دوشنبه 14 مهر 1404 , 10:37




امان از دیجیتالیسم و دشمنی دانا!
فاش نیوز - چنان که فارابی در کتاب احصاءالعلوم نشان می دهد، «سیاست، علم به صفات و اخلاق نیکوی جمعی است، مفهوم نبوت نیز در ذیل مقوله ی سیاست قرار می گیرد. درنتیجه، دین کاملا سیاسی می شود.(۱)»
از حیث عملی، این دلیل فاضلانه با الگوی انقلاب پرشکوه ایران اسلامی "اهل عالَم" را به این یقین رساند که، «الهیات راههای زیادی برای سیاسی کردن جامعه تدارک دیده است(۲)».
اما به دلایل قابل بحث، «سیاست، این فضای مابین زندگی و قانون که زمانی کُنش آدمی آن را پُر میکرد، دیریست که به محاق رفته!(۳)»...
همواره وضعیت استثنایی، جزئی لاینفک از زیست سیاسی است. اما در واقع وضعیتهای استثنایی اتفاقا خیلی هم استثنایی نیستند؛ بلکه تبدیل به قاعده شدهاند.
پیامد چنین قاعده شدن و به محاق رفتنی این است که این روزها شارلاتانیسم رسانهای با تاخت و تاز بر روح و روان جامعه، درحال طراحی نوعی اضطراب سازماندهی شده میباشد....
بهراستی باید گفت، امان از دیجیتالیسم و دشمنی دانا و امان از غفلت برخی کارگزاران تاجرپیشهی دولتی!
به قول "شافاک": «عصر ما عصر اضطراب مُسری است. بحران تمدن غرب، فقر، نابرابری، بیخانمانی...، جلوی چشمان ما رژه میرود. آنچه در موردش صحبت نمی کنیم این است که بحران با ما و سلامت روانمان در زندگیِ تحت تنش مداوم، چه میکند؟(۴)» بخشی از پاسخ به این سوال، در دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی نهفته است.
اینک خصم بدسگال میکوشد از رهگذر "نئوماشهچکانی" و قیمت لجام گسیخته، به تعبیر "جلال"، "آنچه فلان قلدر در یک حادثهی سیاسی به یغما برده!(۵)" را به حساب ملت عزیز ایران بنویسد ....
***
چنان که مشهود است، با شُپُلِ، نئوماشهچکانی و شارلاتانی فضاهای دیجیتالی به فضاهای احساسی تبدیل شدهاند. مطالب یا ویدئوهایی که بهسرعت در اینترنت دست به دست میشود، با احساسات در ارتباط اند ...
بیش از همه خاموش نشستن دانشگاه جزیرهمانند، تأمل برانگیز است. چرا که سیاستپژوهان آزاد اندیش، «هستهی آموزش علم سیاست یا جامعهشناسی سیاسی [را که] نخستین بار در 1956 آغاز شد، بررسی قدرت دولتی و فن کشورداری میدانند(۶)».
بر این اساس «سیاست را به منزلهی پیوند بین مقاصد، اقدامات و نتایج، بهتر میتوان فهمید.
در سطح مقاصد، سیاست در طرز برخورد یا موضع حکومت منعکس میشود؛ هرچه حکومت بگوید به آن عمل خواهد کرد.
در سطح اقدامات، سیاست در رفتار حکومت -کاری که حکومت در عمل انجام میدهد- نمایان میشود.
در سطح نتایج، سیاست در پیامدهای اقدام حکومت بر جامعهی بزرگتر دیده میشود.(۷)»
اما در هنگامهی بارش کلمات تر و تمیز، ولی اضطرابآور برای ردّ ظلم مضاعف، نسبت به سرآمد پارادایم قدرت و گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی، از رهگذر دانش سیاسی میتوان روح و روان جامعه را به آرامش و امنیت رساند.
ولی اگر از دریچهی امر سیاست به جامعه بنگریم، فقدان تبیین علمیِ پیوند بین مقاصد، اقدامات و نتایج با خوانش هیوود، بهوضوح قابل مشاهده است؛ مشاهداتی که برخی سیاست پژوهان دغدغهمند را به تکاپو میاندازد، اما هرچه تلاش میکنند، معالأسف گوش شنوائی نمییابند. ...
|| سیدمهدی حسینی
سرنخ:
۱. بشیریه؛ احیای علوم سیاسی، "گفتاری در پیشهی سیاستگری"
۲. اشمیت؛ الهیات سیاسی
۳. آگامبن؛ وضعیت استثنایی
۴. شافاک؛ فرزانگی در عصر تفرقه
۵. آل احمد؛ غربزدگی
۶. ابوالحمد؛ مبانی سیاست
۷. هیوود؛ سیاست
درود خدا برشما که با حوصله و دقت رفتی سر اصل مطلب،
به دلایل قابل بحث، مبانی گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی ناشناخته مانده ...
با این ناشناخته ماندن مرز حلا و حرام و خوب و بد به هم میریزد و همانطور که خودتون بهتر از همه می دونید پیامدهایی دارد که به گفت نیاید ...
یکی از مکان های ضروری برای:
کاو اندیشی پیرامون موضوع، کلاس درس و دانشگاه است ...
به هر حال خوشحالم از اینکه آن جملات شما دوست بسیار عزیز و بزرگوار و فرهیخته ام را فکری کرد ...
سپاس مجدد
و با تشکر بسیار از دست اندکاران سایت وزین فاش نیوز و قدر شناسی برای فراهم سازی امکان تبادل اندیشه
اجرتون با گل پسر حضرت زهرا(س) و عمه جانش
سلام دکتر
من سه بار دانشگاه رفتم . دیگه توان ندارم . وگرنه بازم راهی دانشگاه می شدم . می آمدم آنجا که تو آنجایی .
پس لطفا یه کم بیشتر درباره موضوع برایم توضیح بدهید. من درباره اسلام سیاسی فقاهتی مطالعه کردم . می خوای من اول برداشتم بفرستم بعد شما نظر تکمیلی خودتان برام بنویسید؟


















سلام دکتر . منم یه سیاست به خرج بردم . مقصدم معلومه ها... ولی نمی دونم اقدامات و نتایج همان است که مرا به مقصد برساند؟
"اما در هنگامهی بارش کلمات تر و تمیز، ولی اضطرابآور برای ردّ ظلم مضاعف، نسبت به سرآمد پارادایم قدرت و گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی، از رهگذر دانش سیاسی میتوان روح و روان جامعه را به آرامش و امنیت رساند".
این جملات دیگه منو خیلی فکری کرد.