جمعه 19 ارديبهشت 1404 , 12:00




یادداشت سردبیر
خودرو جانبازان پشت چراغ قرمز شرکتهای واردکننده!
رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت بر شرکتهای واردکننده خودرو جانبازان را جدی بگیرد...
فاش نیوز - سرانجام مجلس و بنیاد شهید به حرف دلسوزان ایثارگران رسیدند که «خودروی جانبازان پشت چراغ قرمز شرکتهای واردکننده» گیر افتاده است.
در همین زمینه محمد صالح جوکار، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتوگویی با بیان اینکه فرایند واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ بر اساس جزء ۱۰ بند ث تبصره ۱۳ قانون بودجه آن سال شروع شد! اظهار داشته است که «خودروی جانبازان پشت چراغ قرمز شرکتهای واردکننده» گیر افتاده و به عبارتی گروگان گرفته شده است.
البته پیش از این نیز تشکلهای پیگیر ایثارگری در این خصوص اعلام کرده بودند که مشکل اصلی در زد و بند وزارت صمت و انجمن واردکنندگان خودرو میباشد و اینان جانبازان را به چشم شکار و طعمه نگاه میکنند.
آقای جوکار که از نمایندگان باسابقه و عضو فراکسیون ایثارگران نیز هست، حالا بعد از گذشت زمانی طولانی از عمر عزیز جانبازان، پرواز بسیاری از آنان، برخوردهای اهانتآمیز واردکنندگان و دلالان و دیگران با جانبازان و جنگ اعصابی که برای این عزیزان راه انداختهاند، اظهار میدارد، «یکی از مشکلات اساسی این طرح، بحث تأمین ارز آن بود که بخشی از آن با پیگیریهای مؤثر بنیاد شهید و امور ایثارگران در اواخر سال گذشته تأمین شد و در جلسهای که با حضور نایبرئیس مجلس و جمعی از همکاران در دفتر رئیس کل محترم بانک مرکزی، جناب آقای دکتر فرزین برگزار شد، ایشان دستور تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو دیگر به این طرح را صادر کردند.» که البته تا اینجای کار را هم بیشتر خود ایثارگران پیگیری و به نتیجه رساندهاند.
جوکار تصریح میکند: بااینحال بنا بر اخبار واصله، روند ثبت سفارش و فرایند اجرایی واردات توسط وزارت صمت بهکندی پیش میرود. همچنین بر اساس مراجعات حضوری و تماسهای جانبازان عزیز، شرکتهای واردکننده خودرو قوانین را در سطح لازم رعایت نمیکنند و پاسخگویی مناسبی هم نسبت به مطالبات جانبازان ندارند که این موارد باعث نارضایتی فزاینده این عزیزان شده است.
رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی عنوان میکند: مورد انتظار است حال که بحث تأمین ارز که یکی از چالشهای اساسی طرح واردات خودرو جانبازان بود، مرتفع شده است، وزارت صمت وظیفه نظارتی خود بر شرکتهایی که از آن وزارتخانه مجوز گرفتهاند را باهمت بیشتری دنبال کرده و همچنین تسریع در امر واردات خودرو جانبازان معزز را در دستور کار خود قرار دهد.
اگرچه افتادن دوریالی آقایان حکم «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» را دارد، اما این تنبه و اذعان به قصور و تقصیر را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز اخیرا از تشکیل اتاق خودرو جانبازان با حضور نمایندگان دستگاهها - البته بعد از کلی کش و قوس - خبر داده و از طرفی هم اعلام کرده است، تا شش ماه آینده تمام خودروهای جانبازان متقاضی واردات خودرو به آنان تحویل داده میشود...
هرچند این اظهارات نیز بسیار کلی و ابهامآمیز بهنظر میرسد، اما از آنجا که مهندس اوحدی، رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران خود از آزادگان و خانواده ایثارگران معزز میباشد، لابد همه جوانب کار را سنجیده و این وعده را داده است. خوب است ایشان برای جلب اطمینان بیشتر، با تشریح موضوع، توضیحات دقیقتری درباره جزئیات آن ارائه دهد.
با اینکه گفتهاند «جلو ضرر را از هرجا بگیری استفاده است»، اما از همه بهتر و پسندیدهتر این بود که از ابتدا مجلس و دولت و بنیاد شهید و امور ایثارگران که تمام مقدرات امور این قضیه را در اختیار داشته و دارند، در یک اقدام پیشگیرانه و پیش از این که اخبار آن در آفاق و انفاس پراکنده گردد و درونش ایثارگران و بیرونش دیگران را شعلهور سازد، مقدمات کار را فراهم میآوردند تا افکار عمومی از چیزکی چیزها نسازند و از آن داستانها نپردازند و اینهمه خسارات روحی، معنوی و حیثیتی جبرانناپذبر به ایثارگران، این شهید میدانهای جنگ و مظلوم شهر، وارد نیاید.
حالا هم اگر اراده و توان مدیریتی در میان باشد، رئیس بنیاد امکان و اختیار آن را دارد که تقریبا به همین راحتی که کلیت آن در خبر ایشان آمده است، دائرمدار امور گردد و نهتنها کار خودروهای وارداتی را از آب دربیاورد؛ بلکه گوشه چشمی جدی و منطقی نیز به استفاده از امکان واگذاری خودروهای داخلی برای رفع نیاز عزیزانی از جانبازان که به هر دلیل ممکن است بخواهند - البته با تسهیلات و شرایط بهتر از آنچه که قبلا و برای خالی نبودن عریضه در این زمینه اعلام شده بود - با انتخاب خویش از تولیدات باکیفیت داخلی استفاده کنند، داشته باشد. انشاءالله



