جمعه 16 خرداد 1404 , 12:30




ایرانیان همواره بر حریم ادب و احکام و حیا
فاش نیوز - جامعه پژوه «باید به ترجمه و منابع بایگانی استناد نماید، باید به ناچار به نوشتههای متخصصان اعتماد کند بدون این که قادر باشد درباره ی ارزش این کارها که اغلب بسیار مورد مناقشه اند داوری نماید.»
اشاره به نمونه هایی از این کارها خالی از لطف نیست:
1. «در جامعه ی سنتی ژاپن، زنان پس از ازدواج، بارداری، یا رسیدن به 30 سالگی [می توانند] دست از کار بردارند و به خانه برگردد.
در دولت های اسلامی لازم است زنان چادر به سر کنند یا خود را با مقررات پوششی دیگر هماهنگ سازند.
آنها گاهی مجبور به خانهنشینیاند و ممکن است کلا از زندگی سیاسی کنار گذاشته شوند.(2)»
2. «چادر همواره از مظاهر شهر نشینی بوده است. قدمت آن که همانند هر پوشش دیگری در طول تاریخ دستخوش دگرگونیهای بسیار شده به دوران امپراطوری ساسانی باز میگردد.
اسلام نقش بسزایی در رهایی زنان ایران داشت؛ آنها از قید ازدواج اجباری رها شدند، این حق را بدست آوردند که از ارثیه بهرهمند شوند.
پس از ظهور اسلام، در غالب اوقات مشارکت زنان ایرانی در امور اقتصادی و اجتماعی بیشتر از زنان اروپایی بوده است.(3)
از آنجا که «معرفت عبارت است از درک توافق و عدم توافق دو اندیشه(4)»، بنا بر این از حیث جامعهشناختی نه ذائقهی ایرانیان همواره سرافراز با حکومت ناروای طاغوت که در آن «خود شاه با سه همسرش همچون حیوانات خانگی رفتار میکرد!» سازگار بود و نه موافق فلسفه غرب است که بر اساس آن، «موجودی است که در ذهن خود جز رقاصی و مهمات! و زرق و برق چیزی ندارد.»
ایرانیان فرهیخته همواره بر ادب و احکام و حریم و حیا و «غرور مُوَجه»و شأن و شرف پای فشردهاند. ...
رهیافت و روشی نیز از "درکِ توافق یا عدم توافقِ دو اندیشه" در نوشتههای دیگر بهوفور یافت میشود. بهعنوان مثال، برخی قشون کشی آمریکا به منطقهی خلیج فارس را «یک جنگ مجازی - جنگ واژهها و تصاویر و کشتار و ویرانی جعلی که در رسانهها انعکاس یافته»، معرفی کرده بودند؛ هرچند «این تعبیر زیر گامهای خشن واقعیت جنگ در هم شکست! ولی قساوت و زشتی حقیقی آن زیر کوهی از اخبار که آن را نبرد خیر علیه شر معرفی میکردند مدفون شد.... (4)».
زوجی نویسنده نیز اشارهای جالب به"یک کهنهسرجوخه!" دارند؛ «سرگروهبانِ فهیم، سرجوخهی ایکبیری کمسواد را به سوی دستهای کتاب برد و گفت سه هفته خود را در اتاقی زندانی کند و این کتابها را بخواند. این جنگ قرار نیست برای همیشه ادامه یابد. ...»
در نهایت سایهی «سرجوخه و بچهی بحران بزرگ دهه 1930 درحقیقت در تمام طول جنگ خلیج فارس، بر سر صدام حسین دیکتاتور عراق بود؛ بدون آن که جهان چیز زیادی در این باره بداند.(5)».
هدف از اشاره به پوشش و سایر موارد، صرفا گشودن دری برای گفتگو است....
حال که شعلهی علم، علیالخصوص در حوزهی علوم انسانی با پایان یافتن ترم تحصیلی، به دلایل قابل بحث، تا مهرماه به تدریج روی به فروکش کردن! میگذارد، اگر در آن شعله دمیده نشود، ممکن است میل به زیر خاکستر پیدا کند! ازاینرو حاصل طرح چنین مسائلی ممکن است گامی در جهت جبران این کمبود باشد.
چنان که شایگان نگاشته، «اگر توانسته باشیم توجه بعضیها را به بُردِ دلهرهانگیز مسئله تا حدی معطوف سازیم، مُرادمان حاصل شده است.(6)».
سرنخ:
1. کهون؛ از مدرنیسم تا پست مدرنیسم
2. کاتوزیان؛ اقتصاد سیاسی ایران، از مشروطیت تا پایان سلسله ی پهلوی
3. راسل؛ تاریخ فلسفه غرب
4. بِنت؛ فرهنگ و زندگی روزمره
5. تافلر؛ جنگ و پادجنگ "زنده ماندن در سپیده دم سدۀ بیستم"
6. شایگان؛ آسیا در برابر غرب
|| دکتر سیدمهدی حسینی



