چهارشنبه 01 اسفند 1403 , 14:00




در میعادگاه عشق با همیاران راه معرفت!
من که برای اولین بار به این سفر مشرف شدم، همیشه در این سالها به دلایل گوناگون، که عمدۀ آن ایجاد زحمت و مشکلات برای همراهانم بود، از این سفر معنوی و مقدس سر بازمیزدم اما در این سفر...
فاش نیوز - سلام؛ اما بعد، عشق در ابعاد گوناگون با مفاهیم متناظر قابل تبیین است؛ مثل عشق طبیعی، عشق زمینی، عشق ملکوتی، عشق روحانی و عشق الهی و...
اما نجف و کربلا را نمیتوان در قالب یک نوع عشق تعریف نمود؛ چون در این دو سرزمین، دو حادثه عظمی رخ داده است که همه عشقها از زمین تا آسمان در آن تنیده است و مفهومی را بیش از چند قرن به بشریت آموزش میدهد؛ بهگونهای که عقل و دل را در هم آمیخته و فقط انسانهایی که وجودشان سرشار از عشق الهی است قادر به درک آن میباشند. وگرنه نمیتوان با هیج تفکر، عقل و خرد و اندیشهورزی آن را تبیین کرد. چرا که خرد و عقل بهتنهایی نمیتواند درک کند که وقتی امیرالمومنین قرار است عدالتگستر باشد، پس اول باید حکومت را با هر وسیلهای بدست آورد و هیچ استراتژی، حتی برهنه شدن عمروعاص در صحنۀ نبرد، برای رهایی از ذوالفقار علی و... نمیتواند عقل محاسبهگر را بر آن دارد که برای عدم رویت صحنهای حرام، از خون آن ملعون بگذرد و.... همچنین هیچ عقل محاسبهگری با هیچ الگوریتم و متدولوژی محاسبات آماری و ریاضی پذیرای بخشودن جناب حر در میدان نبرد نبود؛ زیرا این حر بود که امام حسین را به دشت کربلا برده و کاروان امام حسین را تا رسیدن لشکر ابن زیاد محاصره کرد. اصلا بخشودن حر میتوانست جلو این فاجعه عظمی را بگیرد؟! و.....
لذا در تبیین نگاه الهی معصومین در مناسبات حکمرانی باید بدیعترین نگرشها وجود داشته باشد؛ که بخش عمده آن خارج از معقولات زمینی و بشری است. باید بهگونهای دیگر نگریسته شود و آنگاه است که میتوان فهم درستی از این سرزمین و رخداد و واقعه بدست آورد.
سلام زیباترین روح پرستنده
خجسته باد میلاد فرزند مولود کعبه و غرش ذولفقار علی، حضرت عباس و میلاد زیباترین روح پرستندۀ طول خلقت بشر روی زمین، امام زینالعابدین بر شما کاروان جانبازان متشکل از جانبازن، همسرانشان، فرزندان باغیرت آنان و همچنین مدیران و خادمان عزیز. و اما بعد؛ آنطور که در تاریخ آمده و یک پروفسور شرقی در رسالۀ دکترایش پژوهش کرده است، تا قبل از صفویه اثری از تشیع در ایران به چشم نمیخورده و ایران پس از حملۀ اعراب و بعد مغولها، تار و پودش در هم تنیده بوده و صفویه با تمسک به اعلام مذهب رسمی تشیع در ایران و برقراری مقررات سخت و تبلیغات توانست قاطبه مردم ایران را شیعه کند و بر مبنای مذهب تشیع، آن مقدار از ایران را که باقی مانده بود را متحد و متمرکز کند؛ تا حکومت مرکزی به کمک تشیع بتواند یک نوع یکپارچگی در سرزمین ایران بگستراند.
