱) قانون جامع که مسافرتهای هوایی آنان در بیشتر مواقع اجتنابناپذیر و اغلب درمانی و یا در مواردی خاص، زیارتی میباشد، شفافیتی حاکم نبوده و نه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) بهعنوان تنها شرکت دولتی، بهصورت کامل به وظایف خود عمل میکند؛ و نه شرکت هواپیمایی آسمان بهعنوان یک شرکت خصولتی. شرکتهای خصوصی...
فاش نیوز - بازخوانی فرمان تاریخی ده ماده ای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امامخمینی(ره) به شورای انقلاب در تکریم خانواده معظم شهدا و ایثارگران هنگام تأسیس بنیاد شهید، آنهم قبل از شروع جنگ تحمیلی در اسفندماه سال «۱۳۵۸» نشان از نگاه خاص این رهبر الهی به بازماندگان شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی و همچنین آیندهنگری و تاکید بر احترام کامل توسط متولیان به این قشر فداکار برآمده از متن مردم در ادامه مسیر دشوار پیش روی انقلاب اسلامی حکایت داشته است، در صدر این فرمان به مسئولان تاکید شده، لازم است سازمانی از معتمدین متدین و آگاه و آشنا به این گونه امور برای این مقصد مهم تاسیس شود، که با اجرای طرحهای مفید آن ملت و دولت انقلابی دین خود را در مقابل این گروه فداکار در راه انقلاب اسلامی ادا نمایند، شورای انقلاب موظف است برای این شروع مهم بودجه کافی تصویب نماید و در اجرای آن سرعت عمل به خرج دهد و دولت و متصدیان امور موظف هستند موارد زیر را مورد تصویب و اجرای سریع قرار دهند، در این یاد داشت قصد داریم بند (۵) این فرمان مهم تاریخی، ماده ۴۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و ردیف (۳) بند( ث) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه تنفیذ شده در برنامه هفتم پیشرفت را صرفا در بخش حمل و نقل هوایی و صدور بلیط تخفیف دار هواپیما برای ایثارگران را تبیین نمائیم. ضمنا حضرت امام ( ره) برای اینکه خانواده معظم شهدا و ایثارگران در اجرای این فرمان تاریخی با مشکل مواجه نشوند، یک بند نظارتی با این مضمون خطاب به مجریان اضافه نموده است.(ضمناً متذکر میشود که اگر سازمان در موارد مرقومه به اشکالی برخورد نمود و یا از طرف بعضی متصدیان اهمالی شد، اینجانب را مطلع نمایند تا در رفع آن به طور مقتضی عمل نمایم)
۱- بند(۵) فرمان حضرت امام (ره)، صدور کارت نیمهبها برای استفاده از وسایل نقلیه بینشهری مثل قطار، هواپیما و غیره،
۲- ماده(۴۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران-(جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان خانوادههای شاهد و خانواده جانبازان ۷۰ درصد در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک از شرکتهای دولتی یا خصوصی هواپیمایی، را آهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری و یا معرفی نامه بنیاد از پرداخت ۵۰ درصد هزینه بلیط مسافرت معاف میباشند.)
تبصره ۱- کلیه مشمولان این ماده از پرداخت هزینه بلیط اتوبوس و مترو داخل شهری معاف میباشند.
تبصره- ۲- مشمولان این ماده در پروازهای خارجی با معرفی نامه بنیاد برای یک بار در سال از ۵۰ درصد تخفیف مستقیم بهای روز فروش بهرهمند میباشند.
تبصره -۳- تخفیف موضوع این ماده در بخشهای دولتی و خصوصی توسط بنیاد تامین و پرداخت میشود.
ردیف(۳) بند «ث» ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه تنفیذ شده در برنامه هفتم پیشرفت، برای بهرهمندی از تخفیف (۳۰٪) بلیط هواپیما مشمولان این بند شامل(رزمندگان بالای سابقه ۶ ماه حضور در جبهه، جانبازان زیر ۲۵٪ و آزادگان زیر شش ماه اسارت و همسر و فرزندان آنان) این بند از قانون برنامه تاکنون بصورت مطلق توسط شرکت های هواپیمایی اجرایی نگردیده است.
