شناسه خبر : 110589
یکشنبه 06 خرداد 1403 , 15:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قابل توجه نمایندگان، ماموران و مسئولان

ارتباطات ناتوجیهِ برخی عوامل داخلی با طالبان

فاش نیوز - وجود ارتباطات خارج از روالِ عادیِ برخی «عوامل»اقتصادی و «مراکز» داد و ستدیِ داخلی با بعضی اشخاص خودمنسوب به سران و حاکمان جنبش قبیله‌ای طالبان، آنهم با بهانه‌های مختلف و البته به بهای تضعیف جایگاه معنوی و پایگاه منطقیِ جمهوری اسلامی در افکار عمومی، مخصوصا بین دوستان و همسویان.

- واگذاریِ مستقیمِ بخش عمد‌ه‌ی مواد نفتی، سوختی و انرژی صادراتی به تنها چند مهر‌ه‌ی یاری‌رسان و یا نمایندگانِ دستگاه و سازمان‌های متصل به حاکمیت کودتایی و تحریم کنند‌ه‌ی آب‌های جاری روی هموطنان و مرزنشینان! و متقابلا «محرومیت‌یابی» و یا «مجبوریت‌سازیِ» سایران به وابستگی و دنباله روی از همان چِهره‌های ناهمراه با اهداف و‌ منافع عالیه‌ی ج.ا.ایران.

- ناشفافی پیرامون نحوه‌ی ارایه‌ی خدمات و تسهیلات ارای‌ه‌ی شده‌ی دولتی، ملی و عمومیِ کشور در سطوح مختلف خُرد و کلان. نوع تبادلات مالی، دلاری و ریالی با سرانِ مدعیِ «امارت اسلامی»، خودتنیده اما درونِ «قبیله‌ی قندهاریان»!علل تضعیف موقعیت تجاری و کنارگذاریِ پیشه وران و پیشتازان عرصه‌های اقتصادی و مالیِ شیعیان، فارس زبانان و دیگر فعالان غیر وابسته به حاکمیت و حکومت «پشتون والان».

- و.. از جمله مواردی است که طی چند مدت اخیر، بویژه با تشدید مشکل‌آفرینی‌های سیاسی، فرهنگی، امنیتی و مرزیِ مرکزیتِ طالبان برای کشورمان، بصورت جدّی زمینه‌ساز بروزِ «شُبهه»های متعددی بین کارشناسان و دلسوزان، خاصتا فعالان و آگاهان امور اقتصادی و مالیِ داخلی گردیده که با عنایت به لزوم پاسخگویی، توجیه افکار عمومی و شفاف‌زایی در خصوص اقدامات تیمی و‌ اندرونیِ کارگزاران سیاست خارجی، مواردی را تقدیم می‌نماییم.

۱) - با گذشت سه سال از خروج مضطربانه و مفتضحانه، در عین حال اما بصورت مرحله بندی، برنامه‌ریزی و هماهنگ گردید‌ه‌ی نظامیان آمریکایی و سایر مهاجمان غربی از افغانستان و تحویل ساختارمندِ حاکمیت، حکومت و قدرت به‌همکاران و هموندان خود در رأس تصمیم گیرانِ جنبش پشتونیِ طالبان، نه تنها گشایشی در رفع مشکلات مردمان و باشندگان این کشور مسلمان و سایر اقوام و ساکنان بوجود نیامد بلکه بر اساس شواهد و قرائن غیر قابل انکار، معضلات عدید‌ه‌ی دیگری نیز توسط این جانشینانِ اشغالگران! صورت گرفته و حتی ماموریت‌هایی که قبلا ظاهرا ناممکن بوده‌ هم از جانبشان، بانجام رسیده که به عنوان نمونه:

- بستن تمام مراکز، مدارس و موارد وابسته به ج.ا.ایران از جمله ده‌ها پایگاه متعلق به کمیته‌ی امداد حضرت امام خمینی ره و هلال احمر ایران در ولایت‌ها، شهرها و دیگر مناطق افغانستان.

- اعلام ممنوعیت خروج ارزهای خارجی، از جمله دلار، و انتقال آن به داخل ایران و متعاقبا برخورد شدید با معامله‌گران و صرافان همزمان با صدور دستور مشابهِ وزارت خارجه‌ی آمریکائیان.