اگر بپذیریم این تحلیل تاریخی را قطعا صرف یک پارادایم یا الگوسازی نمیتواند این عمق ارادت ایرانیان به معصومین را سبب شده باشد. در واقع شاید رفتار صفویه یک بهانه برای بهارمغان آوردن نور وجود چهارده معصوم در بین ایرانیان بود؛ و آنچنان کراماتی به ملت ایران هدیه داد که بستری شد برای تربیت علما و مراجع بزرگ که در طول تاریخ حدودا 450 ساله شاهد کشف یا استخراج و استنباط معارف و اندیشههای سترگ معصومین توسط علما بوده و تودههای مردم با قلب و دل خود در این دریای بیکران غوطور هستند؛ بهگونهای که حتی آدمهای کممعلومات ولی با بصیرت و صالح، به درجات عالی و درک عرفانی از ائمه دست یافتهاند که بعضا از برخی علما گوی سبقت ربودهاند؛ که مصادیق آن در تاریخ بسیار است. البته خردمندان و محققانی بوده و هستند که در یک تقسیمبندی تحت عنوان تشیع صفوی و علوی به نقد مورد اول میپردازند؛ که قابل تأمل است. اما حتی اگر بخواهیم نگاه صفویه را مورد نقد قرار دهیم، باز باید اعتراف کنیم که صفویه با هر انگیزهای، نقش بسزایی در ورود این سجایا به ایرانزمین داشتهاند و...
ولی واقعا اگر واقعۀ کربلا نبود، حتما ما شاهد این همه کرامات نبودیم. صحیفۀ سجادیه که یادگار امام زینالعابدین برای بشریت، خصوصا شیعیان است، یکی از آموزههای واقعه کربلا میباشد.
اما تاریخ نشان داده است که تشیع علوی پویا و متمسک به اسلام ناب بوده و تشیع صفوی از نوع شیعه انگلیسی است. از خدا می خواهیم که ما را در زمره شیعیان علوی قرار دهد. انشاءا...
همیاران راه معرفت
با عرض تبریک میلاد فرزند کعبه حسین ابن علی(ع)؛ اما بعد؛ سخنی چند با همیاران راه معرفت که بر ایشان عنوان خادمین نهاده شده است؛ بسیاری بیماردلان، نسل جهاد و شهادت را میهراساندند که وقتی همقطاران شما به دیار باقی شتافتند دیگر اثری از اندیشههای سترگ انقلابی نخواهد بود و....
اما شما خادمان راه عشق از نسلی هستید که قرار گذاشته بودند نسبت به نسل ما انتقامجو باشید! ولی رفتار شما در این سفر معنوی نشان از جلوۀ عشقورزی همراه با شوق و ذوق برای تیمار شهیدان زنده و جانبازان عزیز و رنجورتن بود. عدهای بر این باور بودند و هستند که فلان کشورها بعد از پایان جنگ، مجروحان پرهزینه و سخت خود را... و حتی آن را با گستاخی به زبان جاری می کردند!
کجایند ببینند بداندیشان؟ حساسیت و مسئولیتپذیری شما خادمان عزیز را که با چه دقت و ظرافت، همیار این عزیزان بودید. عبور دادن جانبازان ویلچرنشین از یک شیب تند، بهظاهر یک رفتار عادی بود، اماوقتی با آن دقت صورت میگرفت، نشان از معرفتی توام با عشق بود.
من که برای اولین بار به این سفر مشرف شدم، همیشه در این سالها به دلایل گوناگون، که عمدۀ آن ایجاد زحمت و مشکلات برای همراهانم بود، از این سفر معنوی و مقدس سر بازمیزدم اما در این سفر احساس تحمیل مشکلاتم بر خادمین را نداشتم؛ چون همه خادمان برای هر تقاضایی بار رویی گشاده پذیرای ما بوند. این بیانگر عشق آنان به این کار پر زحمت بود.
شما در جادۀ عشق شلاق میزنید بر همۀ بیمهریها.
شما ما را پیش خانوادههایمان سرافراز کردید؛ که چند دهه است در کنار ما شریک مشکلات و غم و شادی ما هستند. ما که نمیتوانیم جبران کنیم، جزاینکه از خداوند بخواهیم ثوابی بزرگ و در بهشت جایگاهی در خور معرفت شما عطا فرماید. باشد که خداوند آن کند برای شما که خودمی پسندد.
با تشکر و امتنان از همه عزیزان ایثارگران سپاه، خاص جناب آقای مسگر، بنیاد مستضعفان(سردار دهقان) پرسنل آن نهاد محترم و انجمن جانبازان نخاعی که با برنامهریزی دقیق ما رنجورتنان را با مشقتهای فراوان به وصال زیارت سرزمین همه عشق که بعد از کعبه مقدسترین سرزمین روی کره زمین و محل حضور مداوم ملائکه است رساندند. باشد که خدواند ثواب بیحدی به این عزیزان عطا فرماید.
در خاتمه از همۀ شما خادمان و عزیزان حلالیت می طلبیم. اجرکم عندالله
|| دکتر ناصر شمبیاتی