برابر آنچه کارشناسان اظهار کرده اند، ازشقوق مختلف حمل و نقل مسافر اعم از جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی تنها پنج درصد مردم از هواپیما برای مسافرت هوایی استفاده مینمایند، از سویی به دلیل گران بودن هزینه سفرهای هوایی، غالب مسافران هواپیما را ماموران دولت، تجار، بازرگانان و پزشکان و افراد با در آمد بالا تشکیل میدهند، در حال حاضر دولت برای این حدود پنج درصد جامعه که از هواپیما برای مسافرت استفاده می نمایند، چیزی حدود چهل هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما به شرکت های هواپیمایی بصورت سالانه پرداخت می نماید، اما از اجرای فرمان امام (ره) و ماده (۴۱) قانون جامع و تامین اعتبار پنجاه درصد هزینه بلیط مسافرت هوایی جامعه هدف ایثارگران عاجز است.
پیرامون مسافرت هوایی مشمولان ایثارگر بند پنج فرمان حضرت امام خمینی«ره» و ماده (۴۱) قانون جامع که مسافرتهای هوایی آنان در بیشتر مواقع اجتنابناپذیر و اغلب درمانی و یا در مواردی خاص، زیارتی میباشد، شفافیتی حاکم نبوده و نه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) بهعنوان تنها شرکت دولتی، بهصورت کامل به وظایف خود عمل میکند؛ و نه شرکت هواپیمایی آسمان بهعنوان یک شرکت خصولتی. شرکتهای خصوصی هواپیمایی هم بهرغم نص صریح قانون تا کنون به این تکلیف قانونی خود عمل نکرده اند، ضعف در نظارت و نابسامانی در مسافرت هوایی مشمولان و اعمال سهمیه و محدود کردن دایره شمول قانون کاملا مشهود است و مشاوران ایثارگران دستگاه های مسئول و بنیاد شهید و امور ایثارگران هم بهعنوان ناظر عالی دولت در اجرای قوانین خانواده معظم شهدا و ایثارگران در زمینه صدور بلیط هواپیما برای این عزیزان نظارت لازم نداشته و صرفا شاهد این وضعیت نابسامان هستند.
جمعبندی، چند پیشنهاد و نکته پایانی
همانگونه که مخاطبان این مطلب استحضار دارند، ایثارگران مشمول صدور بلیط نیمبهای هواپیما یا تخفیف۳۰٪ به دلیل شرایط مالی و گرانی بلیط کمتر امکان استفاده از سفرهای هوایی برای آنان فراهم میگردد، اما شرایط سنی و تشدید عوارض ناشی از افزایش سن، بیماری و مجروحیت اقتضا می نماید، برای درمان و یا زیارت ناگزیر با هواپیما مسافرت نمایند، که به دلیل آنچه گفته شد و در ادامه خواهد آمد، این امکان به حداقل ممکن کاهش یافته و یا بهطور کلی به دلیل محدودیت خطوط پروازی شرکت هما و آسمان در جغرافیای کشور و یا تنگ کردن دایره شمول قانون و اعمال سهمیه در هر پرواز عملا امکان سفر هوایی برای ایثارگران واجد شرایط وجود ندارد.
(۱)- بند (۵) فرمان امام (ره) و ماده ۴۱ قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران عامالشمول و شفاف و دارای صراحت لازم بوده، لذا هرگونه اعمال محدودیت در تعداد و دفعات مسافرت عزیزان مشمول و تعیین سهمیه در پروازها، توسط شرکت های هواپیمایی و صدور بخشنامه های داخلی، مقید کردن و محدود کردن دایره شمول قانون فاقد وجاهت لازم و خلاف نص صریح منطوق قانونگذار و فرمان تاریخی حضرت امام(ره) میباشد.
(۲)-درحال حاضر صدور بلیط هواپیما برای ذینفعان ایثارگر صرفا بصورت خرید آنلاین میباشد، که اغلب مواقع سامانه شرکت های هواپیمایی جمهوری اسلامی و شرکت هواپیمایی آسمان بخش صدور بلیط ایثارگران قطع و یا دچار اختلال بوده و کسی بصورت بر خط پاسخگوی ذینفعان نیست.که از این نظر سامانه ها ی صدور بلیط ایثارگران نیازمند، اصلاح، تجدید نظر، بازنگری و به روز رسانی میباشد.
(۳)- با توجه به قطع مکرر سامانه فروش بلیط هواپیما برای ایثارگران، پیشنهاد می شود شرکت های هواپیمایی همانگونه که در صورت وجود ظرفیت خالی برای مسافران عادی در فرودگاه ها بلیط صادر می نمایند، برای ذینفعان ایثارگر مشمول قانون این امکان در فرودگاهها فراهم و به این عزیزان تسری داده شود.
(۴)- نکته مهم و قابل تأملی که در حال حاضر وجود دارد، شرکت های هواپیمایی که تقریبا همه خصوصی هستند، سالانه بین سی تا چهل هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما از خزانه دولت دریافت می نمایند، اما به دلیل ضعف در نظارت و عمل نکردن بنیاد شهید و امور ایثارگران به تعهدات قانونی و پرداخت سهم پنجاه درصد بلیط هواپیما بر اساس تبصره (۳) ماده (۴۱) قانون جامع، این شرکت ها هم عملأ به تکلیف خود در مورد صدور بلیط نیمبهای هواپیما برای ذینفعان ایثارگر مشمول قانون عمل نمی کنند، اما از یارانه سوخت حدود چهل هزار میلیارد تومانی دولت بهره می برند، در صورتیکه اگر نظارت های پیشینی و پسینی و تدبیری وجود داشت، حداقل این امکان میسر میگردید تا از طریق تهاتر یارانه سوخت هواپیما که دولت سالانه به این شرکت ها اختصاص میدهد، به راحتی هزینه پنجاه درصدبلیط نیمبهای هواپیما برای مشمولان قانون را بدون تحمیل هزینه اضافی به دولت را بصورت هدفمند جبران کرد.
(۵)- در حال حاضر صرفا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی بهعنوان تنها شرکت دولتی و هواپیمایی آسمان بهعنوان شرکت خصولتی بصورت حداقلی و با اختصاص چند سهمیه در هر پرواز نسبت به اجرای بند«۵» فرمان حضرت امام(ره) و ماده«۴۱» قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مورد صدور بلیط نیمبها در مسیرهای محدودی که این دو شرکت پرواز دارند عمل می نمایند، لذا ضرورت دارد، این دو شرکت در خصوص نحوه، صدور بلیط ایثارگران، تعداد سهمیه و سایر موارد شفافسازی و نسبت به تنویر افکار عمومی جامعه هدف اقدام نمایند.
(۶)- براساس ماده ۷۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نظارت عالیه بر حسن جریان این قانون در اجرا بهعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده، و در مرحله بعد مشاور ایثارگران دستگاه های اجرایی بهطور خاص براساس بخشنامه ۴۹۳۸۱ مورخ۱۴۰۱/۷/۱۱ سازمان امور اداری و استخدا میکشور موضوع ابلاغ شرح وظایف پست سازمانی مشاور وزیر و هماهنگ کننده امور ایثارگران دستگاهها، مسئولیت مستقیم نظارت بر اجرای قوانین ایثارگران را برعهده دارند، که میبایست به این وظیفه قانونی خود به درستی عمل نمایند، در پایان به نظر می رسد، کمسیون اجتماعی، فراکسیون ایثارگران مجلس و نمایندگان ناظر در شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت می بایست بصورت جدیتر وارد عمل شده و نه تنها در این موضوع، بلکه در مورد سایر مباحث مرتبط با جامعه هدف ایثارگران که تا کنون تقریبا هفتاد درصد از قوانین موضوعه آنان یا اجرایی نشده و یا بهطور ناقص به آن عمل شده، تصمیمات مناسبی اتخاذ نمایند.
|| رضا علامهزاده (فعال جهادی و کارشناس امور ایثارگران)




چند نکته:
- ایران ایر به نسبت سایر شرکت ها مانند ماهان و آسمان در این زمینه عملکرد بهتری داره و با توجه به مسافرت های متعدد, متوجه ضعف خدمت رسانی ایران ایر در این زمینه نشده ام منتهی جانبازان گرامی صرفا با پروفایل و شماره شخصی تایید شده امکان خرید بلیط داخلی دارند.
- مشکل استفاده از ویلچر شخصی و نقل و انتقال جانبازان معزز قطع نخاعی در پروازها کماکان و حتی با ایران ایر وجود دارد.
- در مورد پرواز خارجی, ایران ایر با اشاره به اینکه قانون مربوطه استفاده از "بهترین سرویس" را ذکر نموده, جانباز را موظف به خرید بلیط فرست کلاس می نماید و با توجه به اینکه بهای بلیط فرست کلاس پروازهای خارجی بسیار گران است, در نتیجه ٥٠ درصد بهای فرست کلاس هم از بهای بلیط اکونومی گران تر می شود و عملا جانبازان از امکان ابتیاع بلیط تخفیف دار در پروازهای خارجی برخوردار نیستند. که لازم است قانون مربوطه اصلاح و قید مربوطه حذف شود.
با تشکر