- ترور و تهدید سازماندهی شد‌ه‌ی روحانیان و نمازگزاران و تخریب مساجد و مراکز دینی و مذهبی شیعیان و سایر اقوام غیرهمسو با حاکمان، آنهم با هدف ارعاب و اجبار به ترک خانه و کاشانه و خروج از افغانستان.

- ایجاد محدودیت در استفاده از زبان فارسی و به زیر کشیدن نوشته و سِرشته‌های نصب‌شده در سردرِ دانشگاه‌ها و دیگر مراکز قضایی و اداری و همچنین زمینه سازی برای اعلان برسمیت نشناختن مدارک و مدارج سطوح عالیه و علمیِ خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران.

۲) - علاوه بر موارد فوق الاشاره، همچنین بی‌توجهی مستمر و یاغیانه‌ی رهبران حکومتِ برسمیت شناخته نشد‌ه‌ی طالبان نسبت به قراردادهای بین‌المللی و تقاضاهای مکرر هیات‌های متعدد نظامی، سیاسی، امنیتی و فرهنگیِ اعزامی به کابل و حتی تهدیدات آشکار ریاست محترم جمهوری در لزوم رفع انسداد از آب‌های جاری و متعاقبا شاخ و شانه کشیدن برخی از سخنگویان و عاملان حاضر بین سردمداران ایشان علیه مرزنشینان و منافع عالی و حقابه‌ی رسمی و نهایتا سرازیر نمودن میلیون‌ها مهاجر پشتونیِ اخراجی از پاکستان به مناطق داخلی ایران و .. نیز از نمونه و نشانه‌های دشمنیِ ایشان با کشورمان بوده که متاسفانه ظهور و بروز عینی یافته‌اند.

۳) - آنچه در این یادداشت مدنظر نگارنده است، برشمردن موارد نقض عهد و زیرپاگذاریِ مکرر منافع نظام توسط آن حاکمان اجیره‌ای نیست، چه اینکه ذات ماموریت ایشان چنین اقتضائاتی داشته و دارد! بلکه دقیقا در نقطه مقابل، پرسش از دست‌اندرکارانی بوده که به نمایندگی از سیاست خارجی، با ارائه‌ی تسهیلات و تمهیدات درآمدزای اقتصادی و ارتباطی، زمینه‌ساز تضعیف جایگاه دوستان و دلدادگان ج.ا و تقویت مرتبطان و یاری‌رسانانِ حاکمیت «تک‌قومی» و حکومت محدود کنند‌ه‌ی منافع ایران عاشورایی گردیده و می‌گردند!؟

در همین رابطه:

الف) - موضوع ارائه‌ی حواله‌های مربوط به حوز‌ه‌ی انرژی، آنهم با قیمت «تعاملی» به برخی رابطان و مرتبطان «طالبان»ی و عدم توجه کافی به سایر شرکت های شناخته شده و با سابقه‌ی فعال در امور صادرات انرژی افغانستانی چیست؟ و آیا صحت دارد که به درخواست دوستان و حامیان نظام ترتیب اثر چندانی داده نمی شود! و حتی بعضی محموله‌ها، سر از مرزهای پاکستان و.. درمی‌آورَد.

ب) - آیا واقعا شخص ریاست محترم جمهور و سایر دست‌اندرکاران امور سیاست خارجی و امنیت ملی در خصوص مشکلات ایجادشده توسط حاکمان دست‌نشاند‌ه‌ی افغانستان برای منافع کشور، حامیان و طرفداران فرهنگ و تمدن ایران و همچنین خطرات و مخاطرات گسیل سازمان یافته‌ی میلیون‌ها تبعه‌ی «غیرمجازِ» اکثرا ناهمسو! و اخیرا حتی برخوردار از گذرنامه‌های «نوصادره» توسط دستگاه اطلاعاتی آنان، که بتازگی وارد شده و همچنان در حال جایگزینی نزدیکِ مراکز حساس و حیاتی هستند، تصمیم ندارند فکری اساسی داشته و برای رفع نگرانی‌های هموطنان، بویژه خبرگانِ صحنه و میدان، اقدامی «عاجل» و در «خور توجه» به عمل آورند؟

فاعتبروا..

|| امان‌الله دهقان فرد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